Gå til innhold

Toåring som ikke vil kle på seg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på snart 2,5år som har kommet dit at han vil bestemme det meste selv, naturlig nok. I de fleste situasjoner går det greit, og vi føler at det funker å være forklarende og rolig, men bestemt. Når vi skal kle på yttertøy er det derimot annerledes, uansett hvilken tilnærming vi prøver virker det som det er helt tilfeldig om han vil eller ikke. Som regel vil han ikke og river av seg hals, lue, votter og sko raskere enn vi får det på. Har prøvd alt fra å overkjøre ham helt og bare bestemme, til å la han være med å velge klær og kle på seg selv. 

Jeg regner med at dette er en fase som vil gå over som med alt annet, men jeg lurer på hva dere andre i samme situasjon gjør? Går til bhg uten ytterklær? Lar vær å dra ut på lekeplassen? I dag gledet han seg stort til å gå tur, men nektet å ha på noe som helst av yttertøy. Da ble vi inne, til hans store fortvilelse, men likevel nektet han å kle på seg. Greit nok når vi ikke har noen viktige planer, men litt verre når vi skal i bhg/på jobb, til legen eller lignende. Hva gjør dere?

Anonymkode: 759a8...fe3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lar være å dra ut på lekeplassen. Ingen tur på den som ikke kler på seg. Her har det best virkning om det kun er en forelder igjen med barnet, og den andre og evnt søsken drar ut uten ham. 

Når det gjelder barnehagen, er det langt å gå? Tror jeg ville latt ham få kjenne kulden et par ganger, og hadde ikke det hjulpet, ville jeg rett og slett putta ham i en vogn med god vognpose og sagt at han ikke er stor nok til å gå til barnehagen selv om han ikke kan kle seg.

Anonymkode: 7e721...509

• Liker 2
Skrevet

Husker min bror ikke ville kle på seg i det hele tatt en periode, spesielt om morgenen før bhg. En kald dag sa pappa plutselig : ok, ingen klær, tok han på armen og gikk. Tok maks 20 sek før han ville ha på klær. 

Anonymkode: 86d6e...ec0

• Liker 3
Skrevet

Forberedelse er nøkkelen til alt her i huset. Forteller alltid på forhånd hva som skal på før vi faktisk skal ut og ta det på. Også si: ta på klærne, eller så gjør jeg det. Ingen forhandling.

Snakker gjerne om det til frokost og gjentar ved tannpussen før vi går ut. Forklaringer om at det blir kaldt og alt dette "forstå-seg-på"-skipper jeg. Jeg sier hva som skal skje, og det skal skje. Uansett. Ingen

Barnet får velge kvelden i forveien hvilken bukse, truse  og genser han vil ha på seg, men det er ikke valgfritt om å ha på seg bukse eller ei.

Med klærne funnet fram kvelden i forveien så går morgenen så mye greiere.

Anonymkode: 6d149...0d7

Skrevet

Jeg bruker flere forskjellige taktikker. Jeg kan for eksempel foreslå at han kan kle på seg selv (så langt han kommer). Hvis vi bare skal en tur ut og han nekter å ha på uteklær så sier jeg at han da må bli hjemme (med pappaen). Jeg kan avlede med noe, eller be ham hente sko, lue osv. I verste fall holder jeg ham fast og bare kler på, og forteller ham at det blir enklere hvis han hjelper til.

Skrevet

De gangene han slår seg mest vrang holder jeg han fast og kler på han mens jeg selv er klar og går ut like etter. Klær må han ha ute nå selv om det ikke er en morsom situasjon for verken meg eller han.. 

Anonymkode: 5b5cf...e71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...