AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #1 Skrevet 21. november 2016 Jeg er i ferd med å kjøpe min første bolig og har ikke all verden å rutte med. Jeg kommer flyttende uten møbler og må derfor kjøpe alt. Men siden økonomien er begrenset, tenker jeg å kjøpe noe brukt. For eksempel ser jeg Bolia sofa på Finn.no for halvparten av prisen på ny. Hvilke møbler synes dere er ok å kjøpe brukt? Sofa, senger, bord, stoler. Hvitevarer? Hva er fordelene og ulempene (sånn utenom sparte penger). Anonymkode: da0ce...e2a
SweetM Skrevet 21. november 2016 #2 Skrevet 21. november 2016 Det meste er vel ok å kjøpe brukt. Det eneste jeg kommer på som jeg ikke ville kjøpt brukt er madrasser. 15
Mallis Skrevet 21. november 2016 #3 Skrevet 21. november 2016 Kunne nok kjøpt det meste brukt! Men akkurat seng og madrass hadde jeg iallfall kjøpt nytt! Der føler jeg grensen går for min del:) 1
Epiphany Skrevet 21. november 2016 #4 Skrevet 21. november 2016 Personlig synes jeg det meste er greit å få kjøpt brukt, med unntak av servise, seng og madrass. Men dette er jo smak og behag!
Leo Skrevet 21. november 2016 #5 Skrevet 21. november 2016 Min grense går ved stoppede møbler og madrasser. Det vil si jeg kan godt kjøpe en pent brukt skinnsofa siden den kan vaskes. Stoffsofa derimot kjøper jeg ikke brukt. Så generelt kan jeg vel si at alt som kan vaskes også er helt greit (Og lurt!) å kjøpe brukt. Fordelene ved å kjøpe brukt er jo at man sparer penger og miljøet. Ulempen kan være at man av og til kjøper katta i sekken og at man ikke får ting akkurat slik som man kunne tenkt seg. 2
Leo Skrevet 21. november 2016 #6 Skrevet 21. november 2016 Jeg ser ikke problemet med å kjøpe brukt servise. Det kan jo kokes om så er. 18
gretchenlowell Skrevet 21. november 2016 #7 Skrevet 21. november 2016 Eneste jeg ville styrt unna er madrass og stoffsofa 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #8 Skrevet 21. november 2016 Vi har selv kjøpt mye brukt på Finn. Spisebord og stoler, kommoder, nattbord, sofabord, sengeramme og - faktisk - sofa! Det er flere på finn.no nå som lever av å kjøpe/hente dyre designsofaer fra bedrifter som flytter eller ommøblerer eller går konkurs, rense dem skikkelig og selge videre. Da får man Bolia-sofa for 1/4 del av prisen! Og man slipper å vente i 3-5 uker på en sofa. Man kan ikke være veldig bestemt på en farge eller modell da, men dette er alt fine moderne dyre sofaer, som sagt. Tror egentlig ikke det er noe problem å kjøpe brukt madrass heller, så lenge den ser helt fin ut - og du kan kjøpe en helt ny overmadrass. De er jo mye billigere enn madrasser selv. Anonymkode: 9a2e0...652 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #9 Skrevet 21. november 2016 Porøse møbler som madrasser og sofa/stoler med stopping er uklokt å kjøpe brukt. Du kan få både veggedyr og muggsopp problematikk inn i din egen bolig, og dette er kostbart og helsemessig en vrien prosess å få ut igjen. Anonymkode: 33156...e3d 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #10 Skrevet 21. november 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror egentlig ikke det er noe problem å kjøpe brukt madrass heller, så lenge den ser helt fin ut - og du kan kjøpe en helt ny overmadrass. De er jo mye billigere enn madrasser selv. Anonymkode: 9a2e0...652 Du ser ikke veggedyr og heller ikke muggsopp i madrasser uansett hvor fine de ser ut så er dette en risikosport, noe skadedyrfirmaer nå advarer folk mot. Å få skadedyr/muggsopp i hus er en meget kostbar prosess å få ut igjen. Å spare på shillingen og la daleren gå, har aldri vært særlig smart. Anonymkode: 33156...e3d 4
happiest Skrevet 21. november 2016 #11 Skrevet 21. november 2016 Det meste er vel greit å kjøpe brukt. Men om jeg skulle valgt hva jeg ville kjøpt nytt så måtte det vært sofa og seng. Altså møbler med stoff. Ting og lukt setter seg jo gjerne mer i slike møbler. Bord, spisestoler, tv, nattbord osv er jo lett å forsikre seg om er helt rent om du vasker godt over selv. Selv kjøpte jeg min seng brukt, selv om jeg egentlig ville ha ny. Den var veldig billig og det var selgeren av leiligheten min som solgte den. Hun hadde selv omtrent ikke bodd i leiligheten og sa at sengen kun var brukt noen få ganger i løpet av året som var. Og den så veldig ny ut. Om du kjøper brukt likevel, så ville jeg gjerne kjøpt en ny overmadrass. Det er jo ofte den som er mest "skitten" og gud vet hva slags flekker som er kommet på den. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #12 Skrevet 21. november 2016 Stuebordet mitt kjøpte jeg brukt for ca halve prisen av hva det kostet nytt. Det er det eneste møbelet jeg har kjøpt brukt på over 30 år. Er ikke fan av å kjøpe brukt lenger, men kjøpte noe brukt som helt ung og nyutflyttet hjemmefra. Husker den første sengen jeg kjøpte, den var brukt. Madrassen også. Den hadde jeg i mange år. Tenkte aldri over hva som evt kunne ha blitt bedrevet i den før jeg kjøpte den Ignorance is bliss! Men til temaet; som de fleste andre sier i tråden her; seng ville jeg foretrukket å kjøpe nytt. Iallfall madrassen. Skal du kjøpe sofa brukt, kan du spandere stoffrens av profesjonelle på den. Jeg ringte denne dyktige mannen, og han kom hjem til meg med alt nødvendig utstyr og maskin og renset en lenestol for 500,- Full rens av en sofa er sikkert verdt å koste på seg når man kjøper brukt, selv om den skulle SE fin ut. Anonymkode: 5619b...8e5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #13 Skrevet 21. november 2016 Ops, glemte å legge inn link til rensemannen; http://www.mobelrens.no/ Anonymkode: 5619b...8e5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #14 Skrevet 21. november 2016 Alt utenom madrass.. Tekniske ting/dyre møbler er det fint å få med kvittering på, da garantien kanskje fortsatt gjelder. Kjøpte nesten alt brukt i forrige leilighet, og hadde ikke blitt mer fornøyd om jeg kjøpte alt nytt til mitt budsjett (typ IKEA/bohus). Litt stress å være rask, følge med og sende melding i hytt og pine, men så verdt det når man gjør et røverkjøp! Anonymkode: e7582...a6e 1
Jerry Lee Skrevet 21. november 2016 #15 Skrevet 21. november 2016 Alt. Så lenge det er i god stand. Alt du trenger får du billig, til og med gratis. Mye bra brukt. Så fornyer du etterhvert som du får råd. Gratulerer, og lykke til. ☺ 1
_popcorn_ Skrevet 21. november 2016 #16 Skrevet 21. november 2016 kjøpte seng, tv og vaskemaskin ny, resten av hvitevarer fulgte med på boligkjøp. Ellers møblerte jeg resten av mine 50 kvadrat for rundt 1500,-, og noen hundrelapper til maling.
DysterPytten Skrevet 21. november 2016 #17 Skrevet 21. november 2016 Jeg er så sær at jeg ikke kjøper ting som er i stoff brukt. Jeg kan godt kjøpe harde bord, stoler, kommoder, skap osv, men ikke sofa, stoffstoler, duker, puter, madrasser, senger, dyner etc. Du skjønner greia. Men det er jo derimot bare mine preferanser, hvis du synes det er helt greit å kjøpe ting i stoff, så gjør du jo det. Nå skal det sies at jeg ikke kjøper nytt hver gang naboen pusser opp, for de som tror det. De eldste tingene mine i huset mitt nærmer seg 10 år nå, og har fulgt meg gjennom flere flyttelass. 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #18 Skrevet 21. november 2016 Alt er greit for min del, utenom seng og toalett (sete) Anonymkode: bd3c9...4c4
Million Skrevet 21. november 2016 #19 Skrevet 21. november 2016 (endret) Alle dere som svarer i tråden at dere ikke ville kjøpe seng brukt... mener dere egentlig MADRASSEN bare? Selve sengen er jo kanskje av treverk og lar seg greit vaske og pusse litt på sikkert. Det er madrassen man helst bør satse på å kjøpe ny og ubrukt, vel? PS! Jeg er IKKE trådstarter altså, jeg bare ble nysgjerrig :- ) Endret 21. november 2016 av Million 1
Ny Bruker Skrevet 21. november 2016 #20 Skrevet 21. november 2016 Ikke madrass til senga eller sengen som er rammemadrass. Alt annet er fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå