AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #1 Skrevet 20. november 2016 Jeg er 20 år og begynte å studere nå i høst, etter å ha hatt et friår med full jobb. Det var aldri et studie jeg hadde lyst å begynne på, mer at pappa er ingeniør og mente at det var lurt at jeg gjorde det samme. Jeg har aldri visst at "dette vil jeg, dette vil jeg bli", jeg har virkelig aldri hatt noen tanker om det, så da ble det ingeniørstudier. Jeg vet det er dumt, men sånn ble det nå... Jeg stortrives som student og med medstudentene mine, er engasjert i flere ting utenom skolen - er rett og slett veldig glad for at jeg begynte på skolen igjen og har det veldig bra sånn sett! MEEn jeg skjønte fort at studiet ikke er noe for meg... Nå er det snart eksamen og jeg tror jeg kommer til å ha vanskelig med og bestå 2 av 3 eksamener. Det er rart for meg som alltid har vært skoleflink, men jeg har rett og slett bare ikke hatt energi eller motivasjon til å jobbe med dem... Så trenger litt råd om hva jeg bør/kan gjøre nå.. Jeg har veldig lyst å klare studiet. Jeg trives veldig godt sosialt, og det er masse jobbmuligheter i fremtiden. Og siden jeg aldri har hatt noen tanker om hva jeg vil bli, så er det kanskje ikke så dumt å fortsette med noe som er fornuftig. Kanskje jeg aldri kommer til å vite hva jeg vil bli? Så jeg vet ikke om jeg skal fortsette å prøve, bare gi opp og begynne på noe nytt neste høst, eller fortsette ut skoleåret også starte på noe nytt. Kan jeg: a) bare ikke møte til eksamen nå i desember og heller lese MASSE i to måneder, og satse på konteeksamen i januar? b) møte til eksamen nå (selv om jeg nok stryker) og så ta konteeksamen? dette telles vel som et forsøk og det er kanskje dumt? c) bare droppe eksamen, men likevel fortsette som student frem til sommeren, også bytte studie. Er det krav om at jeg må møte og stryke på eksamen for å få konte? Kommer noen å nekte meg å fortsette på studiet til sommeren selv om jeg ikke tar eksamen? Ingen fag i høst kreves bestått for å fortsette, det gjør det derimot til 2 året. Jeg vet det er dumt å fortsette på et studie når jeg absolutt ikke liker det.... men jeg trives veldig med å være student, og må uansett ha noe å gjøre frem til jeg eventuelt bytter studie neste høst. Det vil kanskje være mye lurere å bare slutte, og jobbet et halvt år til, men det vil jeg ikke. Jeg har allerede jobbet og spart et år (har fortsatt deltidsjobb). Burde selvfølgelig gå til rådgiver, men føler jeg må ha en plan før jeg går der konte? slutte? fortsette? jobbe? Anonymkode: 08064...42e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #2 Skrevet 20. november 2016 a) Jeg anser dette som urealistisk etter hvordan utgangspunktet ditt og motivasjonen din er nå. Kommer du til å lese iherdig i juletider med ferie og familieselskap? Tenker du at du vil sette av nyttårsaften for å lese? Ved å velge en slik løsning som du skisserer er det helt OK å ta seg noen fridager i juleferien, men husk at det er mange dager det gjerne skjer noe. Plutselig har to uker gått. b) Ja. Dersom du uansett har planer om å bytte studieretning til høsten igjen dersom du ikke består eksamenene synes jeg det er dumt å kaste bort en eksamensmulighet. Jeg ville imidlertid ha fokusert på én av eksamenene du synes er utfordrende. Litt er bedre enn ingenting. c) Dette er en mulig løsning, men husk at studiepoengene du får støtte i, men ikke tar eksamen i, telles som forsinkelse. Du kan være 60 poeng forsinket og fortsatt få videre støtte. Dersom du er 60,5 studiepoeng forsinket (og ikke har en særskilt årsak til dette) får du ikke videre støtte fra Lånekassen før du havner under 60 poeng forsinkelse. Jeg vil ikke råde deg til å bli 60 poeng forsinket etter det første studieåret ditt. Du kan fort bli forsinket senere, og da er det fryktelig kjedelig når du ikke lenger har rett på studiestøtte. Dersom du ønsker å bytte studieretning, men fortsatt ønsker å være med medstudentene dine resten av skoleåret, råder jeg deg heller til å melde deg opp i noen enkle emner. For Lånekassen sin del er det revnende likegyldig hva slags emner du tar så lenge du produserer studiepoeng. Det er også revnende likegyldig hva slags karakter du får. Jeg ville ikke rådet deg til å bli mer enn 30 poeng forsinket hvertfall. Reglene for kontinuasjonseksamen er fakultetsspesifikt. For mange studier trenger du ikke møte opp til ordinær eksamen for å ta kontinuasjonseksamen. Det er imidlertid noen, inkludert mitt, der du må levere en legitim besvarelse (ikke blankt eller bare svada) for å få kunne gå opp til kontinuasjonseksamen. Anonymkode: 4d63b...074
vscare Skrevet 20. november 2016 #3 Skrevet 20. november 2016 (endret) vel, skal du konte må du (i de fleste tilfeller) møte på eksamen, hvis ikke må du ta opp faget på eget initiativ neste høst. med mindre det er fag som det avholdes eksamen i hvert semester da, i så fall må du ta den på eget initiativ i mai/juni, altså når våreksamener avholdes. men konting i januar får du (trolig) bare muligheten til hvis du møter opp nå og leverer noe i hvertfall. jeg vil uansett anbefale deg å gjøre et forsøk og deretter konte, om ikke annet fordi du får problemer med lånekassa hvis du ender opp mer enn 60 studiepoeng bak. hvis du dropper tre eksamener nå og tre eksamener til våren, er du 60 studiepoeng bak (forutsatt at det er tre 10-poengersfag du har) og da får du ikke innvilget støtte fra lånekassa lenger hvis du havner ett eneste poeng mer bak. hvis du ikke ønsker å gjøre dette, vil jeg anbefale at du sender en e-post til skolen din og si at du ønsker å droppe ut av studiene, og deretter bruke neste halvår på å jobbe mens du venter på å starte på et nytt studie neste høst. lykke til! Endret 20. november 2016 av vscare
Onar Skrevet 20. november 2016 #4 Skrevet 20. november 2016 Gjør et ærlig forsøk til Jul og i Januar. Velg deg ut to fag du jobber mye med til jul. Sørg for hvertfall stå i et v tre fag, helst to. Det tredje faget du vet du stryker i jobber du med over jula til kontingen. Prøv å ha stått i alle fagene januar. Sp fult fokus i de neste semesteret er de nye fagene. Realfag er vanskelig og krever jevn jobbing, så stå på og ta et semester om gangen. Rett opp med en kont hvis må. Med realfag har du bra muligheter i fremtiden
Gjest Tourmaline Skrevet 21. november 2016 #5 Skrevet 21. november 2016 Jeg har ikke lest gjennom alle kommentarene her, jeg vil bare si: gå til studieveileder nå! De fikser ALT. Du trenger ikke å vite hva du vil, de er der for å hjelpe deg med å finne ut hva du vil, og deretter hva du bør gjøre for å komme dit du vil. Jeg var kjempeheldig da jeg valgte studieretning. Jeg ante ikke hva jeg ville, så jeg bare søkte på det som hørtes fornuftig ut og endte opp med å stortrives. Men det jeg tenkte da jeg søkte var; jeg vet jo ikke hva jeg vil, så jeg må bare begynne et sted. Om jeg ikke studerer noen ting så finner jeg hvertfall aldri ut av hva jeg vil. Hvis du har noen tanke om noe annet du har lyst til å prøve deg på, så ville jeg gått til studieveileder for å undersøke muligheten for å bytte fag med én gang, slik at du kan gjøre noe du kanskje liker til våren. Da har du også et forsprang om du bestemmer deg for å bytte helt over til det studiet senere. Studieveileder kan kanskje melde deg av noen av eksamenene du har nå til jul, så du slipper å bruke opp et forsøk på de. De kan også svare på alle spørsmålene dine om konting osv., så du er sikker på at du har oversikt over reglene som gjelder for ditt studiested.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #6 Skrevet 21. november 2016 Jeg vil heller foreslå å avslutte studiet, helst i samarbeid med studieveieleder (du kan kanskje formelt få avsluttet studiet nå, slik at du evt. kan tilbakebetale penger til Lånekassen (sånn at du ikke blir 60 sp på etterskudd og ikke får støtte til nytt studie til høsten)). Krever en viss økonomisk mulighet. Grunnen til at jeg foreslår dette er at ingeniørstudie ikke er et studie for de som ikke er motivert. Du må regne med økende vanskelighetsgrad på en del linjer, og skal man jobbe mye med fagene er det viktig å være motivert for dem. Dette fordi man relativt raskt handler langt bakpå siden man hele tiden lærer ny kunnskap som bygger på det man lærte tidligere (typsisk for realfag og ingeniørstudier). Selv om skippertak kan være hardt nok i de fleste studier, så er det ennå hardere på realfagsstudier. Man må jobbe kontinuerlig med stoffet for å skape den underliggende logiske/matematiske forståelsen og sammenhengene mellom fagene. Det er bedre å jobbe frem til man har litt mer peiling på hva man ønsker å jobbe med Hvis dette ikke er mulig (f. eks. ikke råd til å tilbakebetale studielån/stipend nå for studier man ikke tar) og kanskje heller ikke kan finne en jobb, så ville jeg nok gått for en eller annen form for C, helst med å melde seg av eksamen hvis det fortsatt er mulig (et studie har som regel frister for når man kan melde seg av ulike eksamener, så jeg ville gjort det så fort som mulig slik at man slipper å bruke opp forsøk). Og så bytte studie til høsten. Anonymkode: cf283...172
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå