Gå til innhold

OK å ha fugl i bur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dere det er greit? Hvis det er et veldig stort bur? :) 

Anonymkode: 7ee80...ca0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags fugl er det? Skal den være i buret hele tiden eller kan den fly rundt omkring?

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Jeg syns egentlig ikke det er greit å ha fulger innendørs eller innestengt i det hele tatt. Hadde aldri klart å ha det selv. Hvis jeg hadde veldig lyst til å ha en fugl, hadde jeg prøvd å ta over noen via dyrebeskyttelsen så jeg ikke bidrog til avl på burfugler.

Men det er min personlige opplevelse. Det er sikkert mange fugler som har det bra i fangenskap. Håper jeg da.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere det er greit? Hvis det er et veldig stort bur? :) 

Anonymkode: 7ee80...ca0

Jeg har fugl, og jeg mener at fuglen kun bør sitte i buret når den må beskyttes, eller når den skal sove.

Med tanke på burstørrelse bør fuglen ha mulighet til å slå ut vingene (burbredde vingespenn x2), og helst også fly litt.  Det er viktigere at buret er langt, enn at det er høyt.  (Fuglene flyr bortover, ikke rett oppover)

4 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Jeg syns egentlig ikke det er greit å ha fulger innendørs eller innestengt i det hele tatt. Hadde aldri klart å ha det selv. Hvis jeg hadde veldig lyst til å ha en fugl, hadde jeg prøvd å ta over noen via dyrebeskyttelsen så jeg ikke bidrog til avl på burfugler.

Men det er min personlige opplevelse. Det er sikkert mange fugler som har det bra i fangenskap. Håper jeg da.

Jeg er for så vidt enig med deg, men jeg synes det er enda verre å avlive friske dyr, så vi valgte å ta i mot en fugleunge som ville blitt avlivet om vi ikke hadde tatt den.

Vi har jevnlig kontakt med en spesialist på burfugl for å forsikre oss om at fuglen vår har det best mulig i fangenskap.

Anonymkode: a8b02...045

• Liker 1
Skrevet

Dersom det er snakk om papegøyer så er noen av disse gjerne smartere enn hunder og jeg syns da synd i dem om de tilbringer mesteparten av livet sitt i bur. Om det er eneste måten man kan ha fugl på, så kanskje man ikke burde ha fugl. Ellers ville jeg ikke hatt fugl med mindre den kunne være ute av buret flere timer hver dag. Kanskje med mindre fuglen har et helt rom som bur

Anonymkode: bbcbe...3b5

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er snakk om papegøyer så er noen av disse gjerne smartere enn hunder og jeg syns da synd i dem om de tilbringer mesteparten av livet sitt i bur. Om det er eneste måten man kan ha fugl på, så kanskje man ikke burde ha fugl. Ellers ville jeg ikke hatt fugl med mindre den kunne være ute av buret flere timer hver dag. Kanskje med mindre fuglen har et helt rom som bur

Anonymkode: bbcbe...3b5

De fleste papegøyefugler krever 2- 3 timer sosialisering og mental trening hver eneste dag for ikke å utvikle adferdsproblemer.
I tillegg bør de ha mulighet til å fly 1-2 timer om dagen for helsens del, og de må ha tilgang på stimulerende leker utenom trening.

Undulater er litt lettere, men også de behøver mye selskap, de burde ha mulighet til å fly 1-2 timer daglig, og ha tilgang på mental stimuli.

Veldig mange ser på fugler som enkle kjæledyr, men det krever mye hvis fuglen skal ha det så bra som mulig.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste papegøyefugler krever 2- 3 timer sosialisering og mental trening hver eneste dag for ikke å utvikle adferdsproblemer.
I tillegg bør de ha mulighet til å fly 1-2 timer om dagen for helsens del, og de må ha tilgang på stimulerende leker utenom trening.

Undulater er litt lettere, men også de behøver mye selskap, de burde ha mulighet til å fly 1-2 timer daglig, og ha tilgang på mental stimuli.

Veldig mange ser på fugler som enkle kjæledyr, men det krever mye hvis fuglen skal ha det så bra som mulig.

Alt dette stemmer, men fuglene må også ha 10-12 timer uforstyrret søvn hver natt.

Samlet sett er dette ikke forenelig med et vanlig aktivt familieliv. 

Et eksempel: Familien står opp kl 6.45, og reiser hjemmefra kl 7.30. Det vil si at fuglen må legge seg senest kl 21, men helst rundt kl 20. Og den bør ikke være aktiv helt opp til leggetid, og den aktive perioden avsluttes 30 minutter før leggetid.

Familien kommer hjem fra jobb/skole kl 17, og i timene mellom kl 17 og 20 skal fuglen få dekket alle sine sosiale og fysiske behov. Det sier seg selv at det blir vanskelig. 

Anonymkode: fd713...ed1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...