Gå til innhold

Da var det snart jul igjen...

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

...og guttungens store ønske, er å feire hjemme med mamma.

Pappaen derimot vil at guttungen skal feire hos ham, siden det er "hans tur" i år. At guttungen ikke har lyst, tas det ikke hensyn til, her kommer nemlig pappas ønsker først.

Siden det dreier seg om store avstander, nytter det ikke å dele opp dagen.

Pappaen synes også at guttungen på 5 år skal reise alene med fly. Det blir ikke aktuelt uansett.

Hverken guttungen eller mammaen har lyst til det.

Nå ble dette mye klag over pappaen, men jeg blir så irritert over fyren som ser sønnen sin maks to ganger i året, og oppfører seg som om guttungen skulle være hvilken som helst pakkepost som man bare kan sende hit og dit uten videre... :evil:

Og i stedet for å være voksen og prøve å løse problemet på en voksen måte, trues det med både ditt og datt... :roll:

Nesten som jeg gleder meg til guttungen er så stor at pappaen kanskje kan ta på alvor det han har å si. :-?

Godt å lufte ut litt av gørra...

Noen andre som er i en lignende situasjon her inne, kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ærlig talt at det må tas mer hensyn til barnet enn til foreldrene i slike tilfeller. Hvis gutten vil feire jul med deg så bør han få lov til det.

Skrevet

Det er nok mange foreldre som har opplevd dette..

- og det er også delte meninger om når barna skal få bestemme selv osv.

Denne tråden tok vel opp noe av den samme problemstillingen.

Jeg forstår jo godt faren som gjerne vil se sønnen sin julaften.. og jeg forstår også sønnen din som gjerne vil være sammen med deg på julaften.. Og personlig synes jeg en femåring er liten til å reise alene med fly langt (der er jeg enig med deg)

Jeg ville selv ha store problemer med å "forlange" at barna mine skal reise til faren hvis de ikke vil.. - men ser også at vi "bostedsforeldre" godt kan klare å påvirke barna til ikke å ville reise til samværsforelder .. om vi ønsker det.

Men det er veldig deilig når de blir så store at de selv tar et valg .. på egne premisser i forhold til hvor de vil være når - og står for det med de konsekvensene det blir i forhold til evt. å såre den ene eller andre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ærlig talt synes jeg at dette samværsgreiene har tatt altfor mye av. Hvorfor skal en femåring rykkes opp med roten og sendes langt av sted fra alt som er kjent og kjært for å feire jul med en "fremmed" han treffer et par ganger i året?? Hvis faren virkelig ønsker å feire jul med barnet sitt finnes det sikkert muligheter for å feire jul litt nærmere der han bor. Så får han heller velge, slik at gutten slipper å reise så langt. :roll:

Så det mener jeg. :-?

Skrevet

Har dere en juridisk bindende samværsavtale der det står at gutten skal til far denne julen har du intet valg. I ALLE ANDRE tilfeller ville min gutt blitt hjemme hos mamma.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har ingen skriftlige avtaler. Pappaen er sur pga det og truer nå bl.a. med at vi skal ha det. Når han kommer med slike trusler, går det derimot en liten faen i meg og jeg kommer ikke til å skrive under noe som helst uten at høyere makter tvinger meg. :evil:

Noe som igjen får meg til å lure på dette med skriftlige avtaler.

Hva skjer hvis far er interessert i å få til en slik avtale?

Må vi gå til megling? Hvordan foregår dette eventuelt siden vi bor på hver sin kant av landet? Jeg har verken tid eller råd til å fly hit og dit flere ganger i måneden... :-?

Jeg for min del er ikke interessert i å spolere noe samvær, men blir ganske så irritert når far overhodet ikke vil ta hensyn til hva sønnen faktisk føler og tenker. :evil:

Når guttungen sier at han vil være hos mamma på julaften og reise til pappa senere, hvor vanskelig kan det da være å innfri de ønskene? :roll:

Gjest Madam Felle
Skrevet

hvorfor skal man ta så mye hensyn til et barn på 5 år? Hvem vet om det ikke er mor som planter ideer i hodet på gutten?

Hvorfor kan ikke en 5 åring reise alene med fly? Mange andre barn i den alderen har gjort det før. Og derfor sitter jeg med en følelse av at mor lager masse vanskeligheter for far og sønn, for hun ønsker selv å tilbringe julen med barnet.

Et lite barn på 5 år er utrolig lett å manipulere, og jeg syns foreldrene skal vise barnet at det faktisk er de som bestemmer når barnet er så liten. Hvorfor skal et lite barn på 5 år få bestemme det selv?

kanskje dette ble litt kvasst, men jeg syns det er utrolig hvor mye hensyn man skal ta til barnet, når det er mor som skal ha det.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Har dere en juridisk bindende samværsavtale der det står at gutten skal til far denne julen har du intet valg. I ALLE ANDRE tilfeller ville min gutt blitt hjemme hos mamma.

Kan du av og til se utenfor din egen situasjon? Alle har ikke de samme problemene med faren, som det barnet ditt har. Hvorfor skal moren ha førsteretten på slike hendelser? Syns faktisk det blir utrolig egoistisk, og absolutt ikke alltid i barnets interesse.

Skrevet

Jeg ser faktisk ganske langt skal jeg si deg Madammen, jeg sier at når er far ikke bryr seg ellers i året på en skikkelig måte, og hun ikke er bundet av juridiske bånd, så kan hun med god samvittighet holde ungen sin hjemme.

Vi kan godt kritisere hverandre, jeg syns det du gjør med ungen din er helt høl i huet, sende småunger aleine på fly frem og tilbake mellom Bergen og Gøteborg, ikke ti tusen dommer eller ville hester for den del kunne fått meg til å utsette ungen min for noe så traumatisk.

Men jeg syns faktisk det blir litt smålig. Jeg svarte konkret på hovedinnleggehavers spørsmål, og tittet hverken på meg selv eller andres konkrete situasjon, jeg rett og slett sa at dersom det ikke finnes en konkret samværsavtale som binder opp denne julen, og ungen VIL være hjemme, så hadde jeg helt klart holdt ungen hjemme.

Skrevet

Ja, hvis det er slik at denne pappaen ikke stiller opp noe særlig ellers i året, da skjønner jeg at en femåring ikke vil være der i julen heller. Og dersom dette hadde vært min sønn, hadde han blitt hjemme - såfremt det ikke hadde forelagt noen skriftlig juridisk avtale om noe annet. Da kunne faren truet til han ble blå, hensynet til ungen min går først.

Skjønner også at mammer kan påvirke barna sine til mye, men hvis en femåring ytrer et ønske , ville jeg tatt hensyn til dette.

Jeg ville heller ikke sendt en femåring alene noe sted med fly, uansett hvor mange andre som gjør dette.

Skrevet

Synes også at det avgjørende her må være at far ikke ser barnet sitt oftere enn et par ganger i året, da ville det være veldig unaturlig at barnet skal måtte feire jul hos pappa.

Men, når det er sagt, så spørs det jo hva som er situasjonen ellers. Er det mor som har flyttet langt fra far med barnet? Er mor lite samarbeidsvillig med hensyn til at far skal få sin tid med barnet, eller er det far som ikke bryr seg?

Når det gjelder megling tror jeg at det fortrinssvis skal skje mens begge er på samme kontor, synes du skal ringe og sjekke dette.

Det er bra å ha en skriftlig avtale, det blir mer ryddig for alle parter. Da blir det mindre konfliktfyllt i ettertid. Hvis dere ikke har noen skriftlig avtale nå kan ikke far kreve noenting egentlig, han kan true alt han vil, men det blir tomme trusler. For at han skulle kunne true på noen måte måtte dere hatt en tinglyst skriftlig avtale hvor han kunne anmeldt deg for å hindre samvær.

Men selv da er det i første omgang snakk om dagbøter til deg, det vil ta lang tid før han fysisk kan komme og hente barnet. Men, håper du har lyst til at far også skal ha samvær med barnet sitt og at det aldri går så langt!

Ville ikke satt en 5-åring alene på et fly med mindre barnet var moden for det. Høres ikke ut som en ideell situasjon å sette en 5-åring på et fly som ikke ønsker å være på det flyet, ei heller gleder seg til å besøke den som står på andre siden og tar imot...

Gjest lilletroll
Skrevet
hvorfor skal man ta så mye hensyn til et barn på 5 år? Hvem vet om det ikke er mor som planter ideer i hodet på gutten?

Hvorfor kan ikke en 5 åring reise alene med fly? Mange andre barn i den alderen har gjort det før. Og derfor sitter jeg med en følelse av at mor lager masse vanskeligheter for far og sønn, for hun ønsker selv å tilbringe julen med barnet.

Et lite barn på 5 år er utrolig lett å manipulere, og jeg syns foreldrene skal vise barnet at det faktisk er de som bestemmer når barnet er så liten. Hvorfor skal et lite barn på 5 år få bestemme det selv?

kanskje dette ble litt kvasst, men jeg syns det er utrolig hvor mye hensyn man skal ta til barnet, når det er mor som skal ha det.

:Nikke:

My thoughts exactely!!

Skrevet

Tenkt på om det går an å feire jul SAMMEN?

Det er faktisk skilte folk som får til det (Og nei - jeg mener selvsagt ikke i slike tilfeller der vold har vært en del av bildet).

Hvis far bor så langt unna - da kan han vel hoppe på flyet selv, da??Voksne må være voksne og la barn være barn. Dette er sikkert utrolig provoserende for noen, men av og til lurer jeg på hvor mange det er som virkelig har svelgt noen kameler for å få "julekabalen" til å gå opp!?

Skrevet
Hvis faren virkelig ønsker å feire jul med barnet sitt finnes det sikkert muligheter for å feire jul litt nærmere der han bor. Så får han heller velge, slik at gutten slipper å reise så langt. :roll:

Så det mener jeg. :-?

Er du sikker på at det ikke er mor som har flyttet? Vet om flere mødre som har flyttet langt,etter brudd, jeg, er det da far som er "den slemme" som ikke flytter etter?

Jeg er enig med M Felle. Foreldre bestemmer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er du sikker på at det ikke er mor som har flyttet? Vet om flere mødre som har flyttet langt,etter brudd, jeg, er det da far som er "den slemme" som ikke flytter etter?

Jeg er enig med M Felle. Foreldre bestemmer.

Jeg har da ikke sagt at noen er slemme. Jeg synes derimot at det er viktere at gutten får være hjemme i sine vante omgivelser enn at faren får være hjemme i julen. Og jeg synes det må være lettere for faren å fly langt enn for sønnen.

Uansett hvem som har flyttet er situasjonen som den er. Og gutten har jo aldri hatt noe valg. Skal det da gå ut over han?

Både loven og en eventuell avtale skal ta utgangspunkt i barnets beste. Selvfølgelig skal det være viktigst.

Skrevet

Både loven og en eventuell avtale skal ta utgangspunkt i barnets beste. Selvfølgelig skal det være viktigst.

Barnets beste KAN også være å bli kjent med begge foreldre. Ja, far kan flytte på seg i jula han også, men for alle er det ikke noe alternativ å feiere med exen. Skal barnet da feire jul på hotell??

Skrevet

Syns dette er utrolig vanskelig å svare på når vi vet så lite om situasjonen,

men..........................

jeg ville som mamma ha hatt store problemer med å sende mitt barn med fly en lang vei for å feire jul et sted han ikke ville.

Og en 5 åring syns jeg er altfor liten til å fly aleine.

Er enig med de andre her som mener pappan må sette seg på flyet , så får mor og far komme fram til en passelig løsning. Man må kunne la hensynet til barnet komme foran sine egne av og til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...