Gå til innhold

Sliter med legging av baby 5 uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, jeg vet at babyer ikke har døgnrytme. Men vi sliter sånn med at baby blir maks urolig HVER KVELD rundt kl 18, og sovner ikke før rundt kl 22. I disse timene er det gråting og skriking, og ingenting funker for å roe h*n. Det kan virke som at baby er overtrøtt. Og jeg leser rundt på nett at flere sier det løste seg når de begynte med legging litt før. Men det er altså dette jeg ikke skjønner noe av - baby sover jo jevnlig hele døgnet! Sover flere lengre perioder på dagen, og blir ALDRI holdt våken mot sin vilje. Får altså sove akkurat når h*n vil. Hva er det jeg ikke skjønner her?

Anonymkode: 72b98...3b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ammer du? Kan det være lite mat og at baby er sulten? Det er HELT normalt at babyer er urolige på kveldene. Vanlig å få vondt i magen på kveldene også.

Her var det dag til både kl 2 og 3 på natta de 2-3 første mnd med nr 2 😊 kos, pupp og kos var det som funket her. 

Skrevet

Ammer du? De fleste babyer vil ofte ammes mye og ofte på kvelden. Vi la aldri baby når den var så liten, hadde han i stua med oss frem til vi la oss selv

Anonymkode: 11e62...3ac

• Liker 3
Skrevet

Det er helt normalt - du kan jo lese om kveldsuro. Syns nesten du er heldig som har en baby som sovner kl 22, det kunne vært mye verre.

Vi hadde det akkurat likt og innså at det ikke var så mye å gjøre, bare trøste,  kose, gi nærhet og mat når hun ville ha. Etterhvert funka det å legge seg på mørkt og rolig soverom,  da sovnet vesla mens vi holdt henne i hånda.

Bare å tenke på at det blir bedre og går over! :)

Anonymkode: 5a7e0...c25

• Liker 1
Skrevet

Som det er skrevet over her. Kveldsuro er helt normalt. Har hatt det med to av mine tre. Skriking og uro noen timer hver kveld. den ene holdt på fra han var 2 uker og til ca 6 uker.  Den andre begynte når han var rundt 5 uker og holdt på til ca 10 uker. Hyppig amming, vandre rundt på gulvet med baby i "kollikkgrepet" og knebøy funket for å stoppe gråten innimellom.

Anonymkode: 3a040...ca8

Skrevet

Dette er heelt normalt,  ikke stress med det. Vår kunne være våken fra 18-19 og til langt over midnatt. Var vel i hvert fall 4 måneder før det ble natt kl 22, og det syntes vi var tidlig 😅 nå er det ca 20 ved 10 mnd.

Gjest Runforit
Skrevet

Husk at babyen har fulgt din døgnrytme inni deg. Altså er den vant med å bli bysset hele dagen når du er i bevegelse og våkne på kveldene når du er mer i ro. Min sparket som en gærning hver natt ca.04.00 og jammen så våknet han ikke som en klokke i starten på akkurat samme tidspunkt :sprettoy:

Det går seg til etter hvert. Når babyen er ca 4 mnd så begynner den å få en døgnrytme og kan skille dag og natt. Klart; ved hvert utviklingssprang så går det til ¤#%&/()= og så kommer sleep regression fasene og så går alt til ¤%&/( igjen ved barnehagestart :fnise: Fun times!

Men vi var i alle fall konsekvent med å innføre leggerutiner rundt 19.00 når Mini var rundt 4 mnd. Ikke at vi forventet at han egentlig skulle sovne da, men det tok ikke så lang tid før han faktisk ble trøtt rundt den tiden. Men klokka 19.00 var det alltid kveldsstell, dempet lys, lite lyd, av med TV, støy etc. Nå er han 15 mnd og han er fremdeles mør for legging til 19.00. Gode rutiner og like dager gjennom hele uken har i alle fall gjort susen her.

Skrevet

Takk for alle svar :) Ammer ikke, baby får kun MME. H*n legges ikke på eget rom, men sover i stua frem til vi legger oss (med dempet belysning, minimalt med støy). Hadde det enda vært så vel at det funket med nærhet, men heller ikke det hjelper. Skriker uansett om vi bysser eller tilbyr å sove på oss. Men godt å vite at det blir bedre :) Ts

Anonymkode: 72b98...3b3

• Liker 1
Skrevet

Du kan kanskje prøve å bade han hvis han er helt utrøstelig.  Det var det eneste som fungert de ukene vi hadde kveldsuro.  Heldigvis går det over! 

Anonymkode: 83581...34c

Skrevet

Har du prøvd bæresjal? Hos oss roer han seg mye fortere hvis han ble båret. Da han var fem uker var jeg gjerne i bare bh under sjalet så han fikk litt hudkontakt også. 

Skrevet

Vår var fornøyd med å sovne med puppen ved behov de første ukene, med hyppig spising og småsoving på kvelden, la seg sammen med meg.

Etter 3-4 uker ble det økende uro, jeg økte på tillegg på kvelden, bysset og holdt på, og leggingen kunne ta en time.

Det løsnet da jeg begynte å legge kl 20. Det måtte være mørkt og stille, babyen klarte ikke ofte nok å stenge ute alt og sovne i fanget lengre når h*n trengte det om kvelden, da det gjerne var prat, lys, TV osv. På dagtid kunne babyen duppe som før.

Skrevet

https://ammehjelpen.no/artikkel/100/kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

Denne! Skjønner godt baby på mme blir urolig, siden de instinktivt ønsker bryst.. dette er helt vanlig og for ammende er løsningen å la baby ligge til brystet hele kvelden, hvilket også er viktig for produksjonen. Hva man kan gjøre når man ikke ammer vet jeg ikke... prøv masse nærhet, bær i bæresjal så baby ligger nær brystet, gjerne hud mot hud. Er nok en stund til du kan tenke på legging, du merker det når baby er klar for det. Hos oss skjedde det rundt 10 ukers alder. Begynte sove langt strekk fra ca kl 18. Helt av seg selv :) Så pluss på med nærhet siden du ikke ammer.

• Liker 3
Skrevet

Forøvrig ikke ille at baby sovner for natta kl 22, mi hadde motsatt døgnrytme, så urolighetene startet kl 21-ish og holdt på til ca 03. Da tok hun natta :P Gikk seg til fort da. Så bare vær fornøyd med at tidspunktene er fine :) 

Skrevet

Jeg hadde min i bæresjal /type rinslynge og vi satt på en gymball og gynget. Det var det som hjalp, pluss at det ikke er så slitsomt for mor, jeg kunne også se på tv samtidig. Prøv det! :) 

..bortsett fra våres urotider var fra kl 11 til kl 3 :fnise: Men altså, det går gradvis over, når de er 3-4 måneder, begynner babyer å utvikle mer "normal" døgnrytme. Sover ikke nødvendigvis gjennom natta da heller, men kan virke trøtte og være med på legginga på kvelden. Frivillig. :-D 

Anonymkode: 0a606...0d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...