Gå til innhold

98/104 eller 110/116 til 3,5 åring og 4åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Blir litt forvirret av merkingen i Lindex sine klær, og merkingen er på 98/104 og 110/116. Skal kjøpe julegaver til to nieser på 3,5 år og 4 år  Føler 98/104 blir for lite, og 110/116 for stort i og med at dette er 5/6 år. Er 98/104 typisk noe man kan bruke etter man har blitt 4 år? Skjønner at det er individuelt alt etter størrelse, men sånn generelt, hvordan er størrelsene på lindex?

Anonymkode: 370e3...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wanda Maximoff

98/104 er jo til og med 4 år. 110/116 er fra 4 år og til 6 år. Lindex selger også ting i størrelsen 110, 4-5 år.  Størrelsene er fine de. 

Endret av Wanda Maximoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som passer handler ikke så mye om alder, men om hvor høy og tykk/tynn barnet er. Her har vi brukt str 98/104 til hun ble 5 år, pga hun er ikke så høy og tynn. Venninnen hennes, hadde såvidt begynt på 122/128 da hun ble 5 år.

Dette visste du kanskje, men ser mange relatere størrelser etter alder. Spør heller etter hvor høy barna er. Hvordan Lindexplaggene er i størrelsen er jeg usikker på, men det vet de kanskje i butikken.

Anonymkode: 357d9...637

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen på 3,5 bruker stort sett 110/116 fra Lindex, hun er høy og tynn. 

Skulle du bomme så gjør det jo egentlig ikke noe da det meste kan byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynte jentungen på 110/116 før hun ble 3, og 122/128 når hun var 4,5.. Så jeg ville hørt med foreldrene hvilke størrelser de ønsker til barna. Det er store forskjeller her. 

Anonymkode: fafd3...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville spurt for barn er så forskjellige. Min eldste var lang for alderen og brukte 110/116 da han var 3. Mellomste brukte 104 til han var 5 år, mens yngste blir 4 i januar og bruker fremdeles 98. Det er bedre å kjøpe litt for stort enn litt for lite (dog kan det være greit å ikke ta i for mye, som de fine klærne vi fikk til lillesøster til jul i fjor i str 110, og da brukte hun 92, så det er fremdeles minst ett år om ikke mer til de kan brukes :fnise:).

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne kombinerte størrelser er så irriterende når de er i mellomfasen der. Min snart 4-åring er sånn. Hun er forholdsvis kort, og helt gjennomsnittlig bred. Tror dog hun er lang i overkroppen, for gensere som er i størrelse 98/104 blir for korte for henne (samtidig som 110/116 blir for lange og store).

5-åringen min bruker 122/128, så de aldersfordelingene ser jeg aldri på. Det er så individuelt fra unge til unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville spurt foreldrene hvilken størrelse de må ha. Gutten min på snart tre bruker 98/104, han er helt gjennomsnittlig for alderen. Uansett kan de jo bytte tøyet om det er for stort eller lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og min femåring bruker 104 nå. Så dette er forskjellig, og jeg ville kjøpt den minste størrelsen til begge. Spør faren (hihi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid brukt 104 til 3-åring og 110 til 4-åring etc. Erfarer at størrelsene generelt er små. Og så tar vi klærne i tørketrommelen. Jeg ville kjøpt for store størrelser. Bor de i nærheten av butikken kan de jo bytte i en annen størrelse, eller de kan legge vekk plagget til det blir passelig. Eller spørre foreldrene om dere ikke vil det skal være en overraskelse. De har gjerne klær fra den kjeden fra før og vet hvilke størrelser de bruker derfra.

Anonymkode: 9e319...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er filletante til ei lita snuppe som brukte str 6 år som fireåring, bare fordi hun var høy, så alder på klærne spiller som regel særdeles liten rolle med mindre barnet er 100% gjennomsnittlig. Gå heller etter lengdemål.

Jeg brukte for øvrig barnestørrelse 178 i bukser da jeg gikk på ungdomskolen, selv om jeg aldri ble høyere enn 160.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å spøre. Feks. min datter er 5 år og 110 cm, men jeg kjøper til henne str.122 fordi klærne krymper i tørketrommel. Før den første vasking er for store, men etter vasking og torking passer de akkurat. 

Hvis du ønsker å overraske dem og vil ikke spøre, kjøp gjerne en kjole med korte ermer eller en skjørte. Da er det ikke så veldig viktig om klærne passer akkurat, eller er litt for små/store. Da bedre å kjøpe litt større faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...