Gå til innhold

Hvorfor gidder folk å ha burdyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke det kjedelig og lite givende? Ihvertfall smådyr som hamstere osv. De blir jo ikke tamme og kosete og har ikke hjernekapasitet til å lære noe som helst.

Marsvin er også ganske kjipe dyr. De er jo søte men det er begrenset hvor lenge det er gøy å se på dem før man går lei. Dessuten er jo ikke marsvin heller noe særlig kosete og tamme. I tillegg tisser og bæsjer de ned fanget ditt når du holder dem. Skjønner ikke at folk synes det er verdt alt strevet med å rense buret osv.

Hadde marsvin selv for noen år siden og fatter aldri hva som skulle være gøy med det...  

Anonymkode: 9eabc...be0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bitch please, jeg har sett klikkertrente marsvin og marsvin som driver med nosework. Søk etter Ace's amazing tricks.

Anonymkode: 996d8...894

• Liker 10
Skrevet

Jeg liker best rotte, da de er veeeldig kosete og ganske smarte. 

Anonymkode: 0dea1...dc1

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor gidder folk å ha dyr i det hele tatt?

Anonymkode: 886c1...8d6

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker best rotte, da de er veeeldig kosete og ganske smarte. 

Anonymkode: 0dea1...dc1

Joda, men det er jo fryktelig styrete å kose med dem også? De sitter jo ikke rolig i fanget. De kravler rundt og man må passe på at de ikke stikker, i tillegg til at  de tisser og bæsjer på deg. Hvorfor orker folk å eie burdyr å gjøre dette hver dag i flere år? 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor gidder folk på kg å legge seg borti hva folk har som kjæledyr ?
Jeg har en ara papegøye, som "teknisk sett" er burdyr (den sjeldent i bur), men jeg får mer ut av araen enn jeg har fått ut av noen hest, hund eller katt.

Anonymkode: 05db5...99b

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor gidder jeg å ha katt? Hun gjør aldri det jeg vil, biter gjør hun også.

Anonymkode: 4ee20...84e

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gidder jeg å ha katt? Hun gjør aldri det jeg vil, biter gjør hun også.

Anonymkode: 4ee20...84e

Katt krever ikke like mye arbeid som burdyr. Burdyr har jo bur som må vaskes hver uke (og det er mye jobb). I tillegg må man enten styre med håndkle eller skifte klær etter man har kost med dyret fordi det tisser og bæsjer ned fanget ditt. Marsvin ol. er søte å se på, men jeg fatter ikke hvordan det er verdt alt styret hver dag i flere år. 

Dere trenger ikke å bli furtne, jeg angriper ingen. Jeg bare lurer på argumentene for å ha burdyr. 

• Liker 3
Skrevet

Hadde hamster å katt når jeg var 7år.. Storepus og Silke skvetten. katta het Storepus fordi han var kjempe stor. hamsteren het silke skvetten for han var silkemyk og det kom alltid en skvett når du tok på'n.. var ei natt jeg våkna og det var knase lyder i gangen... Siden da har jeg bare hatt katter... Bare sånn hvis noen lurte så er det sånn at en katt med nok tid finner ut hvordan døra på hamster bur virker. 

• Liker 2
Skrevet

Det handler vel om hvilke dyr man selv får noe glede ut av å ha. Noen liker kanskje stellet med å ordne buret rent, ryddig, pent, praktisk og gøyalt for burdyret sitt og får glede av det. Og noen trenger kanskje ikke kosete dyr for å få glede av dem, kanskje de bare syns de er interessante og liker å ta vare på det. Jeg har hatt rotter selv, de var veldig kosete og intelligente :) Må ærlig si at hvis jeg skulle hatt et burdyr igjen så ville det nok blitt en kanin eller en fugl, men jeg kan anbefale rotter som veldig morsomme og givende dyr å ha.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det kjedelig og lite givende? Ihvertfall smådyr som hamstere osv. De blir jo ikke tamme og kosete og har ikke hjernekapasitet til å lære noe som helst.

Marsvin er også ganske kjipe dyr. De er jo søte men det er begrenset hvor lenge det er gøy å se på dem før man går lei. Dessuten er jo ikke marsvin heller noe særlig kosete og tamme. I tillegg tisser og bæsjer de ned fanget ditt når du holder dem. Skjønner ikke at folk synes det er verdt alt strevet med å rense buret osv.

Hadde marsvin selv for noen år siden og fatter aldri hva som skulle være gøy med det...  

Enig! Jeg hadde to ørkenrotter for mange år siden, og for å være helt ærlig så hadde jeg absolutt ingen glede av dem.. prøvde å holde dem og kose med dem, men de var jo hyperaktive og klarte å komme seg under sofaen og bak møbler, gnagde i stykker ledninger osv. 

De prøvde å bite meg et par ganger, men da fikk de et lite knips over snuten, så ble det fort slutt på det.

Anonymkode: 25d48...7ca

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bitch please, jeg har sett klikkertrente marsvin og marsvin som driver med nosework. Søk etter Ace's amazing tricks.

Jepp, samme med rotter. De er superintelligente dyr, og de kan lett knytte seg til mennesker.

Skrevet
3 timer siden, nurcos skrev:

Jepp, samme med rotter. De er superintelligente dyr, og de kan lett knytte seg til mennesker.

Jepp. Jeg digger "burdyr"! Har ikke hatt noen på flere år og har nå hund, men kunne lett tenkt meg kanin, marsvin eller rotte. I partall selvsagt. "Burdyr" har det selvfølgelig best utenfor bur. Kaniner blir like stuerene som katter og går på dokasse feks, så det er helt flott å ha de frittgående, samme med marsvin selv om de kanskje ikke er så enkle å få stuerene. Rotter bør kanskje ikke være så mye frittgående uten tilsyn da de lett kan forsvinne mellom sofaputene osv :P Har så lyst på "skinny pig" - nakenmarsvin! :D 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er faktisk enig med TS til en viss grad.

Altså, folk skal få ha de dyrene de har lyst på. Jeg elsker kattene mine og har null problemer med å forstå at noen kan elske hamsteren sin like mye som jeg elsker kattene mine.

Men jeg har aldri helt skjønt greia med kanin og hamster og lignende. Joda, de er søte å se på. Og det er koselig å klappe de når de er ute av buret sitt. Men i lengden hadde jeg nok blitt litt lei. Spesielt å konstant må bytte på sagflis og lignende hele tiden, samt vasking og alt som følger med.

Det finnes tre typer burdyr jeg kanskje en vakker dag i livet mitt skaffer meg: Rotter, marsvin og sebrafinker. Og det er nok bare fordi jeg vokste opp med det, sammen med et par andre personlige grunner. Kanskje det er lignende grunner folk med kanin og hamster og lignende også har? At de vokste opp med den type dyr og har fått en forkjærlighet for akkurat de dyrene fremfor dyr som kommuniserer med oss mer/krever mindre stell, som hund og katt? Og når de skal velge mellom forskjellige dyr velger de burdyr pga. vane?

Hadde jeg måtte velge, noe jeg på en måte allerede gjør ved å ikke ha burdyr, hadde jeg valgt å bare eie hund og katt. Selv om jeg hadde blitt glad i f.eks. rottene mine så hadde jeg nok ikke hatt det emosjonelle båndet jeg har med mine hunder og katter. Jeg liker å komme inn døra og se at kattene mine løper mot meg, mjauer, hopper opp, ser meg inn i øynene og venter på min reaksjon. Det samme skjer med hunden min. Han logrer og hopper, "smiler" med hele kroppen sin og skulle helst hatt meg ned på gulvet så han kunne ha klatret over meg!

En hamster eller kanin sitter vel heller i et hjørne i buret sitt og tygger. Jeg går forbi, den tygger. Jeg sier navnet hans/hennes, den tygger. Jeg bøyer meg ned og snakker, den tygger. Jeg tar den ut av buret sitt, setter den i fanget mitt... Den tygger. Eller ser seg rundt. Lukter. Også sitter den der. Den gjør gjerne sitt fornødne i fanget mitt også, bare for å toppe det hele.

Det er iallefall min erfaring med de burdyrene vi hadde når jeg vokste opp. Vi hadde flere forskjellige marsvin, fugler, kaniner og en liten stund en rotte (passet på den i et par måneder). Unntaket for denne "kjedelige" oppførselen var rotten, som klatret på hodet, skuldra, likte å sitte i halsgropa, og likte å bli kost med. De andre dyrene har på en måte bare godtatt vår tilstedeværelse. De godtok at vi klappet de, men kunne fort finne på å bite hvis de fikk nok eller lurte på om vi var mat.

Nok et langt innlegg fra meg. Pyttsann. :fnise: 

• Liker 1
Skrevet (endret)
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, jeg hadde aldri trodd man kunne trene et marsvin til alt det! Takk for tipset om videoen, det var kjempeartig å se! :) Jeg har selv hatt marsvin, både som barn og i voksen alder, men det har aldri falt meg inn at de kunne trenes. Jeg ser nå at de er langt smartere enn jeg har gitt dem kredit for.

Jeg savner marsvin. De er supersøte og koselige dyr, og det er artig å se når de blir så glade når de får servert godt å spise, f.eks. gress og løvetann om sommeren.(grønnsaker om vinteren)

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Herregud, jeg hadde aldri trodd man kunne trene et marsvin til alt det! Takk for tipset om videoen, det var kjempeartig å se! :) Jeg har selv hatt marsvin, både som barn og i voksen alder, men det har aldri falt meg inn at de kunne trenes. Jeg ser nå at de er langt smartere enn jeg har gitt dem kredit for.

Jeg savner marsvin. De er supersøte og koselige dyr, og det er artig å se når de blir så glade når de får servert godt å spise, f.eks. gress og løvetann om sommeren.(grønnsaker om vinteren)

Jau, både marsvin og rotter er ganske smarte :) Kakiner også, men de er definitivt mer redde enn marsvin og rotte, men kan bli ganske fine koseklumper som vil ligge i sofaen med deg og hopper ned for å gjøre fra seg i dokassa si.

https://youtu.be/unHjRr9karw

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Jeg hadde to ørkenrotter for mange år siden, og for å være helt ærlig så hadde jeg absolutt ingen glede av dem.. prøvde å holde dem og kose med dem, men de var jo hyperaktive og klarte å komme seg under sofaen og bak møbler, gnagde i stykker ledninger osv. 

De prøvde å bite meg et par ganger, men da fikk de et lite knips over snuten, så ble det fort slutt på det.

Anonymkode: 25d48...7ca

De hadde sikkert ingen glede av deg heller.

Anonymkode: a2c79...721

• Liker 6
Skrevet

Vel hvorfor ikke?

Helt ærlig kommer det an på eieren av dyret. Jeg hadde ei venninne som rensa kaninburet 1 gang i måneden og kanina dret over alt. Kanina bet, stakk av og var virkelig av den redde typen. Hun var ikke spesielt mye med kaninen...

Jeg selv hadde en kanin som kunne "småtriks", slikka meg og aldri bet. Jeg hadde et stort bur til den i garasjen slik at jeg selv kunne sitte innr i buret - Noe jeg gjorde ofte om jeg var lei meg eller ville ha fred. Da sagt jeg i buret og leste bøker og kanina satte seg i fanget mitt. Kanina mi trente jeg også opp til å bare tisse i dokasse så rensing av bur var kjempe lett, og den kunne i flere timer hver dag gå løst inne på rommet mitt så lenge jeg hadde tid til å være der mee han. Hadde kanina ofte i senga eller på sofen hvor han bare la seg ned og slappet av, og tok kanina med ut i hagen og skogen så ofte som mulig. Husker at om vinteren så lagde jeg snøhuler så han kunne krype rundt, og da gikk han nærmest løs i hagen. Pyntet garasjen om jula da den ikke kunne være inne lenger pga. spedbarn i huset, bare for kos, og han fikk div grønnsaker hver eneste helg. Feiret kaninens bursdag hvert år også i tillegg til å ha den inne på julaften og nyttårsaften hvor den fikk ekstta godbiter. 

Det kommer helt an på hva du gjør det til! Alt kommer an på instillingen du har! For meg var det nok å få kaninen til å trives og se glad ut. Jeg hadde et kjæledyr som jeg kunne kose med hele tiden, og det ga meg en utrolig fin glede spesielt de gangene jeg var nedfor. (Les: Jeg fikk kaninen i julegave da jeg var 10 år og var svært ansvarlig og forsiktig med den. Beste julegaven noensinne!)

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, Spiteful skrev:

Vel hvorfor ikke?

Helt ærlig kommer det an på eieren av dyret. Jeg hadde ei venninne som rensa kaninburet 1 gang i måneden og kanina dret over alt. Kanina bet, stakk av og var virkelig av den redde typen. Hun var ikke spesielt mye med kaninen...

Jeg selv hadde en kanin som kunne "småtriks", slikka meg og aldri bet. Jeg hadde et stort bur til den i garasjen slik at jeg selv kunne sitte innr i buret - Noe jeg gjorde ofte om jeg var lei meg eller ville ha fred. Da sagt jeg i buret og leste bøker og kanina satte seg i fanget mitt. Kanina mi trente jeg også opp til å bare tisse i dokasse så rensing av bur var kjempe lett, og den kunne i flere timer hver dag gå løst inne på rommet mitt så lenge jeg hadde tid til å være der mee han. Hadde kanina ofte i senga eller på sofen hvor han bare la seg ned og slappet av, og tok kanina med ut i hagen og skogen så ofte som mulig. Husker at om vinteren så lagde jeg snøhuler så han kunne krype rundt, og da gikk han nærmest løs i hagen. Pyntet garasjen om jula da den ikke kunne være inne lenger pga. spedbarn i huset, bare for kos, og han fikk div grønnsaker hver eneste helg. Feiret kaninens bursdag hvert år også i tillegg til å ha den inne på julaften og nyttårsaften hvor den fikk ekstta godbiter. 

Det kommer helt an på hva du gjør det til! Alt kommer an på instillingen du har! For meg var det nok å få kaninen til å trives og se glad ut. Jeg hadde et kjæledyr som jeg kunne kose med hele tiden, og det ga meg en utrolig fin glede spesielt de gangene jeg var nedfor. (Les: Jeg fikk kaninen i julegave da jeg var 10 år og var svært ansvarlig og forsiktig med den. Beste julegaven noensinne!)

:hjerte:

Dette var fint å lese. Tanken på alle dyreskjebnene rundt omkring i landet plager meg virkelig, og jeg tror at særlig mange burdyr har begredelige liv med dårlig stell, lite aktivering og mye frykt. Det gjør meg rasende og fortvilet å være i dyrebutikker hvor det er levende dyr, jeg kan ikke skjønne at det er lov. Særlig fuglene knuser hjertet mitt.

Anonymkode: d2725...a33

• Liker 2
Skrevet

Kaninen min er som en katt. Bor inne med oss og har en dokasse i et hjørne hvor den gjør fra seg. Å tygge på ledninger har den aldri gjort, fordi den hele tiden har tilgang på kvister og høy. Når jeg kommer hjem fra jobb/skole løper den mot meg og gjør gledeshopp. Hun er kjempekosete og slikker og gnir hodet sitt inntil meg. Går også opp trappa og hopper opp i sofaen sammen med oss :) har også lært henne triks, blant annet har jeg lært henne å lystre på navnet sitt. Når jeg roper navnet hennes og smatter litt kommer hun hoppende med én gang. 

Det er akkurat som noen over her sier - det blir hva du gjør det til selv! Er du villig til å gi "burdyret" ditt et godt liv, så gjemmer du det ikke bare bort i ett trangt bur uten noe som helst stimuli eller oppmerksomhet. Kaniner skal ikke stå i et bur i det hele tatt, mener jeg. Min kanin har ikke bur engang, det kasta jeg ut for mange år siden. Hun sover i en hunde/kattekurv ;) 

Anonymkode: 2cd7e...6be

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...