Gå til innhold

Hva tenker du om barnet bytter fornavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir man som foreldre lei seg om barnet/ungdommen bytter fornavn? 

Anonymkode: 431f0...607

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvordan mine foreldre føler det men nå har jeg ikke er godt forhold til de uansett. Jeg har bytter fornavn selv og trives med å hete noe jeg faktisk liker og ikke bare er navn min far gav meg. Vi har ikke forhold til hverandre i det hele tatt.

Anonymkode: c11fc...004

Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig blitt litt lei meg, fordi jeg har jo gitt ham det absolutt fineste fornavnet jeg vet om. Men det viktigste for mg er at han er fornøyd og komfortabel med det navnet han skal ha resten av livet. 

Anonymkode: f01e8...745

Skrevet

Det hadde hvertfall ikke jeg blitt, men jeg er kanskje hakket mer pragmatisk enn de fleste.

Skrevet

Jeg vile vært bekymret for identitetsfølelsene til den det gjaldt. Navnet er viktigere enn vi tror...

Anonymkode: 73596...997

• Liker 1
Skrevet

Jeg er adoptert og har egentlig et helt normalt norskt navn, bare at det skrives litt annerledes. Typ at det uttales Kristine men skrives Chrisstineh.. så da jeg ble 18 endret jeg navnet mitt til Kristine. 

Min mor og far synes at det var litt trist,  men godtok det :) 

Anonymkode: cfcf8...f9c

Skrevet

Jeg ønsker å bytte til et utenlandsk navn, er bare halvt norsk og selv om jeg er født og oppvokst i Norge, føler jeg meg ikke norsk og har ingen planer om å bli i Norge. Har ønsket dette i noen år nå, men tenker å vente enda noen år før jeg evt bytter :) 

Takk for svar

ts

Skrevet

Jeg endret mitt når jeg var 15, eller endret en bokstav i fornavnet og byttet etternavn. Mamma og pappa skrev under, men kaller meg fortsatt for den gamle navnet

Anonymkode: c9fd8...e35

Gjest Sugemerke
Skrevet

Nei, det hadde gått bra. Jeg er ikke en slik som insisterer på å kalle folk som bytter navn ved det gamle, jeg er mer innovativ en som så. 

Skrevet

Jeg tenker at det er psykisk lidelse inne i bildet. Med mindre barnet heter Whisky eller noe.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Aamu skrev:

Jeg tenker at det er psykisk lidelse inne i bildet. Med mindre barnet heter Whisky eller noe.

At barnet har psykisk lidelse hvis det vil bytte navn? Hm. 

• Liker 5
Skrevet

Hadde ikke tillatt at mitt barn skulle byttet navn med mindre det var en ekstremt god grunn (f.eks transseksuell eller mobbing). 

Skrevet

Jeg har som sikkert mange andre vurdert å bytte fornavn. Jeg har et ganske sjelden navn som jeg ikke fler passer til den jeg er. Har vel egentlig slått det fra meg nå, siden mange oppfatter navnebytte litt sært. Når jeg selv fikk barn var det derfor veldig viktig for meg at det skulle være et skandinavisk, klassisk navn som passer til liten og stor. Heller et traust enn et sært navn. Blir rett og slett irritert over hvor "kreative" navn dagens foreldre velger til barna sine. Barn liker ikke å skille seg ut! 

Dersom barna mine velger å bytte navn som voksen, så vil jeg synes det er litt vemodig, men de må selvsagt gjøre som de vil.

Anonymkode: a9d6f...1dc

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At barnet har psykisk lidelse hvis det vil bytte navn? Hm. 

Altså, et barn som sier "mamma, jeg liker ikke navnet mitt, jeg vil bytte" skal høre fra moren sin: "Gustav, du har et nydelig navn" (og den koselige, dullete historien om hvorfor mamma og pappa valgte det navnet). 

IKKE: "ok, det kan du gjøre". Barn bestemmer ikke at de skal bytte navn, de skal ikke få bestemme det.

• Liker 1
Gjest Sugemerke
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Aamu skrev:

Altså, et barn som sier "mamma, jeg liker ikke navnet mitt, jeg vil bytte" skal høre fra moren sin: "Gustav, du har et nydelig navn" (og den koselige, dullete historien om hvorfor mamma og pappa valgte det navnet). 

IKKE: "ok, det kan du gjøre". Barn bestemmer ikke at de skal bytte navn, de skal ikke få bestemme det.

Men barnet blir voksent og bestemmer selv, hva da? "Nei, sønn, jeg har bestemt at du er psykisk syk, så selv om du er 18 år og hater navnet ditt så bestemmer mor at dette får du ikke lov til." For å si det slik, da tror jeg nok de fleste ville tenkt at det var mor som var psykisk syk. 

Endret av Sugemerke
Skrevet
1 minutt siden, Sugemerke skrev:

Men barnet blir voksent og bestemmer selv, hva da? "Nei, sønn, jeg har bestemt at du er psykisk syk, så selv om du er 18 år og hater navnet ditt så bestemmer mor at dette får du ikke lov til." For å si det slik, da tror jeg nok de fleste ville tenkt at det var mor som var psykisk syk. 

Det er ikke det jeg tenker på. Jeg tenker på at man, dersom man heter et helt vanlig navn, må ha en psykisk lidelse for å HATE navnet sitt. Det sier seg selv. Ingen som heter Anne kan hate navnet sitt, uten å slite psykisk. Det er unormalt. 

Heter du Pølsebrød, Mini eller Snerken, så har du lov til å hate navnet ditt. For det gjør antakeligvis alle andre også. 

Skjønner?

• Liker 2
Gjest Sugemerke
Skrevet
Akkurat nå, Aamu skrev:

Det er ikke det jeg tenker på. Jeg tenker på at man, dersom man heter et helt vanlig navn, må ha en psykisk lidelse for å HATE navnet sitt. Det sier seg selv. Ingen som heter Anne kan hate navnet sitt, uten å slite psykisk. Det er unormalt. 

Heter du Pølsebrød, Mini eller Snerken, så har du lov til å hate navnet ditt. For det gjør antakeligvis alle andre også. 

Skjønner?

Nei. Overhodet ikke. Man trenger uansett ikke hate navnet sitt for å ønske å bytte. Dårlige relasjoner foreksempel holder lenge. Uansett velger voksne mennesker selv, mor og far har da forhåpentligvis oppdratt selvstendige mennesker som klarer å ta slike avgjørelser uten innblanding fra familie forøvrig. 

Skrevet
Akkurat nå, Aamu skrev:

Skjønner?

Først og fremst, det er en stor forskjell på å ha en psykisk lidelse og på å slite psykisk. Ellers er det jo flere som har opplevd ting som gjør at de har en dårlig knytning til navnet sitt og vil bytte. Betyr ikke at de sliter psykisk av den grunn. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Sugemerke skrev:

Nei. Overhodet ikke. Man trenger uansett ikke hate navnet sitt for å ønske å bytte. Dårlige relasjoner foreksempel holder lenge. Uansett velger voksne mennesker selv, mor og far har da forhåpentligvis oppdratt selvstendige mennesker som klarer å ta slike avgjørelser uten innblanding fra familie forøvrig. 

Dårlige relasjoner? Jeg forstår ikke. Til hvem? Deg selv? Hvis du heter Jørgen, og kjenner en annen drittsekk som heter Jørgen, så er det ingen god grunn til å bytte navn (det at man i det hele tatt vurderer å bytte navn på grunn av dårlige relasjoner er i seg selv et tegn på dårlig psykisk helse - normale mennesker ser forbi sånt)

Selvsagt velger man selv. 

Endret av Aamu
Skrevet

Man trenger da vel ikke å være syk for å bytte navn? :ohmy:

Jeg er 18, så jeg bestemmer jo helt selv om jeg vil bytte navn, men jeg vil ikke at foreldrene mine skal bli lei seg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...