Gjest Den Lille Heksa Skrevet 20. november 2016 #1 Skrevet 20. november 2016 Ja blir de det? Syns dette er en drøy påstand som ble fremsatt i en annen tråd akkurat nå. Og er det bare et vegansk kosthold som er grunn til å kontakte barnevernet (som det også ble sagt i den andre tråden), eller er også et vegetarisk kosthold det? Eller er dette bare tull fremsatt av noen som ikke har så god peiling på kosthold? Jeg er ikke veganer, men spiser vegansk bortsett fra at jeg spiser kjøtt og fisk av og til. Spiser altså ikke egg og melkeprodukter. Kan ikke se hvilke næringsstoffer som er så essensielle i egg, melk og kjøtt, tror jeg hadde klart meg fint som veganer, men har litt vanskelig for å kutte ut all kjøtt og fisk. Men tror mange lever fint uten dette.
Gjest Sugemerke Skrevet 20. november 2016 #2 Skrevet 20. november 2016 (endret) De barna jeg kjenner som lever vegansk har foreldre som er såpass interessert i kosthold at de har et mye mer sammensatt kosthold en den gjengse nordmann. Og derav også er mye sunnere kosthold. Foreldre som hiver seg på en trend og ikke setter seg inn i dette kan så klart være farlige, men genuine veganere har som oftest mye bedre peiling på kosthold en brødspisende Kari og Ola Nordmann som serverer brød tre ganger om dagen og fiskegrateng fra Findus til middag. Endret 20. november 2016 av Sugemerke
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #3 Skrevet 20. november 2016 Ja, det kan være livsfarlig for barn med veganisme. Helt enkelt fordi barn spiser mye mindre, er som regel mer selektive i kosten, men likevel svært sårbare for mangler fordi de har en enorm celledeling i forhold til voksne mennesker har. Uansett hvor kunnskapsrike foreldrene er kan det være farlig og skade barnet med mindre de har tenkt å ta jevnlige blodprøver av ungen eller noe. Vegansime er et sjansespill med barnets helse. Anonymkode: 62b12...dbb 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #4 Skrevet 20. november 2016 Ikke underernerte, men feilernerte. Anonymkode: b7697...eae 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #5 Skrevet 20. november 2016 Å sette sammen et kosthold til barn der bare en næringsgruppe må unngåes på grunn av allergi, er en oppgave for ernæringsfysiolog. Da sier det seg vel selv at skal man kutte ut en rekke næringskilder så skal man virkelig vite og forstå hva man driver med. Gjør foreldre dette på egenhånd, så er der flere som har uttalt i media at det ikke er klokt. Underernæring og feilernæring viser seg ikke før uorettelig skade er et faktum, noe der har vært flere eksempler på. Anonymkode: 9e71f...829 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #6 Skrevet 20. november 2016 Selvfølgelig blir ikke barnet underernært av å bli oppvokst med et vegansk kosthold. Veganere har gjerne satt seg mer inn i hva diverse næringsstoffer matvarer inneholder enn altetende og er som oftest veldig påpasselige med å få i seg nok vitaminer og mineraler. I England og USA så er det ikke unormalt at det finnes veganske eller vegetariske barn. Samme med India og Japan der mye av maten er vegansk. Norge er et land der folk historisk primært har spist kjøtt, fisk og melkeprodukter så selvfølgelig vil nordmenn flest synes at det å oppdra et barn vegansk eller å i det hele tatt for en voksen å spise vegansk er feil. Det som er viktig er å legge fordommer til siden og være åpen for nye synsvinkler. Anonymkode: 696a6...279 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #7 Skrevet 20. november 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke underernerte, men feilernerte. Anonymkode: b7697...eae Feilernærte. Anonymkode: 07a8b...3d2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #8 Skrevet 20. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feilernærte. Anonymkode: 07a8b...3d2 Hvorfor rettet du ikke den andre feilen også? Anonymkode: b7697...eae
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #9 Skrevet 20. november 2016 36 minutter siden, Den Lille Heksa skrev: Kan ikke se hvilke næringsstoffer som er så essensielle i egg, melk og kjøtt, tror jeg hadde klart meg fint som veganer, men har litt vanskelig for å kutte ut all kjøtt og fisk. Men tror mange lever fint uten dette. B12 finnes kun i animalske produkter, kroppen kan ikke lage dette selv. Mangel på b12 i vekstfase kan gi alvorlige utslag, så at du ikke kan se hva som er essensielt sier vel mest om din manglende kunnskap. Anonymkode: d6577...dfd 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #10 Skrevet 20. november 2016 Det finnes vel underernærte veganerbarn, på samme måte som det finnes underernærte kjøttspisende barn. Alle barn kan bli under- eller feilernærte om de ikke har foreldre som har kunnskaper om hvordan man former et sammensatt kosthold, hvilke næringsstoffer man bør få i seg i hvilken mengde, og som ikke følger med på barnas matinntak og vekt. Man kan bli feilernært om man kun lever på grønn salat og gulrøtter, og man kan bli feilernært om man kun lever på skive med nugatti og wienerpølser. Men heldigvis er det få foreldre som er såpass blåst i huet. Jeg har to veganerbarn, og de er ikke underernærte. De er begge normalvektige, friske og glade, og har energi og overskudd til å drive med aktive hobbyer. Dette fordi vi i familien spiser vegansk mat som er variert, med masse av fett gjennom matvarer som nøtter, avokado og olivenolje, og proteiner gjennom f.eks. ulike typer bønner, kikerter, erter og edamame. Vi spiser veldig mye forskjellig, liker å eksperimentere med matlaging, og koser oss også med sjokolade og godterier i helgen (sjokolade med rismelk er nydelig, og en god del av godteriene på butikken er veganervennlige). Generelt så tror jeg denne forakten for veganere er typisk norsk. Her skal alle spise det samme, og nåde den som bryter med normen! Vi bodde i et annet europeisk land i noen år, og der var det mye mer akseptert - og vanlig - at ulike familier spiser ulik mat. Mat og kosthold ble ansett mer for å være noe individuelt og verdibasert, og det var helt greit. Her virker det som mange blir provosert. Jeg skjønner det ikke helt. Det er helt greit for meg at andre ikke er veganere, men å bli sint fordi noen er det? Kloden vår blir stadig mer ødelagt og tynt for sine ressurser, og det er oss som dropper å støtte kjøtt- og oppdrettsindustrien folk føler behov for å spy galle utover? Snakk om å rette engasjementet sitt feil sted, spør du meg. Anonymkode: 9a9c4...ccc 8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #12 Skrevet 20. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes vel underernærte veganerbarn, på samme måte som det finnes underernærte kjøttspisende barn. Alle barn kan bli under- eller feilernærte om de ikke har foreldre som har kunnskaper om hvordan man former et sammensatt kosthold, hvilke næringsstoffer man bør få i seg i hvilken mengde, og som ikke følger med på barnas matinntak og vekt. Man kan bli feilernært om man kun lever på grønn salat og gulrøtter, og man kan bli feilernært om man kun lever på skive med nugatti og wienerpølser. Men heldigvis er det få foreldre som er såpass blåst i huet. Jeg har to veganerbarn, og de er ikke underernærte. De er begge normalvektige, friske og glade, og har energi og overskudd til å drive med aktive hobbyer. Dette fordi vi i familien spiser vegansk mat som er variert, med masse av fett gjennom matvarer som nøtter, avokado og olivenolje, og proteiner gjennom f.eks. ulike typer bønner, kikerter, erter og edamame. Vi spiser veldig mye forskjellig, liker å eksperimentere med matlaging, og koser oss også med sjokolade og godterier i helgen (sjokolade med rismelk er nydelig, og en god del av godteriene på butikken er veganervennlige). Generelt så tror jeg denne forakten for veganere er typisk norsk. Her skal alle spise det samme, og nåde den som bryter med normen! Vi bodde i et annet europeisk land i noen år, og der var det mye mer akseptert - og vanlig - at ulike familier spiser ulik mat. Mat og kosthold ble ansett mer for å være noe individuelt og verdibasert, og det var helt greit. Her virker det som mange blir provosert. Jeg skjønner det ikke helt. Det er helt greit for meg at andre ikke er veganere, men å bli sint fordi noen er det? Kloden vår blir stadig mer ødelagt og tynt for sine ressurser, og det er oss som dropper å støtte kjøtt- og oppdrettsindustrien folk føler behov for å spy galle utover? Snakk om å rette engasjementet sitt feil sted, spør du meg. Anonymkode: 9a9c4...ccc Forferdelig dårlig argument og er vel i beste fall en oppdiktet påstand. Anonymkode: b7697...eae 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #13 Skrevet 20. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Forferdelig dårlig argument og er vel i beste fall en oppdiktet påstand. Anonymkode: b7697...eae Dette er en ytterst ignorant kommentar. Anonymkode: 9c50b...ca3 6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #14 Skrevet 20. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Forferdelig dårlig argument og er vel i beste fall en oppdiktet påstand. Anonymkode: b7697...eae Du må nesten utdype grundig hvorfor du mener dette er et dårlig argument. Jeg er såpass herdet nå i sånne diskusjoner at jeg rett og slett ikke gidder å svare noe særlig til folk som kun kommer med én klagesetning. Skriv noe gjennomtenkt, så kanskje du får respons. Anonymkode: 9a9c4...ccc 3
Wenda Skrevet 20. november 2016 #15 Skrevet 20. november 2016 Så lenge de voksne er ansvarlige nok til å lage mat som er variert og sunn så tviler jeg sterkt på at noen barn blir underernært. Kjenner barn som får servert kun ferdigpizza, junk og ferdigmat. Helgene er fullt med godteri og brus. Tror aldri de har smakt et eneste hjemmelaget måltid. Ikke engang til jul. Reagerer mye mer på slikt for å si det sånn 5
Gjest Sugemerke Skrevet 20. november 2016 #16 Skrevet 20. november 2016 (endret) Mener du at det ikke finnes underernærte kjøttspisende barn? Endret 20. november 2016 av Sugemerke
Gjest Overrasket Skrevet 20. november 2016 #17 Skrevet 20. november 2016 Jeg tror det er mange andre spisevaner mange norsk barn bør endre på før man har rett til å kritisere foreldre som velger å gi barna vegansk kosthold. Sukker, industriprodukter, halvfabrikat, ferdigmat, innholdsløse kalorier, usunne mellomåltider ... Den av dere som er uten synd kan kaste den første steinen.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #18 Skrevet 20. november 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: B12 finnes kun i animalske produkter, kroppen kan ikke lage dette selv. Mangel på b12 i vekstfase kan gi alvorlige utslag, så at du ikke kan se hva som er essensielt sier vel mest om din manglende kunnskap. Anonymkode: d6577...dfd Og vet du hva vitamin B12 kommer fra da? Det dyrene spiser. B12 er ikke noe som naturlig finnes i kjøtt. Veganere er påpasselige med å få i seg B12, mens kjøttetere bare forventer at de får nok av det. Men nå er det altså slik at ikke alle tar opp alt like bra i tarmen, slik at mange kjøttetere IKKE tar opp nok B12 selv om de tror de gjør det. Anonymkode: 8707f...92f 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #19 Skrevet 20. november 2016 Nei, det blir de ikke. Skal man være veganer må man være opptatt av og interessert i kosthold, i motsetning til de som bare røsker med seg noen poser Toro, eller Gilde grillpølse. I den "din middagsplan" tråden er det faktisk flere som planlegger ukesmiddager som består av pølseog potetstappe en dag, pølse og nudler en annen dag, og noen som bytter på å spise ulike posesupper og havregryn til middag. Da kan du like gjerne bli veganer ass, det er mye sunnere enn den junken der. Anonymkode: 8707f...92f 1
Honey Dew Skrevet 20. november 2016 #20 Skrevet 20. november 2016 Nei, ikke hvis de tar multivitaminer i tillegg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå