Gå til innhold

Selge bolig med tap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen kjøpte bolig i Stavanger for noen år siden. Jeg jobber i oljebransjen og har jobbet deltid en stund, men er nå helt arbeidsledig. Så lenge jeg får dagpenger, klarer jeg fint å betjene boliglånet, men det er selvsagt ikke noe jeg kan eller vil basere fremtiden min på. 

I Stavanger området er det omtrent umulig for meg å få en stilling, selv om jeg søker på alt mulig. Men det koker ned til at vi må flytte, sannsynligvis til Oslo området. Jeg søker stillinger der, og har vert på noen intervju som jeg venter på svar på. Mannen får nok lett jobb, og kan ordne det når jeg har kommet i orden på nytt sted. 

Problemet er boligen. Alle som har fulgt med har fått med seg hvordan boligprisene i Stavanger har sunket som en stein den siste tiden. Vi har enda ikke hatt noen takstrapport, men jeg ser for meg at vi må selge med tap, om vi får solgt. Hva skjer da med lånet? Får vi overhode lov å selge leiligheten? Banken har jo pant i den. Kanskje kan jeg be foreldre stå som sikkerhet for lånet, men holder det for banken? Hvilke renter får jeg da? En annen mulighet er selvsagt å leie den ut, håper vi kan få nok for den til å nesten dekke lånet.

Anonymkode: 9df2f...86e

Skrevet

Banken kan vel i teorien stoppe et salg. Men så lenge det er til markedsmessige vilkår (normalt salg - ikke at du selger til underpris til en bekjent uten å legge den ut) kan jeg ikke tenke meg at banken vil stille seg i veien. Om noen ikke kan betale huslån er jo akkurat det banken gjør å selge huset på tvangssalg for å få igjen ihvertfall mesteparten av lånet. Banken vet at dere mest sannsynlig får mer for huset ved et salg enn de vil få ved et tvanggsalg.

Det jeg ville gjort er å kontakte megler for å få verdivurdering av boligen. Dersom verdivurderingen er lavere enn dere har i lån ville jeg kontaktet banken for å spørre hvordan de forholder seg til et slik situasjon. Hvilke betingelser vil dere få på restlån, om disse betingelsene er dårlige kan dere spørre om det hjelper med kausjonister eller lignende på restlån.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er boligen. Alle som har fulgt med har fått med seg hvordan boligprisene i Stavanger har sunket som en stein den siste tiden. Vi har enda ikke hatt noen takstrapport, men jeg ser for meg at vi må selge med tap, om vi får solgt. Hva skjer da med lånet? Får vi overhode lov å selge leiligheten? Banken har jo pant i den. Kanskje kan jeg be foreldre stå som sikkerhet for lånet, men holder det for banken? Hvilke renter får jeg da? En annen mulighet er selvsagt å leie den ut, håper vi kan få nok for den til å nesten dekke lånet.

Anonymkode: 9df2f...86e

Hvis dere havner i minus etter at dere har solgt boligen så vil nok fort det gjenstående boliglånet ende opp som et usikret lån og dermed få en ganske mye høyere rente enn boliglånet.

En fordel med å leie ut er at om dere leier ut i over 1 år så er plutselig skatt på slag skattepliktig og dere kan skrive av tapet på skatten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...