Batgirl Skrevet 20. november 2016 #21 Skrevet 20. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må være jævla ung. 15-19 år? Anonymkode: 08ad2...342 Nope, er 26, men kanskje det har noe å si at jeg er fra nord 1
Marimba Skrevet 20. november 2016 #22 Skrevet 20. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for svar Står så mye forskjellig. Er det best å smelte smøret? Anonymkode: 0e8a7...2c1 Aner ikke hva som er best, men jeg synes definitivt det er mest praktisk (av den grunn at jeg aldri husker å ta ting ut av kjøleskapet i god tid ). Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det det samme som kokosboller? Anonymkode: 354e3...01c Kokosboller forbinder jeg med sånne eggehvite+sukkerboller som er dyppet i sjokolade og kokos, men jeg tviler ikke på at det er variasjoner i forbindelse med navn. 1
Arabella Skrevet 20. november 2016 #23 Skrevet 20. november 2016 (endret) I hine hårde dager da jeg vokste opp i en bortgjemt, liten bygd, laget vi mye på feelingen uten oppskrift. Negerboller på samme måte som i flere oppskrifter her, med smeltet smør. Trillet til små boller, eller kuler, rullet i kokos, satte til avkjøling i kjelleren. (Vi hadde ikke kjøleskap da jeg var barn.) Vi laget knekk/karameller og forskjellig annet. Vafler for eksempel, pannekaker og mye annet uten oppskrifter, som det later til at er utenkelig for mange å klare seg uten i våre dager. PS, jeg kan ikke huske vi kalte disse bollene for noe spesielt. Endret 20. november 2016 av Arabella 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #24 Skrevet 20. november 2016 6 minutter siden, Marimba skrev: Aner ikke hva som er best, men jeg synes definitivt det er mest praktisk (av den grunn at jeg aldri husker å ta ting ut av kjøleskapet i god tid ). Kokosboller forbinder jeg med sånne eggehvite+sukkerboller som er dyppet i sjokolade og kokos, men jeg tviler ikke på at det er variasjoner i forbindelse med navn. Men blir det noe forskjell på konsistensen med smeltet/usmeltet smør? Aldri laget det før.. Anonymkode: 0e8a7...2c1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #25 Skrevet 20. november 2016 5 minutter siden, Arabella skrev: I hine hårde dager da jeg vokste opp i en bortgjemt, liten bygd, laget vi mye på feelingen uten oppskrift. Negerboller på samme måte som i flere oppskrifter her, med smeltet smør. Trillet til små boller, eller kuler, rullet i kokos, satte til avkjøling i kjelleren. (Vi hadde ikke kjøleskap da jeg var barn.) Vi laget knekk/karameller og forskjellig annet. Vafler for eksempel, pannekaker og mye annet uten oppskrifter, som det later til at er utenkelig for mange å klare seg uten i våre dager. PS, jeg kan ikke huske vi kalte disse bollene for noe spesielt. Fortell meg mer om livet uten kjøleskap Anonymkode: 56397...0bd 15
Arabella Skrevet 20. november 2016 #26 Skrevet 20. november 2016 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Negerboller er jo helt normalt å si. Husker vi lagde det mye før. Alt folk skal ta seg nær av. Snart kan vi ikke si jødekaker heller. Anonymkode: 80674...04a Svenskekaker og -boller er vel heller ikke god tone å si. Endret 20. november 2016 av Arabella 2
Marimba Skrevet 20. november 2016 #28 Skrevet 20. november 2016 (endret) 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men blir det noe forskjell på konsistensen med smeltet/usmeltet smør? Aldri laget det før.. Anonymkode: 0e8a7...2c1 Det husker jeg faktisk ikke. Når jeg lagde det som liten brukte jeg romtemperert smør, og så har jeg tatt en 20 års pause, før jeg plutselig dumpet over oppskriften på bloggen jeg linket til isted. Har bare laget det med smeltet smør de siste årene, og kan ikke si at jeg husker så stor forskjell på de jeg lagde som liten og nå.. så du må nok bare prøve deg fram å finne ut hva du liker best. Gjerne fortell resultatet her dersom du skulle oppdage noe. Endret 20. november 2016 av Marimba skriveleif
Batgirl Skrevet 20. november 2016 #29 Skrevet 20. november 2016 Jeg har aldri hørt om jødekaker heller, trodde først det var en spøk, helt til jeg googla det 4
Tvist Skrevet 20. november 2016 #30 Skrevet 20. november 2016 Romtemperert smør er ok, du varmer det opp med hendene når du blander det inn. Funker også med kaldt smør, men da må man knå litt mer.
Arabella Skrevet 20. november 2016 #31 Skrevet 20. november 2016 8 minutter siden, Batgirl skrev: Jeg har aldri hørt om jødekaker heller, trodde først det var en spøk, helt til jeg googla det Vet du hva lapper er, da? Det er, eller var, en vanlig betegnelse på samer før, men det ble etterhvert oppfattet som rasistisk.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #32 Skrevet 20. november 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Negerboller er jo helt normalt å si. Husker vi lagde det mye før.Alt folk skal ta seg nær av. Snart kan vi ikke si jødekaker heller. Anonymkode: 80674...04a Din troll! Selvsagt tar ikke DU deg nær av slikt når du mest sannsynlig verken er jøde eller brun i huden Nå var det ikke hvite, men svarte fra Afrika som ble brukt som trekkdyr i de amerikanske plantasjene blant annet. Svarte har gjennom århundrer blitt stigmatisert og sett ned på av den overlegne hvite rasen. Ordet nigger eller neger ble og blir til dags dato brukt til å fornedre folk med brun eller tilnærmet brun hudfarge. Jødene har lidt stigma gjennom århundrer de også, for å ikke nevne utryddelsen i Europa. Jeg tolker det dithen at du er så privilegert(lys i huden) å ikke tilhører til noen av gruppene og dermed slipper unna følgene(sosio-kulturelle/økonomiske) av å ha en annen hudfarge/være jøde? Anonymkode: dd064...eeb 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #33 Skrevet 20. november 2016 Mine vil ikke henge sammen, de bare smuldrer opp... Skjønner ikke hva jeg gjør feil Men de kan spises uten at man lager boller av dem også Anonymkode: 5828f...150
Batgirl Skrevet 20. november 2016 #34 Skrevet 20. november 2016 5 minutter siden, Arabella skrev: Vet du hva lapper er, da? Det er, eller var, en vanlig betegnelse på samer før, men det ble etterhvert oppfattet som rasistisk. Det vet jeg faktisk, er delvis lapp selv! Og er den betegnelsen besteforeldrene mine enda bruker. 3
Gjest Sugemerke Skrevet 20. november 2016 #35 Skrevet 20. november 2016 Så de hadde byttet navn til "elgbæsj" nå, synes det var mye kulere!
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #36 Skrevet 20. november 2016 30 minutter siden, Marimba skrev: Det husker jeg faktisk ikke. Når jeg lagde det som liten brukte jeg romtemperert smør, og så har jeg tatt en 20 års pause, før jeg plutselig dumpet over oppskriften på bloggen jeg linket til isted. Har bare laget det med smeltet smør de siste årene, og kan ikke si at jeg husker så stor forskjell på de jeg lagde som liten og nå.. så du må nok bare prøve deg fram å finne ut hva du liker best. Gjerne fortell resultatet her dersom du skulle oppdage noe. Brukte romtemperert nå! Ble veldig bra Bollene står i kjøleskapet til avkjøling. Anonymkode: 0e8a7...2c1
skrue Skrevet 20. november 2016 #37 Skrevet 20. november 2016 Jaja, er ikke mange år siden vi hadde et kryddermerke som het Hindu. Denne varianten er forresten svært saftig: http://mat.espen.me/?p=167 Aldri en jul uten.
Ruskemor Skrevet 20. november 2016 #38 Skrevet 20. november 2016 Jeg kaller dem for sjokkoboller Og det er kjempe godt! Ikea lager også noen som er kjempe gode, men hjemmelaget er best! Lager alltid på slump da, og jeg bruker ikke å smelte smøret. Noen ganger er jeg vill og gal, og da smelter jeg 100g med melkesjokolade å har i (må kjøles ned litt så ikke smøret smelter). Ser det er en som har skrevet at deigen ikke vil holde sammen. Da har du mest sannsynlig brukt for lite smør 1
Gjest Raiu Skrevet 20. november 2016 #39 Skrevet 20. november 2016 17 minutter siden, skrue skrev: Jaja, er ikke mange år siden vi hadde et kryddermerke som het Hindu. Denne varianten er forresten svært saftig: http://mat.espen.me/?p=167 Aldri en jul uten. Hæ? Finnes ikke det merket lenger? Morsomt hvordan personen i den linken har kalt det så fint 'kokoskonfekt'
Arabella Skrevet 20. november 2016 #40 Skrevet 20. november 2016 25 minutter siden, skrue skrev: Jaja, er ikke mange år siden vi hadde et kryddermerke som het Hindu. Denne varianten er forresten svært saftig: http://mat.espen.me/?p=167 Aldri en jul uten. Ikke å forglemme Black boy krydder. Bilder av black boy krydder 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå