Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må være jævla ung. 15-19 år? 

Anonymkode: 08ad2...342

Nope, er 26, men kanskje det har noe å si at jeg er fra nord :fnise:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for svar :) Står så mye forskjellig. Er det best å smelte smøret? 

Anonymkode: 0e8a7...2c1

Aner ikke hva som er best, men jeg synes definitivt det er mest praktisk (av den grunn at jeg aldri husker å ta ting ut av kjøleskapet i god tid :ler: ).

Er det det samme som kokosboller?

Anonymkode: 354e3...01c

Kokosboller forbinder jeg med sånne eggehvite+sukkerboller som er dyppet i sjokolade og kokos, men jeg tviler ikke på at det er variasjoner i forbindelse med navn. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

I hine hårde dager da jeg vokste opp i en bortgjemt, liten bygd, laget vi mye på feelingen uten oppskrift. Negerboller på samme måte som i flere oppskrifter her, med smeltet smør. Trillet til små boller, eller kuler, rullet i kokos, satte til avkjøling i kjelleren. (Vi hadde ikke kjøleskap da jeg var barn.) Vi laget knekk/karameller og forskjellig annet. Vafler for eksempel, pannekaker og mye annet uten oppskrifter, som det later til at er utenkelig for mange å klare seg uten i våre dager.

PS, jeg kan ikke huske vi kalte disse bollene for noe spesielt.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Marimba skrev:

Aner ikke hva som er best, men jeg synes definitivt det er mest praktisk (av den grunn at jeg aldri husker å ta ting ut av kjøleskapet i god tid :ler: ).

Kokosboller forbinder jeg med sånne eggehvite+sukkerboller som er dyppet i sjokolade og kokos, men jeg tviler ikke på at det er variasjoner i forbindelse med navn. 

Men blir det noe forskjell på konsistensen med smeltet/usmeltet smør? :) Aldri laget det før.. 

Skrevet
5 minutter siden, Arabella skrev:

I hine hårde dager da jeg vokste opp i en bortgjemt, liten bygd, laget vi mye på feelingen uten oppskrift. Negerboller på samme måte som i flere oppskrifter her, med smeltet smør. Trillet til små boller, eller kuler, rullet i kokos, satte til avkjøling i kjelleren. (Vi hadde ikke kjøleskap da jeg var barn.) Vi laget knekk/karameller og forskjellig annet. Vafler for eksempel, pannekaker og mye annet uten oppskrifter, som det later til at er utenkelig for mange å klare seg uten i våre dager.

PS, jeg kan ikke huske vi kalte disse bollene for noe spesielt.

Fortell meg mer om livet uten kjøleskap

Anonymkode: 56397...0bd

• Liker 15
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Negerboller er jo helt normalt å si. Husker vi lagde det mye før.

Alt folk skal ta seg nær av. Snart kan vi ikke si jødekaker heller.

Anonymkode: 80674...04a

Svenskekaker og -boller er vel heller ikke god tone å si. :ler:

Endret av Arabella
  • Liker 2
Skrevet

sluta-kranka-meg-jag-ingen-neger-dan-park.png

Anonymkode: 2f564...bf9

• Liker 6
Skrevet (endret)
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men blir det noe forskjell på konsistensen med smeltet/usmeltet smør? :) Aldri laget det før.. 

Det husker jeg faktisk ikke. Når jeg lagde det som liten brukte jeg romtemperert smør, og så har jeg tatt en 20 års pause, før jeg plutselig dumpet over oppskriften på bloggen jeg linket til isted. Har bare laget det med smeltet smør de siste årene, og kan ikke si at jeg husker så stor forskjell på de jeg lagde som liten og nå.. så du må nok bare prøve deg fram å finne ut hva du liker best. Gjerne fortell resultatet her dersom du skulle oppdage noe. 

Endret av Marimba
skriveleif
Skrevet

Jeg har aldri hørt om jødekaker heller, trodde først det var en spøk, helt til jeg googla det :rodme: 

• Liker 4
Skrevet

Romtemperert smør er ok, du varmer det opp med hendene når du blander det inn. Funker også med kaldt smør, men da må man knå litt mer.

Skrevet
8 minutter siden, Batgirl skrev:

Jeg har aldri hørt om jødekaker heller, trodde først det var en spøk, helt til jeg googla det :rodme: 

Vet du hva lapper er, da? Det er, eller var, en vanlig betegnelse på samer før, men det ble etterhvert oppfattet som rasistisk.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Negerboller er jo helt normalt å si. Husker vi lagde det mye før.

Alt folk skal ta seg nær av. Snart kan vi ikke si jødekaker heller.

Anonymkode: 80674...04a

Din troll!
Selvsagt tar ikke DU deg nær av slikt når du mest sannsynlig verken er jøde eller brun i huden:klaske:

Nå var det ikke hvite, men svarte fra Afrika som ble brukt som trekkdyr i de amerikanske plantasjene blant annet. Svarte har gjennom århundrer blitt stigmatisert og sett ned på av den overlegne hvite rasen. Ordet nigger eller neger ble og blir til dags dato brukt til å fornedre folk med brun eller tilnærmet brun hudfarge. Jødene har lidt stigma gjennom århundrer de også, for å ikke nevne utryddelsen i Europa. Jeg tolker det dithen at du er så privilegert(lys i huden) å ikke tilhører til noen av gruppene og dermed slipper unna følgene(sosio-kulturelle/økonomiske) av å ha en annen hudfarge/være jøde? 

Anonymkode: dd064...eeb

• Liker 3
Skrevet

Mine vil ikke henge sammen, de bare smuldrer opp... Skjønner ikke hva jeg gjør feil :sukk: Men de kan spises uten at man lager boller av dem også :laugh:

Anonymkode: 5828f...150

Skrevet
5 minutter siden, Arabella skrev:

Vet du hva lapper er, da? Det er, eller var, en vanlig betegnelse på samer før, men det ble etterhvert oppfattet som rasistisk.

Det vet jeg faktisk, er delvis lapp selv! Og er den betegnelsen besteforeldrene mine enda bruker. 

• Liker 3
Gjest Sugemerke
Skrevet

Så de hadde byttet navn til "elgbæsj" nå, synes det var mye kulere! 

Skrevet
30 minutter siden, Marimba skrev:

Det husker jeg faktisk ikke. Når jeg lagde det som liten brukte jeg romtemperert smør, og så har jeg tatt en 20 års pause, før jeg plutselig dumpet over oppskriften på bloggen jeg linket til isted. Har bare laget det med smeltet smør de siste årene, og kan ikke si at jeg husker så stor forskjell på de jeg lagde som liten og nå.. så du må nok bare prøve deg fram å finne ut hva du liker best. Gjerne fortell resultatet her dersom du skulle oppdage noe. 

Brukte romtemperert nå! Ble veldig bra :) Bollene står i kjøleskapet til avkjøling.

Skrevet

Jeg kaller dem for sjokkoboller :biggrin: Og det er kjempe godt! Ikea lager også noen som er kjempe gode, men hjemmelaget er best!

Lager alltid på slump da, og jeg bruker ikke å smelte smøret. Noen ganger er jeg vill og gal, og da smelter jeg 100g med melkesjokolade å har i (må kjøles ned litt så ikke smøret smelter).

Ser det er en som har skrevet at deigen ikke vil holde sammen. Da har du mest sannsynlig brukt for lite smør :)  

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, skrue skrev:

Jaja, er ikke mange år siden vi hadde et kryddermerke som het Hindu. Denne varianten er forresten svært saftig: http://mat.espen.me/?p=167 Aldri en jul uten.

Hæ? Finnes ikke det merket lenger?

Morsomt hvordan personen i den linken har kalt det så fint 'kokoskonfekt' :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...