Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ja, jeg er klar.

Hva er så ille med å si det? Neger betyr bare svart. Og bollene er svarte.

Ts

Anonymkode: 0e8a7...2c1

Urteit argument ettersom bollene er BRUNE, ikke svarte.

Anonymkode: db8cc...928

Videoannonse
Annonse
Gjest Sugemerke
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ja, jeg er klar.

Hva er så ille med å si det? Neger betyr bare svart. Og bollene er svarte.

Ts

Neger betyr ikke svart.

Fra ordbok.no:

neger m3 (gjennom ty. og, fr., fra sp. og, port. negro 'svart') person som tilhører eller opprinnelig kommer fra folkeslag med svart eller mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som nedsettende)

Altså, neger kommer fra ordet negro som betyr svart. Neger betyr noe annet.

Endret av Sugemerke
Skrevet
4 minutter siden, Sugemerke skrev:

Neger betyr ikke svart.

Fra ordbok.no:

neger m3 (gjennom ty. og, fr., fra sp. og, port. negro 'svart') person som tilhører eller opprinnelig kommer fra folkeslag med svart eller mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som nedsettende)

Altså, neger kommer fra ordet negro som betyr svart. Neger betyr noe annet.

Ok. Negroboller da.

• Liker 2
Skrevet

Lagde det her om dagen med Smeltet smør. Satte det til kjølig før jeg lagde boller av det, og med kokos rundt

og vi kalte det negerboller når jeg var liten. Søkte på det og fikk opp flere

Anonymkode: 8f595...308

Skrevet

Jeg og mine venninner brukte ofte å lage slike boller når vi gikk på barne-og ungdomsskolen. Rullet de i sukker eller melis, var ikke så begeistret for kokos. Kalte de foresten for negernuss. 

Anonymkode: fcdc1...2bb

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Raiu skrev:

Hæ? Finnes ikke det merket lenger?

Morsomt hvordan personen i den linken har kalt det så fint 'kokoskonfekt' :fnise:

Hmm, nå måtte jeg sjekke. Jo Hindu finnes fortsatt. Black boy derimot er "ute or soga" :)

Skrevet

Aldri hørt at man kan bruke smeltet smør.  Blir ikke deigen for flytende da?  

I oppskriftsboken min står det at man kan rulle dem i perlesukker.  Det synes jeg blir alt for søtt!  Særlig hvis man lager dem relativt små så blir det veldig mye sukker i hver bit.  Selv ruller jeg dem enten i kokos eller sjokoladestrø.  Planen var faktisk å bake dem ikveld, men ungen valgte å bade isteden, så da tar vi det vell imorgen.  Da blir de for anledningen omdøpt til sjokoladeboller.  Ikke fordi jeg synes det er noe galt med negerboller, men siden mange reagerer på navnet, så kan jeg like gjerne lære noe annet til den neste generasjonen.

• Liker 1
Skrevet

Vi har alltid kalt de "sjokoladeboller/kuler". Greit nok at "negerboller" er tradisjon og vane, men det er jo ingen vits i å gjøre ting verre enn de trenger å være. Mange blir støtt av det, og det er mye følelser knyttet til bruken av "neger". Før var det vanlig å kalle uekte barn for "horunger", men det er det heldigvis svært få som gjør i dag. Så det er nok ikke så vanskelig å begynne å bruke mer positive ord, om man vil/gidder.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Vi skal lage de på skolekjøkkenet med elevene før jul. Der tenker jeg også at jeg bruker navnet sjokoladeboller, eller noe sånt. Ikke noe vits å drive å provosere på seg noen foreldre eller media. Skal ingenting til før en fjær blir til 10 høns. 

Er forresten oppvokst med at de heter sjokoladeboller, var det som sto i kokeboka mi når jeg var liten. Men husker det var noen på besøk en gang som var over seg av begeistring av at jeg hadde lagd "negerboller", så det var første gang jeg hørte det navnet. 

Og @Kara W som lurte på det med smeltet smør, det går helt fint :) Men "deigen" må stå i kjøleskapet og bli kald før du får formet de til kuler. 

Endret av Marimba
Skrevet

Hadde aldri hørt om negerboller, fikk helt sjokk første gangen. Pleier kalle dem sjokolade/kokosboller 

Anonymkode: 10028...15f

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri hørt om negerboller, fikk helt sjokk første gangen. Pleier kalle dem sjokolade/kokosboller 

Anonymkode: 10028...15f

Kokosboller blir helt feil å si i alle fall. kokkosboller er jo de med hvitt inni.

Anonymkode: 80674...04a

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Din troll!
Selvsagt tar ikke DU deg nær av slikt når du mest sannsynlig verken er jøde eller brun i huden:klaske:

Nå var det ikke hvite, men svarte fra Afrika som ble brukt som trekkdyr i de amerikanske plantasjene blant annet. Svarte har gjennom århundrer blitt stigmatisert og sett ned på av den overlegne hvite rasen. Ordet nigger eller neger ble og blir til dags dato brukt til å fornedre folk med brun eller tilnærmet brun hudfarge. Jødene har lidt stigma gjennom århundrer de også, for å ikke nevne utryddelsen i Europa. Jeg tolker det dithen at du er så privilegert(lys i huden) å ikke tilhører til noen av gruppene og dermed slipper unna følgene(sosio-kulturelle/økonomiske) av å ha en annen hudfarge/være jøde? 

Anonymkode: dd064...eeb

And here we go again...

Anonymkode: 41aae...cc7

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Arabella skrev:

I hine hårde dager da jeg vokste opp i en bortgjemt, liten bygd, laget vi mye på feelingen uten oppskrift. Negerboller på samme måte som i flere oppskrifter her, med smeltet smør. Trillet til små boller, eller kuler, rullet i kokos, satte til avkjøling i kjelleren. (Vi hadde ikke kjøleskap da jeg var barn.) Vi laget knekk/karameller og forskjellig annet. Vafler for eksempel, pannekaker og mye annet uten oppskrifter, som det later til at er utenkelig for mange å klare seg uten i våre dager.

PS, jeg kan ikke huske vi kalte disse bollene for noe spesielt.

Interessant, arabella. Jeg vet man ikke skal spørre en dame om alder, men jeg er frekk nok likevel. Håper ikke du blir fornærmet. Spør fordi mamma er 60 og fra en liten øy langt nord og de fikk kjøleskap da hun var 10 eller noe. Før det hadde de bare spiskammers og kald kjeller. Trodde du var fra Sarpsborg jeg. :) Men da har jeg nok drømt. 

Anonymkode: 08ad2...342

Skrevet

Kaller det sjokoladeboller,enkelt og greit.

Neger boller er det vel bestemødre som sier,og virker som om enkelte i denne tråden har en trang til å bruke ordet neger? 

Hvorfor er det SÅ viktig for dere å bruke det ordet egentlig?

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Din troll!
Selvsagt tar ikke DU deg nær av slikt når du mest sannsynlig verken er jøde eller brun i huden:klaske:

Nå var det ikke hvite, men svarte fra Afrika som ble brukt som trekkdyr i de amerikanske plantasjene blant annet. Svarte har gjennom århundrer blitt stigmatisert og sett ned på av den overlegne hvite rasen. Ordet nigger eller neger ble og blir til dags dato brukt til å fornedre folk med brun eller tilnærmet brun hudfarge. Jødene har lidt stigma gjennom århundrer de også, for å ikke nevne utryddelsen i Europa. Jeg tolker det dithen at du er så privilegert(lys i huden) å ikke tilhører til noen av gruppene og dermed slipper unna følgene(sosio-kulturelle/økonomiske) av å ha en annen hudfarge/være jøde? 

Anonymkode: dd064...eeb

Altså, det faktum at du og dine ikke skjønner forskjellen på ordet "neger" og "nigger" får du ta på din egen kappe. Jeg slutter ikke å bruke et ord kun fordi folk plutselig skal føle seg krenket opp og i mente for alt mulig. Vil du ikke bli krenket så kan du flytte til et sted uten folk rundt deg.

Anonymkode: 4d6b7...801

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, CoolSistah skrev:

Vi har alltid kalt de "sjokoladeboller/kuler". Greit nok at "negerboller" er tradisjon og vane, men det er jo ingen vits i å gjøre ting verre enn de trenger å være. Mange blir støtt av det, og det er mye følelser knyttet til bruken av "neger". Før var det vanlig å kalle uekte barn for "horunger", men det er det heldigvis svært få som gjør i dag. Så det er nok ikke så vanskelig å begynne å bruke mer positive ord, om man vil/gidder.

At folk blir støtt av det får de ta på sin egen kappe. Det har alltid hetet negerboller og vil alltid hete det. Denne debatten er like idiotisk som at "pippi og negerkongen" gikk til å hete "pippi og sydhavskongen".

19 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Kaller det sjokoladeboller,enkelt og greit.

Neger boller er det vel bestemødre som sier,og virker som om enkelte i denne tråden har en trang til å bruke ordet neger? 

Hvorfor er det SÅ viktig for dere å bruke det ordet egentlig?

Hvorfor er det SÅ viktig for dere at ordet ikke skal brukes? Fordi noen tar seg nær av det? Vel, hva hvis jeg tar meg nær av å bli kalt hvit? Tror du jeg ville gått rundt og hylt etter at folk måtte slutte å kalle meg for hvit som en annen idiot?

Anonymkode: 4d6b7...801

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, Arabella skrev:

Ikke å forglemme Black boy krydder. Bilder av black boy krydder

Vi hadde også NEGRO sukkerkulør, og NIGGER BOY ovnssverte. 

Skrevet

Jøss! Jeg har alltid trodd at negerboller var akkurat som kokosboller, bare uten kokos. Altså disse med kjeks nederst, sånn eggehvite og sukker ting i midten og skjokoladetrekk over. Kaller dem sjokoladeboller nå, men det stod da negerboller på pakkene i gamledager? Disse småbollene med smør har jeg aldri vært borti. Forvirret... 

Anonymkode: a5c35...369

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...