hobbykokken Skrevet 20. november 2016 #1 Skrevet 20. november 2016 Hei! Sånn som det er nå går det altfor masse penger på matbutikken. Ukeshandler for 2000, det er inklusiv alt.. hygieneprodukter, dopapir etc. Spar er nærbutikken vår, men er den kanskje litt dyr? Vi er to voksne og en baby. Noen tips? Hva spiser dere til middag som er billig og sunt i hverdagen og hva spiser dere i helga for å kose dere? Trenger sårt tips og innspill. Vil ned til 6000 i mnd
Fjaselina Skrevet 20. november 2016 #2 Skrevet 20. november 2016 Spar er gjennomgåande dyrare enn Extra, det er dei to eg oftast handlar på. Eg prøver å gå mest på Extra... Eg går på jakt etter tilbod, særleg 30-50% pga dato er god deal. Elles handlar eg litt for mykje på impuls, og dermed vert det for dyrt her også. Trur gjerne at eg handlar for 2000 i veka. Dessverre. Vi er 4 i huset.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #4 Skrevet 20. november 2016 ca 1500 i måneden, 1 person, inkl alt husutstyr også(dopapir, vaskemiddel osv) Anonymkode: ab492...31b
Nuttery Skrevet 20. november 2016 #5 Skrevet 20. november 2016 Bruker rundt 2000kr i mnd per pers, inklusivt husholdningsutstyr (vaskemidler osv). Handler hovedsakelig på innvandrerbutikk.
Gjest Kaffekrus Skrevet 20. november 2016 #6 Skrevet 20. november 2016 Spar er veldig dyrt sammenlignet med f.eks. Kiwi og Rema 1000, uten at jeg opplever å få så mye igjen for det. Handler kun der om de har noen gode tilbud. Mye dreier seg om planlegging, tenker jeg. Planlegge slik at man får brukt alt, slipper unødvendige handleturer (medfører ofte noen impulskjøp), og slik at man kan handle en del ting på tilbud. De aller fleste hygieneprodukter, f.eks., kjøper jeg på tilbud. Tannbørster, vaskemiddel, tannkrem, såpe, toalettpapir etc. finnes det alltid et lager av her i huset, som fylles opp når jeg finner noe billig. Kjøp ting i store kvantum og frys heller ned, det er veldig mye som kan fryses. Noen ting kan kjøpes av billigste merke, uten at det merkes på kvaliteten. Frukt og grønt velger jeg ofte av det som er billigst. Blomkål har jeg eksempelvis bitt meg merke i at varierer fra rundt 10 kr til nærmere 30 kr per stykk - jeg kjøper aldri når det er som dyrest. Sjekker bestandig tilbud før jeg handler (Mattilbudappen er veldig nyttig). Ellers har jeg merket en nedgang i matbudsjettet etter jeg begynte å spise litt vegetarisk - linser og bønner er billig mat. Tror jeg bruker rundt 500 kr i uka gjennomsnittlig, men da synes jeg også jeg lever godt
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #7 Skrevet 20. november 2016 Holy shit, det var mye ja! Og det er jo gode nyheter, for da har dere jo masse å spare! Jippi! Vi er to voksne og bruker halvparten. Spar er kanskje litt dyrt ja, du får undersøke. Det er viktig å ha et forhold til kilopriser, da handler du automatisk litt billigere. For en billig og sunn middag, kombiner en matvare fra hver av gruppene: "Proteiner": Magert svinekjøtt, ca 70-100 kroner per kilo Hvit fisk, fra 50-100 kroner per kilo (det rimeligste er torsk og sei i blokk, her snakker vi 50 kroner per kilo. Og kjempesunt!) Laks/ørret - kjøp frosset i stykker og med skinn, disse koster ca 75 kroner per kilo Kyllingfilet - ca 100 kroner per kilo Hvis hver voksen spiser 200 gram proteiner hver og dette koster 100 kroner per kilo, blir det 40 kroner til sammen for kjøttet. Hvit fisk som torsk i blokk kan jo være enda rimeligere, men det er veldig kalorifattig og man trenger litt mer av det enn f.eks laks eller svinekjøtt. Grønnsaker: Her er det greit å bare kjøpe frosne grønnsaksblandinger. Disse er gode på smak og har masse mikronæringsstoffer. Nam nam. Bland litt dyrt og billig, for de billigste greiene (som ofte er brokkoli og blomkål) koster det ned mot 10 kroner kilo. I praksis nesten ingenting. Grønnsaker er kalorifattig men inneholder masse bra greier og er i tillegg mettende. Billige carbs som vomfyll og energi: Kjøp billig ris, billigste jeg har funnet på rema 1000 er ned mot 7 kroner kiloet. Kanskje enda billigere på innvandrerbutikker? Bare pass på oppbevaringen her, bør oppbevares i lufttett boks, ellers kan det bli bad. Alternativt billig pasta. Bare se på kilorpisene. Kjøp også egg, disse koster ca 2 kroner per stykk og er sunt, godt og meget anvendelige. Nam nam. Kjøp også greier på tilbud. Rødt kjøtt er for eksempel helt glimrende å kjøpe når det snart går ut på dato, da er det bare enda bedre. Hvis man kjøper sånne überbillige basisvarer som dette, skal du se at du har mer enn nok av penger igjen på budsjettet til å kose dere med i helgene. Anonymkode: dd315...7b8 1
Gjest Perfem2 Skrevet 20. november 2016 #8 Skrevet 20. november 2016 (endret) . Endret 27. januar 2017 av XXVIII
Gjest Margit Spat Skrevet 20. november 2016 #9 Skrevet 20. november 2016 Spar er en dyrere butikk enn Rema og Kiwi, men det gjelder å følge med i tilbudsavisen deres, for de har ofte gode ukestilbud, og med jevne mellomrom har de tikronersmarked som er verdt å få med seg. Vi er to storspiste voksne, og handler for under 1500 kr per uke. Som regel mellom 1200 og 1500, altså i området 5-6000 per mnd. Måten vi sparer på, er slik: 1. Planlegging av måltidene og ukeshandling. 2. Før handleturen ser vi gjennom hva vi har av tørrvarer og frysevarer slik at vi får brukt opp mat som er kjøpt tidligere (ofte på tilbud) før det blir for gammelt eller dårlig. 3. Vi bruker relativt lite halvfabrikata, da jeg opplever at mat laget fra bunnen blir rimeligere og bedre, men en og annen posegryte og posesuppe blir det. Som regel innkjøpt når det er tikronerstilbud. 4. Vi handler First Price eller de andre butikkenes egne varer (husker ikke i farten hva Remas butikkmerke heter). Ikke for enhver pris, men vi forsøker dem gjerne, og i mange tilfeller opplever vi at de er gode nok. Jeg opplever at min lokale Spar-butikk «gjemmer» First Price-produktene. De er vanskeligere å finne enn merkevarene, men de finnes! 5. Vi planlegger middagene slik at vi bruker opp maten vi har kjøpt inn, og ikke produserer mer matavfall enn nødvendig. Lager vi noe der man bruker en halv pakke av ett eller annet lettbedervelig, så bruker vi opp resten av dette i et annet måltid senere i uka. Hva vi spiser? Tja, vi har minst to fiskemåltider per uke, ett eller to måltider med kylling, ett eller to med rødt kjøtt og som regel en dag med suppe. Alltid grønnsaker eller salat. Frossen grønnsakblanding er billig, i alle fall hvis man holder seg til First Price (Findus koster vel 2-3 ganger så mye, uten at det er noen kvalitetsforskjell).
hobbykokken Skrevet 20. november 2016 Forfatter #10 Skrevet 20. november 2016 Mange gode tips her. Skjønner at de Nutrilett barene jeg kjøper bare er å sløyfe. Det koster jo 47 for en pakke, kjøpte fire sist på butikken og det er nesten to hundre kroner bare der. Det å bruke opp mat kjente jeg meg igjen i ja. Må ta meg i nakkeskinnet der!!
Wenda Skrevet 20. november 2016 #11 Skrevet 20. november 2016 (endret) 2 voksne handler for ca 1500 kroner pr mnd. Handler bare på Kiwi siden den er både billig og ganske nærme, og på den lokale innvandrerbutikker. Liker også å handle i en kjent butikk hvor jeg vet hvor alt er så jeg slipper å bruke masse tid. "Min" kiwi butikk er veldig flinke til å selge varer til nedsatt når de nærmer seg utgått på dato, og da kan man få svineknoker og annet digg til en tjuekroning, så jeg passer på å hamstre når jeg ser de har noe slikt. Storhandler i Sverige ca 3 ganger i året, så totalsummen pr mnd ender opp på gjennomsnittlig på ca 2000-2500 kr pr mnd Vi spiser mye egg, smør, grønnsaker, salat, rent kjøtt. Spiser aldri godteri, men det hender jeg baker noe godt. Prioriterer heller gode måltider fremfor snacks. Drikker litt brus i helgene. Lager aldri mat fra poser eller halvfabrikat bortsett fra en sjelden gang hvor jeg trenger bearnesaus for det klarer jeg bare ikke få til så har en pakke med poser stående i skapet som jeg kjøpte i Sverige i fjor....og har fortsatt et par poser igjen så det er sjeldent de blir brukt De gangene jeg lager lasagne, gryteretter, supper og gratenger så pleier jeg å lage ekstra mye som jeg kan porsjonere ut og fryse ned Jeg skriver ukesmenyer og planlegger de slik at jeg kan få brukt opp evnt restemat dagen etterpå. Restemat er også fint å bruke som frokost eller lunsj...man MÅ ikke spise brødskiver med pålegg (noe jeg ikke spiser uansett siden jeg spiser paleo) Endret 20. november 2016 av Wenda
hobbykokken Skrevet 20. november 2016 Forfatter #12 Skrevet 20. november 2016 Og så hyggelige dere virker, var redd for dømmende kommentarer.
Gjest KlippKlapp Skrevet 20. november 2016 #13 Skrevet 20. november 2016 Bruker ca. 2000. Spar er dyrt, ja.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #14 Skrevet 20. november 2016 Bruker sånn omtrent 2.500 i snitt. Da er alle husholdningsartikler inkludert. Handler i Sverige sånn hver 4. - 6. uke og bruker nærmeste asiabutikk 1 gang uken. Anonymkode: a209c...478
Tvist Skrevet 20. november 2016 #15 Skrevet 20. november 2016 4-5000, 2 personer. Lager kjøttfri middag noen dager i uka, gjerne en middag med egg, og fordeler resten mellom kjøtt og fisk. Ris er billigere enn poteter. Holder øye med tilbud, og spiser mye grønnsaker. Knekkebrød er billig , eller kan være det om man kjøper en billig type. Kjøper grovbrød, eller baker selv i blant. Viktig å kjøpe grønnsaker etter sesong, når de er best og billigst. Man kan spare en del på å sjekke priser - det er ikke alltid billigmerkene er billigst.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #16 Skrevet 20. november 2016 Vi bruker mellom 900 og 1300 kr i uka, to voksne, baby og katt. Dette inkluderer alt vi trenger på matbutikken. Føler ikke at vi spiser spesielt billig. Trikset vårt er å planlegge ukesmenyen ganske nøye. Sånn at råvarene vi bruker kan brukes opp i flere retter. De tingene som bør være litt ferskt blir brukt tidlig i uken(fisk, salat osv), de siste dagene i uka er det gjerne mat som kan fryses eller restemat. Har vi mange måltider hvor det brukes egnede grønnsaker så blir det stort sett nok til overs til en grønnsakssuppe i slutten av uka, for eksempel. Ellers så har vi kun 2-3 kjøttmiddager i uka, max. Det sparer vi nok litt på. Da lager vi ofte retter med linser og bønner, som er kjempebillig, godt og sunt. Det har vi alltid i skapet. Anonymkode: 6af6a...f4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå