Gå til innhold

Folk som ikke har sosiale antenner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venn av familien som ikke har helt sosiale antenner kommer på besøk ca 2-4 ganger i mnd. Vedkommende kan bli sittende i timesvis (snakker opp til 4-6 timer på det drøyeste). 

Noen ganger kommer vedkommende uanmeldt på døra og andre ganger sender vedkommende sms og spør om det passer. Har ikke samvittighet til å si nei.

Vedkommende er ensom , men samtidig tenker jeg som så at jeg ikke kan ikke ta ansvar for vedkommendes liv. Jeg har familie og full timeplan. 

Hvordan kan jeg bli flinkere til å sette grenser? Jeg orker ikke besøk som sitter i timesvis og som ikke skjønner at de har sittet lenge nok (2 timer er greit, men ikke 4-6 timer).

Anonymkode: dd08b...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Jessica skrev:

Si hyggelig i døra at du er opptatt og at det er veldig fint at vedkommende ringer før H"n kommer 😊

Er redd for at det blir rart å plutselig sette grenser etter så mange år.. !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv om du kan finne eit ærend eller arbeidsoppgåve som du kan ha som unnskyldning, og sei: "Nei, som tida flyg – 2 timar alt! Nå får du ha så takk for besøket, for nå er eg faktisk nøydd til å..." 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En venn av familien som ikke har helt sosiale antenner kommer på besøk ca 2-4 ganger i mnd. Vedkommende kan bli sittende i timesvis (snakker opp til 4-6 timer på det drøyeste). 

Noen ganger kommer vedkommende uanmeldt på døra og andre ganger sender vedkommende sms og spør om det passer. Har ikke samvittighet til å si nei.

Vedkommende er ensom , men samtidig tenker jeg som så at jeg ikke kan ikke ta ansvar for vedkommendes liv. Jeg har familie og full timeplan. 

Hvordan kan jeg bli flinkere til å sette grenser? Jeg orker ikke besøk som sitter i timesvis og som ikke skjønner at de har sittet lenge nok (2 timer er greit, men ikke 4-6 timer).

:skratte:
Når kameraten din kommer uanmeldt på døren deres og regelrett setter seg til så ville jeg sagt det rett ut. Hva med å gro noen antenner. Si det slik: Ser du ikke at folk er opptatte?
Du er samvittighetsfull i allefall, men det skader ikke å si i fra og si at nei. Slik du beskriver det så er han ofte hos deg og når han renner ned dørene dine så ville jeg rett og slett sluttet med å ha dårlig samvittighet, slik at du kan få litt fred også.
Vær en sunn egoist. :smilbla: 
Du har jo skrevet ganske tydelig om dine kamerater og venner i all offentlighet her, så du setter jo han egentlig på plass med dette. :tommelsmil: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...