Gå til innhold

Lyskvaliteten på Oslo Wood-lampen??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe Oslo Wood lampa, men lurer på hvor godt lys den gir??? Har en liten stue, men ønsker en gulvlampe som gir fra seg godt med lys siden det kanskje blir den eneste lyskilden i stuen.

Har den klassiske "mor-datter" lampen (bilde under) som jeg synes gir fra seg veldig godt lys. Hvordan er Oslo Wood sammenlignet med denne??

Anonymkode: fb809...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har Oslo-lampen og den er mer til pynt enn en god lyskilde.

Den lyser opp mot taket og er kjempefin, men ikke som leselys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sukrin skrev:

Jeg har Oslo-lampen og den er mer til pynt enn en god lyskilde.

Den lyser opp mot taket og er kjempefin, men ikke som leselys.

Søren. Ikke det svaret jeg håpet på.. 😂 Men takk for svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, den du linker til er helt motsatt. Gir supert lys men er ikke akkurat så dekorativ i stua. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men vet dere hvor man kan få tak i lampen billigst? 

Anonymkode: e26a2...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Sukrin skrev:

Ha ha, den du linker til er helt motsatt. Gir supert lys men er ikke akkurat så dekorativ i stua. :)

Ja, er akkurat det.. Ønsker i både pose og sekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lyspæren og ikke lampen som avgjør det..  Med en 100W LED pære blir det NOK lys i den ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, prt90 skrev:

Det er vel lyspæren og ikke lampen som avgjør det..  Med en 100W LED pære blir det NOK lys i den ihvertfall :P

Har du lampa og 100w pære?tror du det vil gå fint om det er eneste lyskilde? Ønsker Godt lys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du lampa og 100w pære?tror du det vil gå fint om det er eneste lyskilde? Ønsker Godt lys

Bare en lyskilde i rommet er vel uansett litt lite, men men mest pga. fordelingen av lyset. Men la oss bruke litt logikk angående lysmengden: 

Lampa har oppgitt lyskilde "max 100W E27". E27 betyr en tykk sokkel med gjenger av den gammeldagse typen. Gammeldagse lamper, f.eks. taklamper, som brukte glødepærer av denne typen tålte sjelden noe mer enn 60W, som var de kraftigste glødepærene som var i vanlig bruk innendørs. De gir ganske mye lys, ca 700 lumen. Denne lampa tåler altså 100W. Led-pærer bruker omtrent 80 % mindre strøm enn gammeldagse glødepærer. Altså vil en 100W led-pære gi enormt mye lys. Jeg fant ingen 100W E27 led-pære i farta, men jeg fant en på "bare" 35W. Den gir 4160 lumen, dvs. tilsvarende ca 6 gammeldagse 60W-pærer.  

Konklusjon: @prt90 er en spøkefugl som foreslår å bruke en 100W led-pære i ei stuelampe, men har helt rett i at det er lyskilden du setter inn som bestemmer hvor mye lys du får av lampa.  :)  En skikkelig lampebutikk kan sikkert hjelpe deg med å finne ut av dette. 

Anonymkode: a52ba...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...