Gå til innhold

sggressiv tigging. Kan vi snart få dem vekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg er dritt lei av å høre disse pappkrusene de går og rister med penger i. At de skal vifte med det foran trynet ditt. At de går nær deg for å prøve å komme ned i veska di. At de bruker barn for å få sympati. Fy faen, jeg opplevde noe ekkelt i utlandet for et par dager siden. Skjønte meg ikke helt på billettautomaten da jeg skulle kjøpe metro kort. Kom ei dame bort til meg og forklarte. Da jeg tok billetten så sa hun noe om at hun hjalpe meg og at det var min tur til å hjelpe henne. Jeg ble bare redd, og gikk fort som faen derfra. Hun sa"you have money, i saw it!" (Ja, hun hjalp meg slik at hun kunne få et glimt i lommeboka mi). Så viste hun at hun var gravid. Fyfaen, jeg er sikker på at hun har blitt gravid bare for å fåsympati! jeg stakk selvfølgelig. Men nei, det er ikke mitt problem at disse menneskene skal gå rundt og være gravide og gjøre befolkningen enda større. 

Anonymkode: ea96b...f87

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er faktisk enig i mye av det du sier.

Er det noe jeg er lei av er det den "sutrelyden" de lager mens de går og rister koppen mot deg. Vet ikke om denne lyden er effektiv for mange, men jeg blir bare skikkelig provosert etter hvert.

Nede ved butikken her jeg bor er det et par stykker som rullerer på å stå utenfor. Ser de er litt dårlig kledd med tanke på været, men registrerer også at det er fine, nye Nike-sko, pene jakker osv. Har også sett han ene gå fint et annet sted i byen, når han halter ekstremt utenfor butikken og går med stokk.

• Liker 5
Skrevet

Ved en butikk i nærheten sitter det alltid en tigger utenfor rett ved døra, selvfølgelig ikke nå som det er snø da. Hun sitter så nær døra at når folk skal inn eller ut så strekker hun ut hånda med koppen og blokkerer, slik at folk må reagere.

Jeg fatter ikke at butikken tillater slikt, for de har nok mistet en del kunder på grunn av det.

Anonymkode: 8d4f6...904

• Liker 4
Skrevet

Synes også det er ubehagelig når tiggere kommer og rister koppen i ansiktet mitt og surver.

Noen går rundt og "ber" for deg... Hjelpes..Andre sitter på knær og later som de ber.

Jeg synes oppriktelig synd på de narkomane som må tigge.Men ikke disse som kommer fra andre land for å bli rike på dumme nordmenn ..

Et forbud ville vært på sin plass.

• Liker 8
Skrevet

Du er ikke alene. Har hatt tiggere som ikke har gitt seg. Når jeg gang etter gang sier at de ikke får penger av meg og de fortsetter å gå etter meg, fyker koppen og pengene hver sin vei, for å si det sånn.

Gleder meg til kontantene forsvinner

Anonymkode: d47e3...5d4

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved en butikk i nærheten sitter det alltid en tigger utenfor rett ved døra, selvfølgelig ikke nå som det er snø da. Hun sitter så nær døra at når folk skal inn eller ut så strekker hun ut hånda med koppen og blokkerer, slik at folk må reagere.

Jeg fatter ikke at butikken tillater slikt, for de har nok mistet en del kunder på grunn av det.

Det er ikke sikkert at det er butikken som eier plassen hun sitter på. Det fikk jeg beskjed om i butikken da jeg spurte. De sa de ikke kunne gjøre noe, det var personen(e)/firmaet som eide eiendommen jeg måtte kontakte da jeg spurte dem.

Skrevet

Forstår ikke alle som gir de penger jeg? Er jo derfor de ikke forsvinner. Før så pleide de alltid å forsvinne et par måneder på vinteren men de siste årene så er de blitt værende året rundt. Rett og slett fordi mange gir de lov til å slå leir i hagen sin eller lar de låne hytta og den slags. Her hvor vi bor slår de tidvis leir rett utenfor kirkegården, slenger søppel og dritt frem til de forsvinner igjen. 

• Liker 6
Skrevet

Dette problemet kommer ikke til å løses med det første, f. eks. med tanke på rumenske tiggere, da det er knyttet til EØS/Schengen avtalen og fri flyt av mennesker. Så lenge grensene er vidåpne, så vil man alltid ha disse utfordringene. Det vil heller ikke løse noen ting med et forbud, da vil det bare samle seg større miljøler på mindre tilgjengelige steder og potensielt gjøre det farligere, siden noen mest sannsynlig vil ty til ren kriminalitet for å livnære seg istedet. Selv om det er et irriterende problem, så er det like fullt ille for de som er i den situasjonen. Det er ikke for moro skyld, man gjør det for å overleve, og får man ikke tigge så må man nødvendigvis ty til grovere kriminalitet. Mennesker har det med å bli brutale når deres eksistens trues. 

Det eneste som vil fungere for Norges del er å kreve at alle som kommer hit har en jobb og/eller nok midler til å forsørge seg selv gjennom hele oppholdet. Den kontrollen oppnår man ikke med dagens ordninger med Schengen og EØS, det komme altfor mange til at man greier å kontrollere dette noenlunde effektivt. For å løse verdens økende migrasjonsproblemer kreves det politikk folk ikke tør å gå for, f. eks. SP som er mot fri flyt av mennesker og ressurser. Men så lenge folk stemmer høyrevridde, globalt orienterte partier så vil problemene fortsette og eskalere. 

Anonymkode: 6ade0...cc1

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke alene. Har hatt tiggere som ikke har gitt seg. Når jeg gang etter gang sier at de ikke får penger av meg og de fortsetter å gå etter meg, fyker koppen og pengene hver sin vei, for å si det sånn.

Gleder meg til kontantene forsvinner

Jeg har sett mange tiggere med smarttelefon. Nesten blir vel at de ber deg om å vippse dem penger...

Anonymkode: aa8b3...d17

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var en tigger som plasserte seg utenfor nærbutikken min i høst. Han fikk beskjed om at han ikke kunne sitte der fordi det var privat eiendom. Så da flyttet han seg til fortauet, og måtte fjerne seg derfra fordi han blokkerte for folk som skulle forbi. 

Skrevet

Men vi vil jo ha dem. 

Anonymkode: ac42e...361

Skrevet

Ts alltid ha mynter i lomma når du skal ta metro eller skytrain,  aldri dra frem lommebok eller flashe kontanter i slike situasjoner,  også vis en ønsker å gi til tiggere veldig kjekt å ha noen mynter i lomma 

Skrevet

Møter de samme tiggerne daglig. Både på t-banestasjonen og i nærheten av jobben. Det er rasling med koppen, roping og framvisning av skilt. Ingen sympati herfra. Av og til kunne jeg tenkt meg å tigge selv, det er dyrt nå som det nærmer seg jul. 

Anonymkode: 511bf...4a7

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Møter de samme tiggerne daglig. Både på t-banestasjonen og i nærheten av jobben. Det er rasling med koppen, roping og framvisning av skilt. Ingen sympati herfra. Av og til kunne jeg tenkt meg å tigge selv, det er dyrt nå som det nærmer seg jul. 

Anonymkode: 511bf...4a7

Ja, og så kan vi starte opp en aksjon hvor vi får noe mektig i ryggen, inkludert kjendiser, feks bonde-tusvik, hun er fin til den slags. Jeg foreslår et vern for tiggere,  tiggernes vern. Den kontrollerer at folk gir tiggerne det minstebeløpet de har krav på. Gjerne i vest og blåsbar fløyte ved siden av tiggerne for å refse kjølige hender. Jeg snuser på stilling som tigger. Skal innom rådhuset i morgen og spørre om noen bra spots, ev. spørre en av kollegaene mine på gata om de har en bra plass å anbefale. Dette er altså en utfordring. Jeg trenger sitteunderlag, en pappkopp, teppe og en tekst med at jeg trenger penger. Kanskje jeg får flørtet litt fra plassen. Ser jo mange folk. Kanskje treffer jeg på på mr. RIGHT?

Dette blir en øvelse i den trendy offerrollen. Nå kommer jeg til å bli litt gypsy i hodet... ta livet som det kommer, spise maten jeg får tildelt (fiskekaker helst), drite på gaten. Kanskje jeg kommer i avisen. Bli eksponert, enda større sjanse for å finne mr. RITE... jippi. Gleder meg til jobberfaringen det gir meg. Blir fint på CV-en. Unik kompetanse. 

Anonymkode: ac42e...361

Skrevet

Jeg vet at tiggerne kommer fra fattige land, og må fø seg selv og sin familie ved å sitte på gatehjørner, og hvis jeg hadde vært en av dem, så kan det godt hende at jeg kanskje hadde tenkt at "disse rike, vestlige folka har vel råd til å gi fra seg noe, om ikke mer, til lille, fattige meg?"  Men hvorfor kan ikke de få hjelp direkte i sitt eget land, men må reise flere mil for å komme hit? Koster ikke det penger å reise fra Romania, eller hvor det nå er de kommer fra, og helt ned til Norge, Sverige, Finland, osv? 

De pengene ville ihvertfall jeg ha brukt på å forbedre levestandarden min, så langt det var mulig å få til.

Anonymkode: 499c0...6b9

Gjest Jacklost
Skrevet
På 20.11.2016 den 13.09, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er dritt lei av å høre disse pappkrusene de går og rister med penger i. At de skal vifte med det foran trynet ditt. At de går nær deg for å prøve å komme ned i veska di. At de bruker barn for å få sympati. Fy faen, jeg opplevde noe ekkelt i utlandet for et par dager siden. Skjønte meg ikke helt på billettautomaten da jeg skulle kjøpe metro kort. Kom ei dame bort til meg og forklarte. Da jeg tok billetten så sa hun noe om at hun hjalpe meg og at det var min tur til å hjelpe henne. Jeg ble bare redd, og gikk fort som faen derfra. Hun sa"you have money, i saw it!" (Ja, hun hjalp meg slik at hun kunne få et glimt i lommeboka mi). Så viste hun at hun var gravid. Fyfaen, jeg er sikker på at hun har blitt gravid bare for å fåsympati! jeg stakk selvfølgelig. Men nei, det er ikke mitt problem at disse menneskene skal gå rundt og være gravide og gjøre befolkningen enda større. 

Anonymkode: ea96b...f87

Enig? Jeg hater tiggere, de forsøpler gata...

Skrevet

Synes det er ubehagelig når tiggere bryter privatsfæren min og presser en kopp i ansiktet mitt. Og så blir jeg irritert når jeg passerer den samme tiggeren etterpå mens han ikke har tid til å tigge fordi han prater med noen på smarttelefonen sin. Hvor lader de disse egentlig? Digresjon...

Men i sommer la jeg merke til en ny trend. Noen av tiggerne på Karl Johan ligger urørlig på knærne med panna i bakken og hendene utstrakt foran seg med koppen i. Som i en slags bønnestilling. Ingen blikkontakt og ingen lyd. Hva er greia med det? 

Anonymkode: 85489...ce6

Skrevet

Det er fryktelig trist at noen har det sånn at det som gjenstår er å sitte med en kopp på gata.
Men som du påpeker, så blir selv den mest medfølende person irritert av tiggere som konstant maser, prøver å lure til seg ting fra vesker på overfylte trikker, sitte ved siden av noen som ikke har vasket seg på gud hvor lenge, eller gå tur i parken for å finne bæsj, brukt dopapir og bind slengt rundt om når de må på do.
I praksis så kan vi stoppe folk på grensa, som ikke har penger til livsopphold, men tenk deg hvor vanskelig den logistikken er i praksis?
Så kommer det viktigste: Disse menneskene trenger jo egentlig hjelp til å bli en del av det moderne samfunnet. Å leve på siden av samfunnet fungerte nok for et par generasjoner siden. Det at integreringen har feilet for disse gruppene er et følsomt område, hvordan romfolk ble behandlet i f.eks helsevesenet på 40, 50 og 60 tallet er en skamplett i Norges historie, så en viss sympati og forståelse skal man ha, men vi kan ikke la det styre politikken på dette området i evig tid.
Faktum er at disse menneskene MÅ integreres, og jo lenger vi venter, jo verre blir det.
Sikkert kontroversielt, men jeg tror at for de menneskene i disse gruppene, som allerede er voksne, så er det kanskje ikke så mye vi kan gjøre, men vi kan sørge for at barna blir tatt godt vare på, får utdanning osv.
Hvordan dette løser seg i praksis vet jeg ikke, men en eller annen internatskole løsning høres vel ut som det mest praktiske synes jeg.

Skrevet

Jeg har begynt å bruke en annen inngang til nærbutikken min fordi hver gang jeg skal inn så rister en tigger i koppen og roper "hungry. food, money, please" og når jeg skal ut så skjer det samme og jeg skammer meg på en måte over min grådighet siden jeg kommer med fulle poser og ikke gir han noe men samtidig så har tiggeren månedskort på bussen og det koster 740 kr så helt tomt kan jo ikke kassa være. Grunnen til at jeg vet at tiggeren har busskort er at vedkommende gikk på bussen samtidig som meg og da så jeg at vedkommende hadde 27 dager igjen på kortet.

Anonymkode: 4c088...310

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...