Holly Hobbie Skrevet 26. november 2004 #1 Skrevet 26. november 2004 Noen som har erfaringer med Airedales? Vi kan godt tenke oss en slik den dagen vi skal faa oss hund. Baade mannen min og jeg er godt vant til hunder. Min mann er vant til labradorer, men vi er redd han er allergisk mot dem....er det ikke slik at Airedales ikke royter saa mye?
Gjest Anonymous Skrevet 26. november 2004 #2 Skrevet 26. november 2004 Airs røyter, akkurat som de fleste andre hunder, pluss at de er ganske sta. Men gode hunder, dersom de kommer i de rette hendene.
Holly Hobbie Skrevet 26. november 2004 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2004 Takk for svar. Hvilke hunder royter ikke?
Lala Skrevet 26. november 2004 #4 Skrevet 26. november 2004 Naboen hadde en sånn. Pest og plage for hele nabolaget. Den hunden stod ute å gneldret konstant hele dagen. Den bjeffer HØYT. Tror de trenger mye oppmerksomhet og å bli aktivisert mye. Det ble ikke naboens. De fikk nok en del klager og stygge blikk etterhvert. Hadde tenkt meg litt om før jeg skaffet en sånn.
Brunhilde Skrevet 26. november 2004 #5 Skrevet 26. november 2004 Airdalen røyter da så og si ikke! Dessuten er de snille, sosiale og kjælne, men sta, det er jo et kjennetegnene på terrier, det! Jeg kjente en flott airdale, ikke bjeffet den, ikke røytet den og snill som dagen var lang var den... Så jeg syns det er en veldig OK hund!
Gjest Gjesta Skrevet 29. november 2004 #6 Skrevet 29. november 2004 Hei. Vi har hatt to airedale terriere , og de røyter nesten ikke. Airedales trimmes, og da er det så og si ikke pels. Jeg har også hatt andre hunder, så jeg vet hva jeg snakker om . Airadales røyter MYE mindre enn andre hunder, nesten ingenting. Men, det er et men har. Rasen er ganske tøff (særlig hannhundene) og har jo vært plaget av dårlig gemytt. Min første airedale, måtte vi avlive på grunn av at han hadde dårlig gemytt. han kunne bli illsint, og han bet meg slik at jeg måtte til legevakten. Altså ikke akkurat noen familiehund. Men , så ble det til at vi skaffet oss en anne airedale, og den er veldig snill og rolig. Alltid i godt humør, og den er syv år nå. Vi er veldig fornøyd med den.... Men en kan altså være uheldig her også
Gjest Alternativ Skrevet 30. november 2004 #7 Skrevet 30. november 2004 Airdalen er ikke mer allergisikker (ingen hunder er det, men noen er bedre enn andre) enn labradoren. Allergener hos hund har ingenting med røyting å gjøre. Det noen reagerer på er hundes flass. Noen kan også reagere på spytt, f.eks. hvis hunden peser mye eller slikker. Rasene som er bedre er nakenhundene, portugiseren og pudlene. Den første sier seg selv hvorfor, de andre to har ingen underpels/ull og har mye mindre flass i pelsen en andre raser. Hvorfor ikke sjekke ut den store puddelen? 60 cm. 25-30 kg. puddel drar lett like tung pulk eller bærer kløv en hel dag i fjellet. Pudlene elsker utfordringer og for å sitere et hundeblad "de apporterer fletta av retriverne" Glem fordommene om pudlene som sofaputer. Pudlene er brukshunder så gode som noen.
Holly Hobbie Skrevet 2. desember 2004 Forfatter #8 Skrevet 2. desember 2004 Jeg liker godt pudler jeg, men det gjør dessverre ikke min mann...dete r enda noen år til vi anskaffer oss hund, men lurt å planlegge litt! Takk for gode råd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå