Gå til innhold

Smerter i kne etter trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter tre uker med trening så jeg ingen annen utvei enn å ta en uke treningsfri da jeg fikk så store smerter i begge knær, men mest i  venstre kne.

Fremdeles er det vondt i venstre kne. Ikke ved hvile Men når jeg går i trapper og når jeg skal sette meg. Kjennes ut som om det er noe på fremsiden av kneet som skal til å ryke..

Bør jeg oppsøke lege eller bare ta enda lengre treningsfri?  Kutte ut øvelser som belaster kneet?

Anonymkode: aadcb...cca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du får vondt et sted er det kroppen din som sier at noe er galt. Stort sett er det da bra å droppe tung trening, ihvertfall inntil man finner ut hva som er årsaken. Noen ganger kan det gå greit å trene selv om det gjør vondt, men i ditt tilfelle høres det ut som du har pådratt deg smerter på grunn av for tung trening.

Ta deg en tur til legen, eller dropp legen og gå rett til fysioterapeut hvis du har en du pleier å bruke. Jeg har erfart at det er store forskjeller på fysioterapeuter, noen er flinkere enn andre til å stille rett diagnose og gi riktig behandling. Hvis du bor i stor-Oslo kan du sende meg en privat melding, så skal du få kontaktinfo til min fysioterapeut, som er meget dyktig.

Dette kan være noe så enkelt som runner's knee. Da får man smerter på den sida av kneskåla som vender inn mot det andre beinet. Det skyldes at muskelen på utsida av låter er blitt stiv og stram og strekker kneskåla utover, altså får du vondt på innsida. Hvis det ikke har satt seg for hardt kan det holde med to behandlinger hos fysioterapeut for å bli bra.

Skrevet

Runners knee er vel så enkelt som en senebetennelse i knær? Jeg fikk i hvert fall dette for litt siden. Trapper var kjipt. En uke med hvile og medisinering og vips var det borte :) 

Anonymkode: 0ff7b...98c

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Runners knee er vel så enkelt som en senebetennelse i knær? Jeg fikk i hvert fall dette for litt siden. Trapper var kjipt. En uke med hvile og medisinering og vips var det borte :) 

Anonymkode: 0ff7b...98c

Slik jeg har forstått det er det ikke senebetennelse, det ville garantert ikke gått over på ei uke med hvile. Slik min fysioterapeut forklarte det er det, som jeg skrev i forrige innlegg, at muskelen på utsida av låret blir stiv og stram og dermed drar kneskåla utover. Da vil det gjøre vondt på innsida av kneskåla, altså den som vender mot det andre kneet.

Hvis det er dette som er TS' sitt problem hjelper det ikke med medisinering, men derimot burde det ikke være så vanskelig for en kyndig fysioterapeut å kna opp muskelen på utsida av låret.

Skrevet

Hva slags trening driver du med? Jeg fikk lignende smerter tidligere i høst, kjente det godt i trapper og noen ganger også ved vanlig gange. Jeg sprang i fjellet ca 3-4 ganger i uka og var i tillegg på step-time en gang i uka, og det ble rett og slett for belastende for knærne. Hadde milde symptomer på runner's knee, så kuttet ned på turer i fjellet til en gang i uka. Nå har jeg ikke vært i fjellet på ganske mange uker, og trener hovedsakelig styrketrening og spinning. Har lite til ingen plager i knærne nå. Tør å påstå at styrketrening de siste 6 ukene har vært bra for knærne. 

Skrevet
2 timer siden, drue skrev:

Hva slags trening driver du med? Jeg fikk lignende smerter tidligere i høst, kjente det godt i trapper og noen ganger også ved vanlig gange. Jeg sprang i fjellet ca 3-4 ganger i uka og var i tillegg på step-time en gang i uka, og det ble rett og slett for belastende for knærne. Hadde milde symptomer på runner's knee, så kuttet ned på turer i fjellet til en gang i uka. Nå har jeg ikke vært i fjellet på ganske mange uker, og trener hovedsakelig styrketrening og spinning. Har lite til ingen plager i knærne nå. Tør å påstå at styrketrening de siste 6 ukene har vært bra for knærne. 

Har drevet med kardio.. Mye hopping og slikt hvor man belaster kneet.

Smertene sitter frem på selve kneskåla, litt ovenfor. Ikke på sidene.

Ser det an en uke til og er det fremdeles ikke bedre tar jeg en legetime.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har drevet med kardio.. Mye hopping og slikt hvor man belaster kneet.

Smertene sitter frem på selve kneskåla, litt ovenfor. Ikke på sidene.

Ser det an en uke til og er det fremdeles ikke bedre tar jeg en legetime.

Jeg hadde også smerter over kneet, sammen med smertene på sidene. Igjen, det som hjalp for meg var å kutte ned på hopp og sprett (step), og løping i nedoverbakker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...