AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #1 Skrevet 20. november 2016 Er det noen barnehagestyrere og pedledere her, som kan fortelle meg hvordan man får økt ressurser fra kommunen til bedre bemanning når det er mange barn med spesielle behov? I vår barnehage (liten, privat) har situasjonen snudd seg drastig til det verre i år, da barnegruppens sammensetning plutselig ble ekstremt krevende. Det er minst 7 bleiebarn på storebarnsavdelingen, minst tre med store ekstra behov, og flere med mindre problemer/utfordringer som krever ekstra innsats fra personalet. Flere av barna mangler språk og er utagerende. Vi fornemmer at foreldrene det gjelder, styrer og pedleder har søkt og søker om ekstra ressurser, utredninger og hjelp, og det har kommet noen støttepedagoger til enkelte barn, men det er ikke nok, og resten av barnegruppen (de få uten ekstra-behov) er på ren oppbevaring, uke etter uke, måned etter måned. Personalet fortviler og gir oss rett i våre klager om at det er et for dålig tilbud til de store ikke-krevende barna (vårt barn), men kan ikke gjøre noe. Det er ingen årsplan, ingenting skriftlig med tanke på rammeplan, alt av vanlige aktiviteter som ukentlig turdag, førskoleundervisning, aldersinndelte aktiviteter utgår hele tiden, for de er ikke mange nok voksne til i det hele tatt å dele inn barna. Kan vi klage inn barnehagen og vårt barns tilbud noe sted, til fordel for barnehagen? Vi trenger ingen ingen utredninger eller støttepedagoger til at vårt barn skal få en meningsfull hverdag i bhg, men vi trenger den pedlederen og de assistentene som er, slik at de kan holde vanlige barnehageaktiviteter, utelek og førskole i gang. Jeg skjønner det er styrer sin hodepine dette, og vi har jo ikke noe innsyn i hva som har blitt gjort, hvor stort behovet er for hvor mange barn osv, men faktum er at vårt barn ikke får det det har krav på. Vil en klage fra oss til bydelen (?) forverre eller forbedre situasjonen for styrer? Anonymkode: bcba2...dde
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #2 Skrevet 20. november 2016 Ta kontakt med kommunen, de skal føre tilsyn med barnehagene, de private også. Det skal foreligge en årsplan med utgangspunkt i rammeplanen. Det der høres ikke lovlig ut. Anonymkode: 42f8f...e63 1
Amarone Skrevet 20. november 2016 #3 Skrevet 20. november 2016 Jeg kan lite om dette, men jeg ville bare forsøkt å få byttet barnehage så fort som mulig. Jeg tror (understreker tror), at siden barnehagen er privat kan det være vanskelig å få ekstra midler fra kommunen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #4 Skrevet 20. november 2016 Jeg er pedleder, jobbet i privat bhg hele yrkeslivet. Det er ikke vanskeligere for private bhg å få ressusjer fra kommunen/bydelen, men bydelens budsjett er stort sett ikke stort på slikt, og det man kan få er stort sett et par timer med spesped i løpet av dagen. Det vil jo ikke hjelpe så veldig mye. Barnehagen skal ha årsplan tilgjengelig for foreldrene, det er et krav. Jeg ville tatt kontakt med fau og bedt om et møte med styrer der dere sammen forsøker å finne en løsning på problemene. Det er uholdbart at det pedagogiske tilbudet blir borte pga mange barn med ekstra behov. Jeg ser for meg en løsning der styrer bruker vikarbudsjettet til å styrke bemanningen noen timer på dagen slik så pedagogisk opplegg kan gjennomføres. På en av mine arbeidsplasser ble det satt inn ekstra ressurs på ettermiddagen pga et barn med ekstra utfordringer. Det betalte bhg for selv, for det er ikke lett å få penger fra kommunen til sånt. Anonymkode: 7d138...adc
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #5 Skrevet 20. november 2016 Ja, vi forsøker å bytte nå, men det er ikke bare bare et halvt år før skolestart, med tre måneders oppsigelsesfrist og fullt hus der vi helst ønsker å bytte til (også privat). Vi har hatt møter og samtaler med pedleder og styrer, men det hjelper jo ingen ting, verken de eller vi kan trylle fram mer ressurser. Fau-representanten er mor til en av de små med spesielle behov, det er ikke enkelt å klage på at vårt barn kjeder seg fordi personalet strekker seg langt for å ivareta deres barn mest grunnleggende behov. Det nytter ikke å klage mer på nåværende personell, de gjør så godt de kan. Jeg har lyst til å klage/støtte barnehagen i at de trenger ressurser utenifra, alle barna trenger det, ikke bare de med problemer. Problemene forplanter seg i barnegruppen også, mitt barn som er veldig selvstendig forlanger nå hjelp til påkledning, hjelp på toalettet, hun brøler og tuller ved matbordet osv. Man gjør jo som de andre, hvem skal hun speile seg i? Vi gjør det beste ut av det, og har meldt h*n på diverse aktiviteter utenom til våren. Jeg vet at de med soesielle behov har visse rettigheter men at det er en tidkrevende prosess å få dokumentert og innvilget. Men hva med de velfungerende, normale barna? Jeg vet ikke om vi kan henvende oss noe sted? Anonymkode: bcba2...dde
atropos Skrevet 20. november 2016 #6 Skrevet 20. november 2016 Du kan jo ringe bydelen og snakke med de. Jeg skjønner kjempegodt at dette er en frustrerende situasjon for deg, men det er nok ikke så lett å få nye ressurser før barnet ditt begynner på skolen.
Amarone Skrevet 20. november 2016 #7 Skrevet 20. november 2016 Skjønner at det er vanskelige bytte om det er skolestart neste høst. Men ville likevel forsøkt å byttet raskt og heller betalt dobbelt i oppsigelsestiden (dersom det er lov/ mulig?). Alternativt om dere har råd: gått ned i stillingsprosent og gitt barnet så korte dager i barnehagen som mulig frem til skolestart. Økonomien vil jo lide under det, men det er bedre å ha det trangt noen måneder enn det er at barnet ditt får et så dårlig tilbud.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå