Gå til innhold

Sydd noen sting, plaster?

Hilde

Anbefalte innlegg

Må jeg ha plaster oppå stingene? Plasteret skrukker seg når jeg blunker, så jeg ble så irritert at jeg tok det av. Det er forøvrig bare noen få sting, og såret ser ut til å ha grodd bra, til tross for at det bare er et døgn gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går fint uten plaster nå når såret er begynt å gro. Vær obs på når du har dusjet, at du lar såret være i fred, og ikke smører deg inn med kremer før skorpa er tørr igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å ha på plaster. Plasteret er der for å hindre at du får smuss og skitt inn i såret, som igjen kan føre til infeksjoner. Det finnes også tape man kan bruke. Da vil jeg anbefale deg Micropor (Ikke Scanpor, som de fleste apotek vil anbefale deg) Micropor puster, og er lett å fjerne.

Lykke til!

M.v.h. CeeCee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler og at du har på tape på stingene. Dette er for at arret skal bli finest mulig. Fortsett å ha på tape i 3 uker etter du har fjernet stingene. Selv om såret har grodd fint på utsiden. Underhuden trenger lengre tid på å gro, og taper du, unngår du at såret blir "sprikende".

Prøv også å unngå soling den første tiden (6-12 mnd.). Smør med sunblock, eller tape over arret. Jeg var ikke så flink til det sist jeg var på ferie, bare de første 3-4 dagene. Og nå har arret mitt blitt større og stygt. Har også sett flere andre som har fått skikkelig stygge arr, og som ikke hadde fått disse rådene. Vil ikke skremme deg da men.... Alle har jo ikke lik hud og det er jo forskjell på hvor fint det gror fra person til person. Det kommer jo også an på hvor stort sår du har, og hvor på kroppen det er da selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såret er bittelite (kan forøvrig sees her! :wink: )

Jeg har ikke hatt plaster på, og det ser fint ut.. Tror i grunn ikke jeg har fått noe skitt i det heller, for det så ut til å ha grodd ganske bra når jeg tok av plasteret. Uansett for sent å gjøre noe med nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Det er en grunn til at du legen gir beskjed om å ha på plaster! Min tre uker! Gjør du ikke dette risikerer du infeksjoner og styggere arr.

Ei venninne av meg fjernet en bitte liten kul i huden på nesa og måtte gå med tape i minimum 2 uker. det var tre bittesmå sting, og mye mindre sår enn det du har.

Snakk med legen da hvis du ikke er sikker.

Pam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at jeg spurte var jo fordi jeg ikke fikk noe beskjed av legen. Skal ta stingene på torsdag, så da får jeg sett hva slags arr jeg eventuelt får. Det er i grunn ikke arr jeg er bekymret for heller, men om såret gror skikkelig uten at det går noen infeksjon i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...