AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #1 Skrevet 20. november 2016 vi har nettop kjøpt oss bolig, og må betale ca 13-14000 i mnd. Han er student (har noe jobb utenom, men vanskelig å si hvor mye han vil tjene da dette er sesongbetinget) og jeg har inntekt. jeg er redd for at det blir veldig lite til overs, men ser at det ikke blir mindre enn det var da begge var studenter. han kan betale ca 4000 i mnd max. hvor mye har dere til overs når alle regninger er betalt? har dere noen økonomiske råd? Anonymkode: 2a07f...10c
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #2 Skrevet 20. november 2016 Planlegg mat innkjøp. Anonymkode: 4eeff...7fc
Ruccula Skrevet 20. november 2016 #3 Skrevet 20. november 2016 Vi har variabel inntekt etter hvor mye min mann reiser. De mnd han ikke reiser har vi 35 igjen etter alle regninger er betalt. Denne måneden hadde han en liten tur, da har vi 58 til overs.... det varierer. Føler ikke vi har veldig god råd siden vi betaler ned 20-30 ekstra på bil lån i mnd og det svir. Mine tips til en bedre økonomi er å ha kontroll på at man har gunstige betingelser hos bank, forsikring, strøm leverandør osv. Itillegg er det å handle mat en gang i uken.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #4 Skrevet 20. november 2016 1 minutt siden, Ruccula skrev: Vi har variabel inntekt etter hvor mye min mann reiser. De mnd han ikke reiser har vi 35 igjen etter alle regninger er betalt. Denne måneden hadde han en liten tur, da har vi 58 til overs.... det varierer. Føler ikke vi har veldig god råd siden vi betaler ned 20-30 ekstra på bil lån i mnd og det svir. Mine tips til en bedre økonomi er å ha kontroll på at man har gunstige betingelser hos bank, forsikring, strøm leverandør osv. Itillegg er det å handle mat en gang i uken. Makan til inlegg. selvfølgelig har du god råd. opp med øya. Anonymkode: 4eeff...7fc 29
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #5 Skrevet 20. november 2016 2 minutter siden, Ruccula skrev: Vi har variabel inntekt etter hvor mye min mann reiser. De mnd han ikke reiser har vi 35 igjen etter alle regninger er betalt. Denne måneden hadde han en liten tur, da har vi 58 til overs.... det varierer. Føler ikke vi har veldig god råd siden vi betaler ned 20-30 ekstra på bil lån i mnd og det svir. Mine tips til en bedre økonomi er å ha kontroll på at man har gunstige betingelser hos bank, forsikring, strøm leverandør osv. Itillegg er det å handle mat en gang i uken. har dere 58 tusen igjen hver måned?? vi vil ha ca 8 tusen igjen i mnd. Anonymkode: 2a07f...10c 2
Ruccula Skrevet 20. november 2016 #6 Skrevet 20. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Makan til inlegg. selvfølgelig har du god råd. opp med øya. Anonymkode: 4eeff...7fc Joda, men når man velger å leve fattig og betale ned masse på lån så føler man ikke at man har mye til overs, var bare det jeg mente.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #7 Skrevet 20. november 2016 Vi har vel rundt 60.000,- igjen tror jeg, når alle de faste utgiftene er betalt. Det varierer litt med mengden overtid osv. Mitt beste råd er å bruke en regningskonto. Regn ut hvor mye dere har i faste utgifter pr. år, delt på 12, legg til 10% og overfør denne summen til regningskonto hver måned. Da er utgiften lik hver måned, og man slipper "slitsomme" måneder der alle regninger kommer på en gang (type kommunale avgifter, NRK-lisens årsavgift, forsikring osv.). Litt avhengig av når på året man begynner kan det hende man må fylle på en "startsum" på regningskontoen for at det skal gå rundt. De 10% ekstra lager over tid en buffer som gjør at man ikke får ubehagelige overraskelser pga ekstra høy strømregning en måned eller tilsvarende ekstautgifter. Anonymkode: 0d7a4...5aa 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #8 Skrevet 20. november 2016 enormt mye penger folk har synes jeg. 60.000 etter at alle regninger er betalt, det er sykt mye penger. Anonymkode: 2a07f...10c 20
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #9 Skrevet 20. november 2016 I slike tråder svarer bare de som vasser i penger. Anonymkode: b705c...b5e 9
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #10 Skrevet 20. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I slike tråder svarer bare de som vasser i penger. Anonymkode: b705c...b5e ja, det merket jeg. det er vel ikke normalt at 2 personer har utbetalt 60 000 tilsammen i mnd heller Anonymkode: 2a07f...10c 4
Nuttery Skrevet 20. november 2016 #11 Skrevet 20. november 2016 Jeg har igjen ca 6000kr (er en person, med boliglån). Det skal da rekke til mat, månedskort offentlig transport, "lek/morro" og sparing. Noen måneder går det veldig fint, andre måneder blir det knapt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #12 Skrevet 20. november 2016 Jeg har igjen 11 000 når ALT inkludert eget forbruk er betalt. Det settes på en sparekonto, som skal gå til ny bolig på sikt.... Anonymkode: 03325...68a
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #13 Skrevet 20. november 2016 2 minutter siden, Nuttery skrev: Jeg har igjen ca 6000kr (er en person, med boliglån). Det skal da rekke til mat, månedskort offentlig transport, "lek/morro" og sparing. Noen måneder går det veldig fint, andre måneder blir det knapt. her er noen som er noelunde i samme båt. har du noen gode råd? Anonymkode: 2a07f...10c
Gjest Lykke_ Skrevet 20. november 2016 #14 Skrevet 20. november 2016 Jeg har i underkant av 4000 kr igjen. Er enslig. Klarer meg greit på det. Dette skal dekke mat, medisiner og klær.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #15 Skrevet 20. november 2016 I kroner og øre svarer de som enten har veldig mye til overs, eller de som bare sier det for å gjøre deg mer motløs, ts. Folk flest har ikke de summene tilgjengelig. Planlegging er viktig, særlig matinnkjøp. Anonymkode: fa1a1...85c 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #16 Skrevet 20. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har igjen 11 000 når ALT inkludert eget forbruk er betalt. Det settes på en sparekonto, som skal gå til ny bolig på sikt.... Anonymkode: 03325...68a du er heldig som kan spare så mye. lykke til med ny bolig på sikt Anonymkode: 2a07f...10c
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #17 Skrevet 20. november 2016 Har mellom 3 og 4000 igjen når alle faste regninger er betalt. Er to voksne, men kun jeg som har inntekt. Anonymkode: 882c7...6fe
happiest Skrevet 20. november 2016 #18 Skrevet 20. november 2016 Tjener 25.000kr hver mnd ca. Etter at lån, fellesutgifter, strøm, bensin ol. er betalt så står jeg igjen med rundt 13000kr. Men noen måneder kommer jo andre utgifter også, feks forsikring, veiavgift osv. Så det varierer jo litt. Klarer å spare ca 5000kr i mnd. Har som mål å sette inn resten av pengene fra lønningen på sparekonto når jeg får ny lønning. Men er ikke "krise" om jeg må bruke litt av de pengene. Men synes det er ok å ha en liten buffer dersom ting skulle blitt ødelagt og jeg må kjøpe nytt osv.
Strikkagenser Skrevet 20. november 2016 #19 Skrevet 20. november 2016 Har mellom 6000 og 10000 igjen etter alle faste utgifter er betalt, avhenger av hvor mye jeg jobber ekstra. 2
Nuttery Skrevet 20. november 2016 #20 Skrevet 20. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: her er noen som er noelunde i samme båt. har du noen gode råd? Anonymkode: 2a07f...10c Bruker ca 2000kr i mnd på mat/husholdning til meg selv. Spiser sjeldent/aldri takeaway (syntes det blir litt rart å bestille bare til seg selv), handler billig på innvandrerbutikker og prøver ut en del "billige" oppskrifter jeg finner på nett. Ikke minst er det greit å få litt oversikt over hva ting koster på de forskjellige butikkene, og billigmerker vs vanlige merker. (6-8kr for butikkens eget lavprismerke tacosaus i motsetning til 30kr+ for f.eks Old El Paso eller Santa Maria) (husker en av dem er ganske dyr). Tror jeg er litt "heldig" på husholdningsposten ettersom jeg sjeldent kjøper noe spesielt helgekos og drikker ikke brus. Byttet nylig telefonabbonement til et billigere et og har blitt flinkere til å bruke Wifi. Kunne vel også byttet til et billigere treningssenter, men trives der jeg er (475 i mnd) og føler det er verdt det. Handler lite klær/handler på fretex/salg. Fikk f.eks en Second Female-cardigan jeg hadde sett på tidligere på året med nypris 899,- til 169kr på Fretex! Handler ikke interiørting annet enn en plante her og der, og unngår i stor grad småinnkjøp. I tillegg har det hjulpet meg å lage en mental "heller x enn x" liste. Altså jeg drar heller ut og tar 3 glass vin med en venninne enn å dra ut å spise+ett glass vin feks, som ofte blir dyrere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå