PaperFlower Skrevet 20. november 2016 #1 Skrevet 20. november 2016 (endret) Jeg er 25 år og har for første gang i mitt liv fått "problem" med et ledd i kroppen min. Jeg sier "problem" med hermetegn fordi jeg er usikker på om det er et problem eller ikke. Hver gang jeg går i trapper så knaker/knekker/klikker det i det ene kneet mitt. Det knaker ikke bare én gang også ferdig med det, men det knaker for hvert steg jeg tar. Det knaker bare når jeg går opp trapper. Det gjør absolutt ikke noe vondt, men kan kjennes litt mer stivt ut enn vanlig. Hvis jeg sitter stille lenge med kneet i en bestemt posisjon, f.eks på kino, føles det ekstra stivt når jeg går igjen. Men som sagt, det gjør absolutt ikke noe vondt og det er noe jeg kan leve med enn så lenge. Men jeg lurer på om det er sånn at jeg burde oppsøke lege å få sett på kneet eller om jeg ikke trenger det så lenge det ikke gjør vondt/plager meg? Kan dette være starten på noe alvorlig? Hvis det ikke gjør vondt er det kanskje ikke noe som kan gjøres? Er veldig overvektig så tenker at kanskje det har noe med det å gjøre. Men synes det er så rart at det har skjedd så plutselig? (Jeg har ikke lagt på meg, tvert imot.) Jeg trener heller ikke så det kan ikke være det. Det begynte helt tilfeldig for noen dager siden, og siden har det vært sånn. tl;dr: Høyre kne knaker hver gang jeg går opp ei trapp, hvert steg. Det gjør ikke vondt og plager meg ikke noe særlig enda. Oppsøke lege eller ikke? Endret 20. november 2016 av PaperFlower
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #2 Skrevet 20. november 2016 Trening kan heller gjøre godt enn vondt, ved at det øker blodsirkulasjonen i kneet. Sykling på lett gir er bra, det belaster ikke kneet men gir økt sirkulasjon. Jeg vet ikke hva knakingen er for noe, så du kan jo snakke med legen. Men tipper du får tips om trening som er bra for leddene. Anonymkode: 48404...351 3
teknosilje Skrevet 20. november 2016 #3 Skrevet 20. november 2016 Overvekt og ustabilt kneledd er det jeg tenker. Svak muskulatur. Og det er vanlig at ledd blir stive av å sitte iro. Menneskekroppen er nemlig laget for å være i aktivitet 😊 Trening er alfa og omega i slike situasjoner. 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #4 Skrevet 20. november 2016 Lett trening kan hjelpe. Hadde samme problemet tidligere og nå har det faktisk gått bort. Unngå knebøy og annet hvor hele kroppsvekten løftes av knærne. For all del ikke ikke begynn med jogging/løping med mindre du har mulighet til å jogge veldig lett og kontrollert KUN på gress. Øvelser hvor du sitter på stol eller ligger på gulvet er også greie å starte med for å trene opp hofter, knær, støttemusklatur. Gå turer i naturen er også bra. Anonymkode: 05da4...ddc 1
PaperFlower Skrevet 20. november 2016 Forfatter #5 Skrevet 20. november 2016 Takk for svar til alle sammen. Jeg tolker svarene som nei, jeg trenger ikke å oppsøke lege med én gang men jeg burde begynne å trene? 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #6 Skrevet 20. november 2016 20 minutter siden, PaperFlower skrev: Takk for svar til alle sammen. Jeg tolker svarene som nei, jeg trenger ikke å oppsøke lege med én gang men jeg burde begynne å trene? Er nok lite legen vil gjøre, annet enn å be deg gå ned i vekt for å avlaste kneet. Hvis ting blir verre og du får betydelige smerter i kneet kan jo en legetime være lurt, men greit å være forberedt på at leger ofte henger seg opp i vekta når det gjelder ledd og ryggproblemer. Anonymkode: 05da4...ddc 2
PaperFlower Skrevet 20. november 2016 Forfatter #7 Skrevet 20. november 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er nok lite legen vil gjøre, annet enn å be deg gå ned i vekt for å avlaste kneet. Hvis ting blir verre og du får betydelige smerter i kneet kan jo en legetime være lurt, men greit å være forberedt på at leger ofte henger seg opp i vekta når det gjelder ledd og ryggproblemer. Anonymkode: 05da4...ddc Tusen takk for svar, da får jeg bare prøve på det.
Pragmatisten Skrevet 20. november 2016 #8 Skrevet 20. november 2016 Anbefaler forsiktig trening i ulendt terreng, samt inntak av Omega 3. 1
teknosilje Skrevet 20. november 2016 #9 Skrevet 20. november 2016 Stabilitetstrening og kjernemuskulatur 😊 Spesielt balansetrening f.eks. 2
Teriyaki Skrevet 20. november 2016 #10 Skrevet 20. november 2016 Slik er begge mine knær. Har vært i mr og hos fysioterapeut da jeg også var plaget av perioder med mye smerter. Ingenting som kan gjøres egentlig. Men det har blitt verre i perioder uten trening, samtidig som at jeg må ta hensyn til knærne i forbindelse med å trene. Kan feks ikke ta utfall, og å jogge langt på asfalt funker absolutt ikke Før hadde jeg en absolutt grense på 6 km løping i terreng, nå kan jeg fint løpe 11 km, men får vondt hvis jeg løper for langt eller på feil terreng. Har rett og slett måttet prøve meg fram og gradvis trene meg opp. Jeg er ikke overvektig da. Det ene kneet ble sånn etter en gang jeg mistet balansen da jeg skulle ta knebøy. Det andre tror jeg ble sånn fordi jeg måtte kompensere med det kneet i perioder hvor jeg hadde vondt i det andre.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 20. november 2016 #11 Skrevet 20. november 2016 Det venstre kneet mitt er også sånn, men når jeg går nedover, ikke opp. Jeg har feilstillinger i skjelettet, og har egentlig bare regnet dette for å være i forbindelse med det.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #12 Skrevet 21. november 2016 Jeg trodde slike knakelyder i ledd kom av at leddvæske blir omgjort til gass? (det fysio har sagt til meg når det er knaket i mine ledd :)) Det er i hvertfall ikke farlig, og hvis det ikke gjør vondt er det ikke nødvendig å gå til legen. Anonymkode: cdda6...103
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #13 Skrevet 21. november 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde slike knakelyder i ledd kom av at leddvæske blir omgjort til gass? (det fysio har sagt til meg når det er knaket i mine ledd :)) Det er i hvertfall ikke farlig, og hvis det ikke gjør vondt er det ikke nødvendig å gå til legen. Anonymkode: cdda6...103 Samme her. Mitt ene kne lager en knekkelyd når jeg går ned trapper, men har ikke vondt. Hwr derfor ikke gått til lege eller lagt noe problem ut av det. Men sikkert lurt med trening som ikke belaster kneleddet så mye inntil man vet hva årsaken er. Anonymkode: d58be...85f
Teriyaki Skrevet 21. november 2016 #14 Skrevet 21. november 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde slike knakelyder i ledd kom av at leddvæske blir omgjort til gass? (det fysio har sagt til meg når det er knaket i mine ledd :)) Det er i hvertfall ikke farlig, og hvis det ikke gjør vondt er det ikke nødvendig å gå til legen. Anonymkode: cdda6...103 Min fysioterapeut mente det hadde med en liten sene/et feste inni kneet som er blitt slarkete og at lyden kommer av at det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå