The Kitten Skrevet 20. november 2016 #1 Skrevet 20. november 2016 (endret) Jeg vurderer å spørre en kollega om hun kan strikke et par babysokker for meg. Tenkte å gi sokkene i gavene til sønnen til en venninne. Strikker ikke selv, men forstår at det ligger en del arbeid bak. Det er jo selvfølgelig opp til kollegaen min om hun ja, eller nei. Blir ikke sur om hun sier nei. Før jeg spør vil jeg vite hvor mye jeg burde tilby som betaling hvis hun sier ja? Garnet betaler jeg selvfølgelig selv. Endret 20. november 2016 av The Kitten
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #2 Skrevet 20. november 2016 Babysokker hadde jeg strikket gratis mot å få beholde garnet som ble til overs. Men du må nesten spørre din kollega hvor mye hun skal ha. Anonymkode: 9a230...500
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #3 Skrevet 20. november 2016 190 kr timen er minste anstendige sats. Anonymkode: a1106...e42
Gjest Solsmil Skrevet 20. november 2016 #4 Skrevet 20. november 2016 På andre plagg tror jeg 3x garnprisen er vanlig, men babysokker er ikle såå mye jobb, og du bruker ikke et helt nøste engang
Gjest Magnifiq Skrevet 20. november 2016 #5 Skrevet 20. november 2016 Jeg hadde strikket et par små sokker helt gratis. Du må nesten bare spørre.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #6 Skrevet 20. november 2016 2 minutter siden, Magnifiq skrev: Jeg hadde strikket et par små sokker helt gratis. Du må nesten bare spørre. Jeg kunne gjerne strikket babyskker gratis, men da hadde også vært en gave fra meg til babyen, ikke en gave fra noen andre. Med mindre TS kom og laget middag til meg mens jeg strikket f.eks. Anonymkode: 28fd5...862 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #7 Skrevet 20. november 2016 Jeg hadde strikket det gratis. Men hadde satt pris på en flaske vin eller noe annet som takk for innsatsen:) Anonymkode: 02b3b...249 3
Marissa Skrevet 20. november 2016 #8 Skrevet 20. november 2016 Et par babysokker kunne jeg strikket gratis, men hadde som en over likt å få ett eller annet som takk for hjelpen, en twistpose e.l. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #9 Skrevet 20. november 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kunne gjerne strikket babyskker gratis, men da hadde også vært en gave fra meg til babyen, ikke en gave fra noen andre. Med mindre TS kom og laget middag til meg mens jeg strikket f.eks. Anonymkode: 28fd5...862 Eller om Ts gjorde en tjeneste for deg en gang du trengte det? Anonymkode: 013ad...b26
Kontormus Skrevet 20. november 2016 #10 Skrevet 20. november 2016 Strikket nylig et par knøttsmå Selbuvotter, og fordi de var så små tok det sin tid. Men jeg gjort det som en tjeneste til den som ønsket å gi dem bort som gave..
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #11 Skrevet 20. november 2016 Du kan jo bake kake som takk eller noe. Da har du også gjort noe i retur. Anonymkode: 36ffc...de4
happiest Skrevet 20. november 2016 #12 Skrevet 20. november 2016 Ville spurt og sett hva hun sa. Vet at flere som strikker gjør det med glede og forventer ikke å få betalt, annet at du sørger for å kjøpe garnet. Men ville nok gitt henne noe i etterkant uansett. F.eks en flaske vin, konfekt el.
Gjest GulSol Skrevet 20. november 2016 #13 Skrevet 20. november 2016 50 øre per meter er vanlig 'strikkesats' ifølge min strikkemor ☺️
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #14 Skrevet 20. november 2016 1 time siden, Solsmil skrev: På andre plagg tror jeg 3x garnprisen er vanlig, men babysokker er ikle såå mye jobb, og du bruker ikke et helt nøste engang Det er langt fra vanlig med 3 × garnprisen. Akkurat dete r noe som florerer i flere tråder her inne. På kg. Tenk deg Minialpakka til en Nancy jakke. Den koster nesten tusen kroner i garn til en voksen jakke. Hvem betaler da i tillegg tretusen kroner for strikking? Jeg svarer selv, ingen. Der er grupper for salg av strikk på facebook. Der er heller ikke 3 x garnprisen vanlig for noen ting å ta i betaling for arbeidet. Babysokker er strikket på noen timer. Slebuvotter ligger på 200 - 300 kroner på messer og folk som strikker privat for slg. En 100 lapp må være mer enn greit nok for noen relativt raskt og enkelt strikkede babysokker. Men ts, hvorfor ikke finne noen som selger strikk, så slipper du å lage ugrei stemning mellom folk du omgåes i det daglige? Anonymkode: e3db9...476
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #15 Skrevet 20. november 2016 6 minutter siden, augustmami skrev: 50 øre per meter er vanlig 'strikkesats' ifølge min strikkemor ☺️ Pr meter garn som er strikket med? Anonymkode: 013ad...b26
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #16 Skrevet 20. november 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er langt fra vanlig med 3 × garnprisen. Akkurat dete r noe som florerer i flere tråder her inne. På kg. Tenk deg Minialpakka til en Nancy jakke. Den koster nesten tusen kroner i garn til en voksen jakke. Hvem betaler da i tillegg tretusen kroner for strikking? Jeg svarer selv, ingen. Der er grupper for salg av strikk på facebook. Der er heller ikke 3 x garnprisen vanlig for noen ting å ta i betaling for arbeidet. Babysokker er strikket på noen timer. Slebuvotter ligger på 200 - 300 kroner på messer og folk som strikker privat for slg. En 100 lapp må være mer enn greit nok for noen relativt raskt og enkelt strikkede babysokker. Men ts, hvorfor ikke finne noen som selger strikk, så slipper du å lage ugrei stemning mellom folk du omgåes i det daglige? Anonymkode: e3db9...476 Og du synes det er greit å betal 100 kr for en jobb som tar 2 timer, for de fleste bruker minst det på et enkelt par babysokker. Og 3000 for et håndstrikket og tilpasset plagg er mye mindre enn jeg hadde tatt for å bruke så mange titalls timer på å håndlage en kofte uansett garnpris. Jeg verdsetter både tiden og håndarbeidet mitt mer enn det... 100 kr mer enn nok, jeg hadde aldri giddet å svare noen som kom med et slik tilbud... Anonymkode: 6b8d9...7da 1
Gjest GulSol Skrevet 20. november 2016 #17 Skrevet 20. november 2016 Ja! Blir jo veldig lite med et par babysokker da, så ville kanskje satsa på ei flaske vin eller twistpose som nevnt over 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pr meter garn som er strikket med? Anonymkode: 013ad...b26
Gjest Solsmil Skrevet 20. november 2016 #18 Skrevet 20. november 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er langt fra vanlig med 3 × garnprisen. Akkurat dete r noe som florerer i flere tråder her inne. På kg. Tenk deg Minialpakka til en Nancy jakke. Den koster nesten tusen kroner i garn til en voksen jakke. Hvem betaler da i tillegg tretusen kroner for strikking? Jeg svarer selv, ingen. Der er grupper for salg av strikk på facebook. Der er heller ikke 3 x garnprisen vanlig for noen ting å ta i betaling for arbeidet. Babysokker er strikket på noen timer. Slebuvotter ligger på 200 - 300 kroner på messer og folk som strikker privat for slg. En 100 lapp må være mer enn greit nok for noen relativt raskt og enkelt strikkede babysokker. Men ts, hvorfor ikke finne noen som selger strikk, så slipper du å lage ugrei stemning mellom folk du omgåes i det daglige? Anonymkode: e3db9...476 Herregud, chill. det er faktisk i strikkegrupper på Facebook at jeg har snappet opp 3x garnprisen. Mange er villig til å betale mye for hjemmelaget strikk, uten at jeg ville tatt så mye selv. Uansett lurte ts på hva hun skulle tilby, og da ønsker man ikke å legge seg på et for lavt nivå - da virker man gjerrig og ikke istand til å sette pris på der arbeidet som legges ned. Sansynligvis vil ts sin kollega si at hun ikle vil ta seg betalt for arbeidet.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #19 Skrevet 28. november 2016 Jeg hadde først spurt henne hva hun skulle ha. Dersom hun svarer "ingenting", hadde jeg kjøpt et gavekort på en bokhandel/blomsterbutikk/sportsbutikk el.l til kanskje 200kr eller noe deromkring. Anonymkode: 498bb...d4d
Gjest O.G. Skrevet 30. november 2016 #20 Skrevet 30. november 2016 På 28.11.2016 den 14.54, AnonymBruker skrev: Jeg hadde først spurt henne hva hun skulle ha. Dersom hun svarer "ingenting", hadde jeg kjøpt et gavekort på en bokhandel/blomsterbutikk/sportsbutikk el.l til kanskje 200kr eller noe deromkring. Anonymkode: 498bb...d4d Enig, men jeg ville øket summen med fem hundre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå