Gå til innhold

Negative sider ved kvinners stemmerett.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal ha fremføring om de negative sidene ved kvinners stemmerett.  Fremføringen er satt opp som en debatt hvor det er en annen i klassen som skal ha om de positive sidene. Jeg finner ikke noe i læreboka om emnet så lurte på om noen kunne hjelpe meg.

Anonymkode: 64a91...e9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres bare rart ut. Går du på ungdomsskolen eller VGs?  Eller vil du bare piske opp til en dårlig stemning? 

Skrevet

Aldri hørt om en sånn oppgave. Skolene lærer oss om hvordan ting var før, de jobber ikke for å sette tanker i hodet på elevene for å få dem til å "innse" hvordan det kunne vært dersom vi ikke hadde hatt denne stemmeretten. Finn på noe selv. 

Anonymkode: ebb84...b7a

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, Snuppi skrev:

Dette høres bare rart ut. Går du på ungdomsskolen eller VGs?  Eller vil du bare piske opp til en dårlig stemning? 

VGS.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om en sånn oppgave. Skolene lærer oss om hvordan ting var før, de jobber ikke for å sette tanker i hodet på elevene for å få dem til å "innse" hvordan det kunne vært dersom vi ikke hadde hatt denne stemmeretten. Finn på noe selv. 

Anonymkode: ebb84...b7a

Synes det er unødvendig å poste bare for å fortelle meg at jeg får "finne på noe selv".  Om du ikke har lyst til å hjelpe meg så er det jo bare å ikke svare i tråden.  

TS

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

VGS.

Synes det er unødvendig å poste bare for å fortelle meg at jeg får "finne på noe selv".  Om du ikke har lyst til å hjelpe meg så er det jo bare å ikke svare i tråden.  

TS

Hvilket fag er det snakk om her?

Skrevet

Dette er selvfølgelig en trolletråd av han som mener at kvinner ikke burde ha stemmerett. Har sett etpar av disse trådene før. Han tok en pause men er tydeligvis tilbake nå og har lite å gjøre.

Anonymkode: 6435c...f37

• Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, Snuppi skrev:

Hvilket fag er det snakk om her?

Historie.

TS

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Historie.

TS

Anonymkode: 64a91...

Historie? Hvilket trinn?

Skrevet
1 minutt siden, Snuppi skrev:

Historie? Hvilket trinn?

VG3 det er jo det som er nyere historie. Kan du hjelpe meg nå?

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

VG3 det er jo det som er nyere historie. Kan du hjelpe meg nå?

TS

Anonymkode: 64a91...e9aere d

Har dere gått gjennom læreplanen og kompetansemålene i forkant?

Skrevet

Noen som kan hjelpe og ikke kun er ute etter å avspore tråden min?  

Her er hva jeg har kommet med hittil: 

-Ektemannen stemte ikke bare etter hva som var best for han, men hva som var best for familien så det var unødvendig at begge stemte.

-Kvinner hadde ikke tid til å sette seg inn i politikken fordi de var for opptatte med barna, ektemannen og husholdningen. Man ønsket heller ikke å oppmuntre til at kvinner skulle neglisjere sine "plikter".

Hvilke andre grunner var det man ikke ønsket å gi kvinner stemmerett?

TS

Skrevet (endret)

- Kvinner handler ofte ut fra følelser, de har mye empati og sympati. Når de da skal stemme har de vanskelig for å være objektive, de handler heller ut fra hva de føler. Eks flyktninger, de synes det er umenneskelig at søte Ahmed på 10 år skal bli sendt tilbake til hjemlandet sitt, han er jo en så fin gutt som kommer til å få det bedre i Norge. Hadde de vært rasjonelle hadde de sett at ja, alle barn i verden kunne hatt en bedre oppvekst i Norge enn i hvilket som helst land i verden, det betyr ikke at alle kan forbli her i landet. 

Edit: Før noen rekker å fyre seg helt opp, dette var selvfølgelig satt på spissen:laugh: Mener helt bestemt at kvinner bør ha stemmerett. Hvis man skal luke bort alle urasjonelle og følelsesmennesker, så hadde man plutselig ikke hatt så mange personer som kunne stemt.

Endret av frk91
  • Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

-Ektemannen stemte ikke bare etter hva som var best for han, men hva som var best for familien så det var unødvendig at begge stemte.

-Kvinner hadde ikke tid til å sette seg inn i politikken fordi de var for opptatte med barna, ektemannen og husholdningen. Man ønsket heller ikke å oppmuntre til at kvinner skulle neglisjere sine "plikter".

TS

Dette er jo noe helt annet enn hva du spurte om i førsteinnlegget ditt. Å diskutere hva datidens menn mente var negative sider ved kvinners stemmerett er noe helt annet enn å diskutere hva som faktisk ER negative sider ved kvinners stemmerett. 

Anonymkode: 6685e...08a

• Liker 20
Skrevet

Dette er selvfølgelig en trolletråd av han som mener at kvinner ikke burde ha stemmerett. Har sett etpar av disse trådene før. Han tok en pause men er tydeligvis tilbake nå og har lite å gjøre.

Anonymkode: 6435c...f37

Ja, det han skriver her er lett å kjenne igjen:

TS

Anonymkode: f77b7...03f

• Liker 3
Skrevet

Tema i morgen...

Kom med negative grunner ved å la Negere bli ansett som mennesker??

Blir like dumt som dette temaet

Anonymkode: 10dc1...a90

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, frk91 skrev:

- Kvinner handler ofte ut fra følelser, de har mye empati og sympati. Når de da skal stemme har de vanskelig for å være objektive, de handler heller ut fra hva de føler. Eks flyktninger, de synes det er umenneskelig at søte Ahmed på 10 år skal bli sendt tilbake til hjemlandet sitt, han er jo en så fin gutt som kommer til å få det bedre i Norge. Hadde de vært rasjonelle hadde de sett at ja, alle barn i verden kunne hatt en bedre oppvekst i Norge enn i hvilket som helst land i verden, det betyr ikke at alle kan forbli her i landet. 

Det er så morsomt med sånne som deg som skal diskutere kjønn, og så har dere ikke et fnugg av begrep verken om filosofi, sosiologi, kjønnsteori eller noen av de fagfeltene hvor kjønnsroller har vært diskutert og problematisert lenge. Fra 60-tallet og frem til i dag finnes det ingen seriøse teoretikere som vil påstå noe i nærheten av det du gjør, det er foreldet. Begrep som "følelser" og "rasjonalitet" har blitt problematisert grundig gjennom nyere vitenskapstradisjon, du henger ganske mange tiår etter. Men sånn går det vel når ens intellektuelle horisont begrenser seg til rights.no og Mannegruppa Ottar.

• Liker 7
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg skal ha fremføring om de negative sidene ved kvinners stemmerett.  Fremføringen er satt opp som en debatt hvor det er en annen i klassen som skal ha om de positive sidene. Jeg finner ikke noe i læreboka om emnet så lurte på om noen kunne hjelpe meg.

En av de mest negative sider er at enkelte menn er så fryktelig sure for at kvinner har fått stemmerett. Det gjør at det ofte oppstår i overkant muggen stemning i valgdebatten, med utspill som "dama er jo schtøgg som f..." eller "kjære lille søte damen, kanskje du heller burde tusle inn på kjøkkenet der du hører hjemme". Lite fruktbart.

Værsågod, ingen årsak :)

Endret av Ardwinna
  • Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så morsomt med sånne som deg som skal diskutere kjønn, og så har dere ikke et fnugg av begrep verken om filosofi, sosiologi, kjønnsteori eller noen av de fagfeltene hvor kjønnsroller har vært diskutert og problematisert lenge. Fra 60-tallet og frem til i dag finnes det ingen seriøse teoretikere som vil påstå noe i nærheten av det du gjør, det er foreldet. Begrep som "følelser" og "rasjonalitet" har blitt problematisert grundig gjennom nyere vitenskapstradisjon, du henger ganske mange tiår etter. Men sånn går det vel når ens intellektuelle horisont begrenser seg til rights.no og Mannegruppa Ottar.

Sånne som meg? Jeg skrev et forslag TS kan bruke som et av punktene i fremføringen sin. At du orker å hisse deg så mye opp av mitt "satt på spissen"-innlegg betyr bare at han bør ta med akkurat det punktet. 

• Liker 4
Skrevet

Du altså finne de negative sidene med kvinners stemmerett i en historisk sammenheng? 

Anonymkode: 85d28...d17

Skrevet
26 minutter siden, frk91 skrev:

Edit: Før noen rekker å fyre seg helt opp, dette var selvfølgelig satt på spissen:laugh: Mener helt bestemt at kvinner bør ha stemmerett. Hvis man skal luke bort alle urasjonelle og følelsesmennesker, så hadde man plutselig ikke hatt så mange personer som kunne stemt.

Tusen takk! Første i tråden som har bidratt konstruktivt. Selvsagt mener alle at kvinner skal ha stemmerett. Det er jo ikke noe som diskuteres seriøst. Det handler kun om å lære seg historiefaget på en litt mer aktiv måte enn å kun lese læreboka.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du altså finne de negative sidene med kvinners stemmerett i en historisk sammenheng? 

Anonymkode: 85d28...d17

Skal finne ut hvorfor kvinner ikke hadde stemmerett tidligere i historien, hva slags argumenter som ble brukt.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...