Gå til innhold

Klær i begravelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i en begravelse neste uke, og har bare vært i en begravelse i hele mitt liv, og da var jeg veldig liten. Så jeg lurer på hva det er man har på seg i begravelser? Det er en veldig nær slektning av meg om det skulle ha noen betydning. Er en svart kjole med blondearmer greit, eller blir det for pyntete? Skal jeg heller ta en helt enkel og basic svart kjole?

Anonymkode: ec12d...1f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svart kjole med blondeermer høres bra ut det. Jeg tenker ikke at det er for pyntet. Så lenge den ikke er for kort/utringet eller du styler den opp med smykker så er det helt innefor. 

Skrevet

Jeg ville tatt den enkle, men jeg vet jo ikke hva du ser på som en enkel kjole.

Skrevet

Jeg var i begravelse forrige uke, og var for første gang ikke en av de i nær familie så jeg tenkte en del på klesvalget på forhånd og la merke til hva andre hadde på seg. Det varierte fra enkle svarte kjoler, svart/grått skjørt og enkel overdel (type bluse i grått/blått/grønt, ensfarget mørk t-skjorte/topp med cardigan utenpå), mørk bukse (både dressbukse og mer grå-svart jeans). 

Jeg gikk med knelangt jerseyskjørt i sort, mørk grønn bluse og svart cardigan, sorte tette strømper og ankelstøvletter, følte meg litt sjaskete og lite oppkledd da jeg dro, det viste seg at det bare var nærmeste familie og noen menn i dress som var mer oppkledd enn meg. 

Inne i kirken var alle ganske mørkt kledd, men da vi skulle følge båren ut tok en av damene på seg en knallgul boblejakke og ei rosa lue. Den jakka hadde jeg droppet, de fleste har vel et eller annet ytterplagg som ikke er knallfarget. 

Skrevet

Dte viktigste er at du ser skikkelig ut, og det må du vurdere selv eller noen som ser kjolene dine. Å dekke lår og skuldre er en selvfølge når du skal i en kirke eller et kapell.

Anonymkode: d3424...7c6

Skrevet

Jeg synes også at paraplyer er noe man må tenke på til slike anledninger hvis det er regnværsdager. Ikke bruk paraplyer med logoer da, og helst bare en enkel svart paraply også. Litt stilfullt og ordentlig bør det være når man viser respekt for avdøde.

Anonymkode: bb7fe...faf

• Liker 2
Skrevet

Man skal pynte seg litt, men selvfølgelig ikke for mye.  Jeg lurer på om hele blondeermer blir for mye, men kommer jo litt an på hvilken stil du har til vanlig.  Tenk på skjørtelengde, ikke for høye sko, ikke for mye sminke, så tenker jeg det er greit.

Skrevet

Først; kondolerer. Jeg har vært i noen begravelser har  for eksempel hatt på:

Svart rettnedfor-knærne kjole, svart blazer (og lave sko siden jeg var med og bar kisten).

Mørk småblomstret (diskret) knelang kjole, svart cardigan, svart knelang kåpe.

Svart knelangt skjørt, hvit bluse under en koksgrå genser og mørk kåpe.

Svart dress med hvit skjorte og en grå genser under.

Svart bukse, mørk strikketgenser og kåpe.

Har lagt veldig lite merke til hva andre har hatt på seg, bortsett fra de som kommer i lårkort eller veldig skrikende farger. Svart kjole med blondeermer høres fint ut, så lenge det ikke er en typisk "festkjole" eller er for kort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...