Gå til innhold

Jeg kjeftet på uføretrygdet venninne..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på aap og har ei venninne som har ung ufør. Hun sier selv at hun egentlig ikke en gang vet hvorfor hun mottar ufør da hun fungerer så bra som hun gjør. Jeg har slitt med mye forskjellige av psykiske sykdommer siden barndommen av. Går nå på aap og håper å komme meg ut i arbeidslivet igjen. Idag reagerte jeg kraftig på en kommentar venninna mi kom med: 

"Vil du virkelig jobbe? Hvorfor søker du ikke ung ufør? Da kan du sove så mye du vil". Dette syntes jeg var så provoserende at jeg lekset henne opp og sa at man får ikke ufør for å sove lenge, men fordi man er syk og "tenk om alle skulle tenkt som deg, da hadde ikke verden gått rundt!" Jeg har ingenting imot uføre og har to familiemedlemmer som har det, men jeg opplevde kommentaren hennes som utrolig provoserende, spesielt med tanke på alle som står opp tidlig for å jobbe, bidra, betaler skatt og faktisk hjelpe folk som blant annet mottar ufør. 

Nå er venninna mi dødelig fornærmet på meg og jeg er klar over at jeg nok ble hard i tonen, men jeg føler allikevel ikke at jeg vil unnskylde meg. Jeg føler det var hun som var helt ute på viddene og at jeg måtte si noen alvorsord til henne. 

Jeg er forresten 30 og hun 25 hvis dette har noe å si. 

Anonymkode: 66954...2dd

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en idiot. Venninnen din altså. Godt du sa i fra til henne, kanskje litt av det du sa sank inn, selvom hun nå er fornærmet. 

Anonymkode: baeb2...568

• Liker 20
Skrevet

Jeg hadde nok eksplodert selv. Slike holdninger venninna di har er skremmende.

Anonymkode: 50f3a...530

• Liker 21
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er venninna mi dødelig fornærmet på meg og jeg er klar over at jeg nok ble hard i tonen, men jeg føler allikevel ikke at jeg vil unnskylde meg. Jeg føler det var hun som var helt ute på viddene og at jeg måtte si noen alvorsord til henne.

Du kunne da godt ta en alvorsprat uten å ty til en sånn tone. Det vitner om dårlig temperamentskontroll, og var ikke nødvendig for å få frem budskapet.

Jeg synes du bør unnskylde måten det sagt på. Selv om du ikke trenger å unnskylde budskapet.

Anonymkode: 4162c...016

• Liker 10
Skrevet

Dette er en trolletråd. Ingen 25-åring har allerede fått innvilget varig ufør uten at det foreligger en veldokumentert, klar og alvorlig diagnose i bunn.

• Liker 18
Skrevet

Dette skruller i mine ører.

Man blir ikke uføretrygdet uten å vite hvorfor man blir det. Man får ikke akkurat kastet uføretrygd etter seg. Venninnen din har nok vært igjennom hele spekteret med sykemelding, aap, utprøving i jobb osv før hun endte opp som ufør. 

Det er ikke akkurat som om man kan knipse med fingrene for å bli ufør. De kan ta mange år fra man går fra arbeidsfør til ufør. 

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, skruf skrev:

Dette skruller i mine ører.

Man blir ikke uføretrygdet uten å vite hvorfor man blir det. Man får ikke akkurat kastet uføretrygd etter seg. Venninnen din har nok vært igjennom hele spekteret med sykemelding, aap, utprøving i jobb osv før hun endte opp som ufør. 

Det er ikke akkurat som om man kan knipse med fingrene for å bli ufør. De kan ta mange år fra man går fra arbeidsfør til ufør. 

Nja. ..er mange som har diverse ytelser uten grunn. Det er derfor steriotypen om "navere"eksisterer og at mange på NAV føler seg uglesett.

Folk som har reelle grunner for ytelser burde reagere kraftig på dette istedenfor å forsvare snyltere. Det er snylterne som gjør at dere andre føler dere uglesett.

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes også det er morsomt hvordan noen her på kg snakker om ufør som det er den ultimate pris..

Ja seff er det digg å kunne sove lenge hver dag... men man er dømt til å ha dårlig råd hele livet og være på bunn av samfunnet når det kommer til status. 

Anonymkode: e0bee...dda

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også det er morsomt hvordan noen her på kg snakker om ufør som det er den ultimate pris..

Ja seff er det digg å kunne sove lenge hver dag... men man er dømt til å ha dårlig råd hele livet og være på bunn av samfunnet når det kommer til status. 

Anonymkode: e0bee...dda

Ikke hvis man flytter til et lavkostland. 

Mange uføretrygdede lever som konger i Thailand, Irak og Pakistan for eksempel.

Skrevet (endret)
9 timer siden, Arth88 skrev:

Dette er en trolletråd. Ingen 25-åring har allerede fått innvilget varig ufør uten at det foreligger en veldokumentert, klar og alvorlig diagnose i bunn.

Enig. Begynner å bli lei av å lese alle disse "venninnen min er ung ufør og snylter" innleggene som hele tiden kommer opp på KG. Uføre betaler å skatt foresten. 

Endret av Linnpinn9
  • Liker 7
Skrevet

Du har ingenting å be om unskyldning for. En sånn venninne ville jeg droppet å ha mer kontakt med.

Anonymkode: de105...e0c

• Liker 1
Skrevet

Nå er det ikke sikkert at hun har fortalt alt til deg, om årsaken til at hun er ufør altså, regner jo med at dette har en psykologisk årsak siden hun fungerer godt... Psykologiske diagnoser er for mange tabubelagt og regner med at å få uføretrygd ikke er enkelt i seg selv...

Skrevet

Sikker på at hun ikke er litt mentalt utviklingshemmet? Er ikke alltid folk merker at en venn er litt lett i topplokket. Er hun litt enkel?

Anonymkode: 74802...683

• Liker 3
Gjest chisandra
Skrevet

9 timer siden, Arth88 skrev:

Enig. Dette ser ut som et forsøk på en slags kamuflert kritikk av uføretrygdede og hvor lett det er å få kastet uføretrygd etter seg.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis man flytter til et lavkostland. 

Mange uføretrygdede lever som konger i Thailand, Irak og Pakistan for eksempel.

Det vil jeg gjerne ee kilde på at uføre lever som konger i de landene 

Anonymkode: 1a95e...9c1

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, chisandra skrev:

Enig. Dette ser ut som et forsøk på en slags kamuflert kritikk av uføretrygdede og hvor lett det er å få kastet uføretrygd etter seg.

Virker som mange er sjalu på uføre og må prøve å sette de i dårlig lys. Det er jo ikke bare å gå ned på NAV og slenge en legeerklæring på disken,  så vips er man uføre. Man blir kun uføre hvis man har krav på det. 

Hvis du ts mener hun snylter, så meld henne inn til NAV da

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil jeg gjerne ee kilde på at uføre lever som konger i de landene 

I alle dager. Du skjønner vel at en månedlig utbetaling av uføretrygd fra Norge tilsvarer en gjennomsnittlig halv årsinntekt i disse landene?

Hvordan tror du livet ditt i Norge hadde vært om hadde fått utbetalt 250.000 kroner i måneden? Slik er det for uføretrygdede i Thailand, Irak og Pakistan.

• Liker 2
Skrevet

Av og til vil uføretrygd bli gjort over hodet på en person, dette er spesielt vanlig om personen er under 18 år. I slike  tilfeller er det ikke alltid like lett å vite hvorfor en blir uføre konkret. Det kan også være flere grunner til at en vil være en kandidat til dette og en ikke vet helt hvilken grunn til at en har blitt uføre.

Anonymkode: c3a3f...17a

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager. Du skjønner vel at en månedlig utbetaling av uføretrygd fra Norge tilsvarer en gjennomsnittlig halv årsinntekt i disse landene?

Hvordan tror du livet ditt i Norge hadde vært om hadde fått utbetalt 250.000 kroner i måneden? Slik er det for uføretrygdede i Thailand, Irak og Pakistan.

Så dette er bare noe du antar eller har du faktisk lest en artikkel om man lever som konger i Thailand, Irak og Pakistan som uføre? 

• Liker 1
Skrevet

Hei.

Min venninne har sagt at uføretrygd fikk hun allerede som 18 åring, dette ble gjort over "hodet på henne" og hun var ikke på noen arbeidsrettet tiltak. Hun sier at på utredningen kom det frem at hun ikke var så "smart". Hun kan si litt dumme ting av og til, men ellers virker hun veldig oppegående. 

Jeg er uenig i at man lever i fattigdom hvis man mottar ufør. Da jeg jobbet som renholder hadde jeg i underkant av 18.000 utbetalt da jeg jobbet 100%. Venninna mi har utbetalt 17.500 kr i mnd. 

Ts. 

Anonymkode: 66954...2dd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...