lady90 Skrevet 19. november 2016 #1 Skrevet 19. november 2016 Vi får en kattunge om 1 uke. Vi bor nær veien, kanskje 15-20 meter, men det er sperret med gjerde og port (med mindre porten er åpen av en grunn). Vi har skog rett utafor huset og katten kan komme seg ned til et større område med skog/jorde. Eller den kan gå ned på boligfeltet uten biler. Velger den derimot andre veien er det rett mot veien, men på andre siden er det ingenting, kun en mur og fortau. Dett er vel og merke fra forsiden av huset. Vi tenkte å montere katteluke på hagesiden, og går den ut der kommer den rett ned på boligfeltet. Naboen har to katter som det har gått fint med i alle år, men har hørt om andre i området som har hatt katt som har blitt påkjørt. Kan man lære den på noen måte hvor den ikke bør gå? Eller er det bare å krysse fingrene? Den skal kastreres. Blir de ikke litt roligere da? Innekatt er ikke aktuelt
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #2 Skrevet 20. november 2016 Håper ikke du slipper den ut før den er MINST 8 mnd gammel og er kastrert? For å få den til å holde seg unna veien kan dere feks være i nærheten av veien når pus er ute for så å skremme vettet av den når den prøver å gå over veien. Katter oppsøker ikke det de ser på som skummelt eller som bringer ubehagelige minner. Jeg er som regel ikke fan av en sånn metode, men en katt kan ikke oppdras til å ikke gjøre det den vil på sånne områder med mindre den opplever en vei eller et spesifikt område med mindre den ser på det som ubehag/skummelt. Anonymkode: f33b8...535 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #3 Skrevet 20. november 2016 Beklager fikk ikke med meg at den skal kastreres Anonymkode: f33b8...535
lady90 Skrevet 20. november 2016 Forfatter #4 Skrevet 20. november 2016 Ja den skal kastreres, og slippes ikke ut før den er 8 mnd. Men når man vi begynne å gå med den i bånd?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #5 Skrevet 20. november 2016 Katten kommer til å bli knust , ligge alene å dø I trafikken og enkelte på KG syns det "er verdt det" Ts .Vit det Ts. Slipper du katten ut nå, vinter, sommer, trafikk, gift, farer ,er du en mishandler men med SYKELIG forståelse for det her. "Det er jo bare en katt.". Anonymkode: 2ed28...f98 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #6 Skrevet 20. november 2016 Vi gikk ut sammen med vår katt uten bånd, og han gikk forsiktig rundt i hagen for å utforske. Vi hadde døra åpen så han kunne gå inn når han ville, og det gjorde han fort. Og så gikk vi ut sammen med han helt til han ble komfortabel alene. Kattene finner fort ut hva som er trygt og ikke, og vår katt fant det ut fort - bare av å se og høre bilene på avstand gjorde at han aldri gikk over veien når han hørte eller så en bil. Kattene har også egne territorier, så de har sine egne områder de ikke tråkker over. Vet ikke om man kan lære de å ikke gå mot veien, men de fleste kattene skjønner nok det. Og det er helt trygt å slippe katten ut på vinteren... Kattene er ufattelig smarte dyr. De vet hva som ikke bør spises, hvor de ikke bør gå. Anonymkode: 0be1d...ef4
Oppgitt78 Skrevet 20. november 2016 #7 Skrevet 20. november 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Katten kommer til å bli knust , ligge alene å dø I trafikken og enkelte på KG syns det "er verdt det" Ts .Vit det Ts. Slipper du katten ut nå, vinter, sommer, trafikk, gift, farer ,er du en mishandler men med SYKELIG forståelse for det her. "Det er jo bare en katt.". Anonymkode: 2ed28...f98 Katter foretrekker gjerne å gå ut på egenhånd.. Å nekte de det, er verre mishandling i mine øyne. 2
PaperFlower Skrevet 20. november 2016 #8 Skrevet 20. november 2016 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Katten kommer til å bli knust , ligge alene å dø I trafikken og enkelte på KG syns det "er verdt det" Ts .Vit det Ts. Slipper du katten ut nå, vinter, sommer, trafikk, gift, farer ,er du en mishandler men med SYKELIG forståelse for det her. "Det er jo bare en katt.". Anonymkode: 2ed28...f98 Hvordan vet du at katten kommer til å bli "knust og ligge alene" og dø i trafikken? Har du noen statistikker som sier at det er 100 % sikkert? Hvordan forklarer du da at mine utekatter ikke dør i trafikken, med en relativt godt trafikkert vei 200 meter unna? Den eldste er ca. 15 år gammel. Hvordan forklarer du det? Er det magi i bildet? Er katten min en heks? Og prøver du å si at TS påstår at "Det er jo bare en katt"? Eller tok du det sitatet ut fra ræva? Glemte å legge til: til TS, jeg vet ikke om noen måte du kan lære katten å ikke gå mot veien på. Men jo lengre du venter til å slippe ut katten jo bedre. Jo eldre den er, jo mer forsiktig er den i nye/skumle situasjoner, som f.eks. biler og åpne steder som en trafikkert vei. En annen ting du kan gjøre er å oppmuntre katten til å gå til det trygge området. Ta den med dit, og bare dit, vis den at den kan klatre i trær, se på fugler... Kanskje kan du kaste rundt noen godbiter her og der? Kanskje katten tenker at "går jeg dit finner jeg kanskje godbiter". Det hadde jeg prøvd i den situasjonen iallefall. Endret 20. november 2016 av PaperFlower
Tvist Skrevet 20. november 2016 #9 Skrevet 20. november 2016 Vi flyttet med pus til et hus med trafikkert vei på en side, og skog på andre siden. Jeg gikk på tur med katten (uten sele) i noen uker hver dag etter flytting for å vise henne hvor hun skulle gå til skogen, og ikke til veien. Når hun fikk gå alene, var det første hun gjorde å gå ned mot veien, for å utforske i den retningen. Hun passer godt på heldigvis, har bodd her i noen år nå. Men jeg ville ikke sluppet katten ut alene allerede med 8 mnd alder, ville ventet noen mnd til. Når de er eldre, har de mer overblikk over hva som skjer, og en større forståelse for hva som er farlig.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #10 Skrevet 20. november 2016 12 timer siden, Oppgitt78 skrev: Katter foretrekker gjerne å gå ut på egenhånd.. Å nekte de det, er verre mishandling i mine øyne. Enig. Katter er rovdyr og må få lov til å ut for å jakte. Dårlig gjort å sperre de inne. Anonymkode: e78d4...6d1 1
lady90 Skrevet 21. november 2016 Forfatter #11 Skrevet 21. november 2016 Da får vi krysse fingrene for at vår pus er smart og holder seg unna trafikken
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #12 Skrevet 21. november 2016 På 20. november 2016 den 9.38, lady90 skrev: Ja den skal kastreres, og slippes ikke ut før den er 8 mnd. Men når man vi begynne å gå med den i bånd? Det kan du forsåvidt gjøre når som helst,men vær obs på at enkelte katter ikke finner seg i bånd.Pus her nekta plent.Gjorde virkelig protester,så jeg fulgte mitt geteg innstinkt og gikk ut uten.Og det gikk helt fint.Verden utenfor disse 4 vegger var såpass nye og fremmed at det var tryggets å holde seg nærme matmor. Jeg bor også i nærheten av en traffikert vei og det går helt fint Anonymkode: 9ccd4...5f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå