Gå til innhold

Lus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått lus. Har behandlet alle og grer alle hver dag for å fjerne nyklekkede lus frem til nesten kur.

Men så lurer jeg på, må jeg skifte sengtøy hver dag i denne perioden? 

Anonymkode: 741a6...844

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det trengs ikke. Lus holder seg stort sett i håret, de overlever ikke lenge borte fra hodet. Etter en lusekur er det jo svært få lus som eventuelt er igjen.

Anonymkode: 812af...c32

Skrevet

Ok. Syns bare det er ekkelt å legge hode på en pute hvir det kanskje er lus, selv om jeg vet jeg har lus 🙈 Jaja, snart helt borte

Skrevet

Altså; du må jo skifte på senga og enten koke sengeklærne eller fryse de ned. 

Ikke vits å behandle med lusekur hvis det er fullt av lus på putevaret liksom..

Anonymkode: fafdb...193

• Liker 1
Skrevet

Lusene lever ikke i sengetøy, dete r for kaldt for dem. 

Finn rådene fra fhi.no så ser du hva de anbefaler. Du kan jo bytte putevar om du føler for det? 

Men jeg reagerer på at du skriver at du kjemmer bort nyklekkede lus frem til neste kur. Dette har jeg aldri hørt om, at det klekkes nye lus, mellom kurene altså. Har du gjort alt riktig, tro?

Anonymkode: 6fb36...beb

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lusene lever ikke i sengetøy, dete r for kaldt for dem. 

Finn rådene fra fhi.no så ser du hva de anbefaler. Du kan jo bytte putevar om du føler for det? 

Men jeg reagerer på at du skriver at du kjemmer bort nyklekkede lus frem til neste kur. Dette har jeg aldri hørt om, at det klekkes nye lus, mellom kurene altså. Har du gjort alt riktig, tro?

Fordi ikke alle eggene blir drept av lusekur antagelig?

Lenge siden vi hadde lus, men jeg mener det var derfor...(?) :) 

Skrevet

Kuren dreper bare levende lus. Eggene blir igjen. Et egg klekkes etter ca 7 dager, men nymfene legger ikke egg før de er 7-10 dager gamle. Så når det går 8 dager mellom kurene er alle eggene klekker, og ingen nye egg er lagt siden de ikke rekker å bli gamle nok. 

Jeg har selvfølgelig skiftet på alle sengen, men det gjor jeg den dagen vi tok kuren. Men var mer om det måtte skiftes hver dag som var spørsmålet.

Har brukt denne forresten

https://www.apotek1.no/produkter/linicin-pluss-15-min-sjampo-mot-lus-100ml-832010p

Skrevet
31 minutter siden, MapleSirup skrev:

Fordi ikke alle eggene blir drept av lusekur antagelig?

Lenge siden vi hadde lus, men jeg mener det var derfor...(?) :) 

Det står på denne lenken: https://www.apotek1.no/produkter/linicin-pluss-15-min-sjampo-mot-lus-100ml-832010p at den også dreper luseegg. Men det jeg har lært er at håret må gres grundig med lusekam og som det står på lenken over, eggene må om nødvendig plukkes ut av håret som en del av lusekur en sin behandling. Kan det være der det har glippet siden ts får nye lus klekket underveis til lusekur to? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står på denne lenken: https://www.apotek1.no/produkter/linicin-pluss-15-min-sjampo-mot-lus-100ml-832010p at den også dreper luseegg. Men det jeg har lært er at håret må gres grundig med lusekam og som det står på lenken over, eggene må om nødvendig plukkes ut av håret som en del av lusekur en sin behandling. Kan det være der det har glippet siden ts får nye lus klekket underveis til lusekur to? 

Ja, nå finnes det jo forskjellige metoder.

Men når mine barn var små var det bare liniment som gjaldt. Og da skulle man gre hver dag i 7 dager i tilfelle. Man får ikke alltid ut alle eggene, så da må man gre til man er sikker.

Skrevet

Her holdt det å ta de to lusekurene så var vi kvitt lusa. Trengte ikke å gre ut lus eller plukke ut egg mellom kurene. Brukte bare kammen for å sjekke at vi faktisk var kvitt alle udyra.

Anonymkode: 812af...c32

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke skifte på sengene hver dag. Skift når du tar kurene. De to eldste har hatt lus én gang. Da brukte vi Linicin shampo. Den skal både drepe lusene og hemme eggene, men man tar en kur til i tilfelle noen av eggene ble klekket likevel. Så skiftet vi på sengene og la luer, hårbørster o.l. i fryseren. Det var nok. Man trenger ikke dra eggene ut av håret, veksten deres blir som sagt hemmet av lusekuren, men man skal gre med lusekam hver dag mellom kurene. Noen egg kan likevel klekkes på tross av kuren, men kur nr 2 skal da ta endelig slutt på alle siden den tas etter at evt egg har blitt klekket og før evt klekkede lus rekker å legge nye egg. :)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for reklame.

Sulosi, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...