Gå til innhold

Dehydrert men hoven?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det går an å være dehydrert, men samtidig være hoven oppover leggene og i fingrene?

Jeg snakker da om tydelig hoven, slik at det blir dype søkk etter trykk.

Anonymkode: 91754...547

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt. Alle som er plaget av væskeopphoping i vev vet at sjansen øker (rimelig mye, også) med dehydrering. Når du minker inntak av vann er kroppen sin naturlige reaksjon å forsøke å samle det opp. I tillegg er det diverse andre triggere. Salt (både overinntak og underinntak) er den mest vanlige av det du spiser i det daglige. De fleste mennesker opplever seg mer "oppblåst" etter en helg med inntak av vin og salt snack, for eksempel.

Vil anbefale at du øker inntaket av vann til de normale 2-3 liter per døgn. Livet glir så mye lettere når lever, nyrer og celler kjører på høy tilgang til rent vann.

Anonymkode: cef42...9f9

Skrevet

Når nyrer og kroppen ellers har for lite væske så samler kroppen væske for ikke å bli enda mer uttørket. Kom deg på legevakten, om du ikke alt er på sykehus. 

Anonymkode: 36320...575

Skrevet

Takk for svar begge to.

Jeg er ikke på sykehuset, og der virker ikke akutt nok til at jeg må på legevakten, men jeg tror jeg bør bestille en time hos fastlegen i morgen.

Jeg er tørst hele tiden, fingrene mine ser slik ut, og det ser ut som om jeg er dehydrert.

cGxaaHc3.jpeg

Samtidig er jeg hoven rundt knokene på fingrene, på leggene og i ansiktet.  (Søkk når jeg trykker)

Jeg drikker 2-2,5 l væske pr dag, og det burde være nok, men det virker som om det ikke tas opp på en eller annen måte, for det går rett igjennom.

Skrevet

Kontakt legevakta du. Beskriv symptomene og la sykepleier på telefon avgjøre om det er alvorlig nok. 

Anonymkode: 3bc1d...e63

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt legevakta du. Beskriv symptomene og la sykepleier på telefon avgjøre om det er alvorlig nok. 

Anonymkode: 3bc1d...e63

Takk for rådet, men jeg tar kontakt med fastlegen i morgen.

Det vil mest sannsynlig være det rådet jeg får fra legevaktslegen uansett.
(Jeg har ikke opplevd noen gang at et legevaktbesøk har gått på noen annen måte enn dette: Jeg ringer fordi jeg er i tvil,    sykepleierne ber meg komme inn, jeg venter i 3-5 timer, legen ser på meg, og ber meg kontakte fastlegen dagen etter. Og jeg føler at jeg har vært til bry.)

Skrevet

Lurt av deg å kontakte fastlegen i morgen, dette går nok ikke som akutt hos legevakten, så sant du ikke har andre plager som svimmelhet, generell uvel, hjertebank ol. 

Anonymkode: de75c...953

Skrevet

Begynn å mål hvor mye du tisser og mål hvor mye du drikker. Hvis du nesten ikke tisser(det har du sikkert litt oversikt over selv) kan du ha akutt nyresvikt og det kan gi ventrikkelflimmer og død pga opphoping av kalium i kroppen. 

Anonymkode: 9dfca...e7e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurt av deg å kontakte fastlegen i morgen, dette går nok ikke som akutt hos legevakten, så sant du ikke har andre plager som svimmelhet, generell uvel, hjertebank ol. 

Anonymkode: de75c...953

Det var det jeg tenkte også.

Jeg er ikke svimmel, har ikke hjertebank eller noe slikt.  Kvalm er jeg, men jeg kaster ikke opp.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begynn å mål hvor mye du tisser og mål hvor mye du drikker. Hvis du nesten ikke tisser(det har du sikkert litt oversikt over selv) kan du ha akutt nyresvikt og det kan gi ventrikkelflimmer og død pga opphoping av kalium i kroppen. 

Anonymkode: 9dfca...e7e

Jeg tisser mye.  Alt som går inn kommer (fort) ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...