AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #1 Skrevet 19. november 2016 Ser tråden har vært skjult for moderering i et døgn. Det var jeg som startet tråden, det var et seriøst spørsmål som ble stilt. Det var ikke egentlig på egne vegne, men en kompis som er i 30-årene som nylig fikk autorisasjon som helsearbeider, som beklaget seg over sykepleierne det han jobber, som er lite interessert i å være med på det daglige stellet av pasientene, spesielt gjelder det de unge sykepleierne. Så at tråden utviklet seg til ren hets av sykepleiere generelt, det var ikke meningen. Men ironisk nok virket det som om sykepleiere tar "hevn" for hets og nedrakking de får ellers gjennom å la det gå ut over helsearbeidere og assistenter der de jobber, og det de vel heller ikke riktig? Men dette kan ev. flettes inn i den andre tråden om den kommer tilbake. Selv jobber jeg som assistent på sykehjem flere somre for 10-12 år siden, og husker godt "klasseskillet" mellom sykepleierne og den gangs hjelpepleiere/omsorgsarbeidere/assistenter. Anonymkode: 8dac3...8d3 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #2 Skrevet 19. november 2016 Dette er spørsmål du må stille på Ris og Ros. Anonymkode: 460aa...1f9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #3 Skrevet 19. november 2016 Jeg fikk med meg en god del av det som ble skrevet i denne tråden som du refererer til. Og jeg må si jeg ble meget sjokkert over alt det negativet som ble skrevet om sykepleiere! Jeg er selv lege og godt gift med en sykepleier. I min arbeidshverdag og gjennom min karriere har jeg jobbet tett sammen med sykepleiere, så jeg har god innsikt i hvordan deres arbeidshverdag er. Og jeg får ikke bøyet meg nok i støvet over disse, det er den arbeidsgruppen jeg respekterer mest av alle! Jeg skal love dere at det er så mye mer enn å vaske rumper. Har dere tenkt over at det er en sykepleier med videreutdanning som tar i mot babyene deres når de kommer til verden? Det er de som har all oppfølging av baby og små barn gjennom helsestasjonen. Den første du møter i akuttmottaket når du blir akutt eller kritisk syk er en sykepleier. Det er sykepleieren som rykker ut sammen med ambulansepersonell når det er en hjertestans utenfor sykehus. Det er anestesisykepleieren som har ansvaret for at du puster under narkose. Det er kreftsykepleieren som gir deg cellegift. Det er diabetessykepleieren som følger deg opp og hjelper til med justering av medisiner når du har diabetes. Det er sykepleieren som holder deg i handa når du ligger for døden. Det er sykepleieren som kan gi deg avansert medisinering og ernæring i hjemmet så du slipper å være på sykehus. Det er intensivsykepleiern som passer på deg når du ligger i koma. Det er sykepleieren som gir deg dialysebehandling når du har nyresvikt. Det er en sykepleier som er leder og har ansvar for store sengeposter. Det er en sykepleier som har det fulle og ene ansvaret på en nattevakt på et sykehjem. Det er en psykiatrisk sykepleier som passer på deg når du blir psykisk syk og kanskje suicidal. Ja, denne listen er uendelig. Men jeg skal love dere, å være sykepleier er så mye mer enn å vaske rumper. Og jeg hadde lett byttet yrke til å være sykepleier. Samtlige som jeg har møtt er fantastiske folk, med en kunnskap man skal lete lenge etter. Hadde det ikke vært for sykepleierne hadde ikke denne verden gått rundt. Så til dere som er så negative, vær så snill å sett dere litt inn i hva en sykepleier egentlig gjør. Anonymkode: 2a635...8c2 28
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #4 Skrevet 19. november 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk med meg en god del av det som ble skrevet i denne tråden som du refererer til. Og jeg må si jeg ble meget sjokkert over alt det negativet som ble skrevet om sykepleiere! Jeg er selv lege og godt gift med en sykepleier. I min arbeidshverdag og gjennom min karriere har jeg jobbet tett sammen med sykepleiere, så jeg har god innsikt i hvordan deres arbeidshverdag er. Og jeg får ikke bøyet meg nok i støvet over disse, det er den arbeidsgruppen jeg respekterer mest av alle! Jeg skal love dere at det er så mye mer enn å vaske rumper. Har dere tenkt over at det er en sykepleier med videreutdanning som tar i mot babyene deres når de kommer til verden? Det er de som har all oppfølging av baby og små barn gjennom helsestasjonen. Den første du møter i akuttmottaket når du blir akutt eller kritisk syk er en sykepleier. Det er sykepleieren som rykker ut sammen med ambulansepersonell når det er en hjertestans utenfor sykehus. Det er anestesisykepleieren som har ansvaret for at du puster under narkose. Det er kreftsykepleieren som gir deg cellegift. Det er diabetessykepleieren som følger deg opp og hjelper til med justering av medisiner når du har diabetes. Det er sykepleieren som holder deg i handa når du ligger for døden. Det er sykepleieren som kan gi deg avansert medisinering og ernæring i hjemmet så du slipper å være på sykehus. Det er intensivsykepleiern som passer på deg når du ligger i koma. Det er sykepleieren som gir deg dialysebehandling når du har nyresvikt. Det er en sykepleier som er leder og har ansvar for store sengeposter. Det er en sykepleier som har det fulle og ene ansvaret på en nattevakt på et sykehjem. Det er en psykiatrisk sykepleier som passer på deg når du blir psykisk syk og kanskje suicidal. Ja, denne listen er uendelig. Men jeg skal love dere, å være sykepleier er så mye mer enn å vaske rumper. Og jeg hadde lett byttet yrke til å være sykepleier. Samtlige som jeg har møtt er fantastiske folk, med en kunnskap man skal lete lenge etter. Hadde det ikke vært for sykepleierne hadde ikke denne verden gått rundt. Så til dere som er så negative, vær så snill å sett dere litt inn i hva en sykepleier egentlig gjør. Anonymkode: 2a635...8c2 Alle de du nevner her er sykepleiere med videreutdanning. Det er ikke en sykepleier som tar imot babyen din, men ei jordmor. Det er ikke en sykepleier som setter narkose, men en anestesisykepleier osv.. Du kan ikke dra paralleller fra den tråden du nevner, der handlet det om sykepleiere som jobbet på et sykehjem og som har bare 3 års utdannelse. Mannen min er lege, og han er ofte oppgitt over sykepleiere. Mange av de tror de er orakler og ser på seg selv som minileger. De tror seriøst de kan like mye som en lege. Og det kan de ikke. La også merke til at en som skrev at uten sykepleiere så hadde ikke pasienter overlevd pga leger aner ikke hva de gjør. Det er fullstendig feil. Uten leger så hadde folk strøket med over en lav sko. Ang stell og pleie så er det faktisk også endel av en sykepleier sin utdannelse og arbeidsoppgaver. Så det er ikke bare helsefagarbeidere, assistenter og hjelpepleiere sin oppgave. Anonymkode: 963b8...512 7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #5 Skrevet 19. november 2016 Det du sier om at sykepleiere ser ned på helsefagarbeidere er bare bullshit, og langt fra representativt. Jeg har jobbet som assistent på flere sykehjem og i hjemmesykepleien og har aldri opplevd det. Har kun opplevd er godt miljø hvor alle yrkesgrupper samarbeider på en god måte. Så at de tar "hevn" som du sier, er bare tull. Og forresten, den eneste hetsen jeg har sett av sykepleiere er her på KG og andre anonyme Internettforum. Så de fleste sykepleiere har da ingenting å ta hevn for? Dummeste jeg har lest. Hvorfor bryr du deg så mye om dette, ts, hvis du ikke er helsefagarbeider selv? Hvorfor fortsetter du å legge opp til hetsing og mobbing av en hel yrkesgruppe? Anonymkode: eb427...73c 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #6 Skrevet 19. november 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk med meg en god del av det som ble skrevet i denne tråden som du refererer til. Og jeg må si jeg ble meget sjokkert over alt det negativet som ble skrevet om sykepleiere! Jeg er selv lege og godt gift med en sykepleier. I min arbeidshverdag og gjennom min karriere har jeg jobbet tett sammen med sykepleiere, så jeg har god innsikt i hvordan deres arbeidshverdag er. Og jeg får ikke bøyet meg nok i støvet over disse, det er den arbeidsgruppen jeg respekterer mest av alle! Jeg skal love dere at det er så mye mer enn å vaske rumper. Har dere tenkt over at det er en sykepleier med videreutdanning som tar i mot babyene deres når de kommer til verden? Det er de som har all oppfølging av baby og små barn gjennom helsestasjonen. Den første du møter i akuttmottaket når du blir akutt eller kritisk syk er en sykepleier. Det er sykepleieren som rykker ut sammen med ambulansepersonell når det er en hjertestans utenfor sykehus. Det er anestesisykepleieren som har ansvaret for at du puster under narkose. Det er kreftsykepleieren som gir deg cellegift. Det er diabetessykepleieren som følger deg opp og hjelper til med justering av medisiner når du har diabetes. Det er sykepleieren som holder deg i handa når du ligger for døden. Det er sykepleieren som kan gi deg avansert medisinering og ernæring i hjemmet så du slipper å være på sykehus. Det er intensivsykepleiern som passer på deg når du ligger i koma. Det er sykepleieren som gir deg dialysebehandling når du har nyresvikt. Det er en sykepleier som er leder og har ansvar for store sengeposter. Det er en sykepleier som har det fulle og ene ansvaret på en nattevakt på et sykehjem. Det er en psykiatrisk sykepleier som passer på deg når du blir psykisk syk og kanskje suicidal. Ja, denne listen er uendelig. Men jeg skal love dere, å være sykepleier er så mye mer enn å vaske rumper. Og jeg hadde lett byttet yrke til å være sykepleier. Samtlige som jeg har møtt er fantastiske folk, med en kunnskap man skal lete lenge etter. Hadde det ikke vært for sykepleierne hadde ikke denne verden gått rundt. Så til dere som er så negative, vær så snill å sett dere litt inn i hva en sykepleier egentlig gjør. Anonymkode: 2a635...8c2 Nå fikk ikke jeg med meg så mye av diskusjonen igår, men jeg fikk inntrykk av at det gjaldt holdningene til enkelte sykepleiere på sykehjem/ helsehus. Holdningene til mange sykepleiere der er som HI i gårsdagens innlegg. De har en oventil og ned holdning til hjelpepleiere/ assistenter. Det er nok annerledes på et sykehus. Vil også si at som hjelpepleier så holder jeg ofte døende i hånden. Jeg har ofte tett kontakt med pårørende. Jag har mange ganger tatt tlf til pårørende for å fortelle at deres nære er døde. Jeg har også observert at tiden er inne for å sette igang terminalregime og kontaktet sykepleier for å få det satt igang. Jeg har inntrykk av at dere leger ikke vet hva vi i pleien faktisk gjør. At vi også gjør en viktig jobb og fortjener å bli verdsatt for den. Det er vi som ofte gjør viktige observasjoner siden det er vi som har tett kontakt med pasienten/ beboeren. Vil også fortelle en "artig" historie fra mitt siste besøk på akutten. Jeg hadde skadet ene benet mitt såpass at jeg nesten ikke klarte å stå på det. Langt mindre gå, men jeg måtte argumentere med legen for å få en sykemelding. Jeg fortalte hvor jeg jobbet og at jeg var i pleien. Legen så bare rart på meg som at han ikke skjønte at for å kunne utføre mitt arbeid så var jeg avhengig av å kunne både stå og gå. Ikke bare for min egen del, men like mye for beboerne/ pasientenes del som jeg skulle snu/ stelle/ forflytte i seng, og også hjelpe de ut på badet for å stelle. Da er pasientene avhengig av at jeg kan stå og forflytte meg på stødige ben. Så kanskje dere leger også burde sette dere inn i hva slags arbeid vi som bare er på gulvet gjør. Anonymkode: b74b1...da0 7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #7 Skrevet 19. november 2016 Ja, stell og pleie er en del av sykepleierne sin jobb, men poenget er, at det er så utrolig mye mer enn stell og pleie. Mye som mange andre ikke ser. Det ble referert til sykepleiere med videreutdanning, det var for å sette det litt på spissen. Men det er mange sykepleiere med videreutdanning i kommunene som jobber på sykehjem og i hjemmetjenesten. Både geriatrisk sykepleiere og kreftsykepleiere er eksempler. En sykepleier har ikke samme kunnskapen som en lege, men det er mye kunnskap de har som en lege ikke har. Både sykepleiere, leger og annet helsepersonell jobber sammen som et team, og uten dette teamet hadde ikke ting gått rundt. Ja, noen er kanskje høye på seg selv, men disse finner du i alle yrker. Vi er så forskjellige og bra er det. At man bare har 3 års utdannelse er helt feil å si, det er ikke bare det. Anonymkode: 2a635...8c2 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #8 Skrevet 19. november 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du sier om at sykepleiere ser ned på helsefagarbeidere er bare bullshit, og langt fra representativt. Jeg har jobbet som assistent på flere sykehjem og i hjemmesykepleien og har aldri opplevd det. Har kun opplevd er godt miljø hvor alle yrkesgrupper samarbeider på en god måte. Så at de tar "hevn" som du sier, er bare tull. Og forresten, den eneste hetsen jeg har sett av sykepleiere er her på KG og andre anonyme Internettforum. Så de fleste sykepleiere har da ingenting å ta hevn for? Dummeste jeg har lest. Hvorfor bryr du deg så mye om dette, ts, hvis du ikke er helsefagarbeider selv? Hvorfor fortsetter du å legge opp til hetsing og mobbing av en hel yrkesgruppe? Anonymkode: eb427...73c Din erfaring alene er ikke representativ. Er mange som har opplevd at enkelte sykepleiere er "høye" på seg selv. Anonymkode: b74b1...da0 5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #9 Skrevet 19. november 2016 Jeg har ikke lest tråden du refererer til, men jeg har det inntrykket av at folk ikke forstår hvor mye man må gjøre når man er sykepleier. Jeg har ikke inntrykket av at de fleste ikke ønsker å gå i stell, men man rekker faktisk ikke 4 fulle stell om morgenen når man skal først lese seg opp om pasientene kl 07 og så legge opp medisiner og gjøre klart infusjoner (som kan ta veldig lang tid siden noen pasienter har svært mange medisiner de står på), og så er det frokost som skal deles ut med medisiner, og så er det målinger som skal tas før legevisitt og så kommer det alltid noe annet oppi alt dette her, så klokka blir 9 før man vet ordet av det, og da er det legevisitt og noen leger forventer da at du kan alt om pasientene dine som du nesten ikke har rukket å hilse på engang, og så er kl 09:45 og da er ofte stellene ferdig og sånn går dagene. Nå er det heldigvis ikke sånn at man har 4 fulle stell på en gruppe hver dag der jeg jobber, de fleste pasientene på avdelingen der jeg jobber ordner seg selv, eller at man bare må se på at de gjør det og veilede litt. Men når ting er hektisk er det utrolig godt å kunne få hjelp av en assistent eller sykepleier som ikke har egen gruppe. Tingen er at når man er sykepleier så er det alltid noe som kommer opp hele tiden, så ting tar nesten alltid lengre tid enn forventet. Jeg har personlig ingenting imot å gå i stell, og blir selvsagt bedre kjent med pasientene i stellsituasjon sånn at det blir enklere å dokumentere. Jeg tror heller ikke alle forstår hvor mye man må dokumentere når man er sykepleier. Man er mye mer foran PCn som sykepleier nå enn det man var før, og det er viktig for det gjør at behandlingen av pasienten blir mye mer effektiv. Man Jeg opplever ikke der jeg jobber og har jobbet at det er sånn at noen ser ned på assistenter eller hjelpepleiere. Jeg har jobbet steder der det har vært et ekstremt godt miljø på avdelingen og veldig kjekt å jobbe. Begge stedene jeg har jobbet har det heller ikke vært sånn at legene ser ned på sykepleiere, vi er jo kolleger som jobber sammen svært mye og spiser lunsj sammen som alle andre, så det hadde vært litt dumt om man ikke kom overens. Det er selvsagt noen få leger som ikke er så glad i sykepleiere, men jeg bryr meg ikke om sånne mennesker. Det finnes selvfølgelig også sykepleiere som tror de er litt verdensmester og er litt sure, men sånne mennesker finnes i alle yrker og man må bare leve med det. Min innstilling er at jeg elsker jobben min, jeg stortrives der jeg jobber og jeg lar ikke sure mennesker dra meg ned uansett om de er pasienter eller sykepleiere eller leger og jeg merker at min positive innstilling smitter over på andre. Anonymkode: bc90b...fd5 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #10 Skrevet 19. november 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Din erfaring alene er ikke representativ. Er mange som har opplevd at enkelte sykepleiere er "høye" på seg selv. Anonymkode: b74b1...da0 Finnes da folk som er høye på seg selv i alle yrker. Akkurat det går jo mer på det individuelle plan, og ikke på yrkesgruppen som en helhet. Anonymkode: eb427...73c 5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #11 Skrevet 19. november 2016 Jeg jobber på en avdeling uten hjelpepleiere, vi er kun sykepleiere. Vi er den avdelingen på huset med færrest fallskader (null), færrest liggesår (null), færrest nosokomiale infeksjoner og færrest reinnleggelser. Hadde vi vært så udugelige til stell som mange hjelpepleiere her inne mener så hadde det neppe vært så god statestikk Jeg sluttet for øvrig på forrige arbeidssted fordi hjelpepleierne oppførte seg så stygt mot meg, det var hele tiden små stikk om å ikke hjelpe til, selv om jeg hadde noe å gjøre hele tiden. Jeg fikk stort sett aldri lunsj på seinvakt, mens de satt minst en halvtime samt at de gikk et kvarter før tiden når vi begynte rapport til nattevakten. Har opplevd flere både på eget kull og tidligere kolleger som var hjelpepleiere og tok sykepleien, som bleknet om nebbet når de innså hvor mye det egentlig var å gjøre og å kunne. En på kullet mitt mente hun ikke trengte sykehjemspraksis siden hun hadde jobbet på sykehjem i 10 år, men kom tilbake langt mer ydmyk når hun omsider forstod hva sykepleierne gjorde når de ikke var med på stell... Anonymkode: 4f1c0...f76 9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #12 Skrevet 19. november 2016 Og så var vi i gang med å rakke ned på hjelpepleierne igjen ja. Dere får ikke mer respekt av å være respektløse, kjære sykepleiere. Anonymkode: 9f8f1...c58 10
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #13 Skrevet 19. november 2016 Jeg er seriøst så ufattelig lei slike tråder som dette og den dere refererer til. Det finnes sykepleiere som er høye på seg selv, det finnes lege som er høye på seg selv, hjelpepleiere som er høye på seg selv, assistenter, ingeniører, butikkansatte, bakere, vernepleiere, økonomer, fysioterapeuter, radiografer som er høye på seg selv. Men det er tydeligvis alltid verst når en sykepleier er det, for da er nemlig alle det? Jeg er selv stolt sykepleiere, jeg har jobber med mange ulike yrkesgrupper og disse som er late, sniker seg unna og er høye på seg selv fins i ALLE yrker! Jeg er hjelpepleier i bunn, og gikk videre på sykepleien. Så jeg har jobbet innen begge yrkesgruppene og lik det eller ei det er forskjell på å være sykepleier og hjelpepleier på et sykehjem. Å få slengt i seg "du har jo ikke stelt noen" mens jeg har sprunget jojo hele vakten til dårlige pasienter, gitt antibiotika og tatt meg av pårørende, og ikke sittet i ro for å spise en gang mens de andre har hatt 30 min og mer pause er et resultat av denne holdningen mot sykepleiere. Og sist men ikke minst et lite hjertesukk. Det er aldri greit at en sykepleier snakker negativ om yrket hjelpepleier, men omvendt det er alltid greit her inne på KG. Heldigvis har jeg ikke merket det i den virkelige verden, for hvor jeg jobber er disse yrkesgruppene som liksom skal jobbe sammen ganske godt samkjørte og har respekt for hverandre Sykepleierne til hjelpepleierne, og hjelpepleierne til sykepleierne. Anonymkode: 259b0...94c 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #14 Skrevet 20. november 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og så var vi i gang med å rakke ned på hjelpepleierne igjen ja. Dere får ikke mer respekt av å være respektløse, kjære sykepleiere. Anonymkode: 9f8f1...c58 Om du referer til innlegget over er det ingenting stygt sagt mot en hjelpepleier, da leser du det feil Anonymkode: 259b0...94c 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #15 Skrevet 20. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber på en avdeling uten hjelpepleiere, vi er kun sykepleiere. Vi er den avdelingen på huset med færrest fallskader (null), færrest liggesår (null), færrest nosokomiale infeksjoner og færrest reinnleggelser. Hadde vi vært så udugelige til stell som mange hjelpepleiere her inne mener så hadde det neppe vært så god statestikk Jeg sluttet for øvrig på forrige arbeidssted fordi hjelpepleierne oppførte seg så stygt mot meg, det var hele tiden små stikk om å ikke hjelpe til, selv om jeg hadde noe å gjøre hele tiden. Jeg fikk stort sett aldri lunsj på seinvakt, mens de satt minst en halvtime samt at de gikk et kvarter før tiden når vi begynte rapport til nattevakten. Har opplevd flere både på eget kull og tidligere kolleger som var hjelpepleiere og tok sykepleien, som bleknet om nebbet når de innså hvor mye det egentlig var å gjøre og å kunne. En på kullet mitt mente hun ikke trengte sykehjemspraksis siden hun hadde jobbet på sykehjem i 10 år, men kom tilbake langt mer ydmyk når hun omsider forstod hva sykepleierne gjorde når de ikke var med på stell... Anonymkode: 4f1c0...f76 Det er litt vittig da, for når vi får beboere tilbake fra sykehus der de fleste som har pleiet de er sykepleiere, så er de fulle av liggesår.. Hos oss er vi flest helsefagarbeidere og noen hjelpepleiere. Jeg er hjelpepleier selv, og har ingenting imot sykepleiere. Dog, en ting som provoserer meg er at sykepleierene der jeg jobber prøver å fraskrive seg sykepleieransvaret. Jeg er en av de få som faktisk kan gå ansvarsvakter og ha medisinene. Likevel opplever jeg at sykepleierene kommer på seinvakt (vi er bare to stykker på seinvakt) og ber meg ha medisinene. Dette synes jeg ikke er ok. Ikke pga jeg ikke takler det, men pga når det nettopp er sykepleier på vakt så er det vedkommende sin jobb. Og utenom nettopp medisinene så gjør jeg akkurat det samme som en sykepleier gjør. Jeg skifter på sår, jeg holder i hånda når noen er døende, jeg snakker med pårørende (faktisk så har jeg fått tilbakemelding på at jeg er den de fleste vil snakke med), jeg steller de døde, jeg tar crp, jeg lager pleieplaner, jeg snakker med leger... På et sykehjem så er det faktisk ikke så stor forskjell på en hjelpepleier og en sykepleier. Anonymkode: 963b8...512 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #16 Skrevet 20. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er litt vittig da, for når vi får beboere tilbake fra sykehus der de fleste som har pleiet de er sykepleiere, så er de fulle av liggesår.. Hos oss er vi flest helsefagarbeidere og noen hjelpepleiere. Jeg er hjelpepleier selv, og har ingenting imot sykepleiere. Dog, en ting som provoserer meg er at sykepleierene der jeg jobber prøver å fraskrive seg sykepleieransvaret. Jeg er en av de få som faktisk kan gå ansvarsvakter og ha medisinene. Likevel opplever jeg at sykepleierene kommer på seinvakt (vi er bare to stykker på seinvakt) og ber meg ha medisinene. Dette synes jeg ikke er ok. Ikke pga jeg ikke takler det, men pga når det nettopp er sykepleier på vakt så er det vedkommende sin jobb. Og utenom nettopp medisinene så gjør jeg akkurat det samme som en sykepleier gjør. Jeg skifter på sår, jeg holder i hånda når noen er døende, jeg snakker med pårørende (faktisk så har jeg fått tilbakemelding på at jeg er den de fleste vil snakke med), jeg steller de døde, jeg tar crp, jeg lager pleieplaner, jeg snakker med leger... På et sykehjem så er det faktisk ikke så stor forskjell på en hjelpepleier og en sykepleier. Anonymkode: 963b8...512 Det skjer tydeligvis lite på det sykehjemmet du jobber. Hvor jeg jobber har jeg en god del sykepleieoppgaver, men det variere nok fra sykehjem til sykehjem. Anonymkode: 259b0...94c 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #17 Skrevet 20. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er litt vittig da, for når vi får beboere tilbake fra sykehus der de fleste som har pleiet de er sykepleiere, så er de fulle av liggesår.. Hos oss er vi flest helsefagarbeidere og noen hjelpepleiere. Jeg er hjelpepleier selv, og har ingenting imot sykepleiere. Dog, en ting som provoserer meg er at sykepleierene der jeg jobber prøver å fraskrive seg sykepleieransvaret. Jeg er en av de få som faktisk kan gå ansvarsvakter og ha medisinene. Likevel opplever jeg at sykepleierene kommer på seinvakt (vi er bare to stykker på seinvakt) og ber meg ha medisinene. Dette synes jeg ikke er ok. Ikke pga jeg ikke takler det, men pga når det nettopp er sykepleier på vakt så er det vedkommende sin jobb. Og utenom nettopp medisinene så gjør jeg akkurat det samme som en sykepleier gjør. Jeg skifter på sår, jeg holder i hånda når noen er døende, jeg snakker med pårørende (faktisk så har jeg fått tilbakemelding på at jeg er den de fleste vil snakke med), jeg steller de døde, jeg tar crp, jeg lager pleieplaner, jeg snakker med leger... På et sykehjem så er det faktisk ikke så stor forskjell på en hjelpepleier og en sykepleier. Anonymkode: 963b8...512 Det som er vittig i mine øyne er at av erfaring og lesing her på KG så blir hjelpepleierne som regel sure for at sykepleieren alltid skal gi medisiner. De kan det jo like godt som dem er argumentene jeg ofte hører. Poenget her er bare hvor forskjellige vi faktisk er personlig (ikke utfra yrke, men som personer). Anonymkode: 259b0...94c 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #18 Skrevet 20. november 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du referer til innlegget over er det ingenting stygt sagt mot en hjelpepleier, da leser du det feil Anonymkode: 259b0...94c Jeg tolket også det innlegget veldig negativt mot hjelpepleiere. Å du skjærte også alle over en kam. Anonymkode: b74b1...da0 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #19 Skrevet 20. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tolket også det innlegget veldig negativt mot hjelpepleiere. Å du skjærte også alle over en kam. Anonymkode: b74b1...da0 1. Det var ikke jeg som skrev det. 2. Det var snakk om erfaringer fra hvor hun jobbet selv. Men selvsagt man tolker ting ulikt, min tolkning kan også ha vært feil Anonymkode: 259b0...94c
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #20 Skrevet 20. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som er vittig i mine øyne er at av erfaring og lesing her på KG så blir hjelpepleierne som regel sure for at sykepleieren alltid skal gi medisiner. De kan det jo like godt som dem er argumentene jeg ofte hører. Poenget her er bare hvor forskjellige vi faktisk er personlig (ikke utfra yrke, men som personer). Anonymkode: 259b0...94c Det må være på din arbeidsplass. Som hjelpepleier så har jeg ansvarsvakter. ansvar for medisiner og tilgang til ev. medisiner. Anonymkode: b74b1...da0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå