AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #1 Skrevet 19. november 2016 Kom i diskusjon med en venninne i dag om en felles bekjent av oss som fortiden er sykemeldt pga fødselsdepresjon og mannen har overtatt permisjonen. Venninnen min mener at vår bekjente ikke er oppriktig syk fordi hun deler bilder på instagram. Er ikke det litt strengt spurte jeg, men hun holdt på sitt og mener at om man klarer å være på sosiale medier er man ikke "psyk". Jeg er lite på instagram men gikk inn for å se og bildene hun deler er natur og fra trilleturer og små poetiske ordtak. For meg virker det som hun bruker bilder og ord som oppmuntring. Hva tenker dere? Anonymkode: 81a33...3ff 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 Populært innlegg #2 Skrevet 19. november 2016 Herlighet, dama har fødselsdepresjon. La henne være i fred! Anonymkode: e6c22...0eb 52
Veslefrikk Skrevet 19. november 2016 #3 Skrevet 19. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kom i diskusjon med en venninne i dag om en felles bekjent av oss som fortiden er sykemeldt pga fødselsdepresjon og mannen har overtatt permisjonen. Venninnen min mener at vår bekjente ikke er oppriktig syk fordi hun deler bilder på instagram. Er ikke det litt strengt spurte jeg, men hun holdt på sitt og mener at om man klarer å være på sosiale medier er man ikke "psyk". Jeg er lite på instagram men gikk inn for å se og bildene hun deler er natur og fra trilleturer og små poetiske ordtak. For meg virker det som hun bruker bilder og ord som oppmuntring. Hva tenker dere? Anonymkode: 81a33...3ff Jeg tenker at man ikke skal gå og grave seg ned selv om man er sykemeldt. Det er viktig å være en del av samfunnet for å komme raskere tilbake både til hverdagsliv, foreldrerollen og jobb. 36
Hjertefisk Skrevet 19. november 2016 #4 Skrevet 19. november 2016 (endret) Okei så man skal bare bure seg inne på et mørkt soverom uten noe kontakt med omverdenen når man er sykemeldt? Disse menneskene som klager på noe sånt - tror jeg ikke vet noenting om det å være deprimert. Endret 19. november 2016 av Hypnosee 33
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #5 Skrevet 19. november 2016 Heldigvis er det ikke "hvermannsen" som skal vurdere om man er syk nok til å være sykmeldt.. Anonymkode: b9031...e3a 22
Gjest incognita Skrevet 19. november 2016 #6 Skrevet 19. november 2016 Jeg mener at dersom man er psykisk syk burde man bli fratatt alt av medier, både nettbrett, mobil, TV og data. Så burde man være i et mørkt rom ikledd skitne klær som ikke har vært byttet på månedsvis. Man burde også få minimalt med mat og drikke. I tillegg burde omgang med andre mennesker holdes til et minimum. Først da tenker jeg de lærer.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #7 Skrevet 19. november 2016 Er det mulig. Hvis hun hadde vært fysisk syk, og la ut bilder av at hun var ute på tur, så ser jeg poenget til venninnen din. Men hun har fødselsdepresjon. Og da er jo det absolutt beste hvis mannen overtar permisjon, og sørger for at barnet får alt det trenger av oppmerksomhet, og samtidig hjelper henne komme ut av depresjonen. En depresjon blir jo ikke bedre av å bure seg inne på soverommet, heller tvert i mot. Ett typisk eksempel på at folk skal blande seg. Så lenge legen har sykemeldt henne, er det grunn god nok, da han nok helt sikkert har den medisinske ekspertisen til å bedømme dette bedre enn venninnen din har. En fødselsdepresjon er ikke noe å kimse av, så utrolig bra at mannen har overtatt permisjonen. Anonymkode: 4c561...6f6 8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #8 Skrevet 19. november 2016 Bare så det er helt klart, jeg mener hun selvsagt skal gjøre som hun vil på instagram! (Jeg bare spør fordi jeg selv er lite aktiv på sosiale medier og det ble en diskusjon og jeg lurer på andres synspunkter...) HI Anonymkode: 81a33...3ff
Gjest gjestvest Skrevet 19. november 2016 #9 Skrevet 19. november 2016 Det er i de dypeste depresjoner vi har en tendens til å bli poetiske.
venus24 Skrevet 19. november 2016 #10 Skrevet 19. november 2016 Synes det er bra at hun orker å gå på tur og være litt aktiv - det er jo kjempeviktig når man sliter med depresjon. Jeg har også vært sykemeldt for depresjon (dog ikke fødselsdepresjon) og da gikk jeg også på turer, var sosial osv. Dette ble jeg oppfordret til av legen min. Jeg brukte sosiale medier som vanlig gjennom hele sykdomsperioden, både fordi jeg synes det er gøy og en slags trøst men også i et forsøk på å opprettholde en fasade for verden. Venninnen din har åpenbart ingen peiling på hvordan det er å være psykisk syk. 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #11 Skrevet 19. november 2016 Det kommer selvsagt an på hvorfor man er sykemeldt. Som sykemeldt så bør man også være oppmerksom på at stadige oppdateringer og aktiviteter på sosiale medier kan virke provoserende. Enkelte sykemeldte virker rasende friske når de forteller om alle dagens aktiviteter. For sin egen del så bør man holde litt igjen og tenke over hva man publiserer når man er sykemeldt. Anonymkode: 3523b...406 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #12 Skrevet 19. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer selvsagt an på hvorfor man er sykemeldt. Som sykemeldt så bør man også være oppmerksom på at stadige oppdateringer og aktiviteter på sosiale medier kan virke provoserende. Enkelte sykemeldte virker rasende friske når de forteller om alle dagens aktiviteter. For sin egen del så bør man holde litt igjen og tenke over hva man publiserer når man er sykemeldt. Anonymkode: 3523b...406 Regner med at du tenker helt generelt nå? For i HI så beskrives jo aktiviteten til helt normal livsførsel som til og med kan hjelpe til å bli bedre. Turer ute med babyen og i frisk luft, og livsmotto og ordtak er vel ikke hårreisende mye aktivitet for en som er sykemeldt liksom..... Anonymkode: 526ed...a87 4
Gjest Timaras Skrevet 19. november 2016 #13 Skrevet 19. november 2016 (endret) Har dere ikke annet å gjøre? En å spekulere i andres sykdom? Endret 19. november 2016 av Timaras
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #14 Skrevet 19. november 2016 Tenker at det er et tegn på det motsatte av det venninnen din tenker. At fødselsdepresjonen er høyst reell. Lett å flykte inn i en pc når en ikke har det bra og ikke orker folk i det virkelige liv. Anonymkode: 3a72a...98c 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #15 Skrevet 19. november 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regner med at du tenker helt generelt nå? For i HI så beskrives jo aktiviteten til helt normal livsførsel som til og med kan hjelpe til å bli bedre. Turer ute med babyen og i frisk luft, og livsmotto og ordtak er vel ikke hårreisende mye aktivitet for en som er sykemeldt liksom..... Anonymkode: 526ed...a87 Ja, jeg tenker generelt. Var også derfor jeg skreiv at det kommer an på grunnen til at man er sykemeldt. Mange har godt av å komme seg ut, noen andre igjen har godt av å komme seg i skog og mark, men nå som jul nærmer seg så kan det virke provoserende at hus og hjem skinner - noe de aldri villa hatt tid og ork til om de var i jobb. Å atpåtil så skal det gjerne dokumenteres (les skrytes) på sosiale medier. Mange reagerer negativt på det. Ingen blir friskere av å dokumentere aktiviteten sin. Anonymkode: 3523b...406 4
Wenda Skrevet 19. november 2016 #16 Skrevet 19. november 2016 Jeg tenker at det er veldig fint å holde på det lille vinduet ut til den normale verden selv om man et syk Er man syk pga prolaps i ryggen så tar det seg veldig dårlig ut å legge ut et bilde av seg selv på fjellturer, eller man sliter med sosial angst og legger ut bilder hvor man nærmest danser på bordet på en fest, men å delta i diskusjoner, legge ut et hverdagsbilde eller ordtak etc ser jeg virkelig ikke på som et problem uansett om man er syk av psykiske årsaker eller fysiske årsaker
fuglekvitter__ Skrevet 20. november 2016 #17 Skrevet 20. november 2016 Ja, dem må få gjøre som dem vil, men ja - de er det. Det ser litt kleint ut, men folk får kjøre sitt eget løp. For det er sånn det ser virker for de som gidder å kikke på snap og sånt.
Lammelåret Skrevet 20. november 2016 #18 Skrevet 20. november 2016 Jeg tenker at folk kan være skremmende raske til å konkludere og dømme.. Aktivitet er (nesten) aldri negativt, men j vet om folk som begrenser seg fordi de ellers blir snakket om "hun kan umulig være syk når.. fyll inn selv" det er ganske ille hvis rykter og baktalelser utvider sykdomsperioden og gir personer dårligere livskvalitet. 2
melatonin Skrevet 20. november 2016 #19 Skrevet 20. november 2016 Be den kollegaen din holde kjeft og slutte å bry seg og dømme andre. Hun virker veldig lite empatisk og uvitende om hva depresjon er, hun burde heller være glad for at kollegaen kommer seg ut av huset. 4
caline Skrevet 20. november 2016 #20 Skrevet 20. november 2016 (endret) At hu er ute å gå tur og fortsatt har litt kontakt med omverden er bare bra, og det hjelper også på depresjonen. Det å totalt isolere seg gjør ting bare verre, det kan jeg skrive under på. La nå folk få takle ting åssen de vil, folk er forskjellige og det å spekulere om hvor vidt folk er syke nok eller ikke er bare stygt. Endret 20. november 2016 av caline 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå