infectedsopp Skrevet 19. november 2016 #1 Skrevet 19. november 2016 Hei. Jeg er litt bekymret for fremtiden. Det dukker stadig opp all slags apper og dingser som skal gjøre betalingen lettere i hverdagen. Det er helt OK det altså. Det som skremmer meg derimot er alt snakket om å fjerne kontantene helt og at alt skal foregå digitalt. Teknologien er sårbar og ting går altfor for fort frem mener jeg. Hvis kontantene forsvinner helt og alle har pengene i banken, hvis bankene da hadde blitt utsatt for et hacker angrep, eller det kom et strømbrudd for eksempel, hvordan skulle man da handlet dagligvarer? Jeg mener ikke å krisemaksimere hele greia, men jeg synes at dette opplegget er helt på trynet. Kontanter er en god trygghet som du har i bakhånd dersom teknologien svikter.DNB vil fjerne alle kontantene i Norge (VG)Mobilnummeret blir ditt kontonummer (NRK) Hva tenker dere om denne utviklingen? 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #2 Skrevet 19. november 2016 Det største etiske problemet er vel at folk ikke lenger vil ha muligheten til å ta grep for å beskytte seg selv ved bankkrise o.l. hvor bankene og myndighetene føler seg berettiget til å nekte folk å skjerme pengene sine. Og all grunn til å tro at terskelen for dette vil bli lavere når det ikke lenger er mulig å holde på penger i kontanter fordi en ikke stoler på bankene, slik som før. Er ikke akkurat krisemaksimering tenke på at man kanskje ikke får til å betale i butikken, i det store perspektiv. Anonymkode: 26585...1a4 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #3 Skrevet 19. november 2016 Deler bekymringen, jeg har begynt å bruke mye mere kontanter. Anonymkode: 9261a...d33 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #4 Skrevet 21. november 2016 Er det virkelig noen der ute som faktisk innbiller seg at all kriminalitet plutselig kommer til å forsvinne, dersom alt av kontanter blir avskaffet? Alle kriminelle tenker liksom at "vel vel. Nå som det er helt slutt på norske kontanter, så må vi alle sammen bli fullstendig lovlydige" ? Det kommer alltid til å være mulig å bytte mot f.eks. gull, eller andre mineraler. Verdisaker, tjenester eller utenlandsk valuta, kommer uansett til å være tilgjengelig. Kriminalitet kommer selvfølgelig aldri til å forsvinne helt. De kriminelle kommer ikke til å plutselig begynne med omskolering, i samme øyeblikk som alt av norske kontanter blir fjernet. Ingen utenlandske kriminelle kommer til å slutte med å sikte seg inn på det norske markedet - selv om norske kroner fysisk sett forsvinner. Den eneste grunnen til å innføre ett kontantløst samfunn, er at det blir enda enklere for myndighetene å overvåke hele befolkningen. Alt som kan krype og gå av kriminelle eller terrorister, veit allerede å skjule seg. Anonymkode: ad6a2...062 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #5 Skrevet 21. november 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig noen der ute som faktisk innbiller seg at all kriminalitet plutselig kommer til å forsvinne, dersom alt av kontanter blir avskaffet? Alle kriminelle tenker liksom at "vel vel. Nå som det er helt slutt på norske kontanter, så må vi alle sammen bli fullstendig lovlydige" ? Det kommer alltid til å være mulig å bytte mot f.eks. gull, eller andre mineraler. Verdisaker, tjenester eller utenlandsk valuta, kommer uansett til å være tilgjengelig. Kriminalitet kommer selvfølgelig aldri til å forsvinne helt. De kriminelle kommer ikke til å plutselig begynne med omskolering, i samme øyeblikk som alt av norske kontanter blir fjernet. Ingen utenlandske kriminelle kommer til å slutte med å sikte seg inn på det norske markedet - selv om norske kroner fysisk sett forsvinner. Den eneste grunnen til å innføre ett kontantløst samfunn, er at det blir enda enklere for myndighetene å overvåke hele befolkningen. Alt som kan krype og gå av kriminelle eller terrorister, veit allerede å skjule seg. Anonymkode: ad6a2...062 Sant nok. Anonymkode: 9261a...d33
Kara W Skrevet 21. november 2016 #6 Skrevet 21. november 2016 Jeg har ingen tro på et fullstendig kontantløst samfunn. At det blir mindre av det fremtiden, og at det kommer til å bli flere og flere steder som ikke tar imot kontanter, tror jeg på, men ikke at de blir helt borte. Det er for mange små-transaksjoner hvor det ikke er praktisk å bruke elektroniske løsninger enda, f.eks i forbindelse med barn eller asylsøkere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå