Gå til innhold

Fjerning av kontanter og digitalisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er litt bekymret for fremtiden. Det dukker stadig opp all slags apper og dingser som skal gjøre betalingen lettere i hverdagen. Det er helt OK det altså. Det som skremmer meg derimot er alt snakket om å fjerne kontantene helt og at alt skal foregå digitalt. Teknologien er sårbar og ting går altfor for fort frem mener jeg. Hvis kontantene forsvinner helt og alle har pengene i banken, hvis bankene da hadde blitt utsatt for et hacker angrep, eller det kom et strømbrudd for eksempel, hvordan skulle man da handlet dagligvarer? Jeg mener ikke å krisemaksimere hele greia, men jeg synes at dette opplegget er helt på trynet. Kontanter er en god trygghet som du har i bakhånd dersom teknologien svikter.

DNB vil fjerne alle kontantene i Norge (VG)
Mobilnummeret blir ditt kontonummer (NRK)

Hva tenker dere om denne utviklingen? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det største etiske problemet er vel at folk ikke lenger vil ha muligheten til å ta grep for å beskytte seg selv ved bankkrise o.l. hvor bankene og myndighetene føler seg berettiget til å nekte folk å skjerme pengene sine. Og all grunn til å tro at terskelen for dette vil bli lavere når det ikke lenger er mulig å holde på penger i kontanter fordi en ikke stoler på bankene, slik som før. Er ikke akkurat krisemaksimering tenke på at man kanskje ikke får til å betale i butikken, i det store perspektiv.

Anonymkode: 26585...1a4

• Liker 1
Skrevet

Deler bekymringen, jeg har begynt å bruke mye mere kontanter.

Anonymkode: 9261a...d33

• Liker 2
Skrevet

Er det virkelig noen der ute som faktisk innbiller seg at all kriminalitet plutselig kommer til å forsvinne, dersom alt av kontanter blir avskaffet? Alle kriminelle tenker liksom at "vel vel. Nå som det er helt slutt på norske kontanter, så må vi alle sammen bli fullstendig lovlydige" ?

Det kommer alltid til å være mulig å bytte mot f.eks. gull, eller andre mineraler. Verdisaker, tjenester eller utenlandsk valuta, kommer  uansett til å være tilgjengelig. Kriminalitet kommer selvfølgelig aldri til å forsvinne helt. De kriminelle kommer ikke til å plutselig begynne med omskolering, i samme øyeblikk som alt av norske kontanter blir fjernet. Ingen utenlandske kriminelle kommer til å slutte med å sikte seg inn på det norske markedet - selv om norske kroner fysisk sett forsvinner.

Den eneste grunnen til å innføre ett kontantløst samfunn, er at det blir enda enklere for myndighetene å overvåke hele befolkningen. Alt som kan krype og gå av kriminelle eller terrorister, veit allerede å skjule seg.

Anonymkode: ad6a2...062

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig noen der ute som faktisk innbiller seg at all kriminalitet plutselig kommer til å forsvinne, dersom alt av kontanter blir avskaffet? Alle kriminelle tenker liksom at "vel vel. Nå som det er helt slutt på norske kontanter, så må vi alle sammen bli fullstendig lovlydige" ?

Det kommer alltid til å være mulig å bytte mot f.eks. gull, eller andre mineraler. Verdisaker, tjenester eller utenlandsk valuta, kommer  uansett til å være tilgjengelig. Kriminalitet kommer selvfølgelig aldri til å forsvinne helt. De kriminelle kommer ikke til å plutselig begynne med omskolering, i samme øyeblikk som alt av norske kontanter blir fjernet. Ingen utenlandske kriminelle kommer til å slutte med å sikte seg inn på det norske markedet - selv om norske kroner fysisk sett forsvinner.

Den eneste grunnen til å innføre ett kontantløst samfunn, er at det blir enda enklere for myndighetene å overvåke hele befolkningen. Alt som kan krype og gå av kriminelle eller terrorister, veit allerede å skjule seg.

Anonymkode: ad6a2...062

Sant nok.

Anonymkode: 9261a...d33

Skrevet

Jeg har ingen tro på et fullstendig kontantløst samfunn.  At det blir mindre av det fremtiden, og at det kommer til å bli flere og flere steder som ikke tar imot kontanter, tror jeg på, men ikke at de blir helt borte.  Det er for mange små-transaksjoner hvor det ikke er praktisk å bruke elektroniske løsninger enda, f.eks i forbindelse med barn eller asylsøkere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...