AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #1 Skrevet 19. november 2016 I høst hoppet jeg av et ingeniør studie etter å ha funnet ut at det ikke var noe for meg. Familien pushet bestandig på at jeg skulle velge realfagsretningen, men jeg fant fag som fysikk, kjemi og geologi såpas vanskelig at jeg brukte flere år på å ta opp fag for å komme inn på ingeniør studiet. Jeg ser rett og slett ikke sammenhenger når det kommer til realfag, selv om jeg finner det interessant. Politikk, menneske rettigheter, samfunnsforståelse, økonomi, osv er jeg "naturlig" flink til og synes det er gøy å lese meg opp på. Likevel er jeg redd for at jeg bare er like engasjert som en alminnelig person og redd for å velge feil studie igjen. Nå har jeg lest meg litt opp på hva statsvitenskap dreier seg om og synes det virker kjempe interessant, men hva kan du bli med det? Man må selvfølgelig bygge opp med en master eller eventuelt bachelor i andre studier for å få arbeid. Så er det noen som har erfaring med statsvitenskap eller andre samfunns/økonomi fag? Psykologi og juss er ikke noe jeg kunne tenkt meg å ta forresten. Anonymkode: 5fe71...64e
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #2 Skrevet 19. november 2016 Nå har jeg bare studert samfunnsvitenskap som sosiologi og sosialantropologi, disse er best å kombinere med noe mer matnyttig (feks økonomi, statistikk..). Men i forhold til dine interesser så tenker jeg at du kunne sett på samfunnsøkonomi, det er jo en kombinasjon av både samfunnsfag og økonomi? Itillegg kan du nok legge til friepoeng om du kunne tenkt deg noe statsvitenskap. Jeg har ikke så mye kunnskap i hva du kan gjøre med statsvitenskap, det beste er å kombinere det som jeg har nevt med samfunnsøkonomi feks. En annen mulighet er å ta geografi + master i arealplanlegging, da blir man arealplanlegger, som er med å utvikler by og landskap. Bare noen forslag til hva man kan gjøre med samfunnsfagene Anonymkode: f678e...ce7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #3 Skrevet 19. november 2016 Vurdert samfunnsøkonomi? Da må du riktignok ha noe matematikk. Eller hva med jus? Anonymkode: 69c19...d20
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #4 Skrevet 19. november 2016 Tror samfunnsgeograf + arealplanlegging er det beste tipset. Anonymkode: 552c6...0b3
vscare Skrevet 19. november 2016 #5 Skrevet 19. november 2016 Jeg studerte sammenliknende politikk ett år og elsket det, kjempeinteressant samfunnsrelevant studie
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #6 Skrevet 19. november 2016 Som statsviter har du, dersom karakterene dine er bra, gode utsikter til å bli ambassadør eller jobbe i betydelige internasjonale organisasjoner som FN. Men konkurransen er utrolig sterk på det høyeste nivået, så du må være svært dyktig hvis du ikke vil ende opp i offentlig administrasjon og liknende. Anonymkode: 73378...e7b
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #7 Skrevet 19. november 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som statsviter har du, dersom karakterene dine er bra, gode utsikter til å bli ambassadør eller jobbe i betydelige internasjonale organisasjoner som FN. Men konkurransen er utrolig sterk på det høyeste nivået, så du må være svært dyktig hvis du ikke vil ende opp i offentlig administrasjon og liknende. Anonymkode: 73378...e7b Joda, jeg så at ambassadør og diplomat er en mulighet dersom man har statsvitenskap og noe mer å bygge på. Konkurransen der er skyhøy da, 15 av 2000 søkere årlig? Det virker interessant siden jeg er en veldig ambisiøs person av meg og internasjonal politikk og økonomi høres spennende ut (har også språkøre som jeg kan utvikle). Får skaffe meg noen verv når jeg begynner å studere, alltid positivt det. Ellers så ønsker jeg egentlig ikke å komme inn i den atypiske offentlige sektoren, aller helst vil jeg jobbe privat, men da er det vel ikke mange muligheter med mindre man går ingeniør? Til dere andre: takk for svar! Jeg hadde et par venninner som tok samfunnsøkonomi som fag på videregående og de hatet faget. Selv har jeg den høyeste matten (R2) og synes utfordrende matte var veldig gøy, vil man utvikle seg når det kommer til matematikk i faget eller er det kun basert på teorier? Ts Anonymkode: 5fe71...64e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #8 Skrevet 20. november 2016 Noen flere innspill? Anonymkode: 5fe71...64e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #9 Skrevet 20. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen flere innspill? Anonymkode: 5fe71...64e Jeg er statsviter (master) og jobber i offentlig administrasjon. Jeg jobber med statistikk og analyse, og elsker jobben min, men hvis du absolutt ikke vil jobbe i det offentlige er det også flere muligheter i det private for statsvitere. Flere av de jeg studerte med endte opp i jobber i konsulentbransjen (f.eks. Accenture, Ernst & Young, Rambøll vet jeg at ansetter statsvitere). Og hvis du (som jeg) sørger for å velge en del emner innen statistikk og metode har du også gode muligheter til å jobbe i for eksempel meningsmålingsinstitutter. Anonymkode: bdcac...b10
Gjest Lakrisbjørn Skrevet 20. november 2016 #10 Skrevet 20. november 2016 Med samfunnsfaglig bakgrunn, gjerne tverrfaglig, har du gode muligheter til å veksle mellom stillinger. Jeg er ikke statsviter, men jobber i et privat foretak sammen med de. De har samme stillingsbetegnelse som meg, og arbeidet er ikke typisk statsvitersk. Fordi de har fått annen erfaring som gjør de kapable til å gjøre min jobb, er statsviterbakgrunnen utelukkende noe som skiller de ut fra alle andre. De tar med noe nytt til bordet som gjør at vi kan tilby våre kunder et mer helhetlig tilbud på en måte. Jeg tror det gjelder ganske mange av de samfunnsvitenskapelige utdannelsene. Jeg ser at jeg kan gå inn i stillinger som ikke nødvendigvis er direkte knyttet opp til utdannelsen min, men fordi jeg har erfaring og interesse kan jeg fint gå inn - noe jeg og har gjort ved flere anledninger. Blir litt vagt, for om jeg skulle gått i detalj i forhold til hva jeg gjør hadde det vært lett å finne ut hvem jeg er. Du kan sende meg en PM om du vil vite mer konkret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå