AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #1 Skrevet 19. november 2016 Hei, jeg sliter veldig med studieteknikk i teorifag som historie og naturfag. Tips til hvordan jeg kan øve på slike fag? Har prøve i begge deler til uka og jeg har lest og lest og lest, men det går ikke inn.. Anonymkode: 9c77a...7e6
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #2 Skrevet 19. november 2016 Jeg pleide gjøre dette på videregående: Først leste jeg gjennom teksten (eventuelt hele boka, hvis det var snakk om eksamen eller årsprøve). Deretter brukte jeg markeringstusjen flittig i teksten. Jeg markerte definisjoner osv, alt som er viktig å få med seg. Deretter skrev jeg notater. Jeg brukte ikke tankekart så mye, da det ikke passet meg. I steden prøvde jeg å formulere på egen hånd alt som var viktig, alt jeg hadde markert med gult. Deretter sjekket jeg hva jeg kunne. Jeg fant læringsmålene for faget og testet meg selv. Slik fant jeg ut hva jeg manglet av kunnskap, hva jeg måtte øve på og hva jeg faktisk kunne så langt. Deretter tilbake til boka. Bla og kikke, stoppet ved ting jeg hadde vanskelig for å huske osv. Så lot jeg det gå noen dager. Testet meg så mot læringsmålene. Hvis det fremdeles var hull i det jeg måtte kunne gikk jeg tilbake til punkt tre og skrev notater. Siste steg var å få noen til å høre meg muntlig, men man kan like gjerne øve på egen hånd. Dette gjorde jeg hvis det var et skriftlig fag eller muntlig eksamen. Anonymkode: 1f7b9...e6a 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #3 Skrevet 19. november 2016 Visualiser, tegn tankekart, gjør oppgaver og se film (ang historie i alle fall) naturfag: gjør oppgaver i massevis. Det hjelper ikke å lese hvis det går ut av hodet Anonymkode: 98493...fae
stan Skrevet 19. november 2016 #4 Skrevet 19. november 2016 Lag ordlister. Når det er et ord som du ikke helt skjønner, noter det ned. Etterpå sjekker du ut hva ordet betyr, skriver en god forklaring med egne ord, ta gjerne med henvisning til hvor du finner mer om ordet. Gjør dette så tidlig som mulig i et nytt tema. Da skjønner du hva læreren snakker om. Da trenger du nesten bare å lese på ordlista, pugge på den, om du legger godt arbeid i den.
Arista Skrevet 20. november 2016 #5 Skrevet 20. november 2016 Anbefaler boken "Superstudent". Mange nyttige tips: http://www.adlibris.com/no/bok/superstudent-9788215024141?gclid=CP2oqeT1t9ACFRhJGQodPBcI8w
johanan Skrevet 20. november 2016 #6 Skrevet 20. november 2016 Lag deg flashcards på apper som quizlet. Lag deg prøver, lag tankekart, tegn i stede for å skrive og skriv en fortelling. Anbefaler også å se litt på youtube, fordi der er det masse bra til det meste
Gjest Tourmaline Skrevet 21. november 2016 #7 Skrevet 21. november 2016 (endret) Jeg har et tips jeg nylig så på modernestudieteknikk.no. De snakket om at man alltid pugger ord, man pugger masse hele tiden slik som du sier, og så sitter det kjempegodt i korttidshukommelsen. Men da forsvinner det jo før prøven! Så tipset er: les nøye, prøv å forstå hva det handler om. Historielæreren min brydde seg ikke om alle datoene, han ville vite om vi forsto hvorfor det ble krig. La det gå en liten stund, ta deg en liten pause, og så setter du deg ned og prøver å virkelig komme på hva du har lest. Ikke se i boka. Du kan prøve å fortelle det til deg selv, men plag også gjerne foreldrene og vennene dine når du har sjansen! Fortell dem alt du har lært. Hver gang du gjør dette så må hjernen din virkelig jobbe med å hente fram ting igjen. Når du setter deg ned med prøven så er hjernen din vant til å plukke fram det du har lært. Dette gjelder for naturfagen også! Tenk tilbake på oppgaver du har løst før og hvordan du gjorde det da. Om du ikke husker alt så sjekker du det opp, så gjør du oppgaven en gang til, eller du forteller historien til deg selv en gang til med den ekstra biten du glemte den første gangen. Mange liker også å lese før de legger seg. Hjernen din er fantastisk, den jobber helt utrolig raskt selv mens vi sover. Derfor er søvn kjempeviktig! Her er linken til modernestudieteknikk.no, anbefaler å sjekke ut videoene deres! https://modernestudieteknikk.no/video/ Endret 21. november 2016 av Tourmaline
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå