Gå til innhold

kattunge som lekebiter mye!

Anbefalte innlegg

Skrevet

"adopterte" en kattunge fra gata for nesten 2 uker siden, han var tynn, skade på halen og så ganske "sliten" ut. Greia er at han er så EKSTREMT leken, høyt og lavt, hele tiden! Og lekebiter mye. Han er veldig kosete og ikke aggressiv, men er litt usikker på hvordan vi skal håndtere all bitingen. Vi har en 2 åring i hus, som er blitt veldig glad i katten, og de leker fint sammen, MEN bitingen er så plagsom, dessverre er det lenge siden sist jeg hadde en kattunge, har har vokst opp med katt, men kan ikke huske at  de var SÅ ekstremt lekene som denne her.

Hvordan håndtere bitingen? Hittil ingnorerer vi ham og skyver han vekk når han biter, men syns ikke det hjelper i det hele tatt. Noen som har noen tips? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk en 6 uker gammel pelsknott i huset. Og selv om knotten drev husets andre katter til vannvidd så var jo jeg også utsatt til sine tider :fnise:

Vi lekte, både tøft og heftig, og når knotten beit så det gjorde skikkelig vondt så gjorde jeg akkurat som de voksne kattene. Jeg sa høyt og tydelig "Aaau!" med trykk på "A" og siste "u" og trakk til meg hånden/foten/leggen/underarmen, øret eller hva det nå var knotten hang fast i.

Det tok ikke mange gangene før meldingen var forstått, men jeg skrek til med "Aaau". Det var ikke noe hvisking eller beskjedenhet altså.  

Så lag den samme lyden som katter lager når de sier fra til hverandre om at "Hei! Det gjør vondt! Gi deg, din bølle!" og trekk til deg den angrepne kroppsdel.

Anonymkode: c333b...b05

• Liker 1
Skrevet

Mengden leking er nok vanlig :) Da pelsdottene mine var små, var det fullt tempo - koma, fullt tempo -koma. Og sånn fortsatte det :P 

Angående bitingen synes jeg det høres ut som en god ide det AB over her beskriver :) 

Og flott at du tok inn pusen :rodmer:

Anonymkode: 126e0...ab2

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk en 6 uker gammel pelsknott i huset. Og selv om knotten drev husets andre katter til vannvidd så var jo jeg også utsatt til sine tider :fnise:

Vi lekte, både tøft og heftig, og når knotten beit så det gjorde skikkelig vondt så gjorde jeg akkurat som de voksne kattene. Jeg sa høyt og tydelig "Aaau!" med trykk på "A" og siste "u" og trakk til meg hånden/foten/leggen/underarmen, øret eller hva det nå var knotten hang fast i.

Det tok ikke mange gangene før meldingen var forstått, men jeg skrek til med "Aaau". Det var ikke noe hvisking eller beskjedenhet altså.  

Så lag den samme lyden som katter lager når de sier fra til hverandre om at "Hei! Det gjør vondt! Gi deg, din bølle!" og trekk til deg den angrepne kroppsdel.

Anonymkode: c333b...b05

Takk for gode råd, skal prøve å si mer i fra:) Han er ikke aggressiv heldigvis, bare ønsker å tone ned bitingen siden han vokser raskt:P

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mengden leking er nok vanlig :) Da pelsdottene mine var små, var det fullt tempo - koma, fullt tempo -koma. Og sånn fortsatte det :P 

Angående bitingen synes jeg det høres ut som en god ide det AB over her beskriver :) 

Og flott at du tok inn pusen :rodmer:

Anonymkode: 126e0...ab2

trodde han kanskje var ekstra gæren jeg hehe gamlepus døde i sommer og han var født i 1999, så leeeenge siden jeg har hatt noe særlig å gjøre med kattunger. 

jeg er glad vi fant pusen, ellers så hadde han neppe vært i live nå, -29 C ute og skal vist bli -46 C snart (bor i Mongolia). Lurer på om han ble dumpet av noen for han er tydligvis vant med mennesker, stakkars.

Skrevet (endret)

Én måte å håndtere biting på er å slutte å leke med den med en gang den går etter hendene deres. Prøv å ikke skyv han vekk, bare rop høylydt AU eller en lag en høylydt SKJ-lyd. (Katter hater som kjent høylydte og plutselige lyder. Etter min personlige erfaring vil en katt fort lære seg at den lyden er konsekvensen av det den gjorde da det skjedde. SKJ-lyd er den lyden jeg bruker på alle mine katter og fungerer perfekt! De slutter med en gang og får et WTF-uttrykk.)

Også må dere selvsagt ikke leke med katten med hendene i første omgang. Bruk bare tråd, papirballer eller eventuelle "ordentlige" leker. Etterhvert vil katten lære at:

Menneskehender = kosing og aldri biting.

Leker = leking og biting.

Etterhvert som den blir eldre og litt mer forsiktig og rolig kan du prøve å begynne å leke med hendene igjen, men det er ikke å anbefale, da uhell likevel kan skje.

Vil også legge til at det er kjempefint at pusen har funnet et hjem som ville ha ham! Skulle vært flere som deg. :blomst:

Endret av PaperFlower
Skrevet
9 timer siden, Tanuki skrev:

trodde han kanskje var ekstra gæren jeg hehe gamlepus døde i sommer og han var født i 1999, så leeeenge siden jeg har hatt noe særlig å gjøre med kattunger. 

jeg er glad vi fant pusen, ellers så hadde han neppe vært i live nå, -29 C ute og skal vist bli -46 C snart (bor i Mongolia). Lurer på om han ble dumpet av noen for han er tydligvis vant med mennesker, stakkars.

Mongolia faktisk! Veldig off topic her, men hva gjør man egentlig i Mongolia, hvordan er jobbmarkedet der liksom? :P

Anonymkode: cf821...792

Skrevet
På 21.11.2016 den 0.15, AnonymBruker skrev:

Mongolia faktisk! Veldig off topic her, men hva gjør man egentlig i Mongolia, hvordan er jobbmarkedet der liksom? :P

Anonymkode: cf821...792

Hei:) jeg flyttet dit fordi mannen min er derfra, vi har akkurat startet en bedrift der. Elendig jobbmarket der forresten:p

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...