Gå til innhold

Selge hus privat.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal selge et utleiehus, og naboen vil kjøpe det. Vi har blitt enige om at han skal kjøpe til takst. Huset har ikke ligget ute og vi har ikke snakket med megler.

Tenker å få en rapport/verdivurdering fra takstmann og en takst fra megler. Vil kontakte en advokat ift kontrakt. 

Er jeg innenfor juridisk da? :) 

Anonymkode: a81fd...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med en advokat først. Diskuter detalsjene.

Jeg vet ikke om det er nødvendig med en takstmann. Men det er viktig at det dokumenteres alt det du vet om huset (eller burde vite) er blitt informert om til kjøper.

En annen sak er at kjøper har plikt til å selv undersøke huset. Om kjøper ikke har inspisert huset, bør det gjøres. 

Det hele dreier seg om at eventuelle feil og mangler bør fram i lyset før kjøpet, da har kjøper ingenting å kreve i etterkant.

Det kan være bedre å redusere salgsprisen litt, enn å ta sjansen på et erstatningskrav. Det blir fort mye dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en takstmann vil vel se alle feil/mangler? Vil heller bruke penger på en takstmann, enn å risikere noe i etterkant. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innafor! Vi har gjort det samme selv. Brukte takstmann for å få fastsatt verdi og dokumentasjon ang boligen, og en advokat på å sette opp kontrakten og administrere pengetransaksjonen. Sparte massevis av penger, og det gikk på skinner. Ingen grunn til å bruke megler, egentlig.

Husk å innhente pris fra flere advokater! Vi opplevde en forskjell på over 5000 fra dyreste til rimeligste!

Anonymkode: 33d37...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg: så lenge man har en tasktmann for å sette verdi/avdekke evt feil/mangler, så er det ikke noe problem. Uansett om man gjør salget privat eller via megler, så gjelder avhendingsloven. Det er altså ingen større risiko for kjøper mtp ting som kan dukke opp i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en gang på denne måten - av naboen.

Vi fikk en megler til å ta en verdivurdering. Begge to (kjøper(selger) synes det hørtes rimelig ut, så vi ble enige om pris.

Megler tok seg av alt papirarbeidet inkl. skjøte osv. Betalte 10.000,- for jobben. Dette betalte selger. På den måten sparte selger nærmere 100.000 og jeg slapp budrunde. Vinn- vinn.

Du trenger ingen advokat eller takst om du ikke selv vil. Du kan selvfølgelig få en taktsmann til å gå gjennom boligen for deg, da betaler du rundt 5000,-. Dette er kun en tilstandsrapport. Skal takstmann også ta verdivurdering, kommer dette i tillegg. Personlig mener jeg at megler har bedre peiling på pris og hva som rører seg i markedet til en hver tid.

Anonymkode: 7681b...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg bruke en megler ift kontrakt og andre papirer? Eller bør jeg bruke advokat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ute i samme løypa som trådstarter, men jeg skal ha takstmann og etterpå blir vi enige om pris oss i mellom, kjøper og meg. Vil helst ha en takstmann slik at jeg vet hvor mye huset er i verdi. Det vil også naboen.

Anonymkode: c37b3...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er ute i samme løypa som trådstarter, men jeg skal ha takstmann og etterpå blir vi enige om pris oss i mellom, kjøper og meg. Vil helst ha en takstmann slik at jeg vet hvor mye huset er i verdi. Det vil også naboen.

Anonymkode: c37b3...25b

Men vurderer en takstmann om det er er populært område? Eller må man ha megler for å få med sluke vurderinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg bruke en megler ift kontrakt og andre papirer? Eller bør jeg bruke advokat? 

Du kan fint bruke megler.

Anonymkode: 7681b...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eierskifteforsikring er stort sett ikke særlig lønnsomt for andre enn forsikringsselskapet du bruker. Som sagt, uansett gjelder avhendingsloven.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, stan skrev:

Ta kontakt med en advokat først. Diskuter detalsjene.

Jeg vet ikke om det er nødvendig med en takstmann. Men det er viktig at det dokumenteres alt det du vet om huset (eller burde vite) er blitt informert om til kjøper.

En annen sak er at kjøper har plikt til å selv undersøke huset. Om kjøper ikke har inspisert huset, bør det gjøres. 

Det hele dreier seg om at eventuelle feil og mangler bør fram i lyset før kjøpet, da har kjøper ingenting å kreve i etterkant.

Det kan være bedre å redusere salgsprisen litt, enn å ta sjansen på et erstatningskrav. Det blir fort mye dyrere.

Dette har da liten korrelasjon? Det er ikke sånn at man ikke kan få et erstatningskrav mot seg hvis man har solgt til en litt rimeligere penge. Har du solgt et hus, og det etterpå viser seg å være en feil ved det, så kan du da få et erstatningskrav mot deg så lenge prisen ikke var så innmari lav at kjøper burde skjønt at det var noe feil ved det pga den lave prisen. 

Anonymkode: 4012d...902

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at jeg må ha dette inn med t-skje ;) Men hvis jeg har en takstmann til å dokumentere feil/mangler og en megler som ordner papirer og en prisantydning, så er det greit? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har da liten korrelasjon? Det er ikke sånn at man ikke kan få et erstatningskrav mot seg hvis man har solgt til en litt rimeligere penge. Har du solgt et hus, og det etterpå viser seg å være en feil ved det, så kan du da få et erstatningskrav mot deg så lenge prisen ikke var så innmari lav at kjøper burde skjønt at det var noe feil ved det pga den lave prisen. 

Anonymkode: 4012d...902

Jeg tror du missforstår meg. 

Det er ikke lurt å holde skjult ting man kjenner til i håp om å få litt bedre pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp handlet hus privat av en bekjent og syns det var veldig greit. Selger er en utrolig patentlig person så huset er så og si feilfritt. Han hadde to takster på huset før vi kjøpte det og da ble vi enige om at vi skulle betale takst. Prisen kunne ha blitt betydelig mye høyere hvis det hadde vært budrunde og slikt styr inni bildet. Selger kontaktet da advokat slik at det skulle være mest mulig ryddig og ordentlig, og advokaten ba selger skrive ned alt han visste av feil på huset. Dette var bare pirk som en sprekk i muren i Hagen og en ripe i en av flisene på badet.. Vi sparte også masse penger på å ikke bruke megler. Men vi må allikevel betale en avgift til staten på 70 000,- og dette var ikke vi helt klar over så det var vel det eneste som ble litt sjokk.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, Maewest skrev:

Jeg har nettopp handlet hus privat av en bekjent og syns det var veldig greit. Selger er en utrolig patentlig person så huset er så og si feilfritt. Han hadde to takster på huset før vi kjøpte det og da ble vi enige om at vi skulle betale takst. Prisen kunne ha blitt betydelig mye høyere hvis det hadde vært budrunde og slikt styr inni bildet. Selger kontaktet da advokat slik at det skulle være mest mulig ryddig og ordentlig, og advokaten ba selger skrive ned alt han visste av feil på huset. Dette var bare pirk som en sprekk i muren i Hagen og en ripe i en av flisene på badet.. Vi sparte også masse penger på å ikke bruke megler. Men vi må allikevel betale en avgift til staten på 70 000,- og dette var ikke vi helt klar over så det var vel det eneste som ble litt sjokk.. 

Staten tar seg uanstendig godt betalt for å stemple tinglysningsdokumentet, ja. Men bruker du i tillegg megler må du ut med nesten det dobbelte:  http://www.tekstallianse.no/betaler-eiendomsmegleren/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Staten tar seg uanstendig godt betalt for å stemple tinglysningsdokumentet, ja. Men bruker du i tillegg megler må du ut med nesten det dobbelte:  http://www.tekstallianse.no/betaler-eiendomsmegleren/

Det er helt sant, de melker kua for det ho er verdt. Men vi sparte masse penger på å gjøre det utenom megler så jeg er storfornøyd ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl

Om det er et eldre hus ville jeg ha tatt en takstmann til å ta en tilstandsrapport og ikke bare en verdivurdering. En verdivurdering går bare ut på å se lett over boligen uten å ta noen grep i konstruksjonen. Villa aldri ha kjøpt en eldre bolig uten tilstandsrapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2016 den 16.52, AnonymBruker skrev:

Det er innafor! Vi har gjort det samme selv. Brukte takstmann for å få fastsatt verdi og dokumentasjon ang boligen, og en advokat på å sette opp kontrakten og administrere pengetransaksjonen. Sparte massevis av penger, og det gikk på skinner. Ingen grunn til å bruke megler, egentlig.

Husk å innhente pris fra flere advokater! Vi opplevde en forskjell på over 5000 fra dyreste til rimeligste!

Her har bankens eiendomsavd. "pakker" du får kjøpt som dekker det juridiske og alt overfor myndighetene, og pengeoverføringene. Det  er billigere enn advokat. Er det et eldre hus, så husk for all del eierskifteforsikring.

Lykke til med salget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...