Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster har 2 barn. Hun forventer gaver for nesten 1000 kr pr barn og nesten like mye for seg og mannen hver for seg. Altså 4000kr. Jeg synes det er hinsidig. Kjøper ikke så dyrt bare for å tilfredstille bare så det er sagt! Men hun mener at jeg ikke skal kjøpe så mye til min mann og droppe å kjøpe til ei veninne så hun kan få dyrere gave. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men er det vanlig å kjøpe sp dyre gaver? Jeg tenker toppen 400kr pr pers jeg! Vi har andre nieser og nevøer å kjøpe til og. Jeg kunne godt tenke meg å kutte ut gaver helt 100% men doven hvor sint hun ble når jeg luftet den tanken!

Anonymkode: e9c6a...7a6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt å bruke en 200 lapp per tantunge :) Det er også normalt å kutte ut gaver når de har fylt 18, eller eventuelt gi dem en pose drops eller annet småtteri 

Anonymkode: 437b1...4b8

• Liker 16
Skrevet

Om noen av mine søsken hadde forventet dyre gaver og i tillegg hadde sagt jeg skulle droppe å gi til venninner for at de skulle gå, så hadde jeg droppet å gitt de gaver på trass. Altså, snakk om frekkhet. 

Gi det du vil, og for all del ikke la hun få viljen sin. Makan. 

• Liker 26
Skrevet

Hun er da gammel nok til å vite at man ikke alltid kan få hva man forventer. Hadde gjort en poeng ut av å gi henne og mannen en billig gave som de fikk sammen, toppen 150 kr. Og så ville jeg brukt rundt 250 kr på tantebarn.  

• Liker 13
Skrevet

Er det bare hennes familie som skal ha så dyre gaver, eller bruker hun tilsvarende på din familie? Hvis det første, er hun rablende urimelig. Hvis det andre, burde det være en smal sak for henne å jekke ned prisen på gavene til dere, og så kan hun heller bruke pengene hun sparer på sine egne om hun vil. Går hun ikke med på det, er vi tilbake til rablende urimelig...

• Liker 6
Skrevet

1000 kr for gaver til tantebarn? Sykt..! Her gir vi for maks 500 kr per tantebarn. Og tilsvarende til søsken. Gjerne billigere.. 

Hva tror hun julen handler om, egentlig? 

Anonymkode: dad4e...584

• Liker 9
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Hun er urimelig, gi for den summen du vil.

Skrevet

Informer henne om at julegaver er til barn, at du og mannen din ikke vil ha gaver fra dem.

Så kjøper du kun til tantebarna for en sum du bestemmer selv. 

• Liker 4
Skrevet

Si til henne at om du skal gjøre det, forventer du en gave til 4000 kr tilbake, eller så kan du spørre om hun er helt sprø i hodet og si at ingen av dem får noe som helst.

• Liker 4
Skrevet

Hun skulle vært i min familie, jeg gir gaver for mellom 100 og 250 til hvert tantebarn, og stort sett ingenting til foreldrene (fordi de ikke ønsker noe). Før gav jeg gaver til rundt 500 til hver, men nå har jeg dårligere økonomi og flere tantebarn, så det går ikke lenger. 

Søsteren din er uansett helt på bærtur, og det kan du si til henne. Jeg hadde aldri gitt en gave til 1000 kroner til min søsters mann, faktisk pleide jeg heller å gi en litt finere gave til henne, eventuelt noe felles (som absolutt ikke kostet 2000). 

Anonymkode: 01ff1...9fc

• Liker 3
Skrevet

Synes det er så hinsides frekt å kreve gave til 1000 kr per hode og for å ikke snakke om å forvente at du heller skal droppe gaver til andre til fordel for henne + familie.

Når man skal gi gaver må man jo alltid se det i lys av egen økonomi, og ikke ruinere seg for å gjøre noen til lags eller fordi man tror samfunnet forventer at man skal gi dyre gaver. Skjønner godt at noen blir møkklei og dropper hele julegaveutvekslinga, og synes det må være lov å ikke ville delta i gavehysteriet.

Om du ikke får til å sette i perspektiv for søsteren din hvor hinsides det hun krever er, så si at da dropper du gaver til alle voksne, og at de kan droppe gaver til dere også, at du kun gir kun til dem under 18 f.eks, noe du selv bestemmer prisen på. Gjør kort prosess.

Anonymkode: a730c...d28

• Liker 3
Skrevet

Hva gir hun selv? I min familie gir vi gaver for ca 200 til tantebarn, og 200-300 til søsken og foreldre. Vi er en stor familie og jeg har 25 å kjøpe gave til (inklusiv min manns familie) så mer har vi ikke råd til . I min manns familie er de få og gir derfor dyrere gaver, og vi har flere ganger gitt besked om at vi ikke kan returnere det samme som vi får, så da er det opp til dem om de vil fortsette å gi så dyre gaver. 

Jeg syntes allerede jula hanlder for mye om gavene for oss som gir moderate summer. Dette du beskriver er jo helt hinnsides!!

Anonymkode: 222ee...e60

• Liker 1
Skrevet

1000 kr til hver person? Da hadde vi gått konk. Har 12 tantebarn, og hvis begge foreldre også skal ha så dyr gave hadde vi kommet opp i over 20.000. Og siden man jo ikke må gjøre forskjell på "ekte" tantebarn og "bonustantebarn" passerer vi 30.000. Og det er før vi kommer til gavene til neste generasjon. Regner med at gaver til tantebarnas barn og eventuelle samboere skal koste like mye.

Vi gir ikke gaver til de voksne, vi gir til barna som er under 18 år (ca 200-250 kr). De som er over 18 får en liten ting hvis vi feirer jul sammen. 

Noen av våre søsken mente det var urettferdig å ikke kjøpe til de voksne, for da fikk jo vi ingenting (vi har ikke barn). Det er faktisk ikke noe problem for oss! Vi har selv valgt det. Vi pleier derfor å si at vi ønsker oss bilder av barna eller ting som barna har laget selv. 

Anonymkode: 42e47...e89

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min søster har 2 barn. Hun forventer gaver for nesten 1000 kr pr barn og nesten like mye for seg og mannen hver for seg. Altså 4000kr. Jeg synes det er hinsidig. Kjøper ikke så dyrt bare for å tilfredstille bare så det er sagt! Men hun mener at jeg ikke skal kjøpe så mye til min mann og droppe å kjøpe til ei veninne så hun kan få dyrere gave. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men er det vanlig å kjøpe sp dyre gaver? Jeg tenker toppen 400kr pr pers jeg! Vi har andre nieser og nevøer å kjøpe til og. Jeg kunne godt tenke meg å kutte ut gaver helt 100% men doven hvor sint hun ble når jeg luftet den tanken!

Anonymkode: e9c6a...7a6

Hun gjør seg blid igjen.

skulle forslaget om svindyrt julegaver dukke opp igjen: le som om dette er den beste vitsen du har hørt siden påske. Skulle hun foreslå å droppe folk til fordel for henne, så si "men vet, du, søster? Jeg er like glad i dem som i deg, jeg. Så det går jo ikke."

Til jul: gi barnearbeid hver sin gave i den størrelsesorden du måtte ønske. Gi henne et kort der det står "jeg har gitt et bidrag til fattige barn og du får derfor ikke en fysisk ting under treet i år, men heller gaven å gi. God jul." 

Og husk: folk gjør seg blide igjen helt på egenhånd. Og de har godt av den øvelsen. :jepp: 

Anonymkode: a23fb...00c

• Liker 2
Skrevet

Du får sette på plass søstera, har intet annen råd jeg.

Skrevet
Akkurat nå, O.G. skrev:

Du får sette på plass søstera, har intet annen råd jeg.

Hvordan setter man noen på plass, har du gjort det i en lignende situasjon?

Anonymkode: ac7bf...948

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan setter man noen på plass, har du gjort det i en lignende situasjon?

Anonymkode: ac7bf...948

Ja, og jeg gav søstersen beskjed om å klapp igjen om gavemaset.

Skrevet (endret)

Gud bedre, er det virkelig mulig å være så frekk? Jeg blir helt matt! 

Jeg hadde kjøpt en grisestygg nisse på Nille til 49 kr til henne på trass og heller kjøpt noe fint til mannen og barna for de resterende 1550 kr om du tenker 400 kr pr pers. Til pass for henne. :fnise: 

Endret av Salka
  • Liker 2
Skrevet

Jøss for en frekk søster du har! Skulle likt å vært flue på veggen under den samtalen.. Det er ikke normalt å bruke så store summer som hun forespeiler. Jeg hadde sagt til henne at jeg droppet gaver til oss voksne og kun kjøpt noe til barna hennes. 500kr for BEGGE barna holder i massevis spør du meg. Julen burde ikke være en unnskyldning for å sløse mest mulig penger.

• Liker 1
Skrevet

Det der er jo helt vilt! Skulle jeg brukt så mye på julegaver så hadde ikke jeg sittet med penger igjen til meg selv! Jeg bruker ca 200 kr max på dem jeg kjøper gaver til! 

Hva får du forresten tilbake av denne søsteren din? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...