Gå til innhold

Venninne som ALLTID skal låne penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på VGS, og i vennegjengen er det en som alltid skal låne penger. Hun spør nesten hver dag føles det som, i hvert fall to ganger u uka. Og det er ikke fordi vi drar på butikken eller kantina eller noe og hun også vil kjøpe noe. Vi sitter i klasserommet og spiser helt vanlig også bare spør hun om å låne penger til mat, og hun kjøper alltid brus eller noe annet unødvendig i tillegg til mat.

Hun kan for eksempel spørre meg om å bli med til kantina, også sier jeg ok. Og så kan hun si noe som takk, men jeg må låne penger av deg da.

Hvis vi finner på noe etter skolen kan hun finne på å spørre om å låne penger til frappe eller is eller noe, altså ingen kjøper noenting også bare spør hun om å låne penger til det...

Hun har ikke vipps, men hun betaler tilbake pengene i kontanter.

Men liksom, hvorfor tar hun ikke bare med seg penger hvis hun uansett alltid spør om å låne?

Anonymkode: e77e9...f37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si du ikke har med penger

Anonymkode: fddb5...477

• Liker 1
Skrevet

Vil du låne meg 500 kr?

Men serriøst ass, hvorfor spør du ikke bare henne om hvorfor? Tar de kontanter i kantina, eller er det en annen grunn? Hun betaler uansett tilbake og det er jo bra.

• Liker 1
Skrevet

spør henne om å låne penger til alt og ingenting og se hvordan hun håndterer det;)

Anonymkode: 43cfe...049

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan for eksempel spørre meg om å bli med til kantina, også sier jeg ok. Og så kan hun si noe som takk, men jeg må låne penger av deg da.

Anonymkode: e77e9...f37

Den syntes jeg var frekk. Hadde blitt lei og bedt henne huske å ha med seg penger selv eller niste. Bra at hun betaler tilbake, men forstår at det kan bli irriterende. Du kan absolutt si det til henne. 

• Liker 1
Skrevet

Kan dere ikke bare slutte å låne henne penger?

Anonymkode: 3926b...6d5

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Veldig frekt, du burde absolutt si noe til henne.

Skrevet

Høres ut som om hun betaler tilbake i det minste. Et scenario kan være at hun veit hun har dårlig økonomisk styring så hun tar ikke med seg mer kontanter enn hun vil bruke, så faller hun for en fristelse og låner av dere. 

Gjør det samme, bruk bare kontanter eller si at du har lite på kortet og ikke kan legge ut denne gangen. 

Skrevet

Si nei, du må betale selv.

Anonymkode: b623d...c2d

Skrevet

Dette bør du ta opp med foreldrene dine. 

La være å ta med deg penger på skolen, slutt å ha penger lett tilgjengelig via kort og mobil, eller rett og slett si i fra til venninnen din at du ikke får lov av foreldrene  dine til å låne bort penger lengre og at hun må skaffe seg sine egne penger. 

Anonymkode: 584a0...192

Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette bør du ta opp med foreldrene dine. 

La være å ta med deg penger på skolen, slutt å ha penger lett tilgjengelig via kort og mobil, eller rett og slett si i fra til venninnen din at du ikke får lov av foreldrene  dine til å låne bort penger lengre og at hun må skaffe seg sine egne penger. 

Anonymkode: 584a0...192

Hva? Trenger ikke å gjøre så stor sak av det. Som sagt, spør først om hvorfor. Dette er i utgangspunktet en bagatell, og hvis du ikke synes grunnen er god nok er det bare å si nei, men på en bra måte.

Endret av Z.Z
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...