Gå til innhold

Bør uføretrygd revurderes hver 5. - 10. år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange unge får uføretrygd før de fyller 30 år. Uføretrygd er noe de får for resten av livet. Men mange sykdommer og lidelser kan forandre seg mye både til det verre og til det bedre i løpet av et langt liv. Hvorfor skal de da sitte passive og motta penger uten at noe ettergår med for eksempel 5 - 10 års mellomrom om de fortsatt fyller vilkårene for uføretrygd? 

Anonymkode: 37fb9...94d

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja!

Anonymkode: 5ab2c...378

• Liker 14
Skrevet

Kanskje ikke noen dum idè, hvertfall ikke med unge uføre.

Anonymkode: f8262...de3

• Liker 8
Skrevet

Nei, si det. Jeg kjenner flere av disse unge uføre, to av dem er mine beste venninner. Begge har fått uføretrygd fordi de i årevis saboterte alt av tiltak, latet som om de hadde angst og hun ene fikk vel en symtpomdiagnose basert på løgner til legen om hvor syk og utmattet hun var. Siden vi er såpass gode venninner har begge vært åpne til meg om at de har smurt veldig tjukt på, at de ikke vil jobbe osv. I tillegg bor begge på en liten plass og nektet å flytte dit det var jobber. NAV krevde det heller ikke, da hadde jo samboer og nettverk der de bodde, så klart de ikke kunne tvinges til flytting.

Nå har de fått tryg i flere år og lever herrens glade dager (begge har samboere som tjener godt). De er aktive med flere hobbier, de reiser ofte rundt omkring, hun ene løper i fjellet mens hun som angivelig har kronisk utmattelse jobber svart i tillegg til å drive med fitness (!).

Hadde de blitt vurdert på ny i dag hadde ingen av dem fått fornyet trygda si. 

Anonymkode: 4fc27...0ee

• Liker 30
Skrevet

Det ville vært ekstremt kostbart å ha så mange navmøter. Legetimer og sykmeldinger derfra koster også, eventuelt timer med spesialister. Jeg lurer på hvor mye man egentlig hadde spart ved å få en person innimellom til å kanskje jobbe 20-50% etter å ha vært ufør i flere år. Dersom 1 av 10 000 viser seg å kunne jobbe noe, så er det veldig mye legetimer og navtimer man må betale for for å få den lille arbeidsevnen ut i samfunnet. Husk også at det krever mer arbeid for nav å finne arbeidspraksis og teste ut arbeidsevne på ny. Det vil også være vanskelig for en person som har gått uten arbeid i 10 år å få seg jobb da slike ikke er ønsket av arbeidsgivere. Samt at dersom mange av disse ikke har utdanning, så legger man mer press på den delen av arbeidemarkedet som allerede er problematisk og som vil fortsette å snevre seg inn i takt med økt automatisering

Anonymkode: efcc7...0c4

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det ville vært ekstremt kostbart å ha så mange navmøter. Legetimer og sykmeldinger derfra koster også, eventuelt timer med spesialister. Jeg lurer på hvor mye man egentlig hadde spart ved å få en person innimellom til å kanskje jobbe 20-50% etter å ha vært ufør i flere år. Dersom 1 av 10 000 viser seg å kunne jobbe noe, så er det veldig mye legetimer og navtimer man må betale for for å få den lille arbeidsevnen ut i samfunnet. Husk også at det krever mer arbeid for nav å finne arbeidspraksis og teste ut arbeidsevne på ny. Det vil også være vanskelig for en person som har gått uten arbeid i 10 år å få seg jobb da slike ikke er ønsket av arbeidsgivere. Samt at dersom mange av disse ikke har utdanning, så legger man mer press på den delen av arbeidemarkedet som allerede er problematisk og som vil fortsette å snevre seg inn i takt med økt automatisering

Ser du ikke at det du her beskriver også produserer flere sårt tiltrengte arbeidsplasser? 

• Liker 8
Skrevet

Ser du ikke at det du her beskriver også produserer flere sårt tiltrengte arbeidsplasser? 

Snakker du om nav stillinger? Som staten betaler for? Så enten betaler staten for at noen er ufør, eller de betaler årslønna deres. Om en med ung ufør får 250 000 i året eller hva de får, så er det billigere enn å betale en årslønn på 300 000

• Liker 12
Skrevet

Er ikke dette noe de har begynt med allerede? Kjenner en som har vært ufør i 30 år som opplevde at hun plutselig ble revurdert (om hun offisielt ble kalt inn til er "revurderingsmøte" er jeg usikker på). Kjenner også ei annen som jobbet med voksne med diverse funksjonshemninger og hørte det plutselig var mye revurdering av arbeidsevne blant dem også, inkl. de med veldig merkbare funksjonshemninger og ikke bare psykisk, smerte o.l. 

Anonymkode: a774f...0f7

Skrevet

Er ikke dette noe de har begynt med allerede? Kjenner en som har vært ufør i 30 år som opplevde at hun plutselig ble revurdert (om hun offisielt ble kalt inn til er "revurderingsmøte" er jeg usikker på). Kjenner også ei annen som jobbet med voksne med diverse funksjonshemninger og hørte det plutselig var mye revurdering av arbeidsevne blant dem også, inkl. de med veldig merkbare funksjonshemninger og ikke bare psykisk, smerte o.l. 

De gjør det med dem de har fått meleing om eller sett har en kapasitet som ikke er forenelig med å være så ufør som de har gitt uttrykk for i søknadene sine. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, si det. Jeg kjenner flere av disse unge uføre, to av dem er mine beste venninner. Begge har fått uføretrygd fordi de i årevis saboterte alt av tiltak, latet som om de hadde angst og hun ene fikk vel en symtpomdiagnose basert på løgner til legen om hvor syk og utmattet hun var. Siden vi er såpass gode venninner har begge vært åpne til meg om at de har smurt veldig tjukt på, at de ikke vil jobbe osv. I tillegg bor begge på en liten plass og nektet å flytte dit det var jobber. NAV krevde det heller ikke, da hadde jo samboer og nettverk der de bodde, så klart de ikke kunne tvinges til flytting.

Nå har de fått tryg i flere år og lever herrens glade dager (begge har samboere som tjener godt). De er aktive med flere hobbier, de reiser ofte rundt omkring, hun ene løper i fjellet mens hun som angivelig har kronisk utmattelse jobber svart i tillegg til å drive med fitness (!).

Haha, løgn. Saboterer man det nav har satt opp av tiltak, får man ingenting. Enten lyver du eller venninnene dine. 

• Liker 19
Skrevet
3 minutter siden, Evilposelos skrev:

Haha, løgn. Saboterer man det nav har satt opp av tiltak, får man ingenting. Enten lyver du eller venninnene dine. 

Nei, fordi de var jo så "syke". Det var jo ikke slik at de bare ikke møtte opp, de gikk selvsagt til legen og klaget over angst, smerter i muskler og ledd osv. I flere år. Jeg så selv prosessen.

• Liker 10
Skrevet

De gjør det med dem de har fått meleing om eller sett har en kapasitet som ikke er forenelig med å være så ufør som de har gitt uttrykk for i søknadene sine. 

Når de vil ha 60 åringe kronisk smertepasienter som har vært ufør hele livet og ryggoperert utallige ganger ut i arbeid, og de som ikke engang greier å ta vare på seg selv, virker det jo som terskelen for å revurdere er ganske lav generelt. Tviler sterkt på at mange får gå hele livet uten å få arbeidsevnen sin revurdert nå for tiden, med mindre NAV-kontoret er for underbemannet til å utføre slike vurderinger. Tror ikke de kun revurderer folk de har fått inn meldinger på.

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på lidelsen. Noen diagnoser eller skader er jo for livet. Psykisk utviklingshemming elle CP er eksempler. 

Men med resten bør nok noe skje. Særlig tenker jeg at de som ble uføre for en del år tilbake kanskje ikke ble godt nok utredet. sammenliknet med andre land så har vi en stor del av arbeidsstokken som er uføre. Det er litt underlig og jeg tenker at dette kan skyldes at velferdsordningene våre var for gode og kontrollsystemene for dårlige. 

Ja, det finnes en god del som utnytter systemet, og NAV koster samfunnet uhorvelig med penger som vi alle er med på å betale. Det sagt så kan mye sies om navsystemet og jeg tenker at mye penger renner ut på tiltak som ikke er individtilpasset. Det handler for mye som statistikk og det å kjnne krysse av for at noen er på tiltak, og for lite om hva den enkelte trenger. 

Anonymkode: 3d469...335

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, fordi de var jo så "syke". Det var jo ikke slik at de bare ikke møtte opp, de gikk selvsagt til legen og klaget over angst, smerter i muskler og ledd osv. I flere år. Jeg så selv prosessen.

Du har faktisk en plikt til å melde tra til Nav når du kjenner til de forholdene du beskriver. 

• Liker 17
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor melder du dem ikke anonymt til NAV for svindel? Det er dine skattepenger de lever av. 

Anonymkode: 64b3f...40a

• Liker 15
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen, som i psykolog eller fastlegen? Man blir tvunget til å gå til psykolog i flere år, enten man vil eller ikke, dessuten får man ikke uføre med mindre man har prøvd å skifte arbeid. Å lyve i flere år uten at en psykolog gjennomskuer det er ganske vanskelig vil jeg tro. Er du sikker på at de venninnene dine ikke bare tuller med deg? Når man er frustrert over tiden ting tar, kan man begynne å tulle med det.  Er selv veldig lei av spørsmål, så jeg kan finne på å si "Jeg  jobbet med på en gård da jeg brakk beinet og sånn ble jeg ufør" 

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er overraskende mange som "skryter på seg" at de lurer til seg uføretrygd, som bortforklarer det med at de bare "skylder på diffuse smerter og utmattelse" til legen sin. Jeg tør påstå at flertallet av disse er uføre pga psykiske lidelser, men ikke ønsker at alle skal vite om det. De lyver for å ikke tape ansikt, de lyver til de rundt seg, ikke til fastlegen og NAV. 

Basert på hva da? Sånne som hun venninnen din som løper i fjellet og jobber svart selv om hun "har kronisk utmattelse". (Hvilket du forøvrig burde tipse NAV om, anonymt. Snakker hun sant mister hun trygden. Skjer ingenting, har hun løyet til deg om årsaken.) Har du ME klarer du knapt dusje enkelte dager. -

Og basert på sånne som har "vondt i ryggen" og likevel pusser opp hytta, mekker på bilen og følger opp ungene på alle mulige måter, tilsynelatende uten problem. Lettere å lyve på seg vondt i ryggen enn alvorlig kreftsykdom, f.eks. Har du en personlighetsforstyrrelse, kronisk depresjon eller har du hatt PTSD i 28 år, så klarer du å male og snekre litt på hytta fra tid til annen, men du klarer ikke å være i fast jobb. Jeg skjønner på én måte at folk lyver om de har psykiske problemer, for det er ingen som har noe med det. Men kommer du med en løgn på den måten så ta deg i det minste bryet med å gjøre den troverdig... :roll: 

• Liker 17
Skrevet

Vurdering hvert 3 år. møteplikt for å stemple inn/ut hos nav 5 dager i uka for unge lat.... uføre.

Anonymkode: d1a0d...269

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har faktisk en plikt til å melde tra til Nav når du kjenner til de forholdene du beskriver. 

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor melder du dem ikke anonymt til NAV for svindel? Det er dine skattepenger de lever av. 

Anonymkode: 64b3f...40a

De er barndomsvenninner, jeg er i en lojalitetskonflikt mtp alt de har betrodd til meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...