AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #1 Skrevet 19. november 2016 Jeg ble ufør for noen år tilbake. I dne forbindelse ble et stort studielån slettet. Men i brevet fra Lånekasset stod det noe sånt som at dersom jeg innen ti år skulle gjenoppta arbeid (vet ikke om de mente heltid eller deltid), så ville jeg få tilbake alt lånet. Jeg tror jeg ville hatt godt av med tiden å komme i litt jobb, for eks 20 % i første omgang. Det er ikke aktuelt ennå, men det er målet mitt. Er det da sånn at man får tilbake hele studielånet, eller 20 % av studielånet? Noen som eventuelt jobber med dette som kjenner reglene. Det er jo utrolig lite motiverende å forsøke seg litt i arbeid, om man vet at man får tilbake et stort studielån. Det er også helt uaktuelt å jobbe innen det jeg utdannet meg som pga helsen. Anonymkode: 8cfd1...799
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #2 Skrevet 19. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo utrolig lite motiverende å forsøke seg litt i arbeid, om man vet at man får tilbake et stort studielån. Jeg tenker motsatt, det må jo være kjempedeilig å komme seg i arbeid slik at man får betalt ned det man skylder (selv om ditt lån i utgangspunktet er slettet). Om studielånet må du betale hele summen om du begynner i jobb igjen, men dette skal ikke være utslagsgivende for om du kommer deg i arbeid igjen. Man kan jo undre seg på hvor ufør du egentlig er når du lufter tanker om å ikke jobbe igjen fordi du ikke vil ha tilbake studielånet ditt. Jeg blir betenkt. Anonymkode: 1111f...470 13
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #3 Skrevet 19. november 2016 Du må da tilbakebetale alt. Å få uføretrygd en periode for å "slippe unna" studielån skal ikke være "en løsning" for å slippe å betale gjeld. Anonymkode: 63af1...581 8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #4 Skrevet 19. november 2016 Jeg er i samme situasjon som deg, men tenker helt motsatt. Dersom jeg skulle klare å komme i jobb igjen skulle det vært meg en glede å betale tilbake lånet mitt!! Å ikke jobbe er en stor sorg, og det er ikke pengene som er det viktigste for meg ihvertfall. Selv om det hadde vært greit å ha mer å rutte med Anonymkode: f4876...40e 6
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #5 Skrevet 19. november 2016 For noen svar. Jeg håper på svar fra folk som vet hva en uføreprosess innebærer, og som skjønner at uføre også ønsker å bidra med det lille de kan bidra med. Man får ikke ufør for å slippe studielån, herregud at det er mulig å tro noe sånt. Vært så snill å ikke svare på ting du ikke vet noe om. Man vil jo ikke tjene så mye at det er mulig å betjene et studielån. Grunnen til at jeg har studielån, er jo at jeg virkelig forsøkte studier og jobb, men måtte til slutt innse at helsen ikke tillot en stabil og god arveidsevne.Likevel ønsker jeg etter flere år å forsøke å bidra med det lille jeg håper å klare etterhvert. Anonymkode: 8cfd1...799 10
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #6 Skrevet 19. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noen svar. Jeg håper på svar fra folk som vet hva en uføreprosess innebærer, og som skjønner at uføre også ønsker å bidra med det lille de kan bidra med. Man får ikke ufør for å slippe studielån, herregud at det er mulig å tro noe sånt. Vært så snill å ikke svare på ting du ikke vet noe om. Man vil jo ikke tjene så mye at det er mulig å betjene et studielån. Grunnen til at jeg har studielån, er jo at jeg virkelig forsøkte studier og jobb, men måtte til slutt innse at helsen ikke tillot en stabil og god arveidsevne.Likevel ønsker jeg etter flere år å forsøke å bidra med det lille jeg håper å klare etterhvert. Anonymkode: 8cfd1...799 Og det er enttopp det jeg påpeker. Hvis du vurderer å ikke jobbe fordi du får tilbake studielånet stiller jeg et spørsmålstegn ved hvor syk du egentlig er. Har man en uføregrad på 50 % eller mer skal det ikke være lysten som står i veien for at man jobber. Anonymkode: 1111f...470 5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #7 Skrevet 19. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man vil jo ikke tjene så mye at det er mulig å betjene et studielån. Hva vet du om det? Du kan øke nedbetalingstiden din til 155 terminer, du kan også få både rentefritak på grunn av lav inntekt og betalingsutsettelser av samme grunn. Anonymkode: 1111f...470 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #8 Skrevet 19. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og det er enttopp det jeg påpeker. Hvis du vurderer å ikke jobbe fordi du får tilbake studielånet stiller jeg et spørsmålstegn ved hvor syk du egentlig er. Har man en uføregrad på 50 % eller mer skal det ikke være lysten som står i veien for at man jobber. Anonymkode: 1111f...470 Hvis du ikke skjønner at det også er en viktig ting å ta hensyn til, så er det ikke så mye du har å bidra med i denne tråden. At man ønsker å forsøke å jobbe for eks 20 % når helsen tillater det, betyr ikke at man ikke er ufør. Men det er jo synd at folk rakker ned på de som faktisk ønsker å forsøke litt. Anonymkode: 8cfd1...799 6
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #9 Skrevet 19. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke skjønner at det også er en viktig ting å ta hensyn til, så er det ikke så mye du har å bidra med i denne tråden. At man ønsker å forsøke å jobbe for eks 20 % når helsen tillater det, betyr ikke at man ikke er ufør. Men det er jo synd at folk rakker ned på de som faktisk ønsker å forsøke litt. Anonymkode: 8cfd1...799 Ja, men TS vurderer å ikke jobbe 20 % fordi hun må begynne å betale tilbake lånet sitt. Det reagerer jeg sterkt på. Som allerede nevnt kan hun øke nedbetalingstiden, hun vil også få både rentefritak og betalingsutsettelser ved behov. Hun sier at hun ikke har råd til å betale ned med lav stillingsprosent, det er jo bare tull! Anonymkode: 1111f...470 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #10 Skrevet 19. november 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i samme situasjon som deg, men tenker helt motsatt. Dersom jeg skulle klare å komme i jobb igjen skulle det vært meg en glede å betale tilbake lånet mitt!! Å ikke jobbe er en stor sorg, og det er ikke pengene som er det viktigste for meg ihvertfall. Selv om det hadde vært greit å ha mer å rutte med Anonymkode: f4876...40e Så bra for deg Da har du kanskje litt mer å rutte med enn meg, for jeg hadde ikke klart å betjene et lån når jeg ikke kan jobbe med det jeg er utdannet som, og kun kanskje jobbe 20 %. Håper du blir bedre og kommer deg i jobb igjen snart, så du får oppleve den gleden av å betale tilbake noen hundre tusen. Lykke til! Anonymkode: 8cfd1...799 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #11 Skrevet 19. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så bra for deg Da har du kanskje litt mer å rutte med enn meg, for jeg hadde ikke klart å betjene et lån når jeg ikke kan jobbe med det jeg er utdannet som, og kun kanskje jobbe 20 %. Håper du blir bedre og kommer deg i jobb igjen snart, så du får oppleve den gleden av å betale tilbake noen hundre tusen. Lykke til! Anonymkode: 8cfd1...799 Dette stemmer ikke! Du kan øke nedbetalingstiden, du vil få rentefritak og betalingsutsettelser. Du provoserer meg noe enormt når du skriver disse løgnene dine for å argumentere for at du ikke kan jobbe litt! Anonymkode: 1111f...470 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #12 Skrevet 19. november 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: I likhet med at mange svindler til seg AAP for å slippe unna studielån er det mange "uføre" som nok kunne ha vært i jobb om ikke ordningen med sletting av studielån eksisterte. Det er denne tråden et eksempel på. Anonymkode: 1111f...470 AAP sletter ikke studielån Anonymkode: e2654...0a1
etnavn Skrevet 19. november 2016 #13 Skrevet 19. november 2016 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det er enttopp det jeg påpeker. Hvis du vurderer å ikke jobbe fordi du får tilbake studielånet stiller jeg et spørsmålstegn ved hvor syk du egentlig er. Har man en uføregrad på 50 % eller mer skal det ikke være lysten som står i veien for at man jobber. Anonymkode: 1111f...470 Akkurat som om ikke alle arbeidstakere har penger som motivasjon for å jobbe. Hvorfor skulle uføre være motivert av noe annet? Eksempel: Personen har 200.000 kr i studiegjeld. Hun har mulighet til å jobbe litt, og la oss for argumentasjonens skyld si at det ikke er i en lederstilling med topplønn. Kanskje det vil være realistisk å tjene 30.000 kr i året, noe som tilsvarer 1 - 2 dager i uken i butikk, barnehage el.l., og da med fradrag for perioder personen ikke fungerer i det hele tatt. Uten å ha regnet med renter vil personen måtte jobbe i 7 år (!), 30.0000kr x 7 år = 210.000 kr, før det vil bli en egen økonomisk gevinst på dette. Og ja, da tok jeg visst ikke med skatt heller. "Ja, hun må da være glad for at hun kan betjene gjelden sin selv!" Sett deg selv i samme situasjon. Ville du gjort det? Helt ærlig? Endret 19. november 2016 av etnavn 6
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #14 Skrevet 19. november 2016 HAr du prøvd å skaffe deg en jobb? Anonymkode: e2654...0a1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #15 Skrevet 19. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: HAr du prøvd å skaffe deg en jobb? Anonymkode: e2654...0a1 Beklager, feil tråd Anonymkode: e2654...0a1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #16 Skrevet 19. november 2016 3 minutter siden, etnavn skrev: Akkurat som om ikke alle arbeidstakere har penger som motivasjon for å jobbe. Hvorfor skulle uføre være motivert av noe annet? Eksempel: Personen har 200.000 kr i studiegjeld. Hun har mulighet til å jobbe litt, og la oss for argumentasjonens skyld si at det ikke er i en lederstilling med topplønn. Kanskje det vil være realistisk å tjene 30.000 kr i året, noe som tilsvarer 1 - 2 dager i uken i butikk, barnehage el.l., og da med fradrag for perioder personen ikke fungerer i det hele tatt. Uten å ha regnet med renter vil personen måtte jobbe i 7 år (!), 30.0000kr x 7 år = 210.000 kr, før det vil bli en egen økonomisk gevinst på dette. Og ja, da tok jeg visst ikke med skatt heller. "Ja, hun må da være glad for at hun kan betjene gjelden sin selv!" Sett deg selv i samme situasjon. Ville du gjort det? Helt ærlig? Nettopp. Takk for at du klargjør hva noe av problemet er. Skulle gjerne sett de som skriver så kjekt at det bare er å betale tilbake, gjøre dette på en liten trygd og en bijobb/aktivitet. Anonymkode: 8cfd1...799 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #17 Skrevet 19. november 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: AAP sletter ikke studielån Anonymkode: e2654...0a1 Det skrev jeg heller ikke. Les innlegget igjen. Anonymkode: 1111f...470
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 19. november 2016 #18 Skrevet 19. november 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #19 Skrevet 19. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det skrev jeg heller ikke. Les innlegget igjen. Anonymkode: 1111f...470 Stemer det. Beklager Anonymkode: e2654...0a1 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #20 Skrevet 19. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nettopp. Takk for at du klargjør hva noe av problemet er. Skulle gjerne sett de som skriver så kjekt at det bare er å betale tilbake, gjøre dette på en liten trygd og en bijobb/aktivitet. Anonymkode: 8cfd1...799 Du påstår noe som er direkte feil angående lån og betjeningsevne, og bruker dette som argument for at du ikke kan begynne å jobbe litt igjen. Klart man blir provosert når du er åpen om at du ikke gidder å jobbe fordi du ikke gidder å betale tilbake lånet ditt- Anonymkode: 1111f...470 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå