Gå til innhold

Hvordan få penger fra Nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp droppet ut av Videregående fordi det ikke var noe for meg. Foreldrene mine er IKKE blid for å si det sånn. Har lyst til å flytte ut, men er nødt å ha inntekt og lurer på hvilke trygder jeg kan søke på? Har hørt om noe arbeidsavklaringspenger, noen her som går på det og som kan si hvordan dere fikk det og hvor mye i måneden er det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsavklaringspenger søker du om hvis du er syk.

For deg er det sosialstønad som gjelder. Du kan få dekket husleie, strøm og få rundt 6000,- til livsopphold.

Anonymkode: e322a...72a

• Liker 8
Skrevet

Hvor gammel er du? Er du under 18 vil du ikke få hjelp av nav da foreldrene dine har forsørgerplikt ovenfor deg. Arbeidsavklaring er for de som feks på grunn av et års sykemelding fra jobb trenger hjelp til å enten finne ut av hva man kan jobbe med eller for de som er på vei til å bli ufør. 

Du må på sosialen, du får så å si ingenting å leve av. Du er pliktig å søke jobber å ta det du får samme hva det måtte være. Nekter du å søke eller takker nei til arbeid vil du lever på minimumsutbetalingen som betyr at du kanskje har 1000 kr å leve for etter at alle regninger er betalt. Da skal du virkelig være økonomisk. Du får ikke vært sosial, kino og turer kan du glemme. Middag ute? Glem det. 

Frister det fremdeles å bli naver? 

Anonymkode: 359c5...36c

• Liker 19
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsavklaring er for de som feks på grunn av et års sykemelding fra jobb trenger hjelp til å enten finne ut av hva man kan jobbe med eller for de som er på vei til å bli ufør. 

Nei, man må ikke ha vært sykmeldt ett år før man før AAP. Det er en av de store misforståelsene folk poster støtt og stadig her på KG.

Det er selvsagt den vanligste veien, men jeg gikk rett på AAP.

Uansett skriver ikke TS noe om sykdom, så da er alternativet å få seg en jobb eller å gå på sosialen. 

Anonymkode: e322a...72a

• Liker 8
Skrevet

Ja jeg er over 18 og hadde ikke krav på stipend siden foreldrene mine tjente for mye. Hadde ikke krav på sosialhjelp siden jeg bor hjemme og de virket ikke til å bry seg om det jeg sa. Blir sprø av å bo hjemme, særlig nå etter jeg sluttet skolen, blir vekket opp grytidlig og foreldrene kommer stadig stormende inn døren til alle tider. Er utrolig sliten nå, har lite energi. 

Jeg vet enda ikke om jeg er syk, har vært på legekontroll og de fant ikke noe galt, men tror kanskje jeg kan ha tilstand som gjør meg mye sliten da jeg har vansker med å stå opp og det å gå på skole var et eneste ork, var så lei at det gikk over både humør og det sosiale med venner. Men hvordan få sagt det til Nav så de forstår? Hva er dette ung uføretrygd, kan jeg ha krav på det siden jeg er ung?

Skrevet
1 minutt siden, Samira skrev:

Ja jeg er over 18 og hadde ikke krav på stipend siden foreldrene mine tjente for mye. Hadde ikke krav på sosialhjelp siden jeg bor hjemme og de virket ikke til å bry seg om det jeg sa. Blir sprø av å bo hjemme, særlig nå etter jeg sluttet skolen, blir vekket opp grytidlig og foreldrene kommer stadig stormende inn døren til alle tider. Er utrolig sliten nå, har lite energi. 

Jeg vet enda ikke om jeg er syk, har vært på legekontroll og de fant ikke noe galt, men tror kanskje jeg kan ha tilstand som gjør meg mye sliten da jeg har vansker med å stå opp og det å gå på skole var et eneste ork, var så lei at det gikk over både humør og det sosiale med venner. Men hvordan få sagt det til Nav så de forstår? Hva er dette ung uføretrygd, kan jeg ha krav på det siden jeg er ung?

Dersom du er syk så må du til lege. Kan sykdom dokumenteres kan du kanskje få AAP. Men mest sannsynlig vil både lege og nav fortelle deg at du må skaffe deg jobb. Du kan ikke få ung ufør

Anonymkode: 30ffe...54b

• Liker 21
Skrevet
2 minutter siden, Samira skrev:

så lenge du går på vgs har de ansvar for å holde deg i live (ved å kjøpe mat du kan spise hjemme). 

det er forferdelig vanskelig å bli ufør så det er ikke det første du skal satse på, det tar enorm lang tid og da må du først være så syk at du ikke kan jobbe. tviler på at du får ufør, det å være trøtt er ikke å være syk nok til å jobbe. mest sansynlig mangler du vitaminer. 

Anonymkode: 359c5...36c

• Liker 3
Skrevet

Har du droppet ut av vgs så skal du fanges opp av og få oppfølging av PPT/OT.  DE ER OG PØIKTIG TIL Å LAGE ET OPPLEGG FOR DEG, SÅ HER ER DET NOE SOM IKKE STEMMER. 

Anonymkode: 2aa33...2a4

• Liker 2
Skrevet

Kanskje et krasst spørsmål til deg.... Dropper du ut av skolen og hater å bli vekket tidlig fordi du rett og slett er lat? Hvis du mener du ikke er det, hva var det som fikk deg til å droppe ut, og hvorfor hater du å bli vekket tidlig?

Anonymkode: 92787...2bf

• Liker 26
Skrevet

Har du prøvd å skaffe deg en jobb? :) Du stiller veldig dårlig til både AAP og ufør når du ikke er syk. 

Anonymkode: 168ad...277

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje et krasst spørsmål til deg.... Dropper du ut av skolen og hater å bli vekket tidlig fordi du rett og slett er lat? Hvis du mener du ikke er det, hva var det som fikk deg til å droppe ut, og hvorfor hater du å bli vekket tidlig?

Kanskje ikke ta for raske konklusjoner. Vi vet ingenting om hvorfor ts har droppet ut. For alt vi vet kan grunnen ha vært mobbing. Skjerp dere litt da. 

Anonymkode: 031f3...528

• Liker 5
Skrevet

Det første du må gjøre er å se på vanene dine - når legger du deg, hva spiser du, trener du/er aktiv osv. De fleste ungdommer som har lite energi har litt å hente der...

• Liker 5
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

For å si det helt enkelt ts. Den eneste trygden du kan søke på i din situasjon er denne:

Sosialtrygd.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Du har rett på støtte hos lånekassen dersom du flytter ut, og går skole. 

Så du har tre valg:
Flytt og lev av lånekassen (du får lån, borteboer stipend etc etc). 

Flytt, lev av lånekassen og deltidsjobb. 

TS vil ikke få støtte fra Lånekassen. For de som går på vg er det kun de som har foreldre med lav inntekt som får støtte, noe hun sier at foreldrene ikke har.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Du har rett på støtte hos lånekassen dersom du flytter ut, og går skole. 

Så du har tre valg:
Flytt og lev av lånekassen (du får lån, borteboer stipend etc etc). 

Flytt, lev av lånekassen og deltidsjobb. 

Flytt og skaff deg en fulltidsjobb. 

Flytt inn i bofellesskap, det er billig. Eller hybel. Skal du gå høyere utdanning: flytt inn i studentbolig. 

Du får ikke støtte av NAV, bare fordi du synes det er vanskelig å våkne opp om morgningen. Det er ikke slik det funker. 

TS

Dette krever at du går på skole og lånet må tilbakebetales senere. 

Sosialtrygd derimot trenger ikke å tilbakebetales.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke ta for raske konklusjoner. Vi vet ingenting om hvorfor ts har droppet ut. For alt vi vet kan grunnen ha vært mobbing. Skjerp dere litt da. 

Nei det var derfor jeg skrev at det kunne virke krasst ut. Hvis du klarer å lese siste setning står det også at jeg spør henne om det kan være andre grunner til at hun droppet ut ;) Hun skriver at vgs ikke er noe for henne, det får meg jo dessverre å tenke på latskap. Hvis ikke vgs er noe for henne har hun vel ikke andre alternativ enn å jobbe da. Eller ta opp fag privat i senere tid.

• Liker 9
Skrevet

Jeg vil anbefale at du sjekker jobbmarkedet. Ta hva som helst som gir inntekt, uavhengig av om du har lyst eller ikke. Jo fortere du får deg jobb, jo fortere kan du flytte og starte et selvstendig liv.

Har du overhodet tenkt tanken, eller stønader/trygder fra nav det første alternativet du tenker på noe det gjelder inntekt?

Anonymkode: 9447c...104

• Liker 6
Skrevet
45 minutter siden, Samira skrev:

Har nettopp droppet ut av Videregående fordi det ikke var noe for meg. Foreldrene mine er IKKE blid for å si det sånn. Har lyst til å flytte ut, men er nødt å ha inntekt og lurer på hvilke trygder jeg kan søke på? Har hørt om noe arbeidsavklaringspenger, noen her som går på det og som kan si hvordan dere fikk det og hvor mye i måneden er det?

Og hvorfor var det ikke "noe for deg"?

Resten av livet er sånn at du både titt og ofte kommer i situasjoner som du er nødt til å stå i selv om de "ikke er noe for deg". Det er sånn det er å være voksen. Man må gjøre ting man ikke liker innimellom, man må spise kameler nå og da, - uten at mamma og pappa kommer med formuen sin og rydder alle ting ut av veien.

VGS er 3 år. 3 små år. Resten av livet er mye lenger enn 3 små år. Å klare å stå i de 3 små årene vil bety mer enn du aner for de neste 70 årene av livet ditt. 

Anonymkode: 5c94d...35d

• Liker 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...