Flammy Skrevet 19. november 2016 #1 Skrevet 19. november 2016 Tida flyr frem til jul. Jeg har planer om å begynne å lage julegodt, som skal gis bort i gaver, i dag. Hvilke julegodt holder seg, gjerne til over nyttår? Jeg har tenkt å lage sukkerflesk, sjokoladetrøfler, knekk, brente mandler og karamellfudge. ☺
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #2 Skrevet 19. november 2016 Du sprø jo om ganske ulike ting, som har ulik holdbarhet. Brente mandler kan du lage noen uker før, samme med trøflene og fudge. Dette holder seg i flere måneder. Trøflene ville jeg ventet med til oppunder jul. Anonymkode: d56eb...8d4
Kara W Skrevet 20. november 2016 #3 Skrevet 20. november 2016 Jeg har også lyst til å begynne å bake. Så vil gjerne ha flere forslag til ting som holder seg.
ops2 Skrevet 21. november 2016 #4 Skrevet 21. november 2016 Det som dyppes i sjokolade eller er laget av sjokolade, kan bli misfarget hvis det står kaldt flere uker. Dette kan skje selv om man fryser den. Maks to uker holdbarhet ville jeg si. Sukkerflesk som dyppes i sukker, der trekker sukkerkornene seg til fuktighet og blir kliss. Maks 1 uke holdbarhet. Jeg vet ikke hva som går best i fryseren. Fudge kanskje? Knekk og brente mandler tror jeg har lengst holdbarhet. Kommer det luft til, kan bitene klistre seg sammen. Vanskelig dette. De siste ukene før jul er det så travelt.
Kvist Skrevet 21. november 2016 #5 Skrevet 21. november 2016 6 minutter siden, ops2 skrev: Det som dyppes i sjokolade eller er laget av sjokolade, kan bli misfarget hvis det står kaldt flere uker. Dette kan skje selv om man fryser den. Maks to uker holdbarhet ville jeg si. Tempererer man sjokoladen og oppbevarer ferdig konfekt utenfor kjøleskapet har det like lang holdbarhet som "butikkonfekt". Smaker bedre gjør det også, når sjokoladen får sånn fin knekk og ikke klisser. Temperering er ikke egentlig vanskelig, men det krever at man følger med og gjør ting helt etter anbefalte råd. Jeg søker alltid opp temperaturer så jeg er sikker på at jeg får det riktig. Et tips som ikke alltid oppgis er at det er lettest å få til med litt stor porsjon sjokolade. Regner du med å bruke ca 300g til sjokoladetrekkene dine? Smelt og temperer 600g! Da får du bra kontroll på temperaturer, det er lett å dyppe og du kan enten bruke resten til å lage sjokoladeplater (med selvvalgte toppinger av f.eks nøtter, godisbiter eller frukt) eller du kan spare sjokoladen til neste gang du skal temperere.
Kara W Skrevet 21. november 2016 #6 Skrevet 21. november 2016 Etter at jeg så den andre tråden om negerboller kom jeg på at disse pleide jeg å bake i store porsjoner og fryse ned. De holder seg nok ihvertfall frem til jul nå, skulle jeg tro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå