Gå til innhold

Jeg vurderer å bli veganer - flere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter jeg så dokumentaren "Food choices" igår vurderer jeg endelig også å bli veganer. 

Vært vegetarianer før men sluttet når jeg møtte eksen (dessverre).

Nå er jeg alenemamma med en hektisk hverdag. 

Noen her som kan gi meg tips om raske hverdagsoppskrifter?

Og hvordan få med barna? 

Er klar over at vi må ta både vitamin D og B12 som tilskudd. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke helt poenget i å gå over til et kosthold som krever tilskudd av vitaminer, især ikke når du har barn. Det krever veldig god planlegging for å dekke opp deres behov.

Bli vegetarianer selv, men ikke gjør dette mot barna dine. De får eventuelt ta valget når de er gamle nok til det.

Anonymkode: eef35...45c

• Liker 17
Skrevet

Barna skal i allefall ikke bli veganere! Vanskelig nok om man kun skal kutte ut kjøtt, men som veganer må man være veldig bevisst og gjerne teste for manlger innimellom. Synes det er uetisk å dra barn inn i en slik livsstil selv om jeg respekterer at voksne velger en slik livsstil for seg selv. 

Skrevet

En voksen veganer trenger ikke teste seg med mindre han har et veldig dårlig kosthold. Det er lett å få i seg alt man trenger idag med all den overflod vi har av plantebaserte matvarer.

Anonymkode: 35c5f...bc4

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En voksen veganer trenger ikke teste seg med mindre han har et veldig dårlig kosthold. Det er lett å få i seg alt man trenger idag med all den overflod vi har av plantebaserte matvarer.

Nei, det er et faktum at de fleste som går over til vegetariansk eller vegansk kosthold ikke får i seg nok av det de trenger. Dette er en av de store fallgruvene folk går i når de kutter ut animalske produkter.

• Liker 10
Skrevet

Jeg skal ikke tvinge barna til det. Bare prøve å inspirere. Om dere leser innlegge riktig så skriver jeg at det er viktig å passe på vitamin B12 og vitamin D. 

Jeg er verken en idiot eller sadist som vil inspirere barna. De får velge selv. 

De kan spise hva de vil når de drar på besøk eller bursdager.  Ingen av oss tåler melk og min datter tåler heller ikke egg. 

Så ikke gi meg "Bad mom" kortet her. 

Jeg regner med at motstand alltid kommer når endring dukker opp. 

• Liker 17
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er et faktum at de fleste som går over til vegetariansk eller vegansk kosthold ikke får i seg nok av det de trenger. Dette er en av de store fallgruvene folk går i når de kutter ut animalske produkter.

Hvor kommer den statistikken fra? Mulig det var sånn før, men nå er det overflod av mat og det er ikke et problem lengert med mindre man velger junkfoodvarianten

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor kommer den statistikken fra? Mulig det var sånn før, men nå er det overflod av mat og det er ikke et problem lengert med mindre man velger junkfoodvarianten

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23356638

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1797957

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2912628/

http://forskning.no/2015/12/veganere-er-sunnest-pa-overflaten

http://www.lommelegen.no/artikkel/veganer-dette-bør-du-tenke-på

http://veg-veg.no/vegetar/dinespørsmål/mangler_ved_vegetar-kosthold

• Liker 4
Skrevet

Ser ut som vitaminmangler er et utbredt problem om man er veganer eller ei. Så det blir feil å fremstille veganisme som en versting da andre nordmenn mangler vitaminer også

Videre sammenlignet ikke journalisten inntak av de aktuelle næringsstoffene hos veganere med inntaket hos folk flest. Flere befolkningsgrupper i Norge har lavt eller suboptimalt inntak av både jod og vitamin D med kosten, og flere har lave verdier av vitamin B12 i blodet, samt lave jernlagre.

https://optimaltkosthold.no/2015/12/28/forskning-no-forstar-ikke-forskning-om-vegankost/

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, Freshsister skrev:

Jeg skal ikke tvinge barna til det. Bare prøve å inspirere. Om dere leser innlegge riktig så skriver jeg at det er viktig å passe på vitamin B12 og vitamin D. 

Jeg er verken en idiot eller sadist som vil inspirere barna. De får velge selv. 

De kan spise hva de vil når de drar på besøk eller bursdager.  Ingen av oss tåler melk og min datter tåler heller ikke egg. 

Så ikke gi meg "Bad mom" kortet her. 

Jeg regner med at motstand alltid kommer når endring dukker opp. 

Det høres ikk ut som om de får så mye valg hjemme og dette er ikke bra.

Motstanden handler ikke om usunn skepsis, men om at barna dine vkser og trengr alle næringsstoffene et fullverdig kosthold med animalske produkter gir. Du fratar dem viktig næring hvis du ikke lar dem spise animalske produkter hjemme. 

Det er hjemme de får i seg det det meste av maten de spiser. Det er her grunnlaget legges, ikke hva de spiser i bursdager eller besøk. Ditt forsøk på "inspirasjon" kommer mest sannsynlig til å føre til dårligere helse, dårligere vekst og mangelsykdommer. Det er ikke bare B12 og vitamin D som er viktig, noe du kan lese om i linkene jeg postet over her. Vitamin A er et eksempel på det.

Du styrer hva barna dine spiser og du har et stort ansvar. Dette må du som mor ta.

I tillegg til alle de fysiske konsekvensene dette får for barna dine åmå du også ha  det psykiske i mente. Når mødre setter barna på diett påvirker de forholdet deres til mat, ofte for resten av livet. Du øker sjansene for at dine barn skal ende med et forstyrret forhold til mat, du kan være med på å gi dem spiseforstyrrelser i verste fall.

Nei, hold ditt kosthold til deg selv og ikke vær en uansvarlig mor.

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, Freshsister skrev:

Jeg glemte å kommentere dette, men at dere ikke spiser egg gjør det enda vanskeligere å dekke opp behovet for viktige næringsstoffer og aminosyrer. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ikk ut som om de får så mye valg hjemme og dette er ikke bra.

Motstanden handler ikke om usunn skepsis, men om at barna dine vkser og trengr alle næringsstoffene et fullverdig kosthold med animalske produkter gir. Du fratar dem viktig næring hvis du ikke lar dem spise animalske produkter hjemme. 

Det er hjemme de får i seg det det meste av maten de spiser. Det er her grunnlaget legges, ikke hva de spiser i bursdager eller besøk. Ditt forsøk på "inspirasjon" kommer mest sannsynlig til å føre til dårligere helse, dårligere vekst og mangelsykdommer. Det er ikke bare B12 og vitamin D som er viktig, noe du kan lese om i linkene jeg postet over her. Vitamin A er et eksempel på det.

Du styrer hva barna dine spiser og du har et stort ansvar. Dette må du som mor ta.

I tillegg til alle de fysiske konsekvensene dette får for barna dine åmå du også ha  det psykiske i mente. Når mødre setter barna på diett påvirker de forholdet deres til mat, ofte for resten av livet. Du øker sjansene for at dine barn skal ende med et forstyrret forhold til mat, du kan være med på å gi dem spiseforstyrrelser i verste fall.

Nei, hold ditt kosthold til deg selv og ikke vær en uansvarlig mor.

Ok, anonym bruker. Jeg ser at du mangler veldig mye informasjon om vegan kostholdet. Anbefaler deg å lese deg litt opp før du kommer med utsagn.

Vitamin A og nesten alt annet er lett å dekke gjennom plantebasert kosthold. Da spesielt nøtter og frø. 

Skjønner ikke at det er så mange aggressive mennesker her inne. Du beskylder meg for å gi barna spiseforstyrrelser og skrantende helse. 

Da er du vel er forbildet når du gir barna dine kjøtt melk og egg som er fylt av hormoner, antibiotika og sprøytemidler samt tungmetaller fra fisken?!

• Liker 16
Skrevet
Akkurat nå, Freshsister skrev:

Ok, anonym bruker. Jeg ser at du mangler veldig mye informasjon om vegan kostholdet. Anbefaler deg å lese deg litt opp før du kommer med utsagn.

Vitamin A og nesten alt annet er lett å dekke gjennom plantebasert kosthold. Da spesielt nøtter og frø. 

Skjønner ikke at det er så mange aggressive mennesker her inne. Du beskylder meg for å gi barna spiseforstyrrelser og skrantende helse. 

Da er du vel er forbildet når du gir barna dine kjøtt melk og egg som er fylt av hormoner, antibiotika og sprøytemidler samt tungmetaller fra fisken?!

Ikke bry deg om de, så lenge du leser deg opp på hva som trengs, så ville jeg bare kjørt på. Prøv heller å se om du finner noen facebook grupper for veganer/vegetarianere?

Folk på KG er ute etter å spre kvalme.

Anonymkode: 09b73...7fb

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Freshsister skrev:

Hersketeknikk fordi du blir snurt? Kutt ut det. :)

1 minutt siden, Freshsister skrev:

Nei, B-vitaminer må man ta tilskudd av og vitamin D får man ikke dekket opp gjennom sollys i vinterhalvåret i Norge, så der må det også tilskudd til. Jeg skriver ikke at vitamin A ikke kan omdannes i kroppen, men igjen, det krever bevissthet rundt hva man spiser og hva man får i seg. Vitamin A får man enkelt i seg om man spiser animalske produkter.

3 minutter siden, Freshsister skrev:

Igjen, kutt ut å angripe andre fordi de har andre meninger. :) Jeg skriver om fareaspektene ved det du planlegger å gjøre. Jeg håper du velger å la være, da du kan påføre barna dine både fysisk og psykisk skade.

4 minutter siden, Freshsister skrev:

Stråmenn er ikke interessante for meg. Jeg er pescetarianer, forresten.

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bry deg om de, så lenge du leser deg opp på hva som trengs, så ville jeg bare kjørt på. Prøv heller å se om du finner noen facebook grupper for veganer/vegetarianere?

Folk på KG er ute etter å spre kvalme.

Anonymkode: 09b73...7fb

Å ha en diskusjon betyr ikke at man sprer kvalme. :)

• Liker 2
Skrevet

Ser ikke at jeg bruker hersketeknikker men samme det. 

Selvfølgelig skal jeg være veldig bevisst på at vi får i oss det vi trenger. Jeg skriver jo selv i øverste innlegge at vi trenger tilskudd av B12 og D. 

Hvorfor skal du nevne det da? 

Bra at du er pesceterianer! Håper flere kan komme on board. 

Vi bør jo gi gode råd og ikke være så krasse. Jesus.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Freshsister skrev:

Ser ikke at jeg bruker hersketeknikker

Synd, da burde du lære deg hva det er. Det er så kjipt når diskusjoner ødelegges av personangrep og usakligheter.

2 minutter siden, Freshsister skrev:

Selvfølgelig skal jeg være veldig bevisst på at vi får i oss det vi trenger. Jeg skriver jo selv i øverste innlegge at vi trenger tilskudd av B12 og D. 

Ja, du kan ta tilskudd selv. Det er bra at du skjønner det.

Barna dine skal ikke tvinges av deg til å bli vegetarianere, dette er et valg de selv må ta når de er gamle nok til det. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg vurderer ikke å bli veganer, siden jeg har et utfordrende kosthold fra før av på grunn av allergier.

Hva barna dine angår er det ikke noe du skal tre ned over huet deres, vegansk diett er ganske ekstrem (sier litt når man må få SPRØYTER fordi man spiser feil), så det bør du vente med til de er myndige og kan bestemme selv.

Jeg kjenner noen unger som sier "'æsj, liker ikke", men vet du hva? Det gjør ikke noe. Det skal spises. Alt handler om næring, rett næring. Når man er barn skal man ikke få sprøyter fordi mamma ikke gidder å gi deg mat som gjør at du får et naturlig tilskudd av b12. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Aamu skrev:

Jeg vurderer ikke å bli veganer, siden jeg har et utfordrende kosthold fra før av på grunn av allergier.

Hva barna dine angår er det ikke noe du skal tre ned over huet deres, vegansk diett er ganske ekstrem (sier litt når man må få SPRØYTER fordi man spiser feil), så det bør du vente med til de er myndige og kan bestemme selv.

Sprøyter gis bare til personer hvis kropp ikke klarer ta opp b12 skikkelig eller som har ekstreme mangler. Veganere tar b12 tabletter, så det er sjeldent et problem i de tilfellene

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...