Gå til innhold

Par som ønsker barn - et filosofisk spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en menneskerett å lage barn?

http://www.dagbladet.no/video/F8FucMgNV3M

Linken handler om nedfryste embryo hvor paret nå er skilt, en rettslig tvist om å bære frem kontra å la være.

Anonymkode: 239da...26a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke det, og hun tapte jo også saken. I Norge hadde det ikke vært en sak en gang. Vi har selv hatt IVF og fryseforsøk, og mannen min måtte skrive under for hvert fryseforsøk, selv om vi altså fremdeles var gift. Hadde vi gått fra hverandre hadde vi ikke fått lov til å bruke de embryoene selv om vi begge hadde vært enige om å gjøre det engang.

Anonymkode: fccfa...eb0

• Liker 2
Skrevet

Vi har også gjort ivf, og fikk et barn.

Vi har to embryoer på frys. Sjansen for at det kan bli minst ett barn av dem er under 50% statistisk sett, men ingen vet om ett eller begge av akkurat disse to er sterke nok til å klare seg.

Min mann ønsker ikke flere barn. Det gjør jeg. Jeg tenker hver dag på at disse to frøene er like verdifulle som det embryoet som nå snart skal feire ettårsdag. De har begynt på sin reise til å kunne bli egne personligheter, selv om de bare har levd i to dager før de ble satt på vent. Det ligger på min samvittighet at det vi har skapt, får en sjanse. Om 2.5 år vil de bli destruert om min mann ikke ombestemmer seg. For meg blir det som å bli påtvunget abort av et ønsket barn. Og jeg kan ikke tvinge han til å være med på at de skal settes inn. Jeg håper vi blir enige, for det kommer ikke til å bli det samme etter et evt nei, selv om jeg er bevisst på at vi må komme gjennom det og bevare forholdet og familien vi har. Jeg er mamma til frysebarna våre også, men jeg har ingen rettigheter til å beskytte livet deres. Det er vondt. (Jeg forstår at det er vanskelig å se for seg noen annen måte å regulere dette juridisk på enn at begge har vetorett. Men det er fortsatt vondt.)

Anonymkode: 8351e...66c

Skrevet

Jeg tenker som AB over her at det neppe kunne vært løst på en annen måte. Så lenge disse embryoene er både mannen og kvinnens DNA må begge være enige i at de skal brukes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...