Gjest Devil's Spawn Skrevet 26. november 2004 #1 Skrevet 26. november 2004 http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article307800.ece Halleluja! Sæhle-familen kan jo ikke være gode i hodet. Tynne skillelinjer mellom kristne vekkelsesmøter, og "pyramide"-møter? (unnskyld, nettverkssalg var det).
Gjest Anonymous Skrevet 26. november 2004 #2 Skrevet 26. november 2004 http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article307800.ece Halleluja! Sæhle-familen kan jo ikke være gode i hodet. Tynne skillelinjer mellom kristne vekkelsesmøter, og "pyramide"-møter? (unnskyld, nettverkssalg var det). Begge deler dreier seg jo om å selge luftslott.
Superlammet Skrevet 26. november 2004 #3 Skrevet 26. november 2004 Synes igrunn ikke det er så rart at en far støtter sin sønn..
Gjest Devil's Spawn Skrevet 26. november 2004 #4 Skrevet 26. november 2004 Synes igrunn ikke det er så rart at en far støtter sin sønn.. Ja, man må jo støtte sønnen sin i alt han gjør. Går an å være far til sønnen sin uten å måtte forsvare alt han driver med.
Gjest Valhalla Skrevet 26. november 2004 #5 Skrevet 26. november 2004 Synes ikke jeg, familie kommer først.
Gjest tja... Skrevet 26. november 2004 #6 Skrevet 26. november 2004 Familien Sæle liker ikke homofile og sådant, er i mot abort men synes det er helt greit å tjene penger på andre folks naivitet .............. :o
Superlammet Skrevet 26. november 2004 #7 Skrevet 26. november 2004 Ja, man må jo støtte sønnen sin i alt han gjør. Går an å være far til sønnen sin uten å måtte forsvare alt han driver med. Ja det går selvsagt ann å si at "Jeg støtter sønnen min i tykt og tynt" enn å f.eks si "Jeg støtter sønnen min og vil forsvare hans handlinger!"
Gjest Devil's Spawn Skrevet 26. november 2004 #8 Skrevet 26. november 2004 Synes ikke jeg' date=' familie kommer først.[/quote'] Ja, og derfor bør man ikke forsvare gale ting familien gjør.
Gjest Valhalla Skrevet 26. november 2004 #9 Skrevet 26. november 2004 Skal innrømme at jeg ikke har satt meg inn i saken. Denne sønnen driver altså slikt nettverkssalg, men det har vel ikke gått til grunne har det det?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 26. november 2004 #10 Skrevet 26. november 2004 Skal innrømme at jeg ikke har satt meg inn i saken. Denne sønnen driver altså slikt nettverkssalg' date=' men det har vel ikke gått til grunne har det det?[/quote'] Han skulle ta over medlemmene i "5 percent comunity" som skulle selge et eller annet abonnement av noe slag. Det sier seg selv at ikke så mange kan tjene penger på å selge de produktene. (Tror det var telefonabonnement).
Gjest Gjesta Skrevet 28. november 2004 #11 Skrevet 28. november 2004 Interessant - hva kommer først; moral eller familie. Spesielt interessant når det er personer som hevder å ha bedre moral og vite bedre enn andre. Man kan jo f.eks. være til for en person uten og støtte handlingene personen har gjort.
Gjest gjest1 Skrevet 29. november 2004 #12 Skrevet 29. november 2004 Han skulle ta over medlemmene i "5 percent comunity" som skulle selge et eller annet abonnement av noe slag. Det sier seg selv at ikke så mange kan tjene penger på å selge de produktene. (Tror det var telefonabonnement). Tror de selger telefonabbonnementet PGOne og produkter fra Nature's Own blant annet. Ørjan Sæle er ingen svindler, det at han kjøper opp medlemslistene fra T5PC betyr ikke annet enn at han prøver å fange opp de gode nettverkerne som havnet der, og eventuelt kan han også hjelpe noen av de mer uheldige å tjene penger i hans selskap i stedet. Jeg aner ikke noe om selskapet hans, verken hvordan markedsplanen ser ut, eller hvordan konseptet er bygget opp med hensyn til produkter - men kan dere ikke slutte å skjære alle over samme kammen? Det blir bare for dumt. T5PC gikk konkurs - jeg aner ikke hvorfor. Var det bevisst svindel eller var det en ren konkurs? T7 som er selskapet til Ørjan Sæle vet jeg heller ikke noe om, men jeg vet at han er en dyktig nettverker og at han jobber seriøst. Det har han alltid gjort. Herregud - dere må gi dere. Er det noen av dere her som faktiskv VET noe om nettverksmarkedsføring???? Har dere sett noen markedsplaner og satt dere inn hva som genererer pengene? Hva som skiller nettverk fra pyramider, eller hiver dere dere bare ukritisk over hva negative journalister og andre som egentlig ikke vet noe, mener? Jeg bare spør jeg Selv ikke Trygve Hegnar vet nok om denne bransjen, det kom så altfor tydelig frem på Skavlan forrige helg. Som Sæle sa: Du har ikke gjort hjemmeleksa di, Hegnar! Og det kunne jeg ikke annet si meg enig i
Gjest ja da... Skrevet 29. november 2004 #13 Skrevet 29. november 2004 Jeg skjønner at du er oppgitt Mysan når folk ikke skjønner forskjellen mellom nettverksbygging og luftslott. Men ikke fall i den fellen å forsvare luftslott som ren nettverksbygging... for det finnes en del ugne luftslott rundt om kring. Oriflame, Tupperware og lignende som har vært i mange år er noe helt annet enn det 5 percent community drev med. I Oriflame og tupperware er det fullt ut mulig for andre å tjene penger på, hvis de er villige til å stå på. I andre luftslott er det for det meste de på toppen som tjener pengene. Og det sier jo litt om måten det drives på når to av toppene sørger for at konene sitter med særeie like før konkursen smeller av. Det du driver med Mysan er helt sikkert noe helt annet enn det disse to drev med.
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #14 Skrevet 29. november 2004 Tror de selger telefonabbonnementet PGOne og produkter fra Nature's Own blant annet. Ørjan Sæle er ingen svindler, det at han kjøper opp medlemslistene fra T5PC betyr ikke annet enn at han prøver å fange opp de gode nettverkerne som havnet der, og eventuelt kan han også hjelpe noen av de mer uheldige å tjene penger i hans selskap i stedet. Jeg aner ikke noe om selskapet hans, verken hvordan markedsplanen ser ut, eller hvordan konseptet er bygget opp med hensyn til produkter - men kan dere ikke slutte å skjære alle over samme kammen? Det blir bare for dumt. T5PC gikk konkurs - jeg aner ikke hvorfor. Var det bevisst svindel eller var det en ren konkurs? T7 som er selskapet til Ørjan Sæle vet jeg heller ikke noe om, men jeg vet at han er en dyktig nettverker og at han jobber seriøst. Det har han alltid gjort. Herregud - dere må gi dere. Er det noen av dere her som faktiskv VET noe om nettverksmarkedsføring???? Har dere sett noen markedsplaner og satt dere inn hva som genererer pengene? Hva som skiller nettverk fra pyramider, eller hiver dere dere bare ukritisk over hva negative journalister og andre som egentlig ikke vet noe, mener? Jeg bare spør jeg Selv ikke Trygve Hegnar vet nok om denne bransjen, det kom så altfor tydelig frem på Skavlan forrige helg. Som Sæle sa: Du har ikke gjort hjemmeleksa di, Hegnar! Og det kunne jeg ikke annet si meg enig i Først fra Aftenposten i går: (om mamma Sæle) Det oppsto ubehageligheter rundt hennes engasjement i krem-, såpe- og kosttilskuddsforetaket Naturés Own i 1998, idet Justisdepartementet hadde stemplet firmaet som en ulovlig kjedeforretning. Men på Stortingets brevpapir skrev hun pent om kvaliteten på Naturés Owns hudkremer, samtidig som hun avviste at hun hadde en rolle som distributør. hvorfor var det ulovlig, da? Fordi norske myndigheter prøver å begrense våre muligheter til å tjene penger - eller fordi de prøver å beskytte de menneskene som begir seg inn i slike selskaper på feil premisser og altså kommer til å tape pengene de investerer? Du sier jo selv, Mysan, at nettverk ikke er for alle, men nettopp derfor kan man lure på hvorfor mange av disse selskapene bruker aggressiv verving, tilsløring av fakta og halleluja-løfter for å få nye medlemmer? Selskapets representanter sørger jo SELV for å oppsøke folk som ikke har noe i selskapet å gjøre, som ikke har begreper om hverken bedriftsbygging eller hva som må til for at det faktisk skal være noe vits for dem å bli med. Og det er her problematikken ligger - greit nok at folk er dumme og grådige og kan skylde seg selv når de ikke blir rike, og at man ved hard jobbing KAN være heldig og tjene godt. Men når man altså "bruker" folk som ikke skjønner annet enn at det at grafen peker oppover må være en bra ting? Som ikke skjønner variablene som må oppfylles for at grafen skal peke oppover? Alt kan forresten illustreres grafisk, det er ikke mer legalt av den grunn En grunn til at jeg personlig takker nei til å bli med i et hvilket som helst nettverk skyldes jo at jeg vet a) at jeg ikke har nok peiling på økonomi til å analysere informasjonen de gir meg grundig nok, og dermed ikke kan vurdere fordeler og ulemper på en skikkelig måte B) at jeg skjønner at man faktisk må jobbe ganske mye - samt kjenne folk som kan bli en del av nettverket mitt. Og det er fair - men hvorfor KUNNE jeg blitt med om jeg framsto som en komplett idiot? Man ville jo ikke ansatt meg i en ledende stilling i en bedrift, liksom...Det blir litt som de som fikk være med å leke fordi de hadde godteri... Og om Sæle den yngre er bedre eller verre enn resten av familien sin vites ikke. Han framstår som en slesking i hvert fall, selv om han kanskje opererer innen lovlige grenser. Jeg synes for øvrig ikke mor hans virker så innmari kul hun heller, jeg, så det overrasker meg ikke at hun ikke tar avstand til dette.
Gjest gjest1 Skrevet 29. november 2004 #15 Skrevet 29. november 2004 Det rare med nettverksbransjen er at det ikke nødvendigvis er de du tror skal få det til, som får det til. Og filosofien er at du gir alle mennesker tilbudet, og så får de takke nei selv. Du kan ikke forstå hele konseptet første gang det blir presentert for deg - det tar tid å lære og å skjønner tankegangen, fordi det er så annerledes enn å være ansatt et sted. Nature's Own gikk forøvrig fri den gangen, men det var mye oppstuss på grunn av en nidkjær og meget negativ Aftenpostenjournalist. Journalister er, tro det eller ei, ikke annet enn mennesker de heller, og vet ikke mer enn mannen i gata om ganske mye. At fru Sæle brukte stortingets brevpapir til å markedsføre produkter, får hun ta på sin egen kappe - dersom dette i det hele tatt er sant - og har ikke noe med bransjen, eller nevnte selskap og gjøre. At hun forsvarer sønnen sin og står på hans side i det som stormer nå om dagen er ikke rart i det hele tatt. Han står ikke tiltalt for noe som helst, men han blir dratt frem fordi han har kjøpt medlemslistene til T5PC, og automatisk blir det til noe muffens og mistenkelig. Fordi folk ikke vet hva bransjen dreier seg om. At mange går inn i nettverksbransjen uten å vite hvilket arbeid de går til, er helt riktig, men som sagt så kan man ikke på forhånd vite hvem som vil tenne på ideen så til de grader at han tar helt av og bare gjør det! Man vet heller ikke på forhånd hvem han igjen kjenner som kan bli gull for nettverket. Og at en distributør kan sitte og si at det er så og så enkelt og få til, kan godt være stemmer for akkurat ham. Noen har veldig lett for det, de behøver nesten ikke ha kjennskap verken til produkter eller markedsplan - folk blir bare med dem. Mens andre, som tilegner seg all verdens kunnskap om alle detaljer både på produktsiden og pengesiden, ikke får til en damn shit. Man kan nemlig også vite for mye, slik at man skremmer vekk alle potensielle nettverkere. Ikke fordi de forstår nok til å skjønne at dette blir en helvetes jobb, men fordi de skremmes av kunnskapsnivået til den som presenterer. SÅ mye kan jeg aldri klare å lære meg, nei dette tør jeg ikke bli med på. Nå tror jeg at jeg har sporet helt av her, men bransjen er i hvert fall sånn som den er, og den fungerer. At det finnes Jim Wolden'er der ute som vil sko seg og bli millionærer (i gjeld faktisk), er så sin sak - den mennesketypen finnes overalt. Men sånn som alt som har med nettverksmarkedsføring å gjøre her på KG så høres dere ut som om dere mener at alle nettverkere faktisk er noen kjeltringer som lever av å lure penger fra bestemora si. (Da jeg leste om dattera til Schancke på femten som hadde tapt pengene sine, satt jeg sånn :o . Så vidt jeg vet må man være atten år her i landet for å kunne undertegne noe som helst, også en nettverksavtale. Hvis faren hennes har tegnet en avtale på henne med hennes penger, får det være hans blemme, men da bør han holde kjeft om det i media).
Gjest gjest1 Skrevet 29. november 2004 #16 Skrevet 29. november 2004 Det rare med nettverksbransjen er at det ikke nødvendigvis er de du tror skal få det til, som får det til. Og filosofien er at du gir alle mennesker tilbudet, og så får de takke nei selv. Du kan ikke forstå hele konseptet første gang det blir presentert for deg - det tar tid å lære og å skjønner tankegangen, fordi det er så annerledes enn å være ansatt et sted. Nature's Own gikk forøvrig fri den gangen, men det var mye oppstuss på grunn av en nidkjær og meget negativ Aftenpostenjournalist. Journalister er, tro det eller ei, ikke annet enn mennesker de heller, og vet ikke mer enn mannen i gata om ganske mye. At fru Sæle brukte stortingets brevpapir til å markedsføre produkter, får hun ta på sin egen kappe - dersom dette i det hele tatt er sant - og har ikke noe med bransjen, eller nevnte selskap og gjøre. At hun forsvarer sønnen sin og står på hans side i det som stormer nå om dagen er ikke rart i det hele tatt. Han står ikke tiltalt for noe som helst, men han blir dratt frem fordi han har kjøpt medlemslistene til T5PC, og automatisk blir det til noe muffens og mistenkelig. Fordi folk ikke vet hva bransjen dreier seg om. At mange går inn i nettverksbransjen uten å vite hvilket arbeid de går til, er helt riktig, men som sagt så kan man ikke på forhånd vite hvem som vil tenne på ideen så til de grader at han tar helt av og bare gjør det! Man vet heller ikke på forhånd hvem han igjen kjenner som kan bli gull for nettverket. Og at en distributør kan sitte og si at det er så og så enkelt og få til, kan godt være stemmer for akkurat ham. Noen har veldig lett for det, de behøver nesten ikke ha kjennskap verken til produkter eller markedsplan - folk blir bare med dem. Mens andre, som tilegner seg all verdens kunnskap om alle detaljer både på produktsiden og pengesiden, ikke får til en damn shit. Man kan nemlig også vite for mye, slik at man skremmer vekk alle potensielle nettverkere. Ikke fordi de forstår nok til å skjønne at dette blir en helvetes jobb, men fordi de skremmes av kunnskapsnivået til den som presenterer. SÅ mye kan jeg aldri klare å lære meg, nei dette tør jeg ikke bli med på. Nå tror jeg at jeg har sporet helt av her, men bransjen er i hvert fall sånn som den er, og den fungerer. At det finnes Jim Wolden'er der ute som vil sko seg og bli millionærer (i gjeld faktisk), er så sin sak - den mennesketypen finnes overalt. Men sånn som alt som har med nettverksmarkedsføring å gjøre her på KG så høres dere ut som om dere mener at alle nettverkere faktisk er noen kjeltringer som lever av å lure penger fra bestemora si. (Da jeg leste om dattera til Schanke på femten som hadde tapt pengene sine, satt jeg sånn :o . Så vidt jeg vet må man være atten år her i landet for å kunne undertegne noe som helst, også en nettverksavtale. Hvis faren hennes har tegnet en avtale på henne med hennes penger, får det være hans blemme, men da bør han holde kjeft om det i media).
Gjest sexysadie Skrevet 29. november 2004 #17 Skrevet 29. november 2004 http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article307800.ece Halleluja! Sæhle-familen kan jo ikke være gode i hodet. Tynne skillelinjer mellom kristne vekkelsesmøter, og "pyramide"-møter? (unnskyld, nettverkssalg var det). De fleste støtter sine barn når de har gjort noe dumt.
:-) anna Skrevet 29. november 2004 #18 Skrevet 29. november 2004 Men Mysan... med fare for å spore tråden litt av her... Når et nettverksselskap har mest fokus på å skaffe forhandlere, og minst fokus på produktet disse forhandlerne skal selge, så ER det jo bygd opp som en pyramide. Jeg har selv blitt forsøk vervet til Natures Own i sin tid... Først av unge herr Sæle selv, senere av flere andre. Jeg takket nei av flere grunner. Både fordi jeg ikke liker selskaper som er bygd opp etter pyramidemodellen, og fordi det hele bygger på at en skal unytte venner og familie. (Og jeg fikk ikke et spesielt sympatisk inntrykk av unge Sæle heller... opplevde ham som selgersleip...) Det jeg for øvrig syntes var veldig interessant med hele Natures Own var den manglende interessen for å selge produktene. Når jeg sa at jeg ikke ville bli forhandler, men godt kunne kjøpe produkter, så var jeg ikke interessant lengre. Til sammen ble jeg nok spurt av 5 ulike personer... alle fikk samme svar, og INGEN av disse tok noe initiativ til å selge meg varer... Og hvorfor det... fordi det ikke var DET de tjente penger på... men på å ha forhandlere under seg. Lovlig eller ulovlig... det etiske ved slik oppbygging kan man uansett stille spørsmål ved.
Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2004 #19 Skrevet 30. november 2004 Anna; i Natures Own kan man godt registrere seg kun som kunde. Man MÅ ikke registrere seg som forhandler. Og de registrerte forhandlerne tjener nøyaktig like mye på sine kunders forbruk som av sine forhandleres forbruk. De selger forøvrig ikke mye produkter selv til kunde, men vil altså at du skal registrere deg slik at du selv bestiller fra selskapet de produktene du vil ha. Et kundemedlemskap koster et par hundre kroner eller noe sånt - husker ikke helt. Selvfølgelig er man mest interessert i nye forhandlere, det er jo disse som skal gå videre og finne enda flere kunder og forhandlere. Man kan nemlig ikke tjene store penger bare på sin egen innsats alene - da blir det veldig mye jobb til veldig liten lønn. I Nature's Own er det heller ikke rabatterte priser på produktene, så kunder og forhandlere betaler det samme for varen. Vi hadde et stort seminar en gang hvor det ble lagt veldig mye vekt på å skaffe kunder, for de aller aller fleste vil ikke jobbe med det, men vil veldig gjerne ha produktene. Så hvis du er blitt forespeilet noe annet, eller har blitt presetnert konseptet av noen som ikke har skjønt at det er lurt å ha en haug med gode kunder, så dem om det... da har de ikke skjønt det rett og slett. Eller var det du som ikke ville registrere deg som kunde, men kun ville kjøpe produkter rett fra dem? Sånn er altså ikke NO lagt opp. Konsulentene driver ikke varesalg. De er forbrukere og distributører og distribuerer muligheten videre til andre forbrukere og distributører.
Caramba Skrevet 30. november 2004 #20 Skrevet 30. november 2004 Jeg har også blitt forsøkt vervet til sånne nettverksselskap som feks Natures Own, og har lidd meg gjennom en lang seanse med en eller annen selgertype, som får det hele til å høres ut som medlemsskap er veien til himmelrik. Har alltid sagt konsekvent nei. Mulig noen tjener penger på dette her, men jeg kjenner ingen. Har aldri hørt noe mer om fortjeneste fra de bekjente som har prøvd å verve meg heller. Tvert i mot, det er som regel svært stille fra den kanten når det har gått en stund. Der jeg kommer fra er det mange som har tapt penger på T5PC, og det er ikke de "skarpeste knivene i skuffen" som viser seg å ha vært medlemmer. Hvorfor går de bevisst etter de mest troskyldige blandt oss hvis dette er ærlig butikk? Jeg leste artikkelen om familien Sæle i Aftenposten i helgen, og jeg synes ikke de ga noe særlig sympatisk inntrykk. Jeg så også dokumentaren på NRK forrige uke, og var rystet over hvor langt enkelte av disse selskapene går for å loppe folk for penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå