Gå til innhold

Rart blad i ruccula-posen min. Hva er det? (med bilde)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har spist en del ruccula men aldri funnet noe sånt før. Hva kan det være? Synes det ser kjent ut men klarer ikke å sette fingeren på hva det er. :klo: 

Bilde her.

La en bit ruccula ved siden av så dere kan se størrelsen på bladet.

Endret av PaperFlower
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe ugress kanskje? :fnise: Fra produksjonen..

Skrevet
2 timer siden, Mamasitas skrev:

Noe ugress kanskje? :fnise: Fra produksjonen..

Ja, det var det jeg også tenkte. :) Ser for meg at det fort kan komme litt ugress med, så det plager meg ikke akkurat. Men er så nysgjerrig på hva slags ugress det isåfall er. Kanskje jeg allerede har spist litt av det, hvis det var mer enn ett blad i posen. :fnise: 

Skrevet

Ser ut som skvallerkål (ugress) ved første blikk, men det kan også være et blad fra en savoykål (matkål), om det er litt tykkelse på det.

Skrevet
7 timer siden, Minya skrev:

Ser ut som skvallerkål (ugress) ved første blikk, men det kan også være et blad fra en savoykål (matkål), om det er litt tykkelse på det.

Det bladet har da virkelig ingenting (annet enn fargen) felles med skvallerkål:klo:

Anonymkode: 03b9b...ee1

• Liker 4
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Det er ikke skvallerkål eller savoykål. Har sett det ugresset i min egen hage men vet ikke hva det er.

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det bladet har da virkelig ingenting (annet enn fargen) felles med skvallerkål:klo:

Unnskyld, jeg var i svime da jeg leste og skrev i går. :fnise:

Ligner igrunnen mye mer på ett eller annet syre-blad, selv om de som oftest er lansettformet. Eller en bitteliten rabarbra.
Ville uansett ikke spist det :P

Skrevet
2 timer siden, Minya skrev:

Unnskyld, jeg var i svime da jeg leste og skrev i går. :fnise:

Ligner igrunnen mye mer på ett eller annet syre-blad, selv om de som oftest er lansettformet. Eller en bitteliten rabarbra.
Ville uansett ikke spist det :P

Sånt skjer. :fnise: 

Jeg synes det likner på korsknapp, men er ikke sikker. 

Skrevet

Oi, her var det mange svar jeg ikke hadde fått med meg. Takk til alle som har svart. :) 

Jeg tror ikke det er hverken skvallerkål eller savoykål. Iallefall hvis man googler bilder og finner noen med nærbilde av bladene, så stemmer de ikke helt.

Rabarbra kan det ligne litt på hvis man legger god-viljen til, men jeg har aldri sett et så lite og tynt blad. Tykkelsen på dette bladet var som et helt vanlig blad fra et tre. I tillegg så synes jeg fasongen til dette bladet var litt for rundt og symmetrisk i forhold til rabarbra?

Jeg googlet også korsknapp og sammenlignet bilder, og selv om det var den som lignet mest er det ikke 100 % riktig det heller. Silhuetten på bladet, de små "taggene", stemmer ikke helt overens dessverre.

Åh, er så nysgjerrig på hva det var for et blad... :fnise: 

Hvis noen kommer på en mulig løsning på mysteriet må dere gjerne si ifra!

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet (endret)

Det er ingen av de som er foreslått nei. Det nærmeste jeg kommer når jeg leter i floraen er fjellfiol eller  standard_Fjellfiol.jpg

fjellsyre:

fjellsyre023.JPG

Men det er ikke det heller, for bladet ditt har tydelig sju "grener" av nerver, som ikke disse bladene har. Og dessuten at en fjellplante skal forville seg inn blant ruccolaen er jo ekstremt usannsynlig. Jeg tipper at det er en eller annen dyrket art fra et drivhus som ikke finnes naturlig i den norske floraen. 

Endret av Den Lille Heksa
Skrevet
1 minutt siden, Salka skrev:

Et hasjblad seff. :P 

Argh.. Skulle akkurat til å skrive det :P 

Anonymkode: 3ae4d...b29

Skrevet
7 minutter siden, Salka skrev:

Et hasjblad seff. :P 

Faen, jeg kasta det!

Skrevet
1 minutt siden, PaperFlower skrev:

Faen, jeg kasta det!

Det skulle du ikke gjort! :fnise: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...