etnavn Skrevet 18. november 2016 #1 Skrevet 18. november 2016 Ser at det er mange som annonserer på bla.a. finn.no at de gjerne vil hjelpe noen i jula, og har en ledig plass ved bordet sitt på selveste julaften. Jeg syns dette virker som en veldig fin ting å gjøre, hva synes dere? Er det risiko for å få ødelagt julaften, bli rundstjålet etc? Eller er dette noe alle burde gjøre? Er det noen som har gjprt dette, og har personlige erfaringer de vil dele?
etnavn Skrevet 18. november 2016 Forfatter #2 Skrevet 18. november 2016 http://www.dagbladet.no/nyheter/eiriknbsp33nbspog-marianne-34nbsplaner-bort-huset-til-vanskeligstilte-i-jula/64048739
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #3 Skrevet 19. november 2016 folk flest er okey folk. mest sannsynlig blir det ikke farlig. kan vel bli kleint. men neppe farlig. Anonymkode: 70da0...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #4 Skrevet 19. november 2016 Jeg ser ikke poenget – ikke poenget for den som blir buden, i hvert fall. OK, så får han seg gratis mat og drikke. Til gjengjeld må han konversere fremmede mennesker en hel kveld og se på utakknemlige unger få masse leker og andre ting de ikke egentlig trenger, samt tydelig vise takknemlighet. Noen fins det vel som er så utsultet at dette er kjærkomment for, men mange kan det ikke være. For giveren, derimot, er dette midt i blinken – han får anledning til å føle seg prektig. Anonymkode: 3efd2...64e 9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #5 Skrevet 19. november 2016 10 timer siden, etnavn skrev: http://www.dagbladet.no/nyheter/eiriknbsp33nbspog-marianne-34nbsplaner-bort-huset-til-vanskeligstilte-i-jula/64048739 Jeg hater virkelig slike opplegg. Hva med å lage en litt mer nøytral annonse, så huspasseren ikke trenger å legge igjen verdigheten og stoltheten når vedkommende trår over dørstokken i lånehuset? Hvor man ikke er nødt til å brette ut all sin elendighet og konkurrere om å være de mest stakkarslige stakkaren? Det finnes nettsider hvor man kan låne boliger mot at man f.eks vanner planter, og fordelen for huseier er jo mange. Mindre risiko for innbrudd er én av dem. Det føles langt bedre å bytte tjenester som likeverdige mennesker, enn at den ene parten skal stå med lua i hånda og føle takknemlighetsgjeld. Anonymkode: a9735...ecc 15
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #6 Skrevet 19. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det finnes nettsider hvor man kan låne boliger mot at man f.eks vanner planter, Link til disse? Anonymkode: 41ba2...ec5
Daria Skrevet 19. november 2016 #7 Skrevet 19. november 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser ikke poenget – ikke poenget for den som blir buden, i hvert fall. OK, så får han seg gratis mat og drikke. Til gjengjeld må han konversere fremmede mennesker en hel kveld og se på utakknemlige unger få masse leker og andre ting de ikke egentlig trenger, samt tydelig vise takknemlighet. Noen fins det vel som er så utsultet at dette er kjærkomment for, men mange kan det ikke være. For giveren, derimot, er dette midt i blinken – han får anledning til å føle seg prektig. Anonymkode: 3efd2...64e Jeg tenker litt i samme baner. Det er selvfølgelig lett å si når man ikke er i den situasjonen selv, men jeg klarer ikke helt å se for meg at jeg skulle følt meg mindre ensom av å være kveldens veldedighetsprosjekt hos fremmede på julaften, snarere tvert imot. Dessuten tror jeg egentlig ikke det burde være nødvendig å annonsere etter ensomme julegjester - de fleste har antagelig noen i egen omgangskrets som ville satt pris på en invitasjon hvis man bare ser litt nærmere etter. Man blir så opptatt av å skulle hjelpe fremmede at man overser de det burde være mest naturlig å begynne med. 17
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #8 Skrevet 19. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Link til disse? Anonymkode: 41ba2...ec5 Jeg er fascinert av konseptet, og har funnet en rekke nettsider hvor dette blir tilbudt. Husker dessverre ikke navnene på alle, men denne et ett eksempel. https://www.trustedhousesitters.com/house-and-pet-sitting-assignments/norway/rogaland/stavanger/ Her fokuserer de på huspassere som kan se etter husdyr. På andre nettsider har det vært nok at det bor noen i huset, så huset blir mindre utsatt for innbrudd. Her er et ektepar som forteller om sine erfaringer med huspassere. Huspasseren passer pusen, og er attpåtil utdannet veterinær, så det er absolutt en grei ordning for begge parter. http://www.an.no/nyheter/nar-solfrid-67-og-knut-68-reiser-bort-henter-de-huspasser-pa-flyktningmottaket/s/1-33-7673032 Sitat – En ordning til gjensidig glede, sier Solfrid Oldereid Hansen (67). Anonymkode: a9735...ecc 1
Fru Uperfekt Skrevet 19. november 2016 #9 Skrevet 19. november 2016 11 timer siden, etnavn skrev: Ser at det er mange som annonserer på bla.a. finn.no at de gjerne vil hjelpe noen i jula, og har en ledig plass ved bordet sitt på selveste julaften. Jeg syns dette virker som en veldig fin ting å gjøre, hva synes dere? Er det risiko for å få ødelagt julaften, bli rundstjålet etc? Eller er dette noe alle burde gjøre? Er det noen som har gjprt dette, og har personlige erfaringer de vil dele? Når vi bodde i sentrum og i gangavstand fra sentrum inviterte vi ofte folk som vi ikke kjente hjem tl mat, jul eller ei, og det gikk helt fint. (Joda det var noen som var litt langfingrede men de fleste var ok mennesker som hadde valgt en annen vei i livet enn oss) 1
Fru Uperfekt Skrevet 19. november 2016 #10 Skrevet 19. november 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser ikke poenget – ikke poenget for den som blir buden, i hvert fall. OK, så får han seg gratis mat og drikke. Til gjengjeld må han konversere fremmede mennesker en hel kveld og se på utakknemlige unger få masse leker og andre ting de ikke egentlig trenger, samt tydelig vise takknemlighet. Noen fins det vel som er så utsultet at dette er kjærkomment for, men mange kan det ikke være. For giveren, derimot, er dette midt i blinken – han får anledning til å føle seg prektig. Anonymkode: 3efd2...64e Alle barn er da ikke bortskjemte drittunger som får alt de peker på. Personlig føler jeg meg ikke prektig ved å gi en fremmed mat og husly, jeg tror at what goes around comes around. 4
etnavn Skrevet 19. november 2016 Forfatter #11 Skrevet 19. november 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser ikke poenget – ikke poenget for den som blir buden, i hvert fall. OK, så får han seg gratis mat og drikke. Til gjengjeld må han konversere fremmede mennesker en hel kveld og se på utakknemlige unger få masse leker og andre ting de ikke egentlig trenger, samt tydelig vise takknemlighet. Noen fins det vel som er så utsultet at dette er kjærkomment for, men mange kan det ikke være. For giveren, derimot, er dette midt i blinken – han får anledning til å føle seg prektig. Anonymkode: 3efd2...64e Jeg hadde syntes det var kjempekjipt hvis det skulle blitt sånn, men det er klart at det kan jo hende. Det er mange som "gir" bare for å kunne føle seg bedre selv. Samtidig er det mange ildsjeler der ute, som gjør mye godt for andre uten å skulle ha noe igjen, og som man ikke hører om engang, nettopp fordi de gjør dette for andre - og ikke for å kunne skryte av veldedigheten sin til alt og alle. Ser blandt annet flere annonser på finn.no hvor det er par uten barn som gjør dette, og det kan jo være en win-win situasjon for folk som ikke har noe særlig familie som ønsker at de var flere under julefeiringen..?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #12 Skrevet 19. november 2016 14 minutter siden, etnavn skrev: og det kan jo være en win-win situasjon for folk som ikke har noe særlig familie som ønsker at de var flere under julefeiringen..? Ja, så lenge de formulerer det på den måten er det en flott ordning. Anonymkode: a9735...ecc 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #13 Skrevet 19. november 2016 4 minutter siden, etnavn skrev: det kan jo være en win-win situasjon for folk som ikke har noe særlig familie som ønsker at de var flere under julefeiringen..? Det har i alle år vært mulig for folk som ikke vil være aleine i jula å ta inn på hotell og feire jula med fremmede der. Men av alle de jeg har møtt i et langt liv, kjenner jeg bare én som har gjort det. De fleste enslige vil nok heller enten feire jula med noen de kjenner eller tilbringe jula aleine, akkurat som andre kvelder. Noen vil sikkert takke ja til tilbudet du skisserer, men jeg tror i grunnen ikke det gjelder så mange. Anonymkode: 3efd2...64e
etnavn Skrevet 19. november 2016 Forfatter #14 Skrevet 19. november 2016 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har i alle år vært mulig for folk som ikke vil være aleine i jula å ta inn på hotell og feire jula med fremmede der. Men av alle de jeg har møtt i et langt liv, kjenner jeg bare én som har gjort det. De fleste enslige vil nok heller enten feire jula med noen de kjenner eller tilbringe jula aleine, akkurat som andre kvelder. Noen vil sikkert takke ja til tilbudet du skisserer, men jeg tror i grunnen ikke det gjelder så mange. Anonymkode: 3efd2...64e De som annonserer på finn.no sier jo at responsen har vært så voldsom at de ikke vet om de makter å svare alle. Jeg skal hvertfall prøve dette neste år (i år er vi invitert bort). Hadde vært interessant å hørt flere som har personlig erfaring mht dette. Endret 19. november 2016 av etnavn
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #15 Skrevet 19. november 2016 Det mest naturlige, og også det aller enkleste, er da faktisk å snakke med hun eldre damen i oppgangen din. Hun som aldri får besøk av barn eller barnebarn (kanskje fordi hun ikke har noen?). Hun vet jo hvem dere er, dere vet hvem hun er, og sannsynligheten for at det blir et veldedighetsprosjekt fra deres side, og et evig-og-dypt-takknemlig prosjekt fra hennes side, er mye mindre. Hør om hun skal noe sted. Og hvis hun ikke skal det så er det lov å invitere til dere på julaften Anonymkode: 1a076...5b1 8
Kara W Skrevet 20. november 2016 #16 Skrevet 20. november 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det mest naturlige, og også det aller enkleste, er da faktisk å snakke med hun eldre damen i oppgangen din. Hun som aldri får besøk av barn eller barnebarn (kanskje fordi hun ikke har noen?). Hun vet jo hvem dere er, dere vet hvem hun er, og sannsynligheten for at det blir et veldedighetsprosjekt fra deres side, og et evig-og-dypt-takknemlig prosjekt fra hennes side, er mye mindre. Hør om hun skal noe sted. Og hvis hun ikke skal det så er det lov å invitere til dere på julaften Anonymkode: 1a076...5b1 Akkurat dette tenker jeg også. Jeg har invitert folk i julen som ellers ville vært alene, men da alltid folk vi har hatt et forhold til på en eller annen måte. F.eks hadde foreldrene mine en utenlandsk leieboer hos seg som prøvde å etablere seg i Norge og ikke hadde noe nettverk enda. Vi har også en bestemor som bor på hjem og vet at mange av de eldre der sitter alene, og hun må gjerne få ta med seg en av dem hjem til oss. Helt fremmede veldedeighetsprosjekter blir litt rart for meg. Ellers kjenner jeg en familie som jobber frivillig hver julaften på tilstelninger og enslige, hjemløse eller liknende, og så ferier de selv den 25. De er en god løsning om man ønsker å bare være veldedig. 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #17 Skrevet 20. november 2016 Vi hadde en fremmed julegjest et år og han drakk seg snydens full under middagen, så vi vil ikke ha flere slike gjester Anonymkode: 1aa6c...c58
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #18 Skrevet 20. november 2016 På 19.11.2016 den 0.52, etnavn skrev: http://www.dagbladet.no/nyheter/eiriknbsp33nbspog-marianne-34nbsplaner-bort-huset-til-vanskeligstilte-i-jula/64048739 Får virkelig håpe at de har en god forsikring som dekker tyveri og hærverk Anonymkode: 1aa6c...c58 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #19 Skrevet 20. november 2016 På 19.11.2016 den 0.52, etnavn skrev: http://www.dagbladet.no/nyheter/eiriknbsp33nbspog-marianne-34nbsplaner-bort-huset-til-vanskeligstilte-i-jula/64048739 Det der blir litt som "Se på oss. Vi er snille og vil hjelpe noen som har det vanskelig i jula". Hvorfor må de komme i avisa for å gjøre en god gjerning? De hadde sikkert klart å fått tak i folk uten å legge det ut offentlig. Anonymkode: 4db93...9f8 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #20 Skrevet 20. november 2016 Synes ikke den med de som låner ut huset er den verste annonsen, den verste synes jeg er den finn-annonsen alle delte for et par uker siden med en familie som ville invitere en RESSURSSVAK person/familie til å feire jul hos de. Annonsen var helt feil synes jeg. Det er fryktelig mange ensomme mennesker i Norge, som ikke nødvendigvis er fattige, men det var ikke de denne familien var ute etter. De hadde til og med en hest barna kunne klappe - tenk så gøy for fattige små barnehender! Kan ikke engang tenke meg hvordan det må være for en familie med begrensede midler, å feire jul hos noen som har "alt" og konstant bli påminnet på sin egen utilstrekkelighet. Las i avisen senere at det visstnok bare var to som hadde svart. Anonymkode: c4594...22d 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå