AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #1 Skrevet 18. november 2016 Hei! Jente på 25 år. Vært avhengig av sukker hele livet tror jeg. Jeg klarte en gang å slutte helt med det men datt tilbake igjen. Sukkeret er ikke bra for helsen min! Og er redd for å bli tykk. Nå har jeg sluttet på sukker igjen. Har vært uten sukker i 10 dager trodde jeg! Men så ser jeg daddlene som jeg spiste 2 av var sukker i. Og chipsen jeg spiste i forrige helg var det sukker i. Har de små mengdene noe å si? Merker jeg bare vil ha godteri og ingenting annen mat frister. Nå er det sånn at produsentene trenger ikke å skrive på ingrediensene bak på pakken og pakken med mat inneholder 5% eller mindre sukker. Det blir jo nesten umulig å holde seg vekke fra sukker når man ikke vet hva som inneholder sukker. Stress... Noen andre som har det sånn? Noen som har tips? Hva spiser dere som erstatning for det digge sukkeret? Setter stor pris på svar Anonymkode: f1f2c...188
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #2 Skrevet 18. november 2016 Man trenger jo karbohydrater for å leve og nok kalorier for å holde forbrenning, muskelmasse og energinivået. Ikke farlig å få i seg et par dadler, frukt eller noe med sirup i daglig. Uten at du kjører lavkarbo. Kjenner til sukker-avhengighetsproblemet. Så lenge du prøver å kutte ut godterier hver dag, men heller forsøke å kose deg med litt til lørdag skal det gå fint det. det synes jeg du skal være fornøyd med😊 Ikke bli altfor besatt av sukkerinnhold. Synes jeg! Anonymkode: 98d6b...de8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #3 Skrevet 19. november 2016 Okei. For jeg har spist godteri bare på lørdag men da spiser jeg på søndag og mandag. Klarer ikke å stoppe. Derfor må jeg bare kutte det ut tenker jeg og heller spise alternativ. Sist når jeg holdt meg vekke fra godteri ble det alt for søtt til slutt at jeg klarte ikke å spise mer enn 2 ruter melkesjokolade. Jeg vil der igjen! Men håper jeg kommer dit selv om jeg får i leg 2% hver dag i et produkt! Takk for at du svarte foresten Anonymkode: f1f2c...188 1
Millimani Skrevet 19. november 2016 #4 Skrevet 19. november 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jente på 25 år. Vært avhengig av sukker hele livet tror jeg. Jeg klarte en gang å slutte helt med det men datt tilbake igjen. Sukkeret er ikke bra for helsen min! Og er redd for å bli tykk. Nå har jeg sluttet på sukker igjen. Har vært uten sukker i 10 dager trodde jeg! Men så ser jeg daddlene som jeg spiste 2 av var sukker i. Og chipsen jeg spiste i forrige helg var det sukker i. Har de små mengdene noe å si? Merker jeg bare vil ha godteri og ingenting annen mat frister. Nå er det sånn at produsentene trenger ikke å skrive på ingrediensene bak på pakken og pakken med mat inneholder 5% eller mindre sukker. Det blir jo nesten umulig å holde seg vekke fra sukker når man ikke vet hva som inneholder sukker. Stress... Noen andre som har det sånn? Noen som har tips? Hva spiser dere som erstatning for det digge sukkeret? Setter stor pris på svar Anonymkode: f1f2c...188 Protein-barer og protein-pulver er fine greier.. Protein-barer får du kjøpt på de fleste dagligvarebutikker, Søstrene Grene, helsekost og apotek. De koster alt fra 12 kr til rundt 50 kr pr bar. Bare pass på at du kjøper en uten sukker! Kjøp en du ser at det står "Vegan" på, den er uten sukker, melk og gluten. Kjøp protein-pulver på helsekost-butikk, bland det i et glass vann sammen med bringebær. Da får du søtt i løpet av dagen. Dypp eplebiter i peanutsmør/cashew- eller mandelsmør. Mandler. Påleggskive med kalkunfilet eller kyllingfilet rullet rundt en agurk skåret på langs. Eplejuice med chiafrø
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #5 Skrevet 19. november 2016 Hvor mye frukt spiser du? Det finnes dadler og fiken uten sukker, Coop har økologiske f.ex. Grunnen til at vi har søtsug er at vi trenger en hel del frukt. Dessverre spiser vi mindre frukt nå enn før pga angsten for karboydrater. Anonymkode: 297c1...a31 1
..... Skrevet 19. november 2016 #6 Skrevet 19. november 2016 Kjenner og til det der med sukkeravhengighet. Merker ikke noe om jeg spiser noe som inneholder litt sukker, men spiser jeg kake eller søtsaker, så klarer jeg nesten ikke stoppe. Derfor er det i grunn best å holde seg helt borte fra det, selv om det er vanskelig! Holder på å jobbe meg dit at et par sjokoladebiter er mer enn nok, men er ikke der enda.
Pringle Skrevet 20. november 2016 #7 Skrevet 20. november 2016 (endret) Det er helt umulig å slutte med sukker. Sukker er et karbohydrat, karbohydrat gir energi, vi trenger energi for å leve. Sukker er ikke i seg selv farlig eller skadelig. Panikk kan være farlig og skadelig, fordi den ofte leder til handlingslammelse og/eller dårlig overveide beslutninger, og panikkslagne mennesker er lette å utnytte med villedende markedsføring. Men ingen grunn til panikk! Korrekt og balansert informasjon er avgjørende for å kunne ta gode og informerte valg, det fjerner matstress og kan ta brodden av mye bekymring for vekt og helse. Det er sukker i frukt, grønnsaker, melkeprodukter. Raffinert sukker utvinnes av planter, for eksempel sukkerrør og sukkerroer. Sukkeret i frukt, grønnsaker, melkeprodukter er kjemisk identisk med raffinert sukker og behandles på samme måte i kroppen. Noen matvarer angir mengde tilsatt sukker, andre angir mengde naturlig forekommende sukker, på etiketten. Hvis du spiser mye av en matvare, får du i deg mye av det denne matvaren inneholder. Hva vi spiser sjelden og i små mengder, har mindre betydning enn det vi spiser ofte og i store mengder. Hvis vi spiser for mye, uansett hva, blir vi tjukke. Noen matvarer inneholder mye næring, forskjellig mat bidrar med forskjellige næringsstoffer i forskjellige mengder, og et variert kosthold sammensatt av næringstette matvarer har en tendens til å gjøre oss mette og fornøyde. Andre matvarer har mindre næring for kaloriene de gir, de er også laget kun for å smake godt, så vi får lyst på mer, samtidig som vi ikke blir tilfredsstilt fordi de ikke gir oss noe vi trenger. Disse matvarene er det best (for de fleste) å begrense inntaket av. Begrense betyr ikke nødvendigvis å kutte helt ut, men dette er en avgjørelse man må ta selv. Kosthold må ses i sammenheng. Et sunt kosthold gir deg det du trenger av næring, men ikke for mye av noe. Et godt/sunt kosthold kan settes sammen på et utall forskjellige måter. Alle kan derfor finne minst én måte som passer for dem. Endret 20. november 2016 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #8 Skrevet 20. november 2016 Ja det er sukker i grønnsaker og frukt men det er en annen type. Jeg merket i går når jeg var på besøk så var det en stor skal med masse deilig smågodt og sjokolader. Jeg ble ikke fristet før hadde jeg hivd meg over skålen og ikke klart å stoppe og nå fristet det ikke en gang! på mandag er det 2 uker uten sukker utenom det jeg har fått i meg av daddlene og chipsen. Jeg er skikkelig på avvenning. Jeg merker så forskjell på suget allerede! Det er borte nesten tror jeg! Yey Nå skal jeg ikke spise sukker hvertfall ikke før julaften. Jeg kan den infoen @Pringle men jeg var rett og slett sykelig avhengig av sukker det eneste jeg ville spise var ting som var usundt. Sund og vanlig mat kunne jeg ikke forestille meg å putte i munnen. Men nå skal det bli andre boller Takk for svar alle sammen! Anonymkode: f1f2c...188
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå