AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #41 Del Skrevet 24. november 2016 AAP = Midlertidig Stønad, saker der situasjonen personen er i kan forandre seg i fremtiden. For eksempel: skade som gjør deg uegnet til å jobbe i den jobben du har --> aap mens du omskolerer deg, psykisk syk osv osv. Uføretrygd = I saker der situasjonen personen er i mest sannsynlig ikke vil endre seg i fremtiden. For eksempel: Livsvarig/langvarig sykdom som gjør at du ikke kan jobbe osv osv. Kort og enkelt fortalt. Anonymkode: 8c345...a7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #42 Del Skrevet 24. november 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Jobber selv med AAP og uføretrygd i NAV. Maksdato for AAP er 4 år og de aller, aller fleste går mindre enn det. De fleste som går på AAP kommer også tilbake i jobb. For noen er det dessverre uføretrygd som blir resultatet etter utprøvingen. Men om det er noe som helst tvil om at alt er prøvd får man ikke innvilget uføretrygd. Det vil si at dersom man fortsatt er under noen form for utredning, venter på noe form for behandling eller er i en behandling der man er usikker på om man blir bedre etterpå, da vil man måtte gå på AAP. Det er også slik at selv om man er for syk til å jobbe med det man gjorde tidligere kanskje fortsatt kan stå i en annen jobb i noen grad dersom denne tilrettelegges. Dette er også en del av avklaringen som skal gjøres gjennom AAP. Vi samarbeider for eksempel mye med Hjelpemiddelsentralen for å finne løsninger som gjør at folk med diverse skader og diagnoser skal kunne klare seg i arbeidslivet i en eller annen grad. Enkelte diagnoser får imidlertid uføretrygd direkte etter sykmelding, uten å gå innom AAP i det hele tatt. Dette gjelder for eksempel frontallapp-demens og enkelte typer kreft. Det å få unntak fra 4-årsregelen har blitt strammet voldsomt inn det siste året og det snakkes nå om å senke maxtiden til 3 år. Det betyr at de fleste på AAP må mye raskere gjennom for eksempel avklaringstiltak før det kan vurderes videre plan. I hovedsak er det prognosene og behandlingsopplegget som er med på å styre om man er klar for å søke uføretrygd eller ikke. Pr i dag er det (i mitt fylke) kun ca 4 ukers behandlingstid på uføresøknader, med forbehold om at arbeidsevnevurdering er godkjent av beslutter først. Anonymkode: ac9ea...d63 Dette må du komme med kilder på. Dette tror jeg ingenting på. Anonymkode: 86e52...95f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eikenøtt Skrevet 24. november 2016 #43 Del Skrevet 24. november 2016 På 19.11.2016 den 12.44, etnavn skrev: En annen person jeg kjenner var i en ulykke og måtte som følge av dette amputere det ene beinet. Ble da satt på AAP av nav, og gikk på dette og tilsvarende ytelser i SYV år før han til slutt slo i bordet der nede og sa at nå var det nok, nå måtte det søkes om uføretrygd. Begge disse tilfellene var opp og avgjorte saker i alle andres øyne, men selv her trenerte nav saken så lenge de maktet. Slik fungerer det, i virkeligheten. Altså.. Et amputert bein er i og for seg ikke grunnlag for at du er ufør og ikke kan jobbe resten av livet. Det er ikke en enkel prosess å bli ufør, men det skal det ikke være heller - du sier tross alt at du ikke er i stand til å jobbe hverken nå eller i fremtiden. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nurcos Skrevet 24. november 2016 #44 Del Skrevet 24. november 2016 På 19.11.2016 den 0.30, AnonymBruker skrev: Du må da i særklasse være vanskelig å avklare, da..? Anonymkode: 86e52...95f Ikke nødvendigvis. Det krever bare helt sinnsykt mye dokumentasjon for å bli erklært ufør. Føler de fleste har den misoppfatningen av at det er lett å bli ufør, det er det ikke. Du skal ha erklæringer fra leger, psykologer, psykiatere. Du skal prøves i forskjellige jobber, du skal medisineres og rehabiliteres. Alt skal prøves, og siste løsningen er da å bli ufør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #45 Del Skrevet 24. november 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette må du komme med kilder på. Dette tror jeg ingenting på. Anonymkode: 86e52...95f https://www.regjeringen.no/contentassets/8b8cab0b642d4513a2d60439dcee7f62/horingsnotat-om-arbeidsavklaringspenger.pdf Finner dessverre ingen kilder på at de fleste går tilbake på jobb, men det er min opplevelse gjennom jobb. Jeg har til enhver tid 70-90 brukere jeg følger opp på AAP, kun 1-2 av disse avklarer vi mot varig (skriver arbeidsevnevurdering som konkluderer med at personen er varig ute av stand til å ta seg arbeid), mens 4-5 forsvinner ut tilbake til jobb hver eneste måned. Anonymkode: ac9ea...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #46 Del Skrevet 24. november 2016 På 23.11.2016 den 10.24, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Jobber selv med AAP og uføretrygd i NAV. Maksdato for AAP er 4 år og de aller, aller fleste går mindre enn det. De fleste som går på AAP kommer også tilbake i jobb. For noen er det dessverre uføretrygd som blir resultatet etter utprøvingen. Men om det er noe som helst tvil om at alt er prøvd får man ikke innvilget uføretrygd. Det vil si at dersom man fortsatt er under noen form for utredning, venter på noe form for behandling eller er i en behandling der man er usikker på om man blir bedre etterpå, da vil man måtte gå på AAP. Det er også slik at selv om man er for syk til å jobbe med det man gjorde tidligere kanskje fortsatt kan stå i en annen jobb i noen grad dersom denne tilrettelegges. Dette er også en del av avklaringen som skal gjøres gjennom AAP. Vi samarbeider for eksempel mye med Hjelpemiddelsentralen for å finne løsninger som gjør at folk med diverse skader og diagnoser skal kunne klare seg i arbeidslivet i en eller annen grad. Enkelte diagnoser får imidlertid uføretrygd direkte etter sykmelding, uten å gå innom AAP i det hele tatt. Dette gjelder for eksempel frontallapp-demens og enkelte typer kreft. Det å få unntak fra 4-årsregelen har blitt strammet voldsomt inn det siste året og det snakkes nå om å senke maxtiden til 3 år. Det betyr at de fleste på AAP må mye raskere gjennom for eksempel avklaringstiltak før det kan vurderes videre plan. I hovedsak er det prognosene og behandlingsopplegget som er med på å styre om man er klar for å søke uføretrygd eller ikke. Pr i dag er det (i mitt fylke) kun ca 4 ukers behandlingstid på uføresøknader, med forbehold om at arbeidsevnevurdering er godkjent av beslutter først. Anonymkode: ac9ea...d63 Grunnen til at de fleste går mindre på AAP er jo nettopp fordi det er folk som kommer tilbake i jobb. De som går lenger er de som ikke kan komme tilbake til jobb, og det er svært uvanlig å bli ferdig avklart til uføretrygd før de fire årene har gått. Så du bekrefter jo bare at det tar lenger tid for de som blir uføretrygdet. Jeg har vært syk i 11 år, hatt diagnosen i 10 år, og vært i systemet hele veien. Arbeidsevnevurdering med varig tilpasset innsats, står også i AEVen at jeg er svært godt utredet og godt dokumentert sykdom, og at alt av tiltak er forsøkt. I tillegg at sykdommen er progressiv, slik at min tilstand vil stadig forverres mer og mer. Sendt inn til forvaltning (sikkert det som kalles beslutter) og ble forhåndsgodkjent. Så ble søknaden signert og sendt inn av meg. 2,5 måneder senere har de ikke sett på saken engang. Min ligger ved Nav forvaltning Hamar. Hvordan kan jeg be de kikke på den, og får startet dette? For etter det jeg vet burde min sak ta kort tid, og jeg trodde søknader som mine (som var initiert av saksbehandler, og alt var klart før innsending) skulle ligge i en prioritert kø. Dessverre ble jeg jo innvilget åtte måneder AAP under behandling, men de fleste får jo disse åtte månedene fra de sender inn (som ofte er før AEV er skrevet hvis de sender på egenhånd). Jeg fikk de først da alt var klart, og frykter at jeg er puttet bakerst i køen siden jeg er sikret inntekt i flere måneder til. Helt vanvittig vondt å vente slik før jul, får jeg avslag mister jeg jo AAP også og må søke sosialstønad. Anonymkode: bf992...f4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #47 Del Skrevet 24. november 2016 På 19.11.2016 den 12.44, etnavn skrev: Til deg som skrev at gangen i nav-systemet antagelig var raskere ved kreft eller ulykke: Jeg jobbet sammen med en dame som fikk kreft. Hun ble først sykemeldt, og utrolig nok bare for fire uker om gangen (!) og måtte stadig fornye sykemeldingen pga dette. Mye ekstrea stress i en allerede vanskelig situasjon. Etter et år gikk hun over på AAP fra nav, og dette gikk hun på i TO år, før hun døde. Så ingen automatikk i dette. En annen person jeg kjenner var i en ulykke og måtte som følge av dette amputere det ene beinet. Ble da satt på AAP av nav, og gikk på dette og tilsvarende ytelser i SYV år før han til slutt slo i bordet der nede og sa at nå var det nok, nå måtte det søkes om uføretrygd. Begge disse tilfellene var opp og avgjorte saker i alle andres øyne, men selv her trenerte nav saken så lenge de maktet. Slik fungerer det, i virkeligheten. Det er blant annet for hennes egen skyld at regelverket er slik. det er for å passe på at hun har kontakt med lege. Folk som ikke kjenner til systemet og tankene bak har så lett for å bli forundret og lett for å kritisere.Av og til glemmes det at vi har verdens beste velferdssystem og at det er mye arbeid og vurderinger som ligger til grunn for lovverket. En person med kreft, for eksempel, kvalfiserer ikke til uførepensjon mer enn hva andre syke personer gjør. Dersom kreften kureres ( som man alltid håper) vil det for eksempel være skadene etter behandling som kan gjøre en ufør. Ikke en ikke-eksisterende kreft. Det går veldig fint an å jobbe med et ben, så det eksempelet var tåpelig. Da er det jo andre årsaker som utløser uførepensjon. Anonymkode: fce02...b88 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #48 Del Skrevet 25. november 2016 Anonymkode: 69593...202 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå